Lasten yökyläilystä kaverin luona!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja paniikki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

paniikki

Vieras
Esikoiseni täytti juuri 5 vuotta ja samanikäisen tytön äiti kysyi meiltä voiko lapsi tulla meille yöksi!
Minua hirvittää aika tavalla sillä minusta tuntuu että oma tyttöni on kovin pieni, ikävöi eikä ole ollut yökylässä kuin pari kertaa mummolassa, ei todellakaan olisi valmis vielä kaverin luo yökylään!

Lisäksi tunnen etten osaa hoitaa ystävän lasta, olen todella huono lasten kanssa, oman kanssa pärjäillyt jotenkuten vähän vaihdellen...
Meillä ei ole ikinä ollut edes hoidossa kenenkään lasta, lapseni ystävät vierailleet vanhempiensa kanssa tähän asti.

Missä iässä teillä lapset menneet yökylään, nimenomaan kaverin luo?

Loukkantuukohan ystävä jos kieltäydyn ottamasta tyttöä meille?
Ajattelin että nämä yökyläilyt on ajankohtaisia vasta kouluiässä... Tuli vähän puun takaa

Vuoden ikäisenä on meidän lapsi ollut ensimmäisen kerran kaverilla yötä, tosin kaverin vanhemmat ovat perheemme parhaita ystäviä. Ei kai 5- vuotiasta enää tarvi varsinaisetsi hoitaa. Riittää kun varmistat että tulee syötyä, hoidettua iltatoimet ja mentyä ajoissa nukkumaan.

no meillä on isompi 6,5v ja ei vielä halua mennä itse kaveriyökylään.
yökylässä on kyllä muuten sitten ollut hoidossa.

kysy omalta lapseltasi mitä hän asiasta ajattelee, haluaako mennä jne.

no se riippuu ihan ihmisestä. meidän lapset ei aivan varmasti nukkuisi missään kylässä hetkeäkään, sit toisaalta meillä käy kylässä tutut lapset joista nuorempi 2v.

jos sua epäilyttää niin sano, että jos pitäisivät vaan pyjamabileet illalla ja yöksi kotiin. sano suoraan et sua jännittää onnistusko tuo, se ymmärretään paremmin kun että yrität huijata jotain :)

Itse olin niin nuori ja kokematon, etten edes osannut miettiä moisia juttuja tämän kysymyksen ollessa meillä ajankohtainen. Ajatelkaas, olen syksyn tuulessa ja tuiskussa hakenut kaverin lapsia toiselta puolelta Helsinkiä jopa päiväkodista ja roudannut omat ja vieraat lapset useamman julkisen liikennevälineen vaihdon kautta meille, ruokkinut ja saanut nukkumaan.

Ymmärrän, jos et vielä halua ottaa tätä askelta, muttei pidä myöskään liikaa pelätä ja kehitellä kauhukuvia asioista. Antaa mennä omalla painollaan.

On vaan niin vaikea kuvitella että joku 5v. edes haluaa yökylään, omani pelkää mummolaankin menemistä, viimeksi itki ja vannotti minua ettei hänen tarvitse enää ikinä mennä yökylään :(

Lapseni ei itse haluaisi tätä kaveria meille ollenkaan vaikka leikkivät ihan nätisti yhdessä.

Sanon kaverin äidille että meillä yökyläillään vasta kouluiässä, toivottavasti ei ota hernettä nenään!

Meillä on ollut 4-vuotiaita yökyläilijöitä ja toisin päin. Ensimmäisellä kerralla on aina puolin ja toisin varauduttu siihen, että pitää lähteä viemään/hakemaan yöllä kotiin, mutta kertaakaan ei ole tarvinnut näin tehdä. Mun mielestä lapsen oma halukkuus on se avain ja tietysti se, luotatko toiseen perheeseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
On vaan niin vaikea kuvitella että joku 5v. edes haluaa yökylään, omani pelkää mummolaankin menemistä, viimeksi itki ja vannotti minua ettei hänen tarvitse enää ikinä mennä yökylään :(

Lapseni ei itse haluaisi tätä kaveria meille ollenkaan vaikka leikkivät ihan nätisti yhdessä.

Sanon kaverin äidille että meillä yökyläillään vasta kouluiässä, toivottavasti ei ota hernettä nenään!

No sittenhän asia on selvä. Lapset ovat erilaisia, mulla on tällaisia kyläluutia joilla samanhenkisiä kavereita.

Alkuperäinen kirjoittaja Cosmopolitan:
Mitä tyttö itse on mieltä ? Meidän lapset ovat aloittaneet kavereiden luona yökyläilyt vasta kouluiässä.

Niin meilläkin ja useammin meillä kylässä kaverit kuin he kavereilla. Usein meillä ollutkin yökyläläisiä, kaksinkin kappalein. Kuopuksellakin harva viikonloppu joku yötä, kerran oli jopa nelkä kerralla, katsoivat elokuvia 'yön'.

Alkuperäinen kirjoittaja hohhoijaa:
en kyllä itsekään ole hoitanut, mutta olethan omas hoitanut...kai se siinä samalla menee
vai oletko hakannut lastasi, kun olet noin arka.

No en tietenkään, en vaan tunne kyseistä perhettä oikeastaan ollenkaan, en ikinä luottaisi omaa rakasta lastani heille joten ihmettelen että työntäisivät omansa minulle heti... Ollaan siis tavattu vasta pari kertaa.

Olen kyllä vähän ylisuojeleva lasta kohtaan, myönnän, hän on kaikkeni!

toi ylisuojelu ei lapsellesi hyvää........... ei niitä kavereita tartte yökylään ottaa jos et haluu.
Kai voisi ensin tulla leikkimään vaikka viikonloppuisin pariksi tunniksi, että ensin tutustuisit
paremmin lapseen että vanhempiin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
en kyllä itsekään ole hoitanut, mutta olethan omas hoitanut...kai se siinä samalla menee

No en tietenkään, en vaan tunne kyseistä perhettä oikeastaan ollenkaan, en ikinä luottaisi omaa rakasta lastani heille joten ihmettelen että työntäisivät omansa minulle heti... Ollaan siis tavattu vasta pari kertaa.

Tämä selvennys laittaa koko asian ihan uuteen valoon. En minäkään päästäisi omaa/ottaisi vieraan lasta, jos en perhettä paremmin tuntisi. Meidän tapauksessa olemme tunteneet ihmiset jo useita vuosia ennen kuin lasten yökyläilyä on ajateltu. Jos joku parin kerran tuttavuuden jälkeen tarjoaisi omaa 5-vuotiasta meille yökylään, ihmettelisin kyllä onko perheellä kaikki kunnossa...

Alkuperäinen kirjoittaja niin...:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Tämä selvennys laittaa koko asian ihan uuteen valoon. En minäkään päästäisi omaa/ottaisi vieraan lasta, jos en perhettä paremmin tuntisi. Meidän tapauksessa olemme tunteneet ihmiset jo useita vuosia ennen kuin lasten yökyläilyä on ajateltu. Jos joku parin kerran tuttavuuden jälkeen tarjoaisi omaa 5-vuotiasta meille yökylään, ihmettelisin kyllä onko perheellä kaikki kunnossa...

Niinpä, erittäin outoa työntää 5 v. lasta lähes vieraalle.

Meillä ei ole yökyläilleet kuin noi isommat pojat ja vasta n. 10v ensimmäistä kertaa.

Itse sanoisisin tytön kaverin äidille, että, jos ensin vierailisi ilman vanhempaa päiväsaikaa tunnin pari ja sitten joskus myöhemmin katsottaisiin sitä yökyläilyä.

Meillä poika oli 5v kun oli ensimmäistä kertaa yökylässä kaverillaan. Kaveri pyysi yökylään (tai siis äitinsä hoiti puhepuolen) ja kysyimme mitä mieltä lapsi itse on ajatuksesta. Mietti asiaa hetken, ja oli innolla lähdössä. Kyläily meni hienosti, ja molemmilla oli ollut mukavaa. Olisimme toki hakeneet illalla pois jos pojalle olisi tullut koti-ikävä, mutta ei ollut mitään ongelmia.

Meillä on lapset kyläilleet naapurissa ja naapurin tyttö meillä.
Ensimmäisellä kerralla taisivat olla 2v ja 3v, naapurin tyttö muutaman vuoden vanhempi :)

Mutta siis, en mä esimerkiksi ketään tarhakaveria tänne ottais yöksi, kun en tunne niitä niin hyvin. Eri asia se naapurin tyttö, koska oltiin silloin päivittäin tekemisissä niin lapsen kuin vanhempienkin kanssa.
Kerran mun itseasiassa piti mennä yöllä viereen, kun heräsivät ja ikävä yllätti sen kylässä olevan tytön.

Yhteistyössä