Lastenhoitaja sanoi olevansa huolissaan tyttäremme kognitiivisesta kehityksestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mami"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mami"

Vieras
Tyttäremme (4 v) ei kuulemma koskaan tee rutiiniluonteisia asioita automaattisesti, vaan erikseen käskyttämällä. Esim. kun tullaan pihalta sisälle, hänelle täytyy erikseen sanoa, että "viikaa vaatteet lokeroosi" ja "käy pesemässä kätesi" jne. Tällä perusteella hoitaja sanoi epäilevänsä, että tyttärellämme on kognitiivisessa kehityksessä viivästymää, suomeksi ymmärrysongelmia.

Onko täällä jotain lapsen psykologisesta kehityksestä tietävää paikalla?

Kerrotaan lapsestamme sen verran, että hän osaa jo kirjoittaa ja lukea, eli älyssä ei sinänsä pitäisi olla mitään vikaa. Muistikin on hyvä - ainakin asioissa, jotka hän haluaa muistaa.

Olen psykologiassa täysi maallikko, mutta 4 v pojan äitinä mun mielestä toi kuulostaa normaalilta. Tai sitten meidänkin pojalla on sama häiriö. Onko tuo yksi asia ainut, mihin hoitaja perustaa arvionsa?

Alkuperäinen kirjoittaja täysimaallikko;22049070:
Olen psykologiassa täysi maallikko, mutta 4 v pojan äitinä mun mielestä toi kuulostaa normaalilta. Tai sitten meidänkin pojalla on sama häiriö. Onko tuo yksi asia ainut, mihin hoitaja perustaa arvionsa?

Tämä oli ainoa asia, jonka hoitaja mainitsi perusteluksi. Siis sen, että tyttö ei tee itsenäisesti asioita, jotka pitäisi päiväkodissa olla opittu automaattisiksi rutiineiksi.

Meillä 5,5v ja takuulla saa joka kerta sanoa samat asiat kun tulee sisälle. Vaatteet naulaan ja kengät hyllyyn, ja eikä se välttämättä tapahdu sittenkään. Ehkä se lapsi ymmärtää käskyt ja ymmärtää että niin pitäisi tehdä, mutta ei vain satu huvittamaan, eikä tee ellei joku siitä huomauta.

siis onko olemassa lapsia joita EI tarvitse muistuttaa JOKA asiasta tai ainakin melkein joka asiasta!!!!
ja äkkiä kaikki vinkit ja opit kehiin miten lapset menee atomaattiohjaukselle!!!!!!!!!!!

Hassua, että hän epäili juuri kognitiivista puolta (siis jos osaa lukea)? Ehkä tyttäresi on hieman hajamielinen tai muita hitaampi omaksumaan normeja ja rutiineja, mutta ihmisethän ovat erilaisia:) Älä nyt turhaan ole huolissasi, ellei siis jotakin muuta esim. aspergeriin viittaavaa oiretta ole! Toki kannattaa huolehtia, ettei hoitaja puhu lapsesi kuullen noita juttuja?

[QUOTE="mami";22049122]Mulle tuli sama ajatus mieleen. Mahtaisko hoitajaa vain kismittää, ja pitää sen takia ruveta lapsen kehittyneisyyttä arvostelemaan...[/QUOTE]

Ei päiväkodin huolta tarvitse ottaa arvosteluna...

Mutta joo, kaikkiahan niitä lapsia pitää muistutella pukemisesta, vaatteiden viikkauksesta nyt puhumattakaan. :) Enemmän tietoa tarvitsisi, että voisi jotain päätelmiä tehdä. Psykologian asiantuntija en ole.

En tuolla perusteella kyllä vielä lähtisi tekemään analyysia lapsen kognitiivisista taidoista. Silloin, jos lapsi tuntuu jatkuvasti olevan hukassa siirtymätilanteissa, eikä tunnu lainkaan tietävän mitä seuraavaksi tapahtuu olisin ehkä hieman huolissani. Tarkoitan siis sellaista, että jos asiat tehdään päivittäin samassa järjestyksesä ulkoilemaan- syömään- nukkumaan jne. eikä lapsi lainkaan hahmota sitä, mitä kulloinkin on odotettavissa. Lattialle jäävistä vaatteista en olisi niinkään huolestunut. Minua on eteisessä vastassa lähes päivittäin kasa vaatteita. Vaikka tyttäret 10v ja 8v. ovat täysin tietoisia siitä, ettei niitten paikka ole lattialla. Joudun useimmiten sanomaan asiasta yhä. Joskaan näitä asioita en ehkä juuri kognitiivisiksi minäkään kutsuisi.
Eikä yli 40v. mieskään osaa automaattisesti laittaa kenkiä riviin eteisessä. Keskelle lattiaa ne jäävät.:whistle:

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä