Lastensuojelusta taas, anteeksi mutta ajankohtaista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nyt eri nikillä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";23644501]Mut sitähän sä pelkäsit: kannattaisiko sanoa se pelko sille 15-veellekin? Jos se on tarpeeksi vanha lintsatakseen, niin eikö olisi sitten tarpeeksi vanha kuunnellakseen tässä asiassa sinunkin huolesi?

Aikooko tämä teini mennä takaisin kouluun vai ei? Ymmärtääkö hän, että kaikki mitä itse jättää tekemättä, tulee nyt sinun kärsittäväksesi myös?
Eli mikä tämän teinin asenne nyt on? Vaikuttaahan sekin tähän asiaan ja lastensuojelun mielenkiintoon.[/QUOTE]

mut esisijainen tehtävä on selvittää MIKSI se teini lintsaa..jos syy on esim koulukiusaaminen, ahdistuneisuus, masennus tai huoli äidin jaksamisesta niin pahin virhe on alkaa sitä nyt syylistämään tuollaista sanomalla.
kuraattori ja ls-viranomaiset auttavat sitä lasta, ja koko perhettä, eikä se ole mikään rangaistus, ei äidille eikä lapselle.

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;23644526:
mut esisijainen tehtävä on selvittää MIKSI se teini lintsaa..jos syy on esim koulukiusaaminen, ahdistuneisuus, masennus tai huoli äidin jaksamisesta niin pahin virhe on alkaa sitä nyt syylistämään tuollaista sanomalla.
kuraattori ja ls-viranomaiset auttavat sitä lasta, ja koko perhettä, eikä se ole mikään rangaistus, ei äidille eikä lapselle.

No näinpä; miksi oi miksi se on niin vaikeaa ottaa apua vastaan, ja myöntää sitä tarvitsevansa?

Alkuperäinen kirjoittaja nyt eri nikillä;23644505:
Viimeisessä lauseessa tuli virhe: tarkoitus oli kirjoittaa että jos painoni niin muita huolettaa niin olisihan huoli tullut esiin työssäni missä sitä ei ole nostettu esiin. Tulipas sekavasti

töissä puuttuvat kenenkään painoon. ja tuskin sossutkaan suoraan kenenkään painoon puuttuvat, muuta kuin että se voi olla oire juuri väsymyksestä ja ettei jaksa huolehtia itsestään --> kohta ei jaksa huolehtia lapsistaankaan kun elimistö ei kestä. Itselläni paino laski tosi paljon eron jälkeen, ei ollut kerta kaikkiaan ruokahalua. Surin ja murehdin (raha-asioita, velkaa ym) ja ruoka ei maistunut. Sain sitten asiani kuntoon ja ruokahalukin palasi. Myöhemmin vasta tajusin, miten poikki olin. Voihan ruokahaluttomuus olla myös oire jostain vakavasta sairaudestakin!

Mene sinne palavereihin jonkun kanssa, avoimin mielin, jos vaikka todella tarjoavat apua, kerrankin ajoissa. Eikö sinua itseäsi huolestuta miten kauan jaksat syömättömänä?

Onko ap sama joka kirjoitti etta elaa kahvilla ja tupakalla? Ja ainoa vanhempi, niin pitaakin jonkin olla huolissaan, "itsestani en valita" kertoo masennuksesta ja lapsia ei voi hoitaa hyvin voiden itse pahoin t. masentuneen yh:n lapsi

Miten se pääasian laita on? Lintsaako lapsi edelleen? Mitä toimenpiteitä on suunniteltu? Onko ollut puhetta koulukodista, sijoituksesta tai muusta järjestelystä? Vai onko lapsi saatu jo käymään koulua?

Onko ap sama joka kirjoitti etta elaa kahvilla ja tupakalla? Ja ainoa vanhempi, niin pitaakin jonkin olla huolissaan, "itsestani en valita" kertoo masennuksesta ja lapsia ei voi hoitaa hyvin voiden itse pahoin t. masentuneen yh:n lapsi

En tupakoi, kahvia kuluu kyllä. Ja olen yh äiti jolla kasvatettavana suurperhe eli lapsia monta. Edelleenkin väitän hoitavani lapset hyvin vaikken itsestäni piittaakaan.Eikös se ole vain hyvä kun itseeni en rahaa laita ja en koskaan käy muualla kuin töissä niin kaikki rahat on lasten käytössä?

"[QUOTE="hippi";23641852]Sano, että et tarvitse lastensuojelun apua ja kieltäydy kaikista toimista.

Se on usein niin yksinkertaista. Kaikki, mitä sanot voidaan kääntää sinua vastaan. Jos et ole vielä sanonut paljoa, niin ne ei voi tehdä muuta kuin lopettaa.[/QUOTE]"

Toi oli typeristä typerin neuvo, kun et tiedä kaikkea kirjoittajan tilanteesta. Jos jollakin olisikin oikea ongelmia aiheuttava syy, kun sossu puuttuu asiaan ja tarjoaa apua, ja sinä menet neuvomaan että kieltäydy avusta?? Jos "oikeasti ongelmainen perhe" kieltäytyy esim avohuollon tukitoimista, se on pätevä syy huostaanottoon.

Jos vaikkapa päihteitä käyttävälle teinille tarjotaan esim tukiaikuista tai keskusteluapua, ja käsket äidin kieltäytymään avusta, niin se teini muuten otetaan huostaan.

Nimenomaan kannattaisi kyllä ennemminkin miettiä, olisko se apu kuitenkin paikallaan.

...ap, se että sossussa ei vastata puhelimeen, johtuu ihan vaan siitä että kiirettä on. Yhdellä sosiaalityöntekijällä voi olla 50-60 lasta asiakkaana, siihen päälle näiden lasten huoltajat ja sukulaiset jotka joskus ihan yhtä innokkaasti soittelevat kuin huoltajatkin (asiakkaiden max määrä on toki vähemmän, mutta eiväthän kunnat välitä). Sossut ehtivät hoitaa vain kaikkein kiireisimmät. Eli jos ei viestissäsi ollut ihan elämästä ja kuolemasta kyse, niin valitettavasti jää jonon hännille. Eihän se niin saisi olla, mutta on.

Jos ei muille lapsille enää olla tarjoamassa asiakkuutta niin ihan hyvä. Jos se vielä tulee esille, niin kysy, miksi. Saavatko lapset tukiperheen, lomaperheen, tai rahallista tukea harrastuksiin? Kyllä niillä joku ajatus siinä on takana, jos asiakkuutta aikovat.

Ja sinun kuntoasi tarkkaillaan koska sinun kuntosi vaikuttaa tasan suoraan lasten kuntoon. 15-vuotias oireilee jostain, ihan hyvä jos huolestuivat nyt, kun hän on ainoa oireilija. Toivottavasti teini saa apua.

Kuraattorin toiminta sen sijaan on hämärää. Näitä ihmistyyppejä riittää, jotka pistävät lusikan joka soppaan vaikka se ei heille kuulu.

Mä käyn soskas palavereis kahden lapsen asioista n. 2 kertaa vuodessa. Ei olla lastensuojelun piirissä kuitenkaan. Ja kyllä ne ihan joka kerta kyselee kuinka mä jaksan, syönkö kunnolla, saanko omaa aikaa yms. Kyllähän vanhempien vointi ja jaksaminen liittyy oleellisesti lasten hyvinvointiin.
Kysy heiltä mitä ajavat takaa ja mitä konkreettista apua voisivat tarjota?

Alkuperäinen kirjoittaja nyt eri nikillä;23646723:
En tupakoi, kahvia kuluu kyllä. Ja olen yh äiti jolla kasvatettavana suurperhe eli lapsia monta. Edelleenkin väitän hoitavani lapset hyvin vaikken itsestäni piittaakaan.Eikös se ole vain hyvä kun itseeni en rahaa laita ja en koskaan käy muualla kuin töissä niin kaikki rahat on lasten käytössä?

Hei ap, pisti silmään kun korostat monessa viestissä tätä asiaa, että jospa teini reagoikin siihen? Kerroit, että teini yritti palaverissakin kertoa, ettei lintsaaminen ole äidin syy. Jospa lapsesi (ainakin tämä teini) ovat huolissaan _SINUSTA_ ja jaksamattomuudestasi/huonosta olostasi ja voivat itsekin huonosti sen takia? Ja sen takia sos.viranomaisetkin ovat kiinnostuneita sinun kunnostasi?

Mä en tässä tilanteessa näkisi lastensuojelun puuttumista tilanteeseen pahana. Eivät todellakaan ensimmäisenä kaavaile lapsien huostaanottoa, jos ei todella akuutisti pahasta tilanteesta ole kyse. Huostaanotto on niin kallis prosessi, ettei siihen hevin lähdetä.

Lastensuojelun kautta voit saada sellaista apua, että jatkossa jaksat huolehtia myös itsestäsi. Ei ole lapsille hyväksi, jos äiti voi huonosti. Joku tuossa edellä mainitsikin, että teinisi on voinut jopa ottaa kuraattorilla puheeksi sen, että on huolissaan sinusta.

Avoimin mielin vaan tapaamiseen. Ei lastensuojelu ole paha. Mekin lastensuojelun asiakkaita oltiin, eikä koskaan missään edes mainittu sanaa huostaanotto, vaikka lapsen isä oli ihan täysi nisti.

Hei taas! Tällä viikolla oli viimeinen käynti ja tukitoimeksi tytölle vain tukihenkilö. Olen erittäin pettynyt kun aiemmalla kerralla lupasivat maksusitoumuksen lapsen lääkkeisiin ( maks. 1200 euroa vuodessa), lapsille harrastukset ja maksuvapauden pvkodista ja iltap.kerhosta. En ymmärrä miksi ensin puhutaan ja puoliksi luvataan mutta ei. Tukihenkilöä tyttö saa odottaa n. puoli vuotta ja helvetti kotona jatkuu. Mihin unohtui sosiaalityöntekijöiltä äidin uupumus ja väsymys? Ilmeisesti ne ovat poistuneet, hyvä niin. Olo on niin tyhjä, odotin apua, jotain mikä helpottaisi 4 lapsen yh äitiä mutta ei. Hyvä että edes jotkut saavat sieltä oikeasti jotian apua. Meillä odotetaan nyt niin kauan että äiti joutuu laitoshoitoon väsymyksen takia. Kiitos jos jaksoit lukea, on niin paha mieli.........Jaksettava on

Alkuperäinen kirjoittaja Nyt eri nikillä;23723262:
Hei taas! Tällä viikolla oli viimeinen käynti ja tukitoimeksi tytölle vain tukihenkilö. Olen erittäin pettynyt kun aiemmalla kerralla lupasivat maksusitoumuksen lapsen lääkkeisiin ( maks. 1200 euroa vuodessa), lapsille harrastukset ja maksuvapauden pvkodista ja iltap.kerhosta. En ymmärrä miksi ensin puhutaan ja puoliksi luvataan mutta ei. Tukihenkilöä tyttö saa odottaa n. puoli vuotta ja helvetti kotona jatkuu. Mihin unohtui sosiaalityöntekijöiltä äidin uupumus ja väsymys? Ilmeisesti ne ovat poistuneet, hyvä niin. Olo on niin tyhjä, odotin apua, jotain mikä helpottaisi 4 lapsen yh äitiä mutta ei. Hyvä että edes jotkut saavat sieltä oikeasti jotian apua. Meillä odotetaan nyt niin kauan että äiti joutuu laitoshoitoon väsymyksen takia. Kiitos jos jaksoit lukea, on niin paha mieli.........Jaksettava on

Olen siis aloituksen tekijä joka ketjua nosteli

Lukeeko viime palaverin papereissa että on luvattu nuo mainitsemasi asiat? Jos lukee, niin ne pitää kans pitää. Etkö niistä sitten kysynyt että mites ne luvatut jutut? Ei tuollaisia mennä lupaamaan jos ei sitten annetakkaan tai sitten kyllä on erittäin epäammattimaista toimintaa taas ollut. Voit soittaa tuon sossun esimiehelle ja kysyä häneltä vielä asiasta. Voi olla että joutuu tuo sossusi puhutteluun.

Ei antanut minun katsoa loppu arvioinnin papereita. Sanoi sitten lähettävänsä ne minulle. Toki kysyin luvatuista asioista mutta tukihenkilö vaan. Ja odotus aika niin pitkä että hyvin tässä ei käy... Yritin jo soittaa heidän esimiehelleen mutta vasta ensi ma paikalla jollloin palaan asiaan. Helpoa puhua kauniisti asioista ja puoleksi luvata ja sitten vedetään matto jalkojen alta. Jäädään ilman meille kuuluvaa apua koska olen jaksanut hoitaa lapset ja kodin. Mutta en tiedä enää kauanko jaksan.

Minä tunnen väsymyksesi kun luin nuo rivit. Riippumatta siitä uskotko enkeleihin vai et, niin pyydän sinulle enkeleitä avuksesi. Toivottavasti et pahastu. Erityisesti Arkkienkeli Zadkiel on sellainen, joka auttaa puhdistumaan ja jaksamaan paremmin. Anna pulmasi ja hankalat ihmissuhteesi enkeleiden järjesteltäviksi. Tulee sellainen tunne, ettei sinun pidä antaa periksi, mutta apua sinä voit perheellesi pyytää. Murehtiminen ja kiukku vie turhaan energiaa. Toivon sinulle kovasti voimia! Ole kiitollinen kaikista neljästä lapsestasi.

[QUOTE="hope";23723362]Minä tunnen väsymyksesi kun luin nuo rivit. Riippumatta siitä uskotko enkeleihin vai et, niin pyydän sinulle enkeleitä avuksesi. Toivottavasti et pahastu. Erityisesti Arkkienkeli Zadkiel on sellainen, joka auttaa puhdistumaan ja jaksamaan paremmin. Anna pulmasi ja hankalat ihmissuhteesi enkeleiden järjesteltäviksi. Tulee sellainen tunne, ettei sinun pidä antaa periksi, mutta apua sinä voit perheellesi pyytää. Murehtiminen ja kiukku vie turhaan energiaa. Toivon sinulle kovasti voimia! Ole kiitollinen kaikista neljästä lapsestasi.[/QUOTE]

Kiitos kauniista sanoista.

Ekassa viestissä kerrot, että hoidat kodin ja lapset moitteetta, mutta sosiaalityöntekijöiden mielestä olet uupunut.

Nyt myöhemmin kirjoitat, että elätte kotona helvettiä ja pelkäät joutuvasi laitoshoitoon väsymyksen takia. Miten se asia nyt menee, oletko siis väsynyt vai onko se sossun keksintöä?

Minä lintsasin tuon ikäisenä, sillä minulle laitettiin liikaa vastuuta pikkusisarusten hoidosta. Äitini ei syönyt mitään ja urheili hullun lailla. Myöhemmin tajusin että äiti kärsi anoreksiasta. Tilanne oli hyvin raskas. Itseni lisäksi piti hoitaa kotia ja äitiä. Maanittelin joskus äitiä jopa syömään, kun se kertoi käyneensä vaa'alla ja paino oli 43 kg.

Äidin mielestä hänellä ei ollut ongelmia vaan syy oli minussa kun en mennyt kouluun. Kiusallaan kukaan nuori ihminen ei pilaa tulevaisuuttaan ja jää luokalleen. Syy oli puhtaasti äidissäni ja hänen sairaassa mielessään.

Alkuperäinen kirjoittaja nyt eri nikillä;23723430:
Kiitos kauniista sanoista.

Jos joku sossu tekee vääryyttä, kerro rohkeasti heidän nimet julkisuuteen. Se ei ole laitonta. Hanki lisäksi nauhuri ja nauhoita kaikki palaverit. Ei tartte etukäteen kertoa että nauhoitat, myös puhelut.

Yhteistyössä