Lastentekoikä

vierailija
Ei ole omassa päässä. Miten esim. minä voisin omassa päässäni syyllistyä äitien tekemistä virheistä, kun ei ole lapsia?
Ei niitä mielipiteitä tarvitse ihan oikeasti aina julkistaa. Joskus voi ajatella ihan itsekseen. Tässä tosin myönsit sen, että syyllistämistä tapahtuu, kun mielipiteitä huudellaan ilman itsesensuuria.

Enkä puhunut muiden mielipiteistä välittämisestä, vaikka ihminen luonnostaan niin tekee. Kuulutan inhimillisyyttä kahteen suuntaan. Eli juuri siihen, että tarviiko kaikkia mielipiteitä laukoa?
Minä näkisin ne huutelut lastenteosta ihan samanlaisena kuin huutelut siitä, että kannattaa hankkia hyvä koulutus tai kannattaa luoda uraa. Ei se ole sellaisen ihmisen syyllistämistä, joka on tyytynyt ammattikouluun tai kokee elämänsä hyväksi ilman pomohissiökin. Ihmisillä on elämässään erilaisia prioriteetteja. Ei pidä ottaa nokkiinsa siitä, jos joku muu pitää toisenlaista elämää tavoittelemisen arvoisena tai oikeana.
 
  • Tykkää
Reactions: ammuli
vierailija
Nykyään ihmiset haluavat, että on "puitteet kunnossa" lapsia varten.

Useimmiten tämä tuntuu tarkoittavan mm. seuraavia asioita:
- äidillä ja isällä vakinaiset työsuhteet
- omakotitalo
- kaksi autoa

Läheskään kaikki eivät onnistu saamaan puitteita kuntoon niin nopeasti, että lasten saanti alle 35v:nä onnistuisi.
Ja jos painostusta johonkin suuntaan tapahtuu, niin juuri siihen, että ne puitteet pitää olla kunnossa. Muuten ne muut superäidit tekevät suunnilleen lasun sillä perusteella, että Pekan äiti on vain 23-vuotias lähihoitaja ja niiden perhe asuu kerrostalossa ja ajaa Dacialla.
 
  • Tykkää
Reactions: ammuli
vierailija
Ja jos painostusta johonkin suuntaan tapahtuu, niin juuri siihen, että ne puitteet pitää olla kunnossa. Muuten ne muut superäidit tekevät suunnilleen lasun sillä perusteella, että Pekan äiti on vain 23-vuotias lähihoitaja ja niiden perhe asuu kerrostalossa ja ajaa Dacialla.
Nuo lasut ovat myös iso syy sille, että miksi nykyään ei enää lisäännytä. Perheiltä on viety kasvatuksen vapaus ja korvattu se kyttäys- ja ilmiantokoneistolla.
 
Meille ois saanut 20 tulla mutta luonto antoi odottaa kaikkien tuloksettomien hoitojen jälkeen luomu raskaus 26 veenä ja 31 veenä luomusti raskaaksi ja keskenmeno ja siitä 5kk ja nyt syyskuussa olen 32v ja toinen syntyy
 
vierailija
Minä näkisin ne huutelut lastenteosta ihan samanlaisena kuin huutelut siitä, että kannattaa hankkia hyvä koulutus tai kannattaa luoda uraa. Ei se ole sellaisen ihmisen syyllistämistä, joka on tyytynyt ammattikouluun tai kokee elämänsä hyväksi ilman pomohissiökin. Ihmisillä on elämässään erilaisia prioriteetteja. Ei pidä ottaa nokkiinsa siitä, jos joku muu pitää toisenlaista elämää tavoittelemisen arvoisena tai oikeana.
Ei tietenkään. Eikä edelleenkään puhuta loukkaantumisesta tai mielensäpahoittamisesta vaan loukkaamisesta ja mielenpahoittamistarkoituksessa sanotuista asioista.
 
Ei viisastelijoille
Mä olen 41v. ja ainoan lapseni olen saanut 23-vuotiaana. Ei ole ollut oma valinta, että ei ole tullut lisää lapsia. Sairastuin vakavasti ja on erokin tullut. Jos luoja suo, niin nykyisen lapsen kanssa on toiveissa saada yksi yhteinen lapsi. Tämä on meidän valinta ja viisastelijat pitäkööt päänsä kiinni.

Suoraan sanottuna v*tuttaa tuollaiset jotka viisastelee, että tehkää lapset nuorena. Se on niin helppo huudella kun itse on saanut useamman lapsen ilman ongelmia alle 30v. Kaikilla ei mene elämä niin eikä todellakaan ole kaikilla omista valinnoista kiinni. Kannattaisi katsoa muuallekin kuin omaan napaan.
 
Tuonhan voi sitten tulkita niin, että vaihdat naista alvariinsa. Kun kukaan ei pysy 25-vuotiaana. Ja kun olet puhunut olevasi naimisissa, niin toivottavasti vaimollasikin on niitä maagisia 25-vuotiaita parhaita miehiä. Jaksavia, kykeneviä ja pystyviä.
M1eshän sanoi että 25v paras ikä pysyvään parisuhteeseen, miten saat sen väännettyä siihen että hänellä vaimo vaihtuu kuin sukat jalassa tai että heillä molemmilla on tai pitäisi olla suunnilleen haaremit?
Eikä se totuus muutu siitä miksikään vaikka kuinka kaunistelee, tuo 25v on hyvin optimaalinen ikä kaikkeen.
 
Mä olen 41v. ja ainoan lapseni olen saanut 23-vuotiaana. Ei ole ollut oma valinta, että ei ole tullut lisää lapsia. Sairastuin vakavasti ja on erokin tullut. Jos luoja suo, niin nykyisen lapsen kanssa on toiveissa saada yksi yhteinen lapsi. Tämä on meidän valinta ja viisastelijat pitäkööt päänsä kiinni.

Suoraan sanottuna v*tuttaa tuollaiset jotka viisastelee, että tehkää lapset nuorena. Se on niin helppo huudella kun itse on saanut useamman lapsen ilman ongelmia alle 30v. Kaikilla ei mene elämä niin eikä todellakaan ole kaikilla omista valinnoista kiinni. Kannattaisi katsoa muuallekin kuin omaan napaan.
Pakko kysyä että onko tuossa kirjoitusvirhe vai onko teillä vähän erilaisemmat kuviot....?

Mä en silti ymmärrä miksi pahastua jos joku suosittelee tekemään lapsen nuorena, niille jotka pähkäilee vaihtoehtoja eivätkä ole edes yrittäneet? Mä ymmärrän äärimmäisen hyvin pahastumisen jos tultaisiin suoraan sanomaan 40 vuotiaalle joka ei lapsia aiemmin ole syystä tai toisesta saanut että olisit tehnyt nuorempana, mutta se että yleisesti keskustellaan ja joku sanoo omana mielipiteenään, omien kokemuksien perusteella että kannattais tehdä nuorempana kun jaksaa paremmin.
Jos itseä ahdistaa itse aihe niin silloin ei kannattane osallistua keskusteluun.

Omaan napaan tuijottamistahan on nimenomaan se että pahastuu muiden keskustelun aiheesta vaikka sitä ei ole edes suunnattu suoraan itselle, koska minä en ja minulle tulee kurja mieli niin muutkaan ei saa keskustella eikä kertoa mielipiteitään.
 
  • Tykkää
Reactions: m1es
vierailija
Musta taas on jotenkin turhaa lähteä tekemään ikämääritteitä joillekin asioille. Kun elämä ja sen käänteet eivät vaan mene niin. Tulee sattumuksia, tilanteita, yksi on henkisesti valmiimpi aikaisemmin, toinen myöhemmin. Mulla on tuttavapiirissä useakin äiti, joka on saanut ensimmäisen lapsensa alta kolmikymppisenä mutta ei olekaan osannut nauttia äitiydestä ja tultuaan äidiksi toistamiseen nelikymppisenä osaakin olla rennompi vanhempana elämänkokemuksensa ansiosta. Tai että parikymppisenä on epävarma ja osaamaton sängyssä, kun taas nelikymppisenä tietää mitä haluaa. Se, mikä on yhdelle sopiva voi olla toiselle samaan aikaan saman ikäisenä todella kaukainen asia. Ja se on ihan fine.
 
vierailija
Musta taas on jotenkin turhaa lähteä tekemään ikämääritteitä joillekin asioille. Kun elämä ja sen käänteet eivät vaan mene niin. Tulee sattumuksia, tilanteita, yksi on henkisesti valmiimpi aikaisemmin, toinen myöhemmin. Mulla on tuttavapiirissä useakin äiti, joka on saanut ensimmäisen lapsensa alta kolmikymppisenä mutta ei olekaan osannut nauttia äitiydestä ja tultuaan äidiksi toistamiseen nelikymppisenä osaakin olla rennompi vanhempana elämänkokemuksensa ansiosta. Tai että parikymppisenä on epävarma ja osaamaton sängyssä, kun taas nelikymppisenä tietää mitä haluaa. Se, mikä on yhdelle sopiva voi olla toiselle samaan aikaan saman ikäisenä todella kaukainen asia. Ja se on ihan fine.
Amen! Yritetään ymmärtää toisten päätöksiä ja olla puuttumatta niihin!
 

Yhteistyössä