Lattialla olo ja hieronta

Minulla on hiukan hämmentävä pulma pienen poikavauvani kanssa:

hän on hieman yli 2kk vanha eikä millään tykkää olla lattialla. Olen kokeillut eripaksuisia leikki -ja villahuopia hänen allaan ja yritän tehdä lattialla oleskelun mahdollisimman turvallisen ja viihtyisän tuntuiseksi, mutta pikkumies suuttuu aina, kun joutuu lattialle.

Hän on jonkin verran joka päivä sitterissä ja mieleen onkin tullut, jos hän on tottunut siihen niin plajon, ettei sen vuoksi siedä lattialla köllöttelyä :|

Nyt kun ympäristökin alkaa kiinnostaa pikkupoikaa yhä enmmän, hankimme hänelle myös leikkikaaren maton yläpuolelle, mutta sekään ei tee vauvan oloa mukavammaksi, vaan heti huomattuaan olevansa lattiatasossa hän alkaa huutaa. Toki tiedämme, ettei parin kuukauden ikäinen välttämättä ymmärräkään vielä yläpuolellaan roikkuvien lelujen päälle, mutta jonkin verran mielenkiintoa hän on jo osoittanut sänkynsä mobiela kohtaan :) .

Tämä pulma huolettaa siksikin aika paljon, kun nyt pitäisi pikku hiljaa treenailla vauvan niskaa ja pitää häntä vatsallaan jonkin aikaa, että niska vahvistuisi. Mutta vatsallaaanolo se vasta poikaa suututtaakin :eek:

Koska poika kärsii myös jonkin verran vatsapuruista, olen aloittanut vauvahieronnan kotikonstein. Myös sekin saa aikaan itkun, vaikka teenkin liikkeet tietysti kevyesti ja rauhallisesti. Uskon, että hieronnan aiheuttama itku liittyy sekin lattialla oloon, vaikka silloinkin yritän tehdä ympäristöstä mahdollisimman rauhallisen ja miellyttävän. Kylmästä lattiasta ei voi olla kyse, sillä asumme ulkomailla lämpimässä maassa.

Onko kellään muulla siis vastaavaa pulmaa pikkuisensa kanssa? On niin ihana lukea, kun joku äiti kertoo vauvansa viihtyvän lattialla ja sehän on paljon parempi vauvan selällekin kuin liian pehmoinen ja muotoiltu sitteri...

Kaunista kesän jatkoa sinne Suomeen! ja juhannusta tietenkin!!! ;) :heart: :flower:

Kannattaa vaan sitkeästi koittaa pitää lasta lattialla, vaikka vähän protestoi. Jos hän on tähän asti tottunut olemaan vain sitterissä tai sylissä, niin ei ole ihme ettei lattialla oleminen kiinnosta. Meillä vauva on ollu lattialla melkein alusta alkaen ja tykkää olla enemmän lattialla kuin sitterissä. Seurustele lapsen kanssa kun pidät häntä lattialla, niin kyllä se siitä. Pidä ensin vähän aikaa ja joka päivä aina vähän pidempään. Kun vauva pystyy pitämään itse päätään pystyssä pidempään, niin lattialla oleminenkin tulee kivemmaksi eikä enää protestoida. Tsemppiä!

Samaa mieltä oon kun Halipupu...Koita vaik keksiä jotain laulu-loru leikkejä, kun vaavi on lattialla. Ehkä sitten hoksaa et lattialla olo ei olekaan niin kamalaa...Mä kans uskon et pikkuhiljaa hyvä tulee ja voihan myös olla et vaavi on herkempi pettymyksille, et jos jo haluaisi päätään kannatella, eikä pysty niin sitten hermostuu ja turhautuu. (kuten meillä ) :heart:

Mulla tuli mieleen, että onnistuisiko tuo vauvahieronta niin, että istut ja pidät vauvaa omien polviesi / jalkojesi päällä?

Meidän pojalla oli noin 4-5 kuukauden iässä vaihe, ettei hän viihtynyt lattialla juuri lainkaan vaan alkoi heti kitistä. Se meni kyllä ajallaan ohi, niin varmasti myös teillä. Voihan se olla, että vauvaa ärsyttää, kun lattialta ei näe niin hyvin kuin esim. sylissä pystymmässä ollessa ja kun ympäristö kuitenkin jo kiinnostaa kovasti niin kuin kerroit. Vauvat on erilaisia, toiset viihtyy parhaiten sylissä, toisilla lattialla oleminen vaatii totuttelua enemmän, näin luulisin. Ja vauvan kantelu sylissä erilaisissa asennoissa, nostaminen ja laskeminen aina kyljen kautta ja virikkeiden laittaminen eri puolille kehittää myös erinomaisesti vauvan pään hallintaa.

Meidän tyttö oli vauvana 0-4 kk todella vähän lattialla, kun ei viihtynyt ja myös me tykättiin pitää sylissä. Pidin myös repussa ,kun piti jotain kotitöitä tehdä. Neuvolassa sanottiin ,että 3 kk:n iässä voi alkaa pitää lattialla kovemmalla alustalla. Mielestäni sylissä ,kun kantaa eri asennoissa niin vauvan lihakset kehittyy oikein. Kun opiskelin sairaahoitajaksi 90-luvun puolivälissä niin lastenhoidon tunneilla meille oikein opetettiin vauvan sylihoitoa. Se oli silloin kovasti muodissa. Nyt en ole siitä enää kuullut paljon mitään puhuttavan. Enemmän kuulee ,että vauva kovalle lattialle köllöttämään niin kehittyy oikeaan suuntaan. Meidän tyttö on sylissä hoidettu ja kovin on vilkas konttailija 9 kk:n iässä vaikka ennenaikaisena syntyikin. Uskon ,että vauvasi alkaa lattialla viihtyä sitten ,kun liikkuu enemmän ja lelut alkaa kiinnostaa.

Yhteistyössä