Lattialämmitys ja tavarat lattialla...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HyppyKeppi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

HyppyKeppi

Aktiivinen jäsen
12.12.2005
2 682
0
36
Osaakos joku sanoa tälläiseen jotakin:

Olen jokusen päivän miettinyt, kun aina esim. mattojen alta lattia on lämpeempi, kuin muilta osin. Tai jos lattialla on esim. pyykkikasa tms. on sen alunen aina ihan kuumana lattialämmityksen johdosta...
Mutta viekö lattialla olevat tavarat lämmön sitten tavallaan muulta huoneelta? Jaksaako lämmitys lämmittää enää huoneen tilavuutta, jos kaikki "voima" menee siiheen maton aluseen tms?

Mietin tätä nyt vai sikis, että sänkymme alla on säilytyspusseja, joissa on vaatteita säilytyksessä ja huomasin, että niidenkin aluset on aika lämpimät...pitäisiköhän ne poistaa sieltä??

Tajusikohan kukaan mun pointtia??

No ei kai se vaatekasa nyt muulta huone-alalta vie sitä lämpöä. Varsinkin jos on esim. vesikiertoinen lattialämmitys, niin kun meillä, niin se kuuma vesi kiertää koko putkiston läpi, mikä menee tietyllä tavalla laatoituksen ja valun alla.

Meillä oli kans saunan pukuhuoneessa mattojen ja pyykkikasojen alla melkeinpä kuuma lattia. Siitä on siis aikaa monta vuotta, asuttiin sillon omakotitalossa. Enkä mä muista tehtiinkö asialle mitään vai ei. Eli ei ollu apua musta...

Meillä on kanssa samailmiö tuolla pesuhuoneessa.
Se varmaan johtuu siitä, että niiltä kohdin se lämpö ei pääse "pakenemaan" muualle tilaan vaan jää "jumiin" vaatteiden ja lattian väliin ja näin ollen lattia kuumuu siitä kohdin enemmän kuin muualta. (noin minä sen olen päätellyt )

Ilahduttavaa huomata, että muillakin on vaatekasoja lattioilla, kuin vain meillä :D

Alkuperäinen kirjoittaja Lumiina:
Se varmaan johtuu siitä, että niiltä kohdin se lämpö ei pääse "pakenemaan" muualle tilaan vaan jää "jumiin" vaatteiden ja lattian väliin ja näin ollen lattia kuumuu siitä kohdin enemmän kuin muualta. (noin minä sen olen päätellyt )

Ilahduttavaa huomata, että muillakin on vaatekasoja lattioilla, kuin vain meillä :D

Ei oo enää! Kasoja lattioilla meinaan!
Juurikin kohta saan viimosetkin laitettua tuosta sängyn päältä kaappiin... =)
JEEEEEEE! :wave:

Alkuperäinen kirjoittaja Rakkapanuu:
Alkuperäinen kirjoittaja Lumiina:

Ei oo enää! Kasoja lattioilla meinaan!
Juurikin kohta saan viimosetkin laitettua tuosta sängyn päältä kaappiin... =)
JEEEEEEE! :wave:
Hyvä sinä! :flower: Meillä on tuolla pesuhuoneessa vielä yhden koneellisen verran... :ashamed: :headwall:

Milles tuo mun lämpöselitys kuulosti? Voisko se olla noin, kuinka sen pienessä päässäni olen pähkäillyt? :D

Alkuperäinen kirjoittaja Hippopotaamus:
Matot toimii eristeenä jos on lattialämmitys,sen takia ei kannattaisi paljoa mattoja pitää lattialämmityksen kanssa. =)

Matot tavallaan "säästää" sitä lämpöä. Ja sitten pitää isontaa lämmitystä. eli kyllä ap on oikeassa, että tavallaan "syö " lämpöä muualta, mutta toisaalta toi Lumiinankin selitys on oikein, niin mäkin sitä järkeilin.

Lattialämmitys laattojen alla, niin ei suositella mattoja, ainakaan sähkölämmitteisessä lattiassa. Samoin khh,saunan pukuhuone ym. kaapistojen alle ei saisi laittaa lämmitystä. Juuri kyseisen lämpenemisen vuoksi...

Yhteistyössä