lastensuojeluilmoitus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "minä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"minä"

Vieras
eskari/päiväkodin hoitajat tekivät meistä lastensuojelu imoituksen ja jäytiin kutsusta juttelemassa sossassa ja kertoivat haluavansa tulla kotikäynnille. Lapset kuuelmma puhuneet että heitä läpsitään kotona mikä ei ole totta ja 3v oli sanonut että isä nipisti kämmeneen ja sieltä löytyi jälki. meille tyttö sanoi että putosi kiipeilytelineeltä......
MItä ne tekevät kotikäynnillä ja onko siihen pakko suostua?
Mitä tapahtuu jos kieltäys´dyn tai jos anna kerran tulla ja kieltäydyn jos haluavat tulla uudestaan? MItenhän tässä tulee jatkossa käymään?! Mun 6 v on aika värikäs tapaus...se voi kertoilla ihan mitän vaan ja ihan mistä vaan...oikea tarina täti ;)

En tiedä mitä kotikäynnillä tekevät, mutta miksi et suostuisi siihen. Jos teillä on puhtaat jauhot pussissa, niin eiköhän ne siellä kotikäynnillä juurikin sen pysty toteamaan, eli mä näkisin sen etuna.

6v sanoi että liittyi mukaan toisten tyttöjen juttuihin ja kun huomasi niiden olevan totta oli poistunut paikalta...en tiedä sit...
noin minäkin ajattelin että se olisi vaan etu jos näkisi että lapsilla kaikki ok mutta entä jos mun 6v keksii jotain tosi mahtavaa?! milläs todistan että ei ole totta ja lapsien mieli on kyllä kekseliäs......

[QUOTE="minä";22646200]6v sanoi että liittyi mukaan toisten tyttöjen juttuihin ja kun huomasi niiden olevan totta oli poistunut paikalta...en tiedä sit...
noin minäkin ajattelin että se olisi vaan etu jos näkisi että lapsilla kaikki ok mutta entä jos mun 6v keksii jotain tosi mahtavaa?! milläs todistan että ei ole totta ja lapsien mieli on kyllä kekseliäs......[/QUOTE]

No ei ne sossutkaan ihan idiootteja ole :)

Mun ex:än äiti on johtava lastensuojelutyöntekijä sossussa. Likka oli hälle selittänyt, miten pyllyyn sattuu kovasti ja täti tomerana sossutätinä sitten sai paskahalvauksen. Hän tuli tivaamaan minulta, mitä lapsi oikein tarkoitti ja että keiden aikuisten seurassa lapsi on ollut ilman minua jne.

Rauhoittelin häntä kertoen, että lapsella oli paha ripuli jonka tiimoilta pylly oli mennyt rikki.

Tämän jälkeen hän kertoi jo pohtineensa erilaisia vaihtoehtoja ja mm. sitä, että jos joku päiväkodin työntekijä on pahoinpidellyt lasta tjtn.

Eli vaikka hieman tuo mielikuvitus ehti rouvalla laukkaamaan, niin järkipuhe ja selitys meni kyllä ehti perille :)

Kyllä minä ainakin tukistan lapsiani jos on aihetta siihen mutta en nipistä enkä lyö, siinäkin on vissi ero kun nipistäminen käy sairaan kipeää ja lyöminen tottakai mutta tukistaminen ei.

Jos 6v on eskarissa ja pienempi oletettavasti toisessa ryhmässä niin miten ovat sattumalta keksineet saman höpöhöpöjutun?

leikkivät kyllä yhdessä ulkoillessa ja eskarin loputtua ovat yhdessä. ei ole vaikeaa kun opienempi toistaa isomman juttuja ja jos mun 3v kysyy ihan mitä vaan se voi sanoa ihan mitä vaan, ei se ymmärrä varmaan edes mitä tarkoittaa lyöminen........
aina noi puolustaa toistensa juttuja muutenkin on totta tai ei ;)

en ees tajua kuka uskoo juttua 3 vuotiaalta että on nipistetty kämmeneen? Kuka edes nipistää kämmeneen? siihen on kyllä aika vaikea nipistää tai edes saada jälki.....

Päästä rauhassa käymään.
Tulijoiden koulutukseen kuuluu perustietoa lasten kasvamisesta ja he tietävät että mukaan kuuluu sekin vaihe, kun mielikuvitus laukkaa ja lapsi haluaa testailla "vaihtoehtoisia maailmoja" jotka pystyy itse omassa päässään luomaan. Juttelette rauhassa ja todennäköisesti jää asia siihen. Nykylain mukana heidän on vain pakko tarkistaa asia, silloinkin kun terve järki jo ennalta sanoo, ettei oikeaa syytä ole.

Alkuperäinen kirjoittaja selvät rajat;22646270:
Kyllä minä ainakin tukistan lapsiani jos on aihetta siihen mutta en nipistä enkä lyö, siinäkin on vissi ero kun nipistäminen käy sairaan kipeää ja lyöminen tottakai mutta tukistaminen ei.

varo ettet jää kiinni sillä voi napsahtaa pahoinpitely syyte nykyään ;)

I feel u, ap. Meillä 4.v. kertoo edelleen kuinka iskä hakkaa/lyö kassilla. Onneksi ei ole sossut hätyytelleet. Tapahtumahan meni niin, että mies ojensi kauppakassia autoon niin neiti päätti juuri sillä hetkellä tunkea itsensä siihen väliin. Mä sitten tuumasin, että "oho, iskä löi sua vahingossa kauppakassilla" no naapuriautonkin omistaja tuli sattumalta viel samaan aikaan paikalle ni neiti kovaan ääneen huutaa " joooo, iskä lyö mua kassilla, se sattu"

Et aina ei ihan aiheesta ole nämä. Onneksi ei ole sossu hätyytellyt :)

Harvoin lastensuojeluilmoitusta päiväkodista tehdään keskustelematta ensin perheen kanssa. Eli kyllä teillä jokin käsitys pitäisi olla siitä, että päiväkodissa ollaan huolissaan.
Ihan tuulesta temmattuja jutut eivät voi olla, jos noinkin pitkälle on menty. Ammatti-ihmiset kyllä erottavat lapsen höpinän vakavasta ongelmasta perheessä.

[QUOTE="minä";22646287]leikkivät kyllä yhdessä ulkoillessa ja eskarin loputtua ovat yhdessä. ei ole vaikeaa kun opienempi toistaa isomman juttuja ja jos mun 3v kysyy ihan mitä vaan se voi sanoa ihan mitä vaan, ei se ymmärrä varmaan edes mitä tarkoittaa lyöminen........
aina noi puolustaa toistensa juttuja muutenkin on totta tai ei ;)[/QUOTE]

Okei. Mistä sitten pienempi on keksinyt sen nipistämisen? Se on kuitenkin eri juttu kuin läpsiminen mistä isompi oli puhunut.

Ja sen verran että jos joku mun lapsista puhuu puuta heinää niin eivät muut lähde mukaan vaan kyllä kuuluttavat että x puhuu höpöhöpöjuttuja. Samoin on ollut kaikkien hoitolasten kanssa. Mutta saattaahan tietty niinkin tapahtua.

Mutta eikö ole parempi että puuttuvat asiaan ja tulevat tarkistamaan turvalliset olosuhteen ja samallahan voit kysyä neuvoa vanhemman lapsen "tarinoiden kertomiseen". Olisi nimittäin ihan hyvä pikku hiljaa puuttua noin ison juksaamiseen, koska jos jatkuu vielä kovin pitkään niin siitä voi tulla isokin ongelma.

mä kun kanna jäähylle noita niin siinä rytäkässä on sattunut vaikka mitä huitasuja kun ne potkii ja puree mua ja rimpuilee. Monesti kun olen estänyt niitä tulemasta pois niin 6 v on sanonut että älä töni eli hän on kokenut että jotenkin olen töninyt vaikka en töninyt......estänyt vain käsilläpois pääsyn....

Alkuperäinen kirjoittaja höpötystäkö?;22646322:
Harvoin lastensuojeluilmoitusta päiväkodista tehdään keskustelematta ensin perheen kanssa. Eli kyllä teillä jokin käsitys pitäisi olla siitä, että päiväkodissa ollaan huolissaan.
Ihan tuulesta temmattuja jutut eivät voi olla, jos noinkin pitkälle on menty. Ammatti-ihmiset kyllä erottavat lapsen höpinän vakavasta ongelmasta perheessä.

itse koen että heillä on ihan muuta meitä vastaan! Ennakko luuloja sun muuta. olen ihan hyvä äiti. en käytä päihteitä ja joka ikinen aamu istuin mun 3v kanssa päiväkodissa kunnes sopeutui sinne. en ikinä jättänyt edes huutamaan!!!! En ymmärär mistä ovat saaneet huonon kuvan meistä vai onko kyse tosiaan piilo rasismista. kun tää juttu on ohi niin teen kyllä rikosilmoituksen tästä! Ei tämä voi ollanormaalia.... ollaan ihan normaali perhe ja hyvät vanhemmat! en tullut tänne kuulemaan syyttelyjä vaan kysymään neuvoja ja kokemuksia! Itse tiedän ainakin miten asia on!

[QUOTE="minä";22646358]itse koen että heillä on ihan muuta meitä vastaan! Ennakko luuloja sun muuta. olen ihan hyvä äiti. en käytä päihteitä ja joka ikinen aamu istuin mun 3v kanssa päiväkodissa kunnes sopeutui sinne. en ikinä jättänyt edes huutamaan!!!! En ymmärär mistä ovat saaneet huonon kuvan meistä vai onko kyse tosiaan piilo rasismista. kun tää juttu on ohi niin teen kyllä rikosilmoituksen tästä! Ei tämä voi ollanormaalia.... ollaan ihan normaali perhe ja hyvät vanhemmat! en tullut tänne kuulemaan syyttelyjä vaan kysymään neuvoja ja kokemuksia! Itse tiedän ainakin miten asia on![/QUOTE]

Musta sä nyt otat turhan vakavasti tämän ja kovasti selittelet.. Onko jotain (muuta) syytä olla huolissaan tästä?

[QUOTE="minä";22646358]itse koen että heillä on ihan muuta meitä vastaan! Ennakko luuloja sun muuta. olen ihan hyvä äiti. en käytä päihteitä ja joka ikinen aamu istuin mun 3v kanssa päiväkodissa kunnes sopeutui sinne. en ikinä jättänyt edes huutamaan!!!! En ymmärär mistä ovat saaneet huonon kuvan meistä vai onko kyse tosiaan piilo rasismista. kun tää juttu on ohi niin teen kyllä rikosilmoituksen tästä! Ei tämä voi ollanormaalia.... ollaan ihan normaali perhe ja hyvät vanhemmat! en tullut tänne kuulemaan syyttelyjä vaan kysymään neuvoja ja kokemuksia! Itse tiedän ainakin miten asia on![/QUOTE]

Rasismia?

Onko siis päiväkodissa otettu puheeksi, että ovat huolissaan? Siellä on monta hoitajaa ja opettajaa, eivät he liittoudu yhdessä yhtä perhettä vastaan. Ovat ammattilaisia. Valitettavasti ainakaan minä en usko, että aivan syyttä ilmoitusta olisi tehty. Toki olen onnellinen jos niin on. Pääasiahan tässäkin on lapset. Jos kaikki on kunnossa, ei sinulla ole mitään syytä huoleen. Muutoin kannattaa miettiä uudelleen omia toimintatapoja vakavasti.

No se nyt ei ole lastensuojelun kiinnostuksen aiheena, että onko lapsi jätetty itkemään päiväkodissa. Lasten kanssa työskennelleenä voin sanoa, että on paljon parempi, kun se äiti ei aamuisin istu siellä päiväkodissa kolmevuotiaan seurana. Mihin rasismiin mahdat tässä viitata? Musta tässä ketjussa ei myöskään kukaan ole syytellyt sinua, tässä on nimenomaan annettu monta kokemusta ja neuvoa, miksi haluat kokea sen kaiken syyttelynä?

Lastensuojelun kotikäyntiin voin neuvoa vain, että parasta ne on ottaa vastaan. Kun he saavat ls-ilmoituksen, on heidän velvollisuutensa selvittää asia. Mikäli he eivät sitä tee, niin kyse on virkavirheestä. Asia on siis tavalla tai toisella selvitettävä, ja tuo koti on juurkin paras paikka sen selvittämiseen. Silloin sekä lapset että aikuiset saavat olla itselleen turvallisella ja tutulla maaperällä kun joutuvat kohtaamaan vieraita ihmisiä. Jos ei ole mitään salattavaa, ei mielestäni ole mitään syytä estää kotikäyntiä.

Yhteistyössä