Lastenhoito ja isovanhemmat - jos tulee tunne, että isovanhemmat eivät nauti siitä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "minä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"minä"

Vieras
Elikä, minulla on aina ollut epäilys, että lasten mummo ei edes nauti lasten hoitamisesta, koska jotenkin se että kerran pari vuodessa hoitaa lapsia, tai viettää aikaa heidän kanssaan, ei ole pyyteetöntä.
Sen takia en ole häntä edes pyytänyt hoitamaan lapsiamme.

Eli jos on pari pivää lasten kanssa ollut kerran kesässä, pois lähtiessä osoittaa, että kaipaa siitä jollakin tasolla jotain korvausta tai palkkaa.

Esim. minusta ainakin tuntuu pahalta, että pyytää lapsiltamme jotain lähtiessään. Ei lapsillamme ole omaa rahaa senttiäkään. Toki lapsilisä se satanen tulee, mutta kyllähän se menee asumiseen (omat huoneet molemmilla, joiden kustannutkset jo vievät kokonaan ja ylikin sen satasen kuussa, lisää neliöitä ja lainanmaksua), ruoka, vakkuutukset, kalliit harrastukset.

Miten itse toimit vastaavassa tilanteessa?
Eli tilanne se, että koen, että minun lapset eivät ole nautinto. Esim. kun esikoinen oli jotain 10 kk, vein hänet hoitoon ehkä toista kertaa isovanhemmille hoitoon. Sillin ajattelin,että mummo nauttii hänestä, kuten minä.
Isovanhempi oli jotenkin kiukkuisen oloinen ja alkoi pienen vauvan kanssa siivota ulkovarastoa.

Jotenkin näytti että haluaa osoittaa, että hänellä on työtä.
ja nykyään kun lapset isoja, pyytää lapsilta jotain jos on heitä katsonut pari päivää.
Puhutaan että lapsilla on hyvä olla suhteet isovanhempiin, mutta mitä jos tunne on sellainen, että hän tekee niin, vain koska odottaa, että saa jotain. Oikeaa todellist kiinnostusta ei ole.

Veisitkö silti lapset esim. kerran vuodessa mummolaan, jotta saavat tutustua ja ylläpitää suhteita isovanhempiin?

Sinänsä mitään hoitoapua en kaipaa, lapset jo niin isoja, että voivat olla yksinkin kotona.

Mitä ajattelet tällaisesta ja oletko huomannut koskaan samaa omassasi vai onko heille palkkaa se, että saavat viettää aikaa lasten kanssa?

Olenk liian herkkä?

Monta vuotta kulunut ja sinä mietit asioita yksiksesi. Voisko niistä keskustella? Asioita voi katsoa niin monesta eri suunnasta, esim. tuo varaston siivoaminen, minusta ihan hyvä, että isovanhemmat voivat tehdä arkisia juttuja lastenlasten kanssa, eikä niistä tapaamisista tehdä mitään extrasuperhypererikoista. Keskustelkaa.

Mitä isovanhempi pyytää? Sanooko hän suoraan, että antakaa....?
Mä en vaivaisi isovamhempia jos asenne on tuo. Meillä miehen vanhemmat eivät ole lapsiamme hoitaneet juuri asenteen takia kun kakkonen syntyi, en pyydä kun tiedän mikä on vastaus heiltä. Esikoistakin ovat hoitaneet yhteensä varmaan 5vrk 6.5v aikana.

Ei kaikki vaan mene ohjekirjan mukaan. Kaikista ei kertakaikkiaan ole perinteisiksi isovanhemmiksi, eivät siis tunne suurempia lapsenlapsiaan kohtaan.
Palkkaa en rupeaisi maksamaan ja odottaisin että tulevat itse lapsia katsomaan, jos haluja on.

Monta vuotta kulunut ja sinä mietit asioita yksiksesi. Voisko niistä keskustella? Asioita voi katsoa niin monesta eri suunnasta, esim. tuo varaston siivoaminen, minusta ihan hyvä, että isovanhemmat voivat tehdä arkisia juttuja lastenlasten kanssa, eikä niistä tapaamisista tehdä mitään extrasuperhypererikoista. Keskustelkaa.

Joo, aivan hullua.
Mutta luuletko että kukaan kertisi rehellisesti, että joo, en minä tykkää hoitaa ketään, mutta hoidan, jotta vaikka te tulette sitten minua katsomaan ja hoidatte kun olen vanha?

Ja lisäksi sellainen, että tämä mummo on usein ristiriitainen. Esim. sanoo, että nytkö te lähdette, mutta seuraavassa lausessa huokailee, että ihanaa kun on kohta vähemmän tiskiä.

Alkuperäinen kirjoittaja mitä;22014299:
Mitä isovanhempi pyytää? Sanooko hän suoraan, että antakaa....?
Mä en vaivaisi isovamhempia jos asenne on tuo. Meillä miehen vanhemmat eivät ole lapsiamme hoitaneet juuri asenteen takia kun kakkonen syntyi, en pyydä kun tiedän mikä on vastaus heiltä. Esikoistakin ovat hoitaneet yhteensä varmaan 5vrk 6.5v aikana.

Joo, sanoo aivan suoraan, että annattehan minulle sitten...

Nyt oli pitkä tauko (varmaan 1-2vuotta) että eivät hoitaneet, mutta sitten mies pyysi. Ja jälleen vahvistui tunne, että se, että saa tutustua ja viettää aikaa lasten kanssa, ei ole hänelle ilo.

Jos näyttää siltä ettei lapsenlapset ole tervetulleita niin en veisi sinne hoitoon. Toki tuostakin voi keskustella ettei jää väärinkäsityksiä ilmaan.

Olitteko silloin esikoisen ollessa 10kk sopineet etukäteen että hän tulee mummolle hoitoon?

Muuten uskon että isovanhemmat ja lapsenlapset voivat kyllä tutustua toisiinsa ilman noita hoitamisiakin. Koko perheen kyläilemistä puolin ja toisin, yhteisiä lomamatkoja jne.

Minä en oikein ymmärrä tuota nauttimisasiaa tässä. Haluatko ap selittää sitä tarkemmin? Millälailla lastenlapsien hoitamisesta tulisi nauttia? Tarkoitatko kenties asennetta, millaisella tuulella ovat tms?

Siis mummo pyytää lapsilta suoraan rahaa? Tämä on erikoista, jopa kummallista. Se, ettei mummo halua hoitaa lapsiasi, on valitettavaa, mutta mummon itsensä päätettävissä eikä hänellä ole pakkoa siihen. Eihän lapsetkaan nauti jos kokevat koko ajan olevansa haittana.

Jos näyttää siltä ettei lapsenlapset ole tervetulleita niin en veisi sinne hoitoon. Toki tuostakin voi keskustella ettei jää väärinkäsityksiä ilmaan.

Olitteko silloin esikoisen ollessa 10kk sopineet etukäteen että hän tulee mummolle hoitoon?

Muuten uskon että isovanhemmat ja lapsenlapset voivat kyllä tutustua toisiinsa ilman noita hoitamisiakin. Koko perheen kyläilemistä puolin ja toisin, yhteisiä lomamatkoja jne.

Kyllä. Olin etukäteen sopinut hyvissä ajoin. Olin aloittamassa uudessa työpaikassa, ja jouduin etukäteen mennä tutustumaan sinne töihin. Lapset pph -suhde ei ollut vielä voimassa, koska pph oli lomalla vielä.
Minä oikeasti itse nautin niin kovasti olla esikoisen kanssa, elämäni ihaninta aikaa, joten oli minulle jotenkin shokki nähdä, että isovanhempi vaikutti kiukkuiselta ja kuin osoitti että hänellä paljon muutakin tekemistä.

Asiassa se puoli, että vaikka me emme ole koskaan rasittaneet hoitoavulla (siis tuolloin oli toista kertaa kun oli 10 kk, ei siis mitään säännöllistä ), miehen siskon lapset suunnilleen samanikäisiä ja hoiti heitä lähes päivittäin. Lisäksi tekiväs siellä remonttia jne.

no kyllä mä maksaisinkin jos isovanhemmat hoitais, ovat kuitenkin lapsille ainoat jotka tuntevat jotka vois hoitaa mut eihän nuo mitään ehdi. Aina töissä tai jotain. Meillä eivät kyllä pyydä maksua mutta maksaisin ilomielin et joku hoitais.

[QUOTE="mä";22014345]Siis mummo pyytää lapsilta suoraan rahaa? Tämä on erikoista, jopa kummallista. Se, ettei mummo halua hoitaa lapsiasi, on valitettavaa, mutta mummon itsensä päätettävissä eikä hänellä ole pakkoa siihen. Eihän lapsetkaan nauti jos kokevat koko ajan olevansa haittana.[/QUOTE]

ei suoran rahaa, mutta tavaraa, joka on kallista.

Meillä vilkas 4,5 vuotias ja ainoastaan mummu, joka jo iäkäs. Haluaa olla pojan kanssa, mutta mulla tunne, että ei tahdo enää jaksaa.
Mutta jos meillä olis tollanen tilanne, niin joo.....sanoisin, miltä musta tuntuu ja en veis enää isovanhemmille hoitoon. Lapsetkin varmaan huomaavat mummun fiilikset.....ja varsinkaan jos pyytää rahaa hoitamisesta, ei voi olla totta.

Minä en oikein ymmärrä tuota nauttimisasiaa tässä. Haluatko ap selittää sitä tarkemmin? Millälailla lastenlapsien hoitamisesta tulisi nauttia? Tarkoitatko kenties asennetta, millaisella tuulella ovat tms?

Tarkoitan, että lasten kanssa ollaan kuten muidenkin sukulaisten tai ystävien tai ihmisten.
Että siitä ei vaadita tai odoteta palkkiota, jos näkee lapsia tai jos lapset käyvät pari päivää kesässä. Meillä ei siis mitään suurperhettä, että 10 lasta, vaan ihan vaan 2 kappaletta.

en sen kummempaa nauttimista, nauttiminen ehk äväärä sana. Vaan että normaali ihmissuhde.

Tarkoitan, että lasten kanssa ollaan kuten muidenkin sukulaisten tai ystävien tai ihmisten.
Että siitä ei vaadita tai odoteta palkkiota, jos näkee lapsia tai jos lapset käyvät pari päivää kesässä. Meillä ei siis mitään suurperhettä, että 10 lasta, vaan ihan vaan 2 kappaletta.

en sen kummempaa nauttimista, nauttiminen ehk äväärä sana. Vaan että normaali ihmissuhde.

Okei, nyt ymmärrän.

Kurjaa, että signaalit ovat ristiriitaiset. Jos eivät käy, saattaa sanoa, että tulkaapas.
Ja esim. heittää yhtäkkiä että jääkää tänne (vaikka olisi koulua), jotenkin sillä tavalla, että ei tiedä haluaako oikeasti.
en oikein kehtaa puhua koska jos olen joskus yrittänyt jostain suoraan puhua ja sanoa, minua syyllistetään kvoasti , koska marttyyrivaihe menee päälle, alkaa itkeä.

Kurjaa, että signaalit ovat ristiriitaiset. Jos eivät käy, saattaa sanoa, että tulkaapas.
Ja esim. heittää yhtäkkiä että jääkää tänne (vaikka olisi koulua), jotenkin sillä tavalla, että ei tiedä haluaako oikeasti.
en oikein kehtaa puhua koska jos olen joskus yrittänyt jostain suoraan puhua ja sanoa, minua syyllistetään kvoasti , koska marttyyrivaihe menee päälle, alkaa itkeä.

Tuossa mitä kirjoitit, oli jotain tutunkuuloista. Meillä on sellaista, että ensin ei kuulu vaikka puoleen vuoteen mitään, ihan ymmärrettävää, kun ovat ulkomailla suuren osan vuotta. Sitten tulee vaikka kortti tai sähköposti. Korttiin nyt ei oikein ole järkevää vastaamistapaa, mutta sähköpostiin nyt tietysti on helppo vastata, tai olisi. Mutta ei aina välttämättä tule vastattua. Ja kun tulevat käymään, pitäisi olla jotenkin erityisen läheiset välit, halataan niin, että henki salpautuu ja lapsilta tivataan, mikseivät juttele mesessä tai mikseivät vastaa posteihin. Ihan vieraanoloiselle ihmiselle... Mutta oikein auliisti myönnän, että itse olen se suurin jarru tässä hommassa. Ellen jopa pakki.

Miehesi äiti? Kannattaisiko hänen kysyä äidiltään, jossei sitten menis se marttyvaihde päälle?? On hyvin erikoista käytöstä, että luulis olevan jotakin sen takana.

Tuossa mitä kirjoitit, oli jotain tutunkuuloista. Meillä on sellaista, että ensin ei kuulu vaikka puoleen vuoteen mitään, ihan ymmärrettävää, kun ovat ulkomailla suuren osan vuotta. Sitten tulee vaikka kortti tai sähköposti. Korttiin nyt ei oikein ole järkevää vastaamistapaa, mutta sähköpostiin nyt tietysti on helppo vastata, tai olisi. Mutta ei aina välttämättä tule vastattua. Ja kun tulevat käymään, pitäisi olla jotenkin erityisen läheiset välit, halataan niin, että henki salpautuu ja lapsilta tivataan, mikseivät juttele mesessä tai mikseivät vastaa posteihin. Ihan vieraanoloiselle ihmiselle... Mutta oikein auliisti myönnän, että itse olen se suurin jarru tässä hommassa. Ellen jopa pakki.

Joo, tutun kuuloista. lapsille sanotaan, että tulkaapas
Mutta eiväthän lapset itse pääse kauas ja tuokin on sellaista "löpinää".

Outoa. En suosittelisi että antaisit isoäidin viettää lasten kanssa yhtään aikaa ilman teitä vanhempia. Kyläillähän voi koko perheen voimin.

Lasten nyt ei missään tapauksessa voi olettaa maksavan mitään, mutta sivumennen sanoen kuulostaa hiukan oudolta, että lapsilla jotka pärjäävät iltapäivät kotona omillaan ei ole yhtään omaa rahaa...

Viimeksi muokattu:
Outoa. En suosittelisi että antaisit isoäidin viettää lasten kanssa yhtään aikaa ilman teitä vanhempia. Kyläillähän voi koko perheen voimin.

Lasten nyt ei missään tapauksessa voi olettaa maksavan mitään, mutta sivumennen sanoen kuulostaa hiukan oudolta, että lapsilla jotka pärjäävät iltapäivät kotona omillaan ei ole yhtään omaa rahaa...

hih, on toki jonkin verran, mutta siis meidän vanhempien antamaahan se on (viikkoraha). Eivät he mistään muualta rahaa saa. Sitä tarkoitin.
Joten minusta sen takia, on jotenkin väärin pyytää lapsilta, mitään.
Minusta lapsille annetaan.

Meillä esikoinen oli ensimmäistä kertaa yhden yön hoidossa isovanhemmillaan kun oli 2v. Seuraavan kerran siitä noin vuoden päästä (2 yötä) ja sitten taas vuoden päästä (2 yötä). Joka kerralla olin itse kysynyt voisitteko ottaa hoitoon. Kerran laitoin viestin ja kysyin, en saanut mitään vastausta. Siis eivät vain vastanneet ikinä siihen viestiin mitään. Kertaakaan eivät ole pyytäneet itse lapsia heille. Noiden kertojen jälkeen olen kerran, muutama kuukausi sitten, sanonut, että jospa varaisi jonkun parin päivän reissun kesälle ja ilman lapsia niin mummo oli ihan että "Ai jaaaa....?!!!" (ilmettä en tähän osaa nyt kuvaillakaan...). Enää en kysy heitä hoitajiksi. Lapset nyt siis 4 ja 6v eli kohtuu helppoja hoidettavia vieläpä mielestäni. Kylässä käymme ehkä noin kerran kuussa. Kun lapset kasvavat en ole ajatellut pakottaa heitä mukaan jos eivät halua lähteä. Seuramme ei vaan kiinnosta niin se ei kiinnosta, niin se kai sitten on.

Onkohan tässä ap nyt vähän liian herkkis? Tulkitsee että mummo ei halua viettää aikaa lapsenlapsien kanssa jos kerran on ollut kiukkuisen oloinen ja halunnut siivota ulkovarastoa!! Ehkä silloin vaan on ollut huono hetki ja ei ehkä muutenkaan ole aivan ekstaasissa esikoisesta niin kuin äiti voi olla. Ja tämä ei tarkoita ettei halua viettää aikaa!
Ja tuo että pyytää lapsilta jotain niin oletko itse kuullut tämän vai onko lapsilta kuultu? Ja mitä se on ollut mitä on pyytänyt? Voiko tässä nyt olla vaan väärinkäsityksiä?
Kannattaisi varmaan jatkaa kyläilyä ja kutsua myös mummoa teille että välit normalisoituvat. On kuitenkin lapselle ihana asia jos on isovanhemmat, kaikilla niitä ei ole! Joo heitä ei voi valita ja eivät ole täydellisiä mutta niille lapsille ovat ne ainoat että vähän kiitollisuutta peliin ap!

Mun mielestä vaikuttais siltä, että tämä mummo ei oikeesti JAKSA hoitaa lapsia. Ja en tarkoita mitään mielentilaa välttämättä, vaan yksinkertaisesti pienten lasten hoitaminen jo aikanaan oli vähän liikaa. Pitää muistaa, että vanhoilla pariskunnilla se mummo on yleensä perheen emäntä...joka siis hoitaa kaikki kotityöt ruoanlaitosta ja tiskauksesta lähtien. Isäntä sitten hakee puut, jos haettavaa on. Eli tässä työtaakka lisääntyy oleellisesti nimenomaan mummolla, jonka pitäis yhtä aikaa vahtia pientä lasta ja leikittää sekä kokata ja muuta.

Lisäksi hän voi kärsiä masennuksesta, silloin ei jaksa tehdä kyllä oikeen mitään varsinkaan mummon iässä jo oleva.

Muistetaan, että ne omat vanhemmat ja appivanhemmat ova tjo vanhoja ihmisiä. Heillä voi olla ties mitä vaivoja, kiusallisiakin, joista he eivät halua hiiskuakaan kellekään. Tällöin he voivat hieman ilkeästikin joskus sanoa, koska haluaisivat levätä. Eivät he millään haluaisi sanoa, että "olen tämmönen raajarikko vanha muumio enkä jaksa enää hoitaa lapsenlapsia vaikka haluaisin". Kun on se vanheneminen kuitenkin kova paikka myös niille mummoille, eivät kaikki ole sinut asian kanssa (varsinkin kun telkkarissa näytetään 80siä mummoja kiristettyine naamoineen ja hiuslisäkkeineen vetämässä voltteja jossain tanssiohjelmissa jne).

Voi tietysti olla, että myös mummo ei ehkä pidä lasten seurasta. On ehkä kiva käydä kylässä, mutta ei sen enempää. Jos teidän seuranne on aina erittäin vaativaa ettekä muutoin käy juuri kylässä tai kutsu kyläilemään, niin tokihan te voitte tuntua aika raskailta omaisilta.

Sitten kun läheiset vanhenevat, niin pitää muistaa myös se pyyteetön seura. Käydään kylässä muullonkin kuin vaaditaan jotain ja kutsutaan kylään. Monet mummothan saattavat kieltää kyläilijät! Ja tämä ei johdu siitä, etteivätkö oikeen haluaisi vieraita, vaan kun eivät jaksa kahvitella ja pullia tehdä tai edes ostaa kaupasta! Olen itse ollut paljon tekemisissä vanhusten kanssa töiden kautta ja mua lähes tulkoot harmittaa, kun moni mummo kärsii yksinäisyydestä mutta eivät halua läheisiä kylään kun sitä varten pitää ottaa saman tien parit nitrot jo pelkästä ajatuksesta ja sitten ei ole ketään, kuka toisi vaikka valmiit pullat ja keittäis ne kahvit ym.

Meillä päin tehdään niin, että jos mennään mummille kylään, niin sinne viedään pullat ja keitetään itse ne kahvit ja katetaan pöytä. Tämä on tullut pikku hiljaa käytännöksi. Lisäksi ei mielellään viedä kaikkia lapsia kerralla kylään, es kun tiedetään että jos on tulossa kovin paljon häslinkiä niin mummo joutuu vetämään nitroja melko reippaasti etukäteenkin. Eli miettikää näitä asioita..ei ne omat läheiset kerro näitä juttuja, nämä voi olla todella vaikeita ja pelottavia. Kuolemanpelkokin on läsnä! Sama koskee tietysti pappoja, mutta usein mummot ottaa enemmän varsinkin heidän ikäluokassaan stressiä kestityksestä sekä tietysti mummoja on enemmän elossa tuossa ikäluokassa.