Lastenhuoneet ja kynttilät yms. tulet, miten teillä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tulisieluinen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tulisieluinen äiti

Vieras
Miten on, onko teillä lastenhuoneissa esim. ikkunoissa kynttilälyhtyjä?

Meillä ei ole, meidän lapset on 6 ja 15 vuotiaat. En laittaisi kummankaan huoneeseen mitään elävää tulta. Mutta toisaalta, itse olin 7v kun sain oman huoneen lapsuudenkodissani ja siinä kammarissa oli eräs talon lämmityksen kannalta tärkeä tulisija jossa kaiken kylmää kautta oli tulta, eikä siinä tosiaankaan istunu äiti tai isä aina vieressä katsomassa leviääkö tuli tai levitänkö mä sitä.
Tässä mun omassa talossa ainoa takka on keskellä taloa. helppo valvoa, ja annamme lasten lisätä sinne puita, paistellaan makkaraa yms. tossa se tuli vaan on. Silti en jostain syystä kynttilöitä niiden huoneisiin laittaisi. Mut varmaan tulia pidettäis jos olisi jonkunsortin uunillinen huone kyseessä...

Tää oli varmaan ihan typerä kysymys mut mietiskelin tuossa taas kun tulta viriteltiin ympäri kotia ja sytytin pihakynttilätkin.

Miten teillä lasten kanssa tulta käsitellään?

Mä olen 15v asunut jo omillani, joten siltä kantilta tuntuu hassulta, etteikö 15v osais jotain kynttilöitä varoa.

Meillä esikoinen 5v eikä hänen huoneessaan ole kynttilöitä. Tosin sytyttimellä sytyttelee mun kanssa ulkotulia ja kynttilöitä. Osaa myös pinota takkaan puut. Ja sitten tietty saa pinonsa sytyttää, aikuisen kanssa. Mutta ei saa lisätä takkaan puita tms.

Onhan niitä ledituikkuja, sellaisia voisin laittaa lastenhuoneisiin.

Oikeat tulet pidetään meillä yhteisissä tiloissa.

Kattokruunussa on poltettu kynttilöitä nyt pyhien aikana paljon myös lastenhuoneessa, lamppu on sverran korkealla on etteivät yllä siihen sörkkimään tuoliltakaan.

Meillä on lapsilla yhteinen huone. En kyllä tosiaankaan laita sinne kynttilöitä. Noi on vasta 6- ja 2-vuotiaita, joten eivät todellakaan osaa valvoa elävää tulta.

[QUOTE="kahden äiti";29412808]Kattokruunussa on poltettu kynttilöitä nyt pyhien aikana paljon myös lastenhuoneessa, lamppu on sverran korkealla on etteivät yllä siihen sörkkimään tuoliltakaan.[/QUOTE]

Meillä on sukulaislasten lempihommaa heitellä pehmoleluja sellaseen pyörivään kattolampputuulettimeen (mikä nyt onkaan..) .... ... ... ....

Ei todellakaan ennen, kun ymmärtää "elävän tulen" vaarallisuuden. Jos siihen vaaditaan jopa aikuisikä, niin sitten vaaditaan... :D Vanhana "veparina" mä olen pikkuisen tiukempi noiden "avotulien" kanssa - on sitten kyseessä lapset tai elukat. Yhteisissäkin tiloissa vahdin kuin haukka, ettei mukelo tai kissa mene metriä lähemmäs koko kynttilää, jos sellaisen jonnekin palamaan laitan. Meillä sisällä poltellaankin todella vähän kynttilöitä tästä syystä.

Eli varmaankin paljon riippuu myös lastenhuoneiden koosta..? Meille ei ikinä makkareihin voisi laittaa aitoja kynttiläkruunuja, sen verran matalat katot. Mut jos olisi korkeemmat varmaan polttaisin niissäkin.
Syy miksi en laittaisi sinne 15v:n huoneeseen on kun hällä käy paljon kavereita ja pelaavat, sähläävät kaukkea yms. Antaisin varmaan kyllä luvan jos pyytäisi että nyt haluun tunnelmoida vähän. Pienempi taas pelaa koripalloa ja muuta vastaavaa eli riehuu sekin huoneessaan. Ja taitavat olla vähän kyllästyneitä koko kynttilöihin kun mä poltan niitä ympäri taloa muuten :)

Mä oon aika tarkka sen kans että jos kynttilöitä poltetaan niin niitä poltetaan sellaisessa tilassa missä joku koko ajan valvoo. Lapset ei kuitenkaan koko aikaa huoneissaan oo joten en niitä sinne voi laittaa(tai void jos ne sammuttais esim ruokalun jne ajaksi)

[QUOTE="Veeras";29413047]Mä oon aika tarkka sen kans että jos kynttilöitä poltetaan niin niitä poltetaan sellaisessa tilassa missä joku koko ajan valvoo. Lapset ei kuitenkaan koko aikaa huoneissaan oo joten en niitä sinne voi laittaa(tai void jos ne sammuttais esim ruokalun jne ajaksi)[/QUOTE]

Eli varmaankaan et sitten polta esim. pihalyhtyjä? Ei kai kukaan seiso koko ajan valvomassa jos pihassa palaa lyhtykynttilät? Vai sammutatko oikeasti ihan kaikkialta aina missä ei joku ole koko ajan läsnä?

Mulla taitaisi palaa jo hihat niin paljon että en polttais kynttilöitä lainkaan enää. :D

Kynttilöitä poltellaan vain perheen yhteisissä tiloissa olkkarissa. Jos lähden vaikka viemään roskia ja lapset jäävät kahden sisälle sammutan kynttilät.
Pienet lapset ja kynttillät on huono yhtälö turvallisuuden kannalta.. Eikä todellakaan pidät laittaa oikeita kynttilöitä lasten huoneisiin.

Yhteistyössä