Lastenvaatteiden pesusta...

Mä ostan kaikki lasteni vaatteet käytettynä kirpputorilta tai huuto.netistä.

Kävin sunnuntaina kirpputorilla ja ostin 12 eurolla vaatteita, kaikki hinnaltaan 0,50-1 e luokkaa. Yksi huppari oli 1,50 e. Kaikissa vaatteissa oli tahroja, joiden takia tuo hinta ilmeisesti oli noin pieni...

Tänään pesin vaatteet pitkällä ohjelmalla 60 asteessa ja nyt vain parissa vaatteessa on jäljellä haaleita tahroja.
Esim. tuosta hupparista lähti kaikki tahrat pois ja se on nyt kuin uusi :)

Miksi ihmiset ei pese vaatteita kunnolla? Rasva ym ei lähde 40 asteessa OIKEASTI mihinkään. Myös monet muut tahrat vaatii OIKEASTI sen 60 astetta.

Nyt on ehjiä ja tahrattomia vaatteita lapsille - ja ei tullut kalliiksi.

No kun monessa vaatteessa lukee 40 astetta, vaikka täyspuuvilla kestää ja vaatii sen 60 astetta. Ja lisäks ekologisuuden nimissä on käsketty peseen miedommassa - vaikka mun mielestä on ekologisempaa vaatteiden kestävyyden suhteen pestä ne oikeen...

Monet väritkin kestää paljon parempinan jos pesee 60 astessa: miedossa tulee helpommin väriliukumia.

Alkuperäinen kirjoittaja Ninniliina:
No kun monessa vaatteessa lukee 40 astetta, vaikka täyspuuvilla kestää ja vaatii sen 60 astetta. Ja lisäks ekologisuuden nimissä on käsketty peseen miedommassa - vaikka mun mielestä on ekologisempaa vaatteiden kestävyyden suhteen pestä ne oikeen...

Monet väritkin kestää paljon parempinan jos pesee 60 astessa: miedossa tulee helpommin väriliukumia.
Mä en välitä ekologisuudesta pätkän vertaa, kun kyseessä on käytetty vaate ;) Kannan oman korteni kekoon ostamalla vain käytettyjä vaatteita ;) ;) ...ja sillä, että mulla on uusi - vain vähän vettä kuluttava pesukone...
Ja ainakin kaikki meidän muksujen vaatteet on kestäneet 60 astetta, vaikka suositus olisikin 40 astetta :D

Mä pesen kyllä lastenvaatteet kunnolla - 40 asteessa. Esikäsittelen tahrat.

Joillain käytettyinä saaduilla vaatteilla, pihavaatteilla yms ei ole niin väliä. Kun kippaan ne kierrätykseen tai vien kirppikselle hintaan viisi senttiä kappale, niin en todellakaan vaivaudu pesemään niitä tahrattomiksi ennen sitä.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Mä pesen kyllä lastenvaatteet kunnolla - 40 asteessa. Esikäsittelen tahrat.

Joillain käytettyinä saaduilla vaatteilla, pihavaatteilla yms ei ole niin väliä. Kun kippaan ne kierrätykseen tai vien kirppikselle hintaan viisi senttiä kappale, niin en todellakaan vaivaudu pesemään niitä tahrattomiksi ennen sitä.
Tällä kertaa kyseessä oli lähes uudenveroisia vaatteita joissa oli vaan tahroja.

vieras
Pesen normaalisti vaatteet 40 asteessa ja lika lähtee. Todella likaiset pesen joskus 60:ssä, jos ei kevyempi ohjelma tehoa. Varsinkin jos meinaan vaatteet myydä ne pesen huolellisesti. Ihan vaan siksi, että tahrat ja pinttymät ei myy, ja likasia vaatteita ei tulis mieleenkään myydä. Jos ostan käytettyä pesen kertaalleen 60 asteessa.

Pesulapuissa rajotus 40astetta ei tarkoita sitä, ettei vaatteet joskus satunnaisesti kestäisi 60 asteessa pesua, muttei niitä tietysti säännöllisesti kannata pestä aina niin korkeassa lämpötilassa, sitä nopeampaa ne kuluu ja haalistuu, nukkaantuu, kuluu puhki. Joskus ne silti kannattaa pestä yli 40 asteessa.

Joskus myös kirppareilla näkee vaatteista että, niitä on säännöllisesti pesty kovassa lämpötilassa, liialla pesuaineella ja aina rummutettu vielä käytön jälkeen. Lastenkin vaatteet on ihan kivikovia korppuja kera nukkakerros ja väriltään haaleita. Eikä ne ostettuani kotonakaan enää siitä enää pehmeäksi tule. Että se liian kova käyttökin näkyy ja pysyvästi :)

Yhteistyössä