Lastensuojelun asiakkaita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Blushing
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Blushing

Aktiivinen jäsen
12.01.2009
1 606
0
36
Mulla kiinnostaisi kuulla lastensuojelun asiakkaiden kokemuksia. Ihan semmosta, että mihin oli tyytyväinen/oliko ollenkaan tyytyväinen. Oliko asiakkuudesta apua vai tuntuiko koko lastensuojelu vain viholliselta? Mitä olisit halunnut lastensuojelun/sosiaalityöntekijän tekevän toisin ja mistä kiittelisit? Jos haluaa, voisi kertoa myös oliko kyse avohuollon tukitoimenpiteistä vai mistä.

Lueskelen lastensuojelun tenttiin ja aihe kiinnostaa. Usein kuitenkin "sossut" nähdään ja koetaan vain vihollisina ja onhan se selvää, että kun kyseessä on yksityisen perheen sisään tunkeutuminen, tunteet voi olla rajuja.

Voi olla vähän myöhänen ajankohta viritellä keskustelua, mutta nostelen sitten huomenissa :)

Me ollaan. Ekaks näin se alkoi kun esikoisella oli vaikeuksia. Nyt siitä syystä että meillä on tukiperhe. Kuopukselle. Harvoin käy 1-2 vuodessa kotona. EI ole mitään kyttäämistä ym semmoista. Kysy niin osaan vastata paremmin?

Alkuperäinen kirjoittaja Blushing:
Harmaa idiootti ( :D ), oletko kokenut tuon hyväksi systeemiksi? Onko siitä apua? Haluaisitko että jokin olisi toisin?

Tukiperheen vai minkä. Viime vuonna olin vähän kiukkuinen kun tarhapalaveriin tuli yhtäkkein ihan outo ihminen kun työntekijät olivat vaihtuneet ja siitä tuli tieto vasta jälkikäteen mutta muuten oon ollu tyytyväinen kun saatiin tuolloin sitten hyvä työntekijä. Joka teki niin kun toivottiin eikä vaan ollu.

Me myös. Syy alunperin mun masennus, lapsille järjestyi ls:n kautta hoitopaikka missä ovat viihtyneet hyvin. Nyt ero tulossa, ja meille luvattu auttaa uuden asunnon vuokrissa koska itselläni paljon velkoja. Välillä olen pelännyt sossua, mutta huomannut saavani apua sieltä

Alkuperäinen kirjoittaja Harmaa idiootti:
Harmaa idiootti ( :D ), oletko kokenut tuon hyväksi systeemiksi? Onko siitä apua? Haluaisitko että jokin olisi toisin?

Tukiperheen vai minkä. Viime vuonna olin vähän kiukkuinen kun tarhapalaveriin tuli yhtäkkein ihan outo ihminen kun työntekijät olivat vaihtuneet ja siitä tuli tieto vasta jälkikäteen mutta muuten oon ollu tyytyväinen kun saatiin tuolloin sitten hyvä työntekijä. Joka teki niin kun toivottiin eikä vaan ollu.

Ihan kaikkea tarkoitin mitä ls on tarjonnut :) Kokonaisuutta.
Tuo onkin ongelma, työntekijöiden suuri vaihtuvuus. Ja koulutuksellisesti epäpätevät työntekijät :( Onneksi teillä kävi hyvä tuuri!
Onko teillä tilanne parantunut noiden alun vaikeuksien jälkeen?

Me ollaan lastensuojelun asiakkaita. Yhdessä kunnassa meni suoraan sanoen ihan päin H***ä, turvakotiin soitettiin, että mun täytyy saman päivän aikana lähteä sieltä kun eivät kunnasta aio maksaa mun oleskeluani siellä.. :( Että kotiin vaan päihteitä käyttävän, väkivaltaisen miehen luo. :o Nykyisessä kunnassa on kaikki hyvin. Olen kokenut saavani kaiken sen tuen minkä tarvitsen, ja myös tarpeeksi tilaa omalle vanhemmuudelle, eivätpä nuo nyt niin huolissaan tunnu olevan kun lasten isä on poissa kuvioista.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Me myös. Syy alunperin mun masennus, lapsille järjestyi ls:n kautta hoitopaikka missä ovat viihtyneet hyvin. Nyt ero tulossa, ja meille luvattu auttaa uuden asunnon vuokrissa koska itselläni paljon velkoja. Välillä olen pelännyt sossua, mutta huomannut saavani apua sieltä

Hienoa kuulla että tukea saa. Onko teille tarjottu perhetyötä? Ajattelin, kun sulla ollut kerran tuota masennusta niin ihan perhetyöntekijä arjen keskellä olisi ehkä myös hyvä apu.

Ihan kaikkea tarkoitin mitä ls on tarjonnut :) Kokonaisuutta.
Tuo onkin ongelma, työntekijöiden suuri vaihtuvuus. Ja koulutuksellisesti epäpätevät työntekijät :( Onneksi teillä kävi hyvä tuuri!
Onko teillä tilanne parantunut noiden alun vaikeuksien jälkeen?

On nyt on pysynyt suht samana työntekijät. Ja se on suuri helpotus kaiken kelan ja ym sodan jälkeen mitä isoveljen kanssa käydään vielä vuosia. Toivottavasti ei näin kävisi tämän nuorimman kanssa. SE on vielä avoinna.

Nyt siis kaikki on hyvin ja on sujunut. Tosin vähän jouduin kyseleen palaveri aikaa et onko se uhohdettu. Täällä oli iso juttu missä lehdissäkin puhuttiin joten aika kiireisiä noi työntekijät on olleet.

Niin just :) Kiirettä pitää ja ihmisiähän ne työntekijätkin on... Haastavaltahan tuo työ tuntuu näin opiskelijankin silmin.

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Me ollaan lastensuojelun asiakkaita. Yhdessä kunnassa meni suoraan sanoen ihan päin H***ä, turvakotiin soitettiin, että mun täytyy saman päivän aikana lähteä sieltä kun eivät kunnasta aio maksaa mun oleskeluani siellä.. :( Että kotiin vaan päihteitä käyttävän, väkivaltaisen miehen luo. :o Nykyisessä kunnassa on kaikki hyvin. Olen kokenut saavani kaiken sen tuen minkä tarvitsen, ja myös tarpeeksi tilaa omalle vanhemmuudelle, eivätpä nuo nyt niin huolissaan tunnu olevan kun lasten isä on poissa kuvioista.

Joskus kyllä kuulee näistä aivan törkeistä tapauksista. Liekö sitten resurssien puutetta vai suoranaista piittaamattomuutta, en tiedä.
Onneksi teillä nyt paremmin asiat :) Haluatko tarkentaa tuota, että miten tuo näkyy että annetaan tilaa sun vanhemmuudelle? Siitä on paljon keskustelua joten ihan asiakkaan näkökulmasta olisi arvokasta kuulla.

Meillä siis oli tukena ensin perheneuvola, joka on jo lopetettu, nyt kaupungin perhetyöntekijä käy 1-2kertaa/kk, ja MLL:n perhetyöntekijä ostopalveluna kerran viikossa 4h/kerrallaan hoitamassa lapsia kun mulla on terapia ja sosiaalityöntekijän määräämä pakollinen kahvila- ja rentoutumishetki. :D

Nyt siis kaikki on hyvin ja on sujunut. Tosin vähän jouduin kyseleen palaveri aikaa et onko se uhohdettu. Täällä oli iso juttu missä lehdissäkin puhuttiin joten aika kiireisiä noi työntekijät on olleet.

Niin just :) Kiirettä pitää ja ihmisiähän ne työntekijätkin on... Haastavaltahan tuo työ tuntuu näin opiskelijankin silmin.

Toivottavasti teitä myös valaistaan kaikkeen siitä mitä edestä voi löytää. Tai varmaan teistä jotkut sen jo tietää muttei kaikki välttämättä. Kaveri joskus sanoi hoitoala kans että kun ekan kerran työharjoitteluun meni joutui sieltä se pahin osasto hälle ekaksi niin oli kuulemma hyvä kun se kertoi sen että mitä voi odottaakkin.

Haluatko tarkentaa tuota, että miten tuo näkyy että annetaan tilaa sun vanhemmuudelle? Siitä on paljon keskustelua joten ihan asiakkaan näkökulmasta olisi arvokasta kuulla.

Varmaan ainakin sillä tavalla, että perhetyöntekijä usein kysyy, että haluanko, että hän tulee jo kahden viikon päästä vai kolmen viikon päästä, samoin sosiaalityöntekijä on aina puhelinsoiton päässä mutta sanoi, ettei ramppaa täällä mun vaivoinani jatkuvasti kun kerran selvästi pärjään lasten kanssa ihan hyvin. =)

Alkuperäinen kirjoittaja angel:
Alkuperäinen kirjoittaja angel:
olemme tyytyväisiä osaavat asiansa :D

Haluatko kertoa enempi? :) Että millasta tukea olette saaneet?

Lastensuojelu järjesti turvakodille tapaamiset lapseni ja ex miehelleni, koska ex miehelläni on alkoholi ongelma.

Onko tuosta tehty suunnitelma, että kauanko näin jatketaan? Hyvä, että kuitenkin noin on järjestetty.

Meillä siis oli tukena ensin perheneuvola, joka on jo lopetettu, nyt kaupungin perhetyöntekijä käy 1-2kertaa/kk, ja MLL:n perhetyöntekijä ostopalveluna kerran viikossa 4h/kerrallaan hoitamassa lapsia kun mulla on terapia ja sosiaalityöntekijän määräämä pakollinen kahvila- ja rentoutumishetki. :D

Mulla aluksi kun kuopus syntyi kävi perhetyöntekijöitä mutta sitten sanoivat etten tarvi kun kämppä on aina siisti.

Tuohan kuulostaa hyvältä että todella kuunnellaan teidän perheen tarpeita! :)

Mulla aluksi kun kuopus syntyi kävi perhetyöntekijöitä mutta sitten sanoivat etten tarvi kun kämppä on aina siisti.

Olisitko kuitenkin kaivannut? Ihan seuraksi, juttukaveriksi tms?

Lastensuojelu järjesti turvakodille tapaamiset lapseni ja ex miehelleni, koska ex miehelläni on alkoholi ongelma.

Onko tuosta tehty suunnitelma, että kauanko näin jatketaan? Hyvä, että kuitenkin noin on järjestetty. [/quote]

Meillä on muuten ihan samanlainen päätös tehtynä, tai täällä on turvakodin yhteydessä/sivussa/jotain sinne päin oma työpisteensä, jossa järjestetään lapsien "vaihdot" tai valvotut tapaamiset. Tosin meillä mies ei sitten ole tätä oikeuttaan käyttänyt hyödykseen, mutta periaatteessahan tuo on siis ihan hyvä juttu. Itse en haluaisi kokonaan lapsia isästään vieraannuttaa, mutta en toisaalta myöskään antaa tuosta vaan isän matkaan saati sitten itse tavata sitä miestä koskaan enää.

Toivottavasti teitä myös valaistaan kaikkeen siitä mitä edestä voi löytää. Tai varmaan teistä jotkut sen jo tietää muttei kaikki välttämättä. Kaveri joskus sanoi hoitoala kans että kun ekan kerran työharjoitteluun meni joutui sieltä se pahin osasto hälle ekaksi niin oli kuulemma hyvä kun se kertoi sen että mitä voi odottaakkin.

Kyllä kait nuo maikat aika paljon kertoilee... On se käytäntö sitten kuitenkin ihan toista. Itse oon ollut nyt nuorisotalolla ja päiväkodissa harjoitteluissa, ensi syksynä sitten perhetyö tai lastenkoti. Henkisesti tässä valmistaudutaankin jo... Mutta toisaalta meillä on kyllä yleensä hyvät harjoittelunohjaajat ja maikatkin kyllä on sanoneet, että monenlaiset tunteet ja reaktiot on ihan toivottavia varsinkin kun ekaa kertaa on rankassa paikassa.
Toi hoitoala (Siis jos sh) on toisaalta hyvin erilainen ala. Toisaalta toki paljon samaakin, mutta toisaalta paljon eroa. Oon ite ollut saattohoito-osastolla duunissa ja olihan se aikamoinen kokemus!

Yhteistyössä