leikki-ikäisen potalle opettaminen

  • Viestiketjun aloittaja sillisalaatti
  • Ensimmäinen viesti
sillisalaatti
antakaas vinkkejä millä saisi 2 v 3 kk ikäisen tytön käymään potalla/pytyllä!

tilanne on se, että kun tyttö oli vuoden ikäinen, me aloitettiin komeasti pottailu. sitten tulin raskaaksi ja olotila oli semmoinen, että en kyennyt pottailua jatkamaan. no, yritimme uudelleen sitten kun vauva oli syntynyt ja muutaman kuukauden ikäinen eli tällöin tyttö oli vajaa 2-vuotias.

nyt tyttö on tosiaan 2 v 3 kk ja tekee suurimman osan tarpeistaan edelleen housuun/vaippaan. päikkäreiden jälkeen saan kalastettua pissat pyttyyn, jolloin kehun. olen myös luvannut tytölle, että kun tulee 5 kakkaa pyttyyn, niin hän saa uudet pikkuhousut (ne kun on nyt hieno juttu). täytynee myöntää, että välillä sorrun sadatteluun kun likka näyttää ihan ilkeyttään pissaavan/kakkaavan housuunsa kun vallan hyvin tiedän, että potallekin osaisi pyytää/mennä (on muutaman kerran mennytkin ihan itse).

toisaalta tämä voi olla reagointia pikkusiskoon, mutta silti kaipaisin vielä neuvoja mitä kannattaisi koettaa uhkailun, lahjonnan ja kiristyksen lisäksi tässä pottailuhommassa näin isommalla lapsella. nuo ohjeet ja neuvot kun usein koskevat noita vuoden ikäisiä ja meillä kun meni tosiaan se sauma ohi suun...
 
aippä76
Meillä poika nyt 2.7v. On nyt käynyt n.3kk pöntöllä ja yölläkään ei vaippaa. Meillä poika ei suostunut menemään vessaan potalle ja aina ei olisi kerennytkään. Potta laitettiin sitten olkkariin sohvan viereen ja homma alkoi toimimaan ja potalle kerkesi/muisti mennä paremmin,kun se oli siinä koko ajan esillä.
Pidettiin pojalla vain verkkarit jalassa (ei kalsareita),että saisi housut paremmin itse laskettua kinttuun ja nostettua ylös.
Vanhemmat lapset,kun opettelivat olemaan ilman vaippaa oli silloin kesä,joten silloin meillä oli potta pihallakin..asumme omakotitalossa...
suuremman hädän tultaessa oli apu lähellä,mutta pääsääntöisesti yrittivät keretä sisälle vessaan. Poika kävi puskapissalla, mutta tytöltä se ei onnistunut.
Vieläkin välillä tämä meidän nuorimmainen pelkää iltaisin mennä yksin vessaan,kun pelkää jotain. Silloin poika pyytää itse jonkun mukaan seurakseen. ...kakalla kun käy huutaa vessasta: yyyhkiii ja kun on pyyhitty sanoo kiitos! Välillä haluaa istua rauhassa yksin ja osaa kuulemma jo pyyhkiäkkin...
 
anli
Meillä tyttö nyt 2v 5kk. Oppi pari viikkoa sitten täysin kuivaksi. Harjoittelu alkoi toden teolla tytön ollessa 2v 3kk.
Tyttö oli ilman housuja kotona kaiken aikaa (paitsi nukkuessa). Alko itse hokamaan potan merkityksen. Sitten jäi vaippa pois unilta. Herää joskus öisin itse pissalle, vielä ei ole sänkyyn tehny... Pari viikkoa sitten ei laitettu enää uloskaan vaippaa. Hyvin on menny. Mulla on aina vaihtohousut mukana, jos vahinko tulee...
Kakkaamaan saatiin potalle sillai, että laitettiin ruudukkopahvi wc:n seinälle, johon saa aina tarran kakan tehtyä. Sitten kun tarra tuli väritettyyn ruutuun, sai pienen lahjan. Tässä hommassa kivempää oli toi tarrojen liimailu, sai itse laittaa.
 
Meillä yritettiin tyttöä saada potalle mutta turhaan aina teki housuun, mut sitten kerran meni potalle itse oli n. 3v3kk ja siitä se sit lähti on nyt pvä kuiva mut pitäs vielä yökuivaks saada...
Tyttö nyt 3v7kk
Mites kannattais yrittää?

 
Yksi äiti vaan
Ei kannata hätäillä. Meille sanottiin neuvolassa, että jos ei käy ollenkaan potalla vielä 3,5 vuotiaana, katsotaan sitten jatkotutkimuksia. Nyt poika on 3v. 1kk ja on n. kuukauden ollut päivällä ilman vaippaa, mut edelleen on yövaippa ja kakkaa ei suostu tekemään pottaan, kuin ihan silloin tällöin. Toiset lapset vaan kypsyy tuohonkin hitaammin. (Tiedän kyllä, kuinka rasittavaa se on kun tekee vaippaan, vaikka osaisi sanoa ett pitää päästä potalle. Itsekin välillä hermostun, kun selvästi tahallaan jättää sanomatta. :ashamed: )

Minulle tuli mieleen, ett kannattaisiko teidän tehdä myös vaikka joku taulukko, johon merkitään rasti, kun on tehnyt pissat/kakat vaippaan, ja sitten kun on esim. se 5 rastia (viidennessä ruudussa joku merkki valmiina), saa palkinnon. Noin pieni ei oikein muuten osaa hahmottaa, paljonko se viisi on. Meillä keinona on ollut, että aina kun tekee kakan pottaan, pääsee mahdollisimman pian uimahalliin, joka on pojan mielestä varmaan maailman paras paikka, mutta tämäkään ei ole oikein auttanut, kun poika ilmoittaa, kun kakattaa, että en halua uimahalliin, ei mennä potalle =) Ovelaa, mitäs tuohon sitten sanoisi...?

Toivottavasti sekä teidän että meidän tenavat oppivat lähiaikoina potalle...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2005 klo 19:30 anli kirjoitti:
Meillä tyttö nyt 2v 5kk. Oppi pari viikkoa sitten täysin kuivaksi. Harjoittelu alkoi toden teolla tytön ollessa 2v 3kk.
Tyttö oli ilman housuja kotona kaiken aikaa (paitsi nukkuessa). Alko itse hokamaan potan merkityksen. Sitten jäi vaippa pois unilta. Herää joskus öisin itse pissalle, vielä ei ole sänkyyn tehny... Pari viikkoa sitten ei laitettu enää uloskaan vaippaa. Hyvin on menny. Mulla on aina vaihtohousut mukana, jos vahinko tulee...
Kakkaamaan saatiin potalle sillai, että laitettiin ruudukkopahvi wc:n seinälle, johon saa aina tarran kakan tehtyä. Sitten kun tarra tuli väritettyyn ruutuun, sai pienen lahjan. Tässä hommassa kivempää oli toi tarrojen liimailu, sai itse laittaa.
Tosi hyviä vinkkejä meidän pottatreeneihin, meillä tyttö myös 2,5v ja ollaan alettu treenaamaan, nyt toi tarra-juttu kuullosti hyvältä idealta saada se kakkakin vihdoin sinne pottaan...
 
tarhan täti
lapsilla on kuivaksioppimissessa herkkyyskausi siinä puolitoista -kaksivuotiaana. jos tämä herkkyyskausi menee ohi. lapsi oppii tekemään asiansa vaippaan ja olemaan huomioimatta pissan tulon. ja vähitellen lapsi ei edes itse huomaa pissivänsä. vaipat kun ovat nykyään niin pintakuivia ettei lasta häiritse vaippa ennenkuin se roikkuu polvissa. siksi nykyisin monella menee se herkkyyskausi ohi kun vanhemmista on helpompaa pitää vaippaa kun alkaa potattaa, vaikka lapsi on alkanut osoittaa kuivaksi oppimiskypsyyden merkkejä.

Neuvolat tosiaan alkavat tutkia asiaa vasta kun lapsi on EPÄNORMAALIN kauan vaipoissa. Ennen lapset oppivat kuivaksi alle 2 vuotiaana kun äidit paremmin kuulostelivat lapsíaan ja aloittivat pottaharkat heti kun mahdollista. syynä kuivaksi opettamisen innokkuuteen on tietty ollut paljon vaipoista johtuvaa koska vaipat olivat huonoja ja vuotivat usein. äidit aloittivat potatuksen aikaisin ja lapset olivat kuivia aikaisin. yli kaksivuotias vaipoissa joskus 30 vuotta sitten oli jo epänormaali!

nykyisin tehdään tutkimuksia joissa sanotaan lapella olevan kyky oppia kuivaksi vasta 3 vuotiaana jne. niihin tutkimuksiin kannattaa suhtautua kriittisesti! totuushan on että tutkimustulokseen vaikuttaa kuka tutkimuksen maksaa. noita tutkimuksia kun teettävät eri vaippafirmat, joten tutkimuksen tulos on tietenkin vaippafirman edun mukainen. valitettavasti noissa tutkimuksissa ei suoraan sanota kuka se maksaja on mutta mielenkiinnosta jos alkaa ottaa yhteyttä tutkimuksen tekijään, teettäjään ja maksajaan niin kyllä siellä taustalla usein joku pampper tai muu vastaava vaippajätti on! heillähän on rahaa teettää näitä tutkimuksia, ei kukaan ansaitse rahaa jos tutkitaan että lapsi voi oppia kuivaksi jo vuoden vanhana. joten semmoisia tutkimuksia ei kannata tehdä.

esimerkkinä kannattaa miettiä esimerkiksi kiinasa ja afrikassa olevia vaipattomia vauvoja jotka oppivat ilmaisemaan hätänsä jo vauvana ja pysyvät kuivina. eli eivät pissaa alleen! vaipattomuutta harrastetaan jonkin verran suomessakin ja jos asia kiinnostaa tietoa on paljon netissä.. itse en nyt niin tärkeänä pidä että vauvan tarttisi olla vaipaton, mutta siinä 1v -1v66 kk iässä kun lapsia alkaa olla kypsä harjoittelemaan kuivaksi niin olisi monelle helpompaa aloittaa pottaharkat eikä odottaa niin kauan että lapsen herkkyyskausi menee ohi. jolloin oppiminen on selvästi vaikeampaa.
 
DIESELmom harmaana
ja ihan oma kokemus. kannattaa katsoa onko pytty vai potta sopivampi. tarpeentekopaikka kun pitäisi olla semmoinen että lapsi ite sinne helposti pääsee. esim meillä alkoi poju 2v 4kk iässä käydä suoraan pytyllä korokepallin ja supistajan kanssa kun oli sen verran pitkä että ite helposti pääsi. kun taas tyttö käy edelleen ite potalla kun ei pääse korokkeenkaan kanssa pytylle.

eli kun lapsen on helppo ite mennä niin meneekin helpommin kun että äidin tarvii aina auttaa.

ja sitten tuo vaipatta olo ja potan esilläolo. siis potta näkyviin vaikka eteiseen helpottaa muistamista.

harkkapöksyt on myös hyvä keksintö. lapsi tunnistaa kun housu on märkä.. kotona voi toki laittaa ihan pikkarit yms´mitkä kastuessaan tuntuu ikäviltä
 
sillisalaatti
kiitti kaikille vinkkaajille! ihan hyviä neuvoja teiltä on tullut. paitsi vaan, että meillä on noikin kaikki jo kokeiltu. eli meillä on potta majaillut jo muutaman kuukauden olohuoneessa, käytössä on kestovaipat ilman kuivaliinaa silloin kun pihalla ja unilla vaippa yleensä on päällä, sisällä likka on pelkissä pikkuhousuissa, että saa ne itse helposti alas ja huomaa kun pissa/kakka tulee housuun ja meiltä löytyy myös jakkara ja supistaja vessasta, tyttö sitten itse päättää mennäänkö pytylle vai potalle.

tuota ruudukkoa olen ajatellutkin jo, mutta en ole saanut aikaiseksi tehdä. pitääkin alkaa askarrella. lisäksi vähensin kertoja viidestä kolmeen kun ajattelin, että ei olis liian kaukana tavoite.
 
Amfritrite
Surettaa minuakin, kun ei ole tullut noin vuoden iässä aloitettua, en edes muistanut asiaa, ja ei neuvolassa muistuteta noista asioista(kun on jo toinen lapsi), vaikka eihän kaikkea voi muistaa kun ikäeroa useampi vuosi. Nyt saa lukea että siihenkin on herkkyyskausi, ja ehkä se on meiltä mennyt jo ohi. Huolettaa, kun lapsi ei ole koskaan vahingossakaan pissannut pottaan. On kuitenkin alle 2-vuotias.
 
tarhan täti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.05.2005 klo 16:32 Lääkäri kirjoitti:
Muistakaa myös että lapsi ns.hermostollisesti valmis n.3vuoden tienoilla,keskimäärin. =)
nämä tutkimukset ovat erilaisten suurien vaippafirmojen maksamina.

se on todella kumma juttu että vielä 30 vuotta sitten kaikki lapset ovat olleet hermostollisesti kypsiä siinä alle 2v iässä. =) eli yli kaksivuotias vaipoissa on ollut outo näky, eikävahinkojakaan yleensä sattunut.

siinä vaiheessa kun vaippabisnekseen tulivat mukaan kertakäyttövaipat. alkoi lapsen kypsyys tutkimuksissa lapsen kuivaksioppimis ikä pidetä ja pidetä.. kenenkähän pussiin nuo tutkimukset onkaan tehty ;)

itseasiassa siinä vaiheessa kun lapsi nousee pystyasentoon, alkaa lapsi tunnistaa rakon täyttymisen. ja yleensä sen myös ilmaisee. kun lapselle ei anneta mahdollisuutta potalle niin lapsi oppii unohtamaan hädän tunteen jolloin kuivaksi oppiminen menee aika pitkäklle kun on uudelleen opeteltava se tunnistamaan. tämä ikä on ns herkkyyskausi jolloin lapsi helposti oppii potalle tai pöntölle, eli siinä vuoden iästä lähtien jos vaan vanhemmat antavat mahdollisuuden.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2005 klo 19:41 Miia82 kirjoitti:
Meillä yritettiin tyttöä saada potalle mutta turhaan aina teki housuun, mut sitten kerran meni potalle itse oli n. 3v3kk ja siitä se sit lähti on nyt pvä kuiva mut pitäs vielä yökuivaks saada...
Tyttö nyt 3v7kk
Mites kannattais yrittää?
Onko tytön vaippa aamulla märkä?Meillä tyttö täytti just 3v.On käynyt potalla 11kk iästä lähtien ja on vielä yövaippa, koska aamulla on vaippa litimärkä huolimatta siitä,että rajoitan illalla juomista ja käydään pissalla ennen nukkumaanmenoa.Neuvolassa sanottiin,ettei kannata hätäillä yövaipan kans,koska tyttö kuuluu todennäköisesti yökastelijoihin.Syy yökasteluun liittyy "pissahormoonin" runsaaseen erittymiseen yöaikaan, joka on perinnöllistä. Eli normaalisti ko. hormoonia erittyy tasaisesti pitkin vuorokautta,mutta yökastelijoilla yöaikaan osuu hormoonitason nousu,jolloin pissaa erittyy runsaasti.Terkkari sanoi,että yökastelijoilla tässä asiassa oppimisella ei ole merkitystä.Kuulemma 5-vuotiaallakin voi vielä olla yövaippa.Oman tytön kohdalla aion odottaa,että vaippa alkaa olla aamulla kuiva ennenkuin yritän yövaipan pois jättämistä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.05.2005 klo 16:32 Lääkäri kirjoitti:
Muistakaa myös että lapsi ns.hermostollisesti valmis n.3vuoden tienoilla,keskimäärin. =)
vaippa firmat markkinoi näin meillä 4 lasta ja kaikki ollu päivä kuivia viimeistään 1v8kk iässä. en usko että kaikki meijän tenavat voi olla hermostollisesti keskimäärästä kehittyneempiä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.05.2005 klo 16:32 Lääkäri kirjoitti:
Muistakaa myös että lapsi ns.hermostollisesti valmis n.3vuoden tienoilla,keskimäärin. =)
Meillä 2 poikaa ja tyttö, kaikki oppinut alle 2-vuotiaana päiväkuiviksi ja vanhempi poika alle 2v myös yökuivaksi, nuorempi poika yökuivaksi 2v6kk ja tyttö 2v10kk.
 
Alko vaan ärsyttää niin tarhatäti kuin muutkin joiden omien lasten pottalle oppimiset on ollu nii varhasia...
Alkuperänen kirjoittaja kysy muistaakseni neuvoa mitä tehdä...
Mä sanoisin, että jossei lapsi käy potalla/pytyllä ennen koulu-ikää niin sitten on jo jokin muu vialla kuin se millon on kuivaksi alettu "opettaa".
Omat lapset alko käydä potalla, kun olivat siihen valmiita.Taisteluja ei käyty ja "hitainkin" oli kuiva 2v7kk iässä.
Sanoisin, että älä hermoile ja anna aikaa.
 
Parhaiten varmaan onnistuu kun lopetat itse hermoilun asiasta. Kyllä se tulee sieltä sitten itsestään ja nyt kun on kesä tulossa niin voi pitää pikkuhoususillaan tai ilmankin. Ehkä painotat liikaa sitä pottailua ja sitä kautta tyttö kieltäytyy useammin. Jos rupeat pakottamaan tai teet lapsen mielestä liian suuren numeron pottailusta, niin se ei muuta kuin viivytä pottailun alkamista. Ja pöntön pienentäjä saattaa olla hyvä, jos tekisi pönttöön mieluummin kuin potalle.
 
Meillä on joka naperolla ollut juuri ennen kuivaksioppimista vaihe, jolloin potta on ollut kauhistus. Kun pottatreenit on alettu ja lapsi on kypsä, on aluksi ollut malttamisongelmia. Lapsi ei olisi malttanut mennä potalle ja istua siinä sen aikaa, että ehtii asiansa tehdä.Silloin olen pitänyt varalla karkkiaskia ja onnistuneen istunnon jälkeen tarjonnut kaikille läsnäoleville karkit.
 
Sussoo
Potalle neiti oppi siinä kahden vanhana. Sitä ennen oli vähän taistelua asiasta... Potta-asiaa helpotti se, että mulla oli kasa erilaisia tarroja, joista neiti sai valita itse potalla ollessaan (jos pissa tai kakka tuli) tarran liimattavaksi paperille vessan oveen. Sitten kun pissa alkoi tulla, sovittiin tarran sai kakasta. Nyt sitten kolmen vanhana yritetään niin, että aina kun yö on mennyt kuiviltaan, niin saa tarran. Pientä lahjontaa, mutta meillä toimi! =)
 
meillä tyttö täyttää heinäkuussa 4 ja nyt vasta oppinnu melkeen kuivaksi. tai no sattaa päivällä vahingossa pisut tullka housuun.aina kun kysyn että onko pissa hätä sanoo vaan että ei ole ja sitten jo housussa yöllä olen pitänny vaippaa kun tuntuu että yöllä käy niitä vahinkoja ja aikas paljon. ja tuntuu että on niin laiska opetteleen meneen vessaan lahjontaa kokeilyu mutta ei tehoo kamala huuto kun pitää mennä potalle /pytylle.
 
sillisalaatti
tulikohan oltua liian julma? laitoin likkaa äsken päikkäreille ja käytin sitä ennen pytyllä. no, mitään ei tullut ja homma meni muutenkin leikkimiseksi. sanoin likalle, että laitetaan vaippa, jos pissaa ei pyttyyn tule. no, ei siitä huolimatta halunnut pytylle, joten laitoin vaipan. no, likka sänkyyn ja itse lähdin touhuamaan vauvan kanssa ja siivoilemaan keittiötä. meni siinä sitten kymmenkunta minuuttia, niin kuuntelin, että lastenhuoneesta kuuluu joku outo ääni. menin katsomaan, niin likka leikkii jollain pikkuautolla keskellä lattiaa. käskin takaisin sänkyyn, niin siinä tämä alkaa vinkua, että pissahätä. katson housuun ja siellä on kakka. käskin kakaran takaisin nukkumaan kakkoineen kaikkineen ja sanoin, että nukkuu nyt kakka housussa kun ei kerran osaa tulla sanomaan koska on hätä...
 

Yhteistyössä