lastensuojelu ilmoitus

• Viestiketjun aloittaja miten toimin?!
  • Ensimmäinen viesti
miten toimin?!
voiko sen tehdä soskuun vai minne? saako sen tehdä nimettömänä? onko se edes lastensuojelu ilmoitus vai millä nimellä se menee jos on huolissaan erään lapsen hyvinvoinnista ja tämän äidin jaksamisesta?
perheessä isä juo viikonloput js viikollakin välillä,jättää äidin 2kk lapsen kanssa yksin eikä osallistu perhe-elämään millään lailla,äiti hieman"tumpelo" vauvan hoidossa,ei oikein osaa tehdä mitään,perhe elää sosiaali tuilla,eli rahasta on tiukkaa ja siihen vielä mies juo ne vähäisetkin ja taitaa myös pössytellä ruohoa.
minusta olisi aika aiheellista jos joku viranomainen kävisi tarkistamassa tilanteen! siis soskuunko soitan kun kerta ovat sen viraston asiakkaita?

"vieras"
Lastensuojeluilmoitus tehdään sosiaalitoimistoon tai googleta vaikka oma kaupunkisi ja lastensuojelu niin sieltä tulee varmasti oikea viranomainen. Lastensuojeluilmoitus ei tarkoita automaattisesti, että ilmoituksen "kohde" olisi hetipakko ottaa huostaan tms., vaan nimenomaan sillä saadaan ehkä apua ja tukea perheeseen, jolla näyttäisi olevan ongelmia. En muista nyt, voiko ilmoitusta tehdä nimettömänä, mutta tarvittaessa voi ilmoittaa sossuun, ettei halua nimeään julki. Eivät he sitä huutele eteenpäin.

"poks"
voit tehdä nimettömänä kunnan nettisivuilta pitäis löytyä infoa tästä sosiaalitoimen osiosta. Ja tee ihmeessä ilmoitus niin perhe saa tarvittavan avun mikäli apua kaivataan, sosiaalitoimen työntekijät sen melkeimpä parhaiten osaavat selvittää perheen kanssa. Eli katsoppa löytyykö kunnan sivuilta ohjeistusta lomakkeeseen

"vieras"
Eli tosiaan ilmoituksen syynä ei tarvitse olla akuuttia vaaraa tai rikosta, mutta esim. jommankumman vanhemman tolkuton alkoholinkulutus tai muu "aineenkäyttö" on jo ihan riittävä syy tehdä se ilmoitus. Ilmoituksella siis voi varmistaa sen, että lapsi saa varmasti turvallisen ja varman hoidon ja lapsuuden ja ehkä jopa auttamaan "tumpeloa" äitiä siinä äitiydessä kasvamisessa.

poiks
No mutta onhan tuossa jos on isä vähän väliä alkoholin alaisena ja huumeita kuvioissa! On siinä syytä apua tarjota ENNEN KUN jotain sattuu. Ikävämpi täällä jälkikäteen päivitellä kun uupunut äiti tappoi lapsensa ja itsensä. sos. toimessa ne osaa arvioida onko syytä jatkotoimenpiteisiin ei se ole meidän asia pohtia jos apeesta tuntuu siltä, että siinä perheessä tarvitaan apua on hän hyvä ja tekee ilmoituksen :)

Ei kannata hätiköidä näissäkään asioissa. Kun lähdin kolmatta synnyttämään "ystäväni" teki lastensuojeluilmoituksen ainoastaan sillä perusteella, että oli nähnyt kerran mieheni hieman juopuneena kotona. Ei ymmärtänyt, että miehellä oli kriisi käsiteltävänä, ja hallitsin tilanteen. Lähdin synnyttämään niin, että järjestin vanhempien lasten hoidon toisaalle siksi aikaa. Elämä on.

Mutta tämä nainen meni ilmoittamaan lastensuojeluun, että vanhemmat lapseni ovat kotona mieheni kanssa sillä aikaa kun minä olin sairaalassa vauvan kanssa. Se ei pitänyt paikkaansa. Keskimmäinen on erityislapsi, eikä todellakaan olisi voinut jäädä miehen vastuulle. Hankalistakin asioista selviää, mutta kannattaa tarkkaan punnita, milloin tekee ilmoituksen. Itse katkaisin välit tuohon ystävään enkä sen koommin ole ollut yhteydessä. Asia loukkasi todella pahasti.

"siiri"
jos olet huolissasi aidosti niin tee vain se .. vaikka soittamalla ja kertomalla tilanteen. siis ainakin puolison liika päihteiden käyttö on hyvä syy tehdä ilmoitus. mutta tumpelo äiti kuulostaa aika loukkaavalta? alussa moni äiti voi kokea itsensä tumpeloksi ja kehittyä hyväksi äidiksi, mutta tuota kyllä puolison päihteiden käyttö vaikeuttaa varmasti ja on lapselle haitallista. mutta kerro oma näkemys niin he sitten miettivät mitä tehdä!

bling
Ei kannata hätiköidä näissäkään asioissa. Kun lähdin kolmatta synnyttämään "ystäväni" teki lastensuojeluilmoituksen ainoastaan sillä perusteella, että oli nähnyt kerran mieheni hieman juopuneena kotona. Ei ymmärtänyt, että miehellä oli kriisi käsiteltävänä, ja hallitsin tilanteen. Lähdin synnyttämään niin, että järjestin vanhempien lasten hoidon toisaalle siksi aikaa. Elämä on.

Mutta tämä nainen meni ilmoittamaan lastensuojeluun, että vanhemmat lapseni ovat kotona mieheni kanssa sillä aikaa kun minä olin sairaalassa vauvan kanssa. Se ei pitänyt paikkaansa. Keskimmäinen on erityislapsi, eikä todellakaan olisi voinut jäädä miehen vastuulle. Hankalistakin asioista selviää, mutta kannattaa tarkkaan punnita, milloin tekee ilmoituksen. Itse katkaisin välit tuohon ystävään enkä sen koommin ole ollut yhteydessä. Asia loukkasi todella pahasti.
ystävä ajatteli lasten parasta. Typerää suuttua tuollaisesta, se ei todella oikesti ole niin iso asia -.-'

Yksityishenkilö, kuten naapuri tai tuttava, voi tehdä ilmoituksen nimettömänä. Kyllä kannattaa tehdä ilmoitus, jos olet huolissasi.

Lastensuojeluilmoitus ei todellakaan tarkoita, että "sossu tulee ja vie lapset", kuten jotkut valitettavasti kuvittelevat. Ilmoituksen jälkeen sosiaalityöntekijä keskustelee perheen kanssa ja arvioi, onko lastensuojelun asiakkuus tarpeellinen. Jos ei, niin ei seuraa mitään, vaan juttu loppuu siihen. Jos taas tarve asiakkuudelle on, niin perheelle suunnitellaan niin kutsuttuja avohuollon tukitoimia. Käytännössä esim. aloittajan kuvailemassa tapauksessa jos käy ilmi, että äiti ei tahdo jaksaa tai osata hoitaa vauvaa asianmukaisesti, niin perheessä saatettaisiin aloittaa perhetyö. Perhetyöntekijä kävisi tapaamassa perhettä/äitiä esim. kerran viikossa, juttelemassa ja ohjaamassa vauvan kanssa toimimisessa. Tietyin väliajoin tilannetta arvioitaisiin uudelleen, ja (onnellisessa tapauksessa) jossain vaiheessa todettaisiin, että käyntejä ei enää tarvita vaan äiti/perhe pärjää jo itsenäisesti.

Huostaanotto on vasta viimeinen vaihtoehto. Ensin yritetään muita keinoja, ja vasta jos tilanne perheessä on niin huono, että lapsen kehitys ja/tai turvallisuus on todellisessa vaarassa, eikä muut toimet auta, turvaudutaan huostaanottoon. Huostaanotto on myös erittäin kallis toimenpide kunnalle (pitää maksaa lapsen hoito lastenkodissa tai sijoitusperheessä), joten siksikään niitä ei tehdä turhan päiten. Kaikessa kun yritetään säästää..

• Tykkää
Reactions: emeleia
ystävä ajatteli lasten parasta. Typerää suuttua tuollaisesta, se ei todella oikesti ole niin iso asia -.-'
Ensinnäkin olisi kohtuullista tarkistaa oikea asianlaita. Toisekseen lastensuojeluilmoituksia ihmiset tekevät aika harvoin aidosta huolesta (tiedättehän mitä huoli on - sitä pusertavaa tunnetta, jossa on hätä ja tekee mieli tehdä ITSE kaikkensa asioiden sattamiseksi parhaalle tolalle).

Lastensuojeluilmoitus tuntuu hyvältä ja oikealta niin kauan, kuin on itse "siellä toisella puolella", mutta omalle kohdalle osuessa turha ilmoitus takuuvarmasti loukkaa.

Neuvostoliitossahan oli sama juttu: kun naapuria vietiin kuulusteluihin, ihmiset olivat aidosti sitä mieltä, että se on hyvä asia. Olivat tyytyväisiä ja iloisia.

• Tykkää
Reactions: Cherry Maua
totta kai
Totta kai teet ilmoituksen!!! Kun on kyse noin pienestä vauvasta, niin parempi että perhe saa apua jos siihen tarve. Ja ettei sit iltalehdestä tarvi ikäviä uutisia lukea ja että ois pitännykki...

miten toimin?!
olen aidosti huolissani äidin jaksamisesta ja lapsen turvallisuudesta. isä juo kotona ja tappeleevat aika rankasti,äiti on kuin haamu,kalpea ja tosi väsyneen ja masentuneen oloinen. äiti ei esim, osaa kylvettää lastaan (anoppi käy KERRAN viikossa) ja syöttäminenkin tuottaa ongelmia,ostaa väärää korviketta ja lapsi itkee mahatuskaansa yöt ja äiti väsyy ennestään ja isä hermostuu,lapsi ei ole käynyt kertaakaan ulkona,siellä poltetaan sisällä,rahat ei riitä mihinkään,vuokria rästissä ja sähköt välillä poikki. En todellakaan sillä perusteella ole ilmoitusta tekemässä että veisivät lapsen pois,vaan että joku kävisi katsomassa tarvitseeko äiti apua ja millainen on tämän isän tilanne. huolettaa vaan että jos äiti väsyy totaalisesti eikä jaksa/kykene huolehtimaan 3kk ikäisestä lapsestaan.
kyse on eräästä ystävästäni ja tiedän todella miä se "perhe-elämä" pitää sisällään. eli ei ole mitään oletettua tietoa ja kylän akkojen juoruilua. äiti ei vaan osaa hakea itse apua eikä ymmärrä lähteä tilanteesta pois. suuttukoot jos saa tietää,lapsen etua ajattelen! Kiitos asiallisista vastauksista! Huoli on aitoa,eiköhän näihin kannata puuttua ennen kuin tapahtuu jotakin pahempaa mitä lehdistä saa sitten lukea!

"jenny"
Totta kai teet ilmoituksen!!! Kun on kyse noin pienestä vauvasta, niin parempi että perhe saa apua jos siihen tarve. Ja ettei sit iltalehdestä tarvi ikäviä uutisia lukea ja että ois pitännykki...
ja mitä tämä paljon kehuttu apu sinusta on?? kukaan ei oo vilä selventäny

Ketä auttaa perhetyöntekijä joka ei käytännössä tee yhtään mitään! ainoa mitä tekee on tarkkailee ja urkkii tietoja(toiset asiallisesti ja toiset käyttää asemaansa hyväksi ja kyselee kaikkea henkilökohtaista millä ei oikeastaan olisi mitään tekemistä itse asian kanssa )

Mä en ole kuullut kenenkään hyötyvän noista ainoastaan olen kuullut sen minkälaisen stressin heidän läsnäolonsa voi aiheuttaa vaikka varsinaisesti kaikki olisikin hyvin. En usko että kukaan tykkää siitä että omalle reviirille änkee joku vieras, minä en ainakaan tykkäisi,mutta onneksi ei ole pelkoakaan moisista

Kuukkeli, kuukkeli: En nyt kuitenkaan vertaisi sos.työntekijän tapaamista Neuvostoliiton kuulusteluihin :) Mutta ymmärrän kyllä sen, että ilmoitus (aiheellinenkin) tuntuu loukkaavalta. Takuulla loukkaantuisin itsekin, jos joku minusta tekisi ilmoituksen. Kuitenkaan pelko siitä, että toinen loukkaantuu, ei ole syy jättää ilmoitusta tekemättä, jos oikeasti on huolissaan lapsen hyvinvoinnista. Eri asia sitten ovat kiusantekomielessä tehdyt ilmoitukset, joissa ei lapsen asiat ole mielessä alunperinkään.

Tietysti jos itse tuntee kyseisen perheen/henkilön hyvin niin on asiallista ensin jutella asiasta, kertoa olevansa huolissaan, miettiä voisiko itse auttaa, ehdottaa että henkilö hakisi apua jne. Mutta aloituksesta tuli minulle jotenkin se mielikuva, ettei kyseessä kuitenkaan ole aloittajan ystävä vaan joku, jonka kanssa ei ole niin läheiset välit.

"Molleri"
Jos susta ap tuntuu, että perhe tarvii apua niin soita ihmeessä! Kun kerrot asiasi niinkuin ne on, he osaa ammattilaisena päättää mitä toimenpiteitä tarvitaan, jos tarvitaan.

Tää nyt sivuaa vähän aihetta mutta oli vasta puhetta ystävän kanssa joka perhetyössä, että oli joutunut käymään perheissä auttelemassa... Äiti oli lakannu sohvalla kynsiä, ja tää perhetyöntekijä oli siivonnu keittiötä :O Mun mielestä ei mitekään tue perhettä, että työntekijä menee ja tekee kaiken valmiiksi vaan pitäis kannustaa perhettä tekemään, yhdessä jne.

jenny: Millaista avun sitten sinun mielestäsi pitäisi olla? On totta, että perhetyöntekijän tehtävänä on toisaalta myös arvioida tilannetta, mutta kyllä he myös oikeasti yrittävät auttaa. Tietenkin se tuntuu hankalalta, että joku ulkopuolinen ihminen ja vielä viranomainen "tunkeutuu" kotipiiriin, mutta mikä sitten olisi vaihtoehto? Jos kaikki on kunnossa, niin perhetyötä tms. ei tarvita, ja jos taas asiat ei ole kunnossa, niin miten niihin pystyisi puuttumaan ilman että se loukkaa tai tuntuu "urkkimiselta"?

miten toimin?!
ajattelin kyllä aamulla soittaa ja pyytää jos joku kävisi tai selvittäisi tilanteen siellä.
painotan vielä etten ole tätä huvikseni tai kyseisen perheen kiusaksi tekemässä vaan olen aidosti huolissani tilanteesta!
olen koittanut antaa äidille apua ja ohjeita vauvan hoitoon,pyytänyt jopa luoksemme asumaan vähäksi aikaa,jos vaikka tilanne siellä kotona selviäisi. Mutta kun mies on mitä on,niin ei siinä esim. yökyläilyt kaverin luona auta kun ei edes ovesta ulos päästäisi jos tietäisi mihin hän on menossa. Asuvat vielä toisella paikkakunnalla.
Eihän se ole ilmoittajan syy jos siellä kotona kaikki ei ole ok ja asiat niin kuin pitää! Heillä oli asiat päin persettä jo ennen lapsen tuloa,silloinkin auttelin tätä onnetonta ihmistä minkä pystyin. nyt ei taida minun apuni enää riittää.

Yhteistyössä