Lastenhoitojärjestelyt ystävän kanssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "väsynyt äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"väsynyt äiti"

Vieras
Olen kolmen lapsen äiti ja väsymyksen partaalla. Minulla on eräs ystävä, yhden lapsen äiti, joka lupautui aiemmin auttamaan minua lastenhoidossa silloin tällöin. Jossain vaiheessa osat kääntyivät toisinpäin että tämä ystävä alkoi kysellä minulta lastenhoitoapua vastineeksi milloin mihinkin menoon. Suostuin alussa, mutta aika pian huomasin etten jaksa enää neljättä lasta vahdittavaksi kolmen omani lisäksi. Poden syyllisyyttä siitä etten pysty tarjoamaan vastapalveluksia enkä voi enää kysyä hoitoapua tuon vuoksi ainakaan tuolta ystävältä, joka nähtävimmin odottaa että hänkin saa välillä lastaan minulle hoitoon.

Olenko huono ystävä?

Et ehkä huono ystävä, mutta aika itsekäs sen oman väsymyksesi kanssa.

Tarkoitan, että yhden lapsen kanssa voi olla tasan yhtä väsynyt kuin kolmenkin. Joskus jopa enemmän. Jos siis pyydät apua, niin ole valmis antamaan sitä takaisinkin.

No olet kieltämättä. Jos odotat, että ystäväsi on valmis hoitamaan sinun lastasi, niin kyllä mielestäni sinunkin pitäisi silloin tällöin, vaikka edes harvemmin, olla valmis hoitamaan hänen lastaan. Ei mikään ystävyys kestä pitkään yksipuolista hyödyntämistä.

Mielestäni on ystävältäsi isompi palvelus ottaa sinun 3 lastasi hoitoon kuin sinulta ottaa yksi. Olettaen että ajat suurinpiirtein samoja. Sinulle olisi parempi ratkaisu hommata maksullinen hoitaja.

No toisaalta ymmärrän hyvin tuon vuoroin vieraissa periaatteen, meille tunkee kaikki yleensä omat lapsensa hoitoon (kavereilla 1-2 lasta, meillä kolme) ja kyllähän nuo vieraatkin lyhyitä aikoja (max 1vrk) menee jonon jatkeena, mutta sitten oli kaiken huippu eräs ex-kaveri (juu u, välit meni kun sanoin 3 kerran jälkeen että ei käy) kun kävi ruotsin puolella töissä ja oli viikon kerrallaan siellä ja kaksi taas suomessa taas viikko töissä, 2 suomessa jne.. Kyllä se alle 1v toi kivan jatkeen meidän laumaan, ja kun ei sillä kokoonpanolla mahduttu autoon, tuplat löytyi omasta takaa, mutta on sekin kun oma vajaa 1v, kaverin vajaa 1v ja sitten oma 3v ja 5v..

Ei ketään ole vielä meidän laumaa pyydellyt vastineeksi hoitoon, mutta toisaalta on se eri meillä 1-2 "ylimääräistä" isossa okt-ssa kuin kavereilla 3 ylimääräistä 2-3h+k kerrostalossa.

[QUOTE="ttt";25575585]No olet kieltämättä. Jos odotat, että ystäväsi on valmis hoitamaan sinun lastasi, niin kyllä mielestäni sinunkin pitäisi silloin tällöin, vaikka edes harvemmin, olla valmis hoitamaan hänen lastaan. Ei mikään ystävyys kestä pitkään yksipuolista hyödyntämistä.[/QUOTE]

Jos hermoilen väsyneenä koko ajan lapsilleni ja tarvitsen apua niin miten voin hyvällä omallatunnolla ottaa vielä yhden ulkopuolisen lisähoidettavan? Olen tällä hetkellä tosi huono hoitaja kenenkään lapselle ja selitin tuon suoraan ystävälleni. En ole ikinä uskaltanut pyytää edes keneltäkään hoitoapua vaan yrittänyt vuosikausia selvitä yksin.

Jos en olisi näin uupunut niin tottakai hoitaisin vastavuoroisesti. Nyt en vaan jaksa.

Kannattaa keskustella ystävän kanssa, kertoa samat ajatukset mitä nyt kerroit. Ei teidän kummankaan ole pakko hoitaa toisen lapsia, eikä kummankaan pidä ottaa hoitoon ja sitten mielessään murista että "minä joudun hoitamaan enemmän". Ja saa sanoa, että nyt on tällainen väsynyt vaihe, nyt en pysty olla avuksi. Mutta voi olla, että ystäväkään jostain syystä ei jaksa/pysty olla avuksi yksipuolisesti, häneltä ei pidä odottaa selvänä velvollisuutena avunantoa.

Voihan myös aina mennä tilanteen mukaan: Jos ystävä kysyy hoitoa ja sinusta tuntuu, että tänään et jaksa, voit sanoa, että tänään et jaksa. Toisena päivänä saatat jaksaakin.

Ja neuvolassa voit kysyä, mistä voisit saada lastenhoitoapua.

[QUOTE="a p";25575634]Jos hermoilen väsyneenä koko ajan lapsilleni ja tarvitsen apua niin miten voin hyvällä omallatunnolla ottaa vielä yhden ulkopuolisen lisähoidettavan? Olen tällä hetkellä tosi huono hoitaja kenenkään lapselle ja selitin tuon suoraan ystävälleni. En ole ikinä uskaltanut pyytää edes keneltäkään hoitoapua vaan yrittänyt vuosikausia selvitä yksin.

Jos en olisi näin uupunut niin tottakai hoitaisin vastavuoroisesti. Nyt en vaan jaksa.[/QUOTE]

Kyllä sitä piristyy kun saa vaihtelua. Älä pyydä ketään kenellä itsellä lapsia, kaikki vanhemmat ovat väsyneitä. paljon väsyneempia kuinsinä. Pyydä maksullista MLL hoitajaa.

Yhteistyössä