Lehmänmaidossa oleva antibiootti!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Liinuska74
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Liinuska74

Vieras
Pakko laittaa oma aloitus asiasta.
Luuleeko ihmiset ihan yleisestikin, että kaupan maidossa on antibiootteja, joita lehmille on annettu?

Lehmä, joka saa antibioottia, lypsetään, mutta maito kaadetaan viemäriin! Kun antibiootti kuuri loppuu, alkaa pitkä varoaika, jolloin maito edelleen lypsetään viemäriin! Kun varoaika on loppunut, maidolle tehdään T101-antibioottitesti, ja vasta, kun sen tulos on negatiivinen, maito lähetetään meijeriin!
Eli meijeriin menevässä maidossa ei ole antibioottia, jota tarvitsis korvikkeesta, tai mistään muustakaan, putsata!

Tämä tuli ajankohtaiseksi, kun tuossa anoppi haluaa vauvan korvikkeelle-ketjussa joku kyseli, miten ne antibiootit putsataan korvikkeista...
Monikaan ei tajua, miten paljon me tehdään ylimääräistä työtä, että kauppaan saataisiin hyvää, puhdasta maitoa!
Meijeriin ei saa lähettää maitoa, jossa on tulehdus, eli paljon soluja, ja siksi joskus on pakko lääkitä lehmiä. Lehmä voi jopa kuolla utaretulehdukseen! Antibioottihoito on kallista,oikein todella kallista. Maitoa lypsetään viemäriin parikin viikkoa ja siitä on hurjasti lisätyötä, kun lypsy on tehtävä erikseen. Kukaan ei lääkitse lehmiä turhaan ja meijerikin testaa jokaisen saapuvan maitoerän. Jos joltakin olisi mennyt vahingossa antibioottimaitoa tankkiin, meijeri huomaa sen ja maitoa ei käytetä!
Voitte olle huoleti!

Jep! Asiaa puhut. Meijerissä todellakin otetaan joka erästä näyte ja se tulos selviää ennen tuotteen asiakkaalle pääsyä. JOten huoletta voitte juoda maitoa, me maitoalan ammattilaiset pidämme maidosta huolen.

Alkuperäinen kirjoittaja maitotyttö:
Jep! Asiaa puhut. Meijerissä todellakin otetaan joka erästä näyte ja se tulos selviää ennen tuotteen asiakkaalle pääsyä. JOten huoletta voitte juoda maitoa, me maitoalan ammattilaiset pidämme maidosta huolen.

:hug: =)

Tää harhaluulo maidon antibiooteista tulee varmaan amerikkalaisista dokumenteista ja nettisivuilta yms. - siellähän antibiootteja syötetään lehmille ihan varmuuden vuoksi.

Harmi, ettei suomalaiset ole selvillä miten MEILLÄ asiat OIKEASTI hoidetaan, vaan kuvittelevat, että täällä on kaikki samoin kuin muualla - ja näitä vielä lietsomaan 4D-yms-dokkareissa ja nettikeskusteluissa.

Itse olen ollut tekemässä meijerissä omavalvontaa ja tarkkaan joka erää joka meijerille tulee valvotaan. Myös mikrobiologisesti valvotaan tarkkaan. Huomasi myös että monet maidontuottajat pitivät tarkkaan huolta maidon laadusta. Kiitokset teille että saadaan kotimaista ja laadukasta maitoa.

Kiitos tiedoista oikein paljon! :flower:
Olen itsekin tosiaan luullut, että kaikille lehmille syötetään nonstoppina antibioottia varmuuden vuoksi. En tosin käytä maitoa useinkaan, mutta tuo asia on hyvä tietää. Pyrin käyttämään mahdollisimman paljon luomutuotteita niiden puhtauden takia ja eläinten hyvinvoinnin takaamiseksi. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Soraya:
Kiitos tiedoista oikein paljon! :flower:
Olen itsekin tosiaan luullut, että kaikille lehmille syötetään nonstoppina antibioottia varmuuden vuoksi. En tosin käytä maitoa useinkaan, mutta tuo asia on hyvä tietää. Pyrin käyttämään mahdollisimman paljon luomutuotteita niiden puhtauden takia ja eläinten hyvinvoinnin takaamiseksi. :)

Olipa hyvä, että tuli tämäkin sitten oikaistua.
Tuosta tummennetusta ja luomusta tuli mieleen yhden eläinlääkärin kertomus, miten luomussa eläimet voivat "hyvin".
Oli paha uteretulehdus lehmällä, luomutilalla. Eläinlääkäri olisi antanut antibiootti kuurin, mutta tilan väki ei halunnut pilata parasta lehmäänsä.
Lehmä kuoli kolmen päivän päästä tlehduksen vallatessa elimistön. Eläinlääkärin sanojen mukaan kuoli kitumalla... :/
Onneksi tälläisetkin ovat vain poikkeustapauksia, luomu on hyvä asia, kun on vain järki kädessä!

Niin, ja lehmille ei syötetä antibiootteja, ne pistetään lihakseen ja se on kauhean hankalaa, koska lehmää sattuu ja se pyrkii puolustautumaan. Siksikään kukaan ei ehdoin tahdoin halua kuuria lehmälle. Ja jos vahingossakin lähettää meijeriin tankillisen maitoa, johon on lypsänyt vahingossa antibioottimaitoa, se pilaa koko säiliöautollisen ja mahdollisesti vielä suuremman säiliöllisen meijerissä ja vahinko on hirmuinen. Meijeri pudottaa sellaisen tuottajan maidon hinnan minimiin ja allekin moneksi kuukaudeksi. Kukaan ei ikipäivänä tee sellaista tahallaan!

Itse en koskisi luomuun pitkällä tikullakaan. Tiedän, että on paikkoja, jotka hoitavat luomutuotannon kunnolla, mutta on myös näitä, että eläin kärsii. Utaretulehdukset ovat kivuliaita lehmille ja usein lehmä kuolee hitaasti kun ei ole saanut antibiootteja. Olen ollut Uudessa-Seelannissa useamman vuoden ja jo tien laidasta näkee, että mikä on luomutila ja mikä ei. Luomutilat eivät usein käytä lannotteita, koska luomuun hyväksyty lannoitteet ovat kalliita, joten luomutiloilla ruoho ei kasva. Lehmät ovat laihassa kunnossa. Suomessa en ole ollut tekemisissä luomutilojen kanssa, joten en voi sanoa siitä mitään. Olen vain sitä mieltä, että jos eläin on sairas, niin sitä tulee auttaa. Minusta ainoa keino, jolla luomutilat voisivat auttaa on, että he myyvät sairaan lehmän jollekin toiselle tilalle, joka ei ole luomu ja he hoitavat lehmän kuntoon.
Tämän luomuvillityksen sijasta itse haluaisin maitoni uusilta robottinavettoilta tai pihatoista, joissa lehmä ei ole kahlittuna ja saa kulkea vapaasti. Ymmärrän, että Suomessa on paljon vanhoja parsinavettoja, mutta tämä on niitä asioita, että ihmisten tulisi mennä teknologian mukaan ja sen mikä on eläimelle parhaaksi. Lehmä on laumaeläin ja parteen sidottuna lauma ei ole lauma. Olen myös ollut EU:n pienten maitotilojen "tappamista" vastaan, mutta silti ostaisin mieluummin maitoni onnellisten lehmien tiloilta.
Itse syön pääasiassa myös tilalla teurastettuja eläimiä, jotka eivät ole joutuneet teurastamoiden kauhuun. Lehmä haistaa veren ja stressaantuu ja liha ei maistu edes yhtä hyvältä. Voisin melkein vannoa, että maistan eron kotiteurastamoiden lihassa ja kaupan lihassa.

Yhteistyössä