Lattialämmityksen säätö (termostaatti?) kylppärin ulkopuolella?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Olivia"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

"Olivia"

Vieras
Ollaan muutettu uudisasuntoon, ja kylppärin lattialämmityksen säätö ja luullakseni termostaattikin on kylppärin oven ulkopuolella. Onko muillakin näin? Ihmettelen vain, miten se voi toimia oikein, jos se mittaa lämpötilaa kylppärin ulkopuolelta? Ovi yleensä on kiinni sähkön säästämiseksi (jottei lämmitä koko asuntoa). Vähän hankala on ollut säätää se toimimaan oikein, tuntuu että se on joko kylmänä tai sit lämmittää melkein aina.

[QUOTE="...";24318466]No mä en oo kyl koskaan nähny et se säätö ois ollu kylpyhuoneen sisäpuolella. ja aina on ihan oikeen toiminu lämmitys.[/QUOTE]

Ai jaa? Edellisessä meillä oli niin (silloin vuonna 2008 se oli myös uudisasunto). Meinaatteko että siinä on sit joku anturi kuitenkin kylppärin sisällä vaikkei mitään näy? Noi ohjeet ja kodinkansiot ei kerro mitään.

Ei kai niitä hittosoikoon sinne märkätilaan viedä. Se "haistelee" sen lämpötilan sieltä kylppärinpuolelta mutta se säätövärkki on tietysti kuivalla puolella. Eikö mieheskään tiedä??

Joo, meilläkin on digitaalinen lämpömittari joka näyttää ulkoilman lämpötilan mutta se mittaritaulu on sisällä! Siis miten älytöntä! Silti se näyttää talvella pakkasasteita vaikka sisällä on lämmin. Onkohan se väärin asennettu? Vai voisiko siellä olla joku johto joka menee ulos ja sen päässä joku anturi? Hmm. Onko tämä mahdollista?

• Tykkää
Reactions: as if
Ei kai niitä hittosoikoon sinne märkätilaan viedä. Se "haistelee" sen lämpötilan sieltä kylppärinpuolelta mutta se säätövärkki on tietysti kuivalla puolella. Eikö mieheskään tiedä??

No en oo kyl edes kysynyt, mut kaikkien miehet ei oo mitään insinöörejä. Oon melko varma että ei tiedä. :D

Ok meillä oli vain tosiaan siellä edellisessä asunnossa se säätökin sisäpuolella, ja täälläkin on vessassa sisäpuolella mutta ei kylppärissä. Se mittausanturi on siis jossain ihan näkymättömissä?

Joo, meilläkin on digitaalinen lämpömittari joka näyttää ulkoilman lämpötilan mutta se mittaritaulu on sisällä! Siis miten älytöntä! Silti se näyttää talvella pakkasasteita vaikka sisällä on lämmin. Onkohan se väärin asennettu? Vai voisiko siellä olla joku johto joka menee ulos ja sen päässä joku anturi? Hmm. Onko tämä mahdollista?

No niin mutta niissä ulkolämpömittareissa yleensä se anturi on ihan silminnähtävä asia, eikä siten ihmetytä edes minua. Vastaa nyt sitten, onko se termostaatin anturi kenties siellä kaakelin sisällä vai missä?

Niin meilläkin on kaikkissa muissa huoneissa sisäpuolella se säätö, jopa siellä vessassa. Mutta en miellä vessaa ja kylppäriä samanlaisiksi märkätiloiksi. Luultavasti se kosteus ja kuumuus jota saunastakin tulee ei tee hyvää sille säädölle, tai näin voisin ainakin itse kuvitella ;)

[QUOTE="Olivia";24318539]No niin mutta niissä ulkolämpömittareissa yleensä se anturi on ihan silminnähtävä asia, eikä siten ihmetytä edes minua. Vastaa nyt sitten, onko se termostaatin anturi kenties siellä kaakelin sisällä vai missä?[/QUOTE]Se riippuu termostaatista, joissakin voi olla huonelämpöä mittaava anturi ja joissakin lattian alla oleva anturi. Mutta ei ne kummatkaan missään näkyvillä roiku kuten ulkolämpömittareiden anturit.

Siellä se anturi on lattiassa valun alla piilossa. Joillakin voi mitata lattianlämpötilan sijasta huonelämpötilan.

Ai jaa. No voisko olla, että "huonosti toimiminen" johtui törkeän kovista helteistä, eli muuteskin oli/on niin lämmintä? Kun se pitää laittaa aika kovalle jotta ylipäätään alkaa lämmittää, ja sitten tulee ihan hirmu hirmu kuuma. Jos taas se ei lämmitä ollenkaan, niin kylppärissä on öklökosteaa eikä se kuivu ollenkaan.

Yhteistyössä