Lehtokotiloiden tuhoaminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Epäilevä sadisti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Epäilevä sadisti

Vieras

Olen kerännyt puutarhasta satoja lehtokotiloita ja suljin ne elävinä tiukasti muovipussiin ja heitin roskikseen.

Onkohan se tehokas keino hävittää ne?

Nyt en saa nukuttua, kun pelkään, että kotilot pääsevät muovipussista pois ja valtaavat pihani uudelleen. Luin netistä, että ne pitäisi ensin tappaa kiehuvalla vedellä.

Tietääkö kukaan kuolevatko kotilot hapen puutteeseen vai syövätkö muovin ja pääsevät ulos muovipussista?

Itse käytän tyhjiä pesuaine- ja huuhteluainepulloja. Tiedän, ettei ole inhimillisemmästä päästä.

Mutta tehokasta on. Olen lukenut, että kun yhden kotilon keräät voit laskea 100 kotiloa pois tulevista sukupolvista.

Ja meillä niitä on kerätty monen vuoden ajan. Nykyään voi jopa kävellä nurmikolla ilman jatkuvaa narskuntaa jalkojen alla...

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilon kerääjä:
Itse käytän tyhjiä pesuaine- ja huuhteluainepulloja. Tiedän, ettei ole inhimillisemmästä päästä.

Mutta tehokasta on. Olen lukenut, että kun yhden kotilon keräät voit laskea 100 kotiloa pois tulevista sukupolvista.

Ja meillä niitä on kerätty monen vuoden ajan. Nykyään voi jopa kävellä nurmikolla ilman jatkuvaa narskuntaa jalkojen alla...

Elääkö ne nurmikollakin? Meillä niitä on "vasta" istutusalueilla, joilla tosin on paljon rikkaruohoja. Suunnittelimme panevamme koko pihan nurmikoksi, jotteivat saisi niin paljon ravintoa. Istutusalueilla niitä on paljon.

mä luin tässä että "lentokoneiden tuhoaminen" ja mietin että lienee jollain tosi kovia angsteja lentokoneita kohtaan kun pitää ihan palstalla kysyä vinkkiä tuhoamiseen :ashamed:

mutta ei ole valitettavasti vinkkiä ap:n ongelmaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
mä luin tässä että "lentokoneiden tuhoaminen" ja mietin että lienee jollain tosi kovia angsteja lentokoneita kohtaan kun pitää ihan palstalla kysyä vinkkiä tuhoamiseen :ashamed:

Hih, ehkä sun(kin) pitäisi jo hipsiä nukkumaan :)

http://www.vantaa.fi/i_perusdokumentti.asp?path=1;221;224;2109;88588
Lehtokotiloiden hävittäminen vaatii kärsivällisyyttä ja kaikkia kotiloita ei käytännössä pysty hävittämään, eikä se ole tarpeenkaan, mutta niiden puutarhalle aiheuttamaa haittaa pystyy kyllä vähentämään merkittävästi.
Tehokkain tapa lehtokotiloiden leviämisen estämiseksi on kerätä ne yksitellen pois puutarhasta ja kaataa niiden päälle kiehuvaa vettä tai upottaa ne tuhkaan tai kalkkiin, jolloin kotilot menehtyvät. Lisäksi kasvien tyvelle, kasvimaan reunaan ja oman tontin rajoille voi levittää kalkkia, piimaata, tuhkaa tai hiekkaa kotiloiden kulkuesteeksi. Tuhka- ja kalkkikäsittelyt on muistettava uusia sateen jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:

Hih, ehkä sun(kin) pitäisi jo hipsiä nukkumaan :)

joo, niin se lienee parasta :D

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
http://www.vantaa.fi/i_perusdokumentti.asp?path=1;221;224;2109;88588
Lehtokotiloiden hävittäminen vaatii kärsivällisyyttä ja kaikkia kotiloita ei käytännössä pysty hävittämään, eikä se ole tarpeenkaan, mutta niiden puutarhalle aiheuttamaa haittaa pystyy kyllä vähentämään merkittävästi.
Tehokkain tapa lehtokotiloiden leviämisen estämiseksi on kerätä ne yksitellen pois puutarhasta ja kaataa niiden päälle kiehuvaa vettä tai upottaa ne tuhkaan tai kalkkiin, jolloin kotilot menehtyvät. Lisäksi kasvien tyvelle, kasvimaan reunaan ja oman tontin rajoille voi levittää kalkkia, piimaata, tuhkaa tai hiekkaa kotiloiden kulkuesteeksi. Tuhka- ja kalkkikäsittelyt on muistettava uusia sateen jälkeen.

Kiitos, luinkin tuon jo. Ensikerralla täytyy käyttää kiehuvaa vettä.

Varmaan ne kotilot pussissa ja roskasäiliössä kuolevat kuumuuteen, ainakin näillä säillä. Mulla kuoli muutama jo peitettyyn ämpäriin, joka unohtui päiväksi aurinkoon. En henno kiduttaa edes etanoita, vaan oon tappanut ne kiehuvalla vedellä. Eipähän tarvitse miettiä asiaa jälkikäteen.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilon kerääjä:

Elääkö ne nurmikollakin? Meillä niitä on "vasta" istutusalueilla, joilla tosin on paljon rikkaruohoja. Suunnittelimme panevamme koko pihan nurmikoksi, jotteivat saisi niin paljon ravintoa. Istutusalueilla niitä on paljon.

Ne p&%#)#&&t elää ja voi hyvin lähes missä vaan.

Resepti:
http://igs.kirjastot.fi/iGS/kysymykset/haku.aspx?word=Kotilot
Lehtokotilot ovat syötäviä, mutta valitettavasti ne eivät kelpaa syötäväksi suoraan puutarhasta, vaan ne täytyy ensin käsitellä: aluksi kotilot laitetaan muutamaksi päiväksi paastolle. Kotilot voi laittaa muoviastiaan, jossa on ilmareiät. Seuraavaksi kotiloille syötetään leseitä. Kotiloita pitää myös suihkutella pari kertaa päivässä.

Laita elävät kotilot kiehuvaan suolalla maustettuun veteen ja keitä 5-8 minuuttia. Jäähdytä . Kaiva kotilot kuorista esim. hammastikulla ja laita ne suolapedille noin puoleksi tunniksi. Tämänkään jälkeen kotilot eivät vielä ole syötävän hyviä, vaan seuraavaksi niitä pitäisi keitellä puolisen tuntia lihaliemi/valkoviini liemessä. Keittämisen jälkeen ne voi maustaa valkosipulilla, parmesaanilla tai sinihomejuustolla maun mukaan. Sitten vielä kotilot 200 asteiseen uuniin noin 10 minuutiksi.

Tämä ohje on ravintola Timbaalin ja löytyy kokonaisuudessaan Helsingin Sanomista (21.9.2008)*

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Resepti:
http://igs.kirjastot.fi/iGS/kysymykset/haku.aspx?word=Kotilot
Lehtokotilot ovat syötäviä, mutta valitettavasti ne eivät kelpaa syötäväksi suoraan puutarhasta, vaan ne täytyy ensin käsitellä: aluksi kotilot laitetaan muutamaksi päiväksi paastolle. Kotilot voi laittaa muoviastiaan, jossa on ilmareiät. Seuraavaksi kotiloille syötetään leseitä. Kotiloita pitää myös suihkutella pari kertaa päivässä.

Laita elävät kotilot kiehuvaan suolalla maustettuun veteen ja keitä 5-8 minuuttia. Jäähdytä . Kaiva kotilot kuorista esim. hammastikulla ja laita ne suolapedille noin puoleksi tunniksi. Tämänkään jälkeen kotilot eivät vielä ole syötävän hyviä, vaan seuraavaksi niitä pitäisi keitellä puolisen tuntia lihaliemi/valkoviini liemessä. Keittämisen jälkeen ne voi maustaa valkosipulilla, parmesaanilla tai sinihomejuustolla maun mukaan. Sitten vielä kotilot 200 asteiseen uuniin noin 10 minuutiksi.

Tämä ohje on ravintola Timbaalin ja löytyy kokonaisuudessaan Helsingin Sanomista (21.9.2008)*

Olen itse aiemmin syönyt ravintoloissa ja tykännyt valkosipulilla ja sinihomejuustolla gratinoiduista etanoista. Tämän kotipihan etanashown jälkeen, tuskin enää välitän niistä.

Kiehutin aamulla veden ja kaivoin etanapussin roskiksesta ja upotin etanat kuumaan veteen. Toivottavasti nyt ovat menneitä. Meillä niitä näyttää olevan jo niin paljon, että todennäköisesti saamme keitellä etanasoppaa joka ilta loppukesän ja syksyn ajan. Ovat kyllä inhottavia otuksia.

Yritin kiehuvaa vettä lehtokotiloiden tuhoamiseen, mutta ennen kuin ehdin keittää veden vedenkeittimellä, muutama kotilo oli jo lähtenyt livohkaan keräilyastiastani.
Nykyään käytän voimakasta ruokasuolaliuosta, jota minulla on pikkuämpärissä valmiina puutarhassani. Kun pudotan kotilon ämpäriin niin siellä pysyy. Sama liuos toimii viikkokausia.

Lehtokotilo pitää ekaks keittää kuumassa vedessä ja haudata syvälle maahan,jos lehtokotilon tappaa ja heittää se vaan maahan sen lajitoverit tulevat,syövät sen ruumiin ja liisääntyvät niin että ne syövät sen jälkeen kaiken!kasveista ei jää paljoa jäljelle varoitan vaan!

Minä keitän vettä keittimellä, kaadan sen johonkin astiaan ja alan kerätä sinne niitä kotiloita. Ei tartte kuin heitellä niitä kotiloita sinne veteen,niin ne kuolee välittömästi. Olen myös kerännyt purkkiin ja kansi päälle, mutta pidän helpompana ja kotiloystävällisempänä tuota kiehuvaan veteen heittelemistä. Sitten pistän kuolleet kotilot pussiin ja heitän roskikseen, ei ne kotilot niitä sieltä syö.
Meillä oli myös kaatunut maahan kasa noita keitettyjä kotiloita, niin siihen ei ainakaan siihen mennessä ollut tullut yhtään elävää kotiloa niitä syömään, vaikka meidän pihassa noita kotiloita on ihan älyttömästi. Olen niitä nyt tänä vuonna kerännyt satoja, en tiedä vaikka olisi mennyt jo tuhatkin rikki.

Yhteistyössä