Lasten yökyläily

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kuhan mietin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kuhan mietin

Vieras
Täällä saa vähän päästää lukea kuinka itsekeskeisiä vanhemmat ovat kun vievät vielä suht pienet taaperot yökyläileen saadakseen olla hetken kahden.

Mä en osannut moista edes ajatella ennen kuin törmäsin täällä palstalla näihin juttuihin. Mulle on ollut selvää jo ennen lapsien syntymää että haluan heidän olevan joskus isövanhempienkin luona. Itse olen lapsena kokenut ihania muistoja, varsinkin kesäisin kun oli mummulassa. Se oli oikeaa lomaa kun mummulan säännöt oli huomattavasti lepsummat kuin kotona, tehtiin paljon kaikkea kivaa, retkeiltiin jne. Toki tehtiin noita samoja isän ja äidinkin kanssa, mut mummun ja papan kanssa kaikki tuntui niin erillaiselta.

Olen itse ainoa lapsi (vanhempani kärsivät lapsettomuudesta, itse olen10 vuoden yritysten tulos) ja jo nuorena mietin että sitten kun olen itse äiti, haluan että omatkin vanhempani saavat nauttia lapsistani (tiedän että he olisivat halunneet isomman perheen). Siksipä meillä lapset on ollut tasaisin väliajoin mummulassa kyläilemässä. Pieninä, sellasina 1-vuotiaina ovat olleet yhtä yötä, ja nyt leikki-iässä 2-3 yötä putkeen. Kertoja on 1 per 1-2kk. Minkäänlaisia ongelmia ei ole ollut, nukkuvat ja syövät hyvin mummulassa ja jäävätkin sinne reippaasti. Yhtää ikävä-itkua ei ole tullut.

Onko se sitten niin paha että lapsilla on isompi rinki turvallisia aikuisia ympärillään? Mä koen että vanhemmilla ihmisillä on myös paljon annettavaa lapsille, mm täysipainoinen huomio. Kotona on kuitenkin aina ne arjen rutiinit joita äidin on jossain välissä tehtävä, mummulassa ruuat on jo etukäteen tehty kun tietävät lasten olevan tulossa. Siellä ei siivoilla (muuta kuin pakolliset tietty) eikä häsätä muita kotihommia lasten aikaan vaan keskitytään täysin lapseen.

Tiedän että olemma onnellisia kun isovanhemmat pärjäävät hienosti lasten kanssa ja yleensäkin ovat olemassa. Toki meillä on lapsia ikävä kun ovat reissussa, mutta ei se kahden keskinen aikakaan pahaa tee, ei todellakaan. Onko tämä sitten niin kamalan itsekästä?

Ei tietenkään ole itsekästä.
Nää palstan jutut on välillä niin yliampuvia, että ei niitä kovin tosissaan kannata ottaa.
Hienoa, että teidän lapsilla on tiivis suhde isovanhempiinsa. Meillä on ollut sama onni :heart:

No jokainen vaan taplaa tyylillään. Meidän pojat on useinkin mummun luona, yötä tai muuten vaan. Veljen mukulat pääsi tänä kesänä ekaa kertaa noin kahdeksi tunniksi mummun luo ja lapset ovat meidän muksuja isompia. Ehkä se on sitten siinä että olen huono ja laiska äiti kun joskus tarvitsen lepoa. Veli on enemmän emäntänsä apuna mitä minun mies minun apuna ja laksken mummula kyläilyt täysin OMAKSI AJAKSENI. Mies saa tehä sillon mitä lystää :xmas:

Minun poika on ollut säännöllisesti mummolassa yötä varmaan vuoden vanhasta lähtien. Välillä oli kausia ettei halunnut mennä eikä silloin lähdetty pakottamaan. Nyt ei pääse enää niin usein kuin haluaisi kun koulu estää viikkokyläilyt.
Kyllä mummolat on rikkaus lapsen elämässä :heart:

Näin mäkin ajattelen, mut tosiaan joskus korpee kommentit : Mitäs teit lapsia jos niitä yökylään tarvitsee raahata...

No joo, pitäs ottaa toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos...Huonoaika kuusta ;) hiiltyy helposti :D

Näin mäkin ajattelen, mut tosiaan joskus korpee kommentit : Mitäs teit lapsia jos niitä yökylään tarvitsee raahata...

No joo, pitäs ottaa toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos...Huonoaika kuusta ;) hiiltyy helposti :D

Kun odotin esikoista, oma äitini esitti jo silloin toiveen, että saisi olla paljon lapsen kanssa. Lapsi on nyt 2-vuotias ja on ollut silloin tällöin yhden yön äitini luona parin kilometrin päässä.

Alusta asti on kyläilty siellä muutenkin paljon ja ennen ensimmäistä yötä olin lapsen kanssa siellä kahdestaan yökylässä vähän niin kuin tutustumassa yökyläilyyn. Hyvin meni ja hyvällä mielellä on lapsi siellä sittemmin yökyläillyt.

Muualla ei ole itsekseen ollut yökylässä, toiset isovanhemmat asuvat toisella puolella Suomea ja sinne mennään aina porukalla.

Hieno asia jotta lapsellasi on noin hyvä suhde isovanhempiin :heart:
Toista meillä :ashamed: ,anoppia ei tunnu omat lapsenlapset kiinnostavan,entisen miehensä lapsenlapsi(tyttö) sitäkin enemmän...
Oma äitini nukkui pois alkukesästä,mutta isäni 80v. jaksaa touhuta ja leikkiä joka päivä tuon touhu-taaperon 2v. kanssa.
Hyvä se ois välillä saada viettää yksi yö parisuhde laatu-aikaa.No joskus sitten :whistle:

Meille ja samoin molemmille isovanhemmille on itsestäänselvää että saavat lapset yökylään ja saavat viettää niiden kanssa niin paljon aikaa kuin haluavat.

Muksut ovat välillä kerran kuussa yön, välillä viikon reissuja ja välillä vähemmän tai enemmän. Emmekä koe huonoa omaatuntoa mieheni kanssa siitä. Saamme ihan tarpeeksi silti viettää aikaa lastemme kanssa. Lapsille on rikkaus rakastavat aikuiset ja meille on tärkeää parisuhdeaika.

Alkuperäinen kirjoittaja Tsirpukka:
Hieno asia jotta lapsellasi on noin hyvä suhde isovanhempiin :heart:
Toista meillä :ashamed: ,anoppia ei tunnu omat lapsenlapset kiinnostavan,entisen miehensä lapsenlapsi(tyttö) sitäkin enemmän...
Oma äitini nukkui pois alkukesästä,mutta isäni 80v. jaksaa touhuta ja leikkiä joka päivä tuon touhu-taaperon 2v. kanssa.
Hyvä se ois välillä saada viettää yksi yö parisuhde laatu-aikaa.No joskus sitten :whistle:

Näihän se menee, kaikilla ei tähän ole mahdollisuutta. Onnellisessa asemassa ollaan. Munkin vanhemmat jo kohtuu iäkäitä, tosin vielä ihan täysin "kunnossa" olevia. Koskaan ei kuitenkaan tiedä milloin se viimeinen päivä on ja siksikin olen tahtonut että lapset saavat heihin kunnolla tutustua ja viettää aikaa heidän kanssa, ennen kuin on liian myöhäistä.
Appi vanhemmatkin haluaisiavat lasten kanssa olla, mutta asuvat 600km päässä joten yökyläily ei vielä tässä iässä onnistu.

Yhteistyössä