Lasten unirytmi tosi raskas + nukahtaminen vaativaa

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Meillä on 1 ja 3,5 - vuotiaat lapset. Meidän aamut alkaa klo 6, oikeastaan minun ja pienemmän aamut alkaa jo siinä yö kolmen/neljän maissa kun hän aloittaa tissimaratonin. Haluaa tissiltä toiselle puolen tunnin välein, muuten ei nuku. Kuudelta noustaan ylös.

Vauva on kolmet päiväunet, jokainen kestoltaan n. 30 minuuttia. Isompi ottaa yhden päiväunet, joiden kesto on n. 2-3 tuntia. Yleensä eivät nuku samaan aikaan.

Illalla lapset menee sänkyyn klo. 21, yleensä klo. 22 on nukutushommat tapulteltu ja molemmat nukkuu. Sitten pitääkin jo itse mennä nukkumaan että jaksaa taas huomenna aloittaa homman alusta... :(

Sen lisäksi että minulle ja miehelle ei jää juuri minkäänlaista omaa aikaa saatikka parisuhdeaikaa, koska nämä tuntuvat olevan aina hereillä ^^ niin nukahtaminen on molemmille vähintäänkin haastavaa. Isompi on ennen nukahtanut nätisti, mutta ei enää. Hän pysyy sängyssään, mutta huutaa siellä kuin päätä kiskottaisiin irti. Siihen ei auta mikään, paitsi viereen meneminen. Se ei aina ole mahdollista vauvan kanssa, ja se on todella raskasta meille koska nukahtaminen näin vie aina sen tunnin verran. Vauva taas nukahtaa vain tissille. Puolelta öin isompi tulee viereen, eli kumpikaan lapsi ei oikeastaan nuku omassa sängyssään.

Mitä voisimme tehdä? Vauvaa on hankalampi kouluttaa, mutta mitä isomman kanssa voisi yrittää? Voiko hänen vaan antaa huutaa huoneessaan, kunnes nukahtaa? En tiedä onko hänellä siellä mitään oikeaa hätää vai onko tämä vain oman tahdon testausta (jota meillä nyt uhmaiässä on muutenkin paljon). Olen henkisesti tosi väsynyt, niin on mieskin. Olen vielä paljon yksin lasten kanssa ja mies tekee pitkiä työpäiviä.
 
vierailija
Isommalta päikkärit pois!! Jospa sitten nukahtaisi helpommin illalla kun oikeasti väsyttää.

Pienemmälle vain yhdet päikkärit.

Meillä saman ikäiset ja pienempi heräilee 8 maissa ja isompi 9 maissa. 12 aikoihin syödään ja pienempi ottaa sen jälkeen päikkärit. Välillä nukkuu jopa 3 tuntia. Silloin on isomman kanssa mukava touhuta rauhassa. Menevät nukkumaan 21 paikeilla.

Ja tosiaan pienemmältä yötissittely jo pois! Isä pariksi yöksi vieroittamaan niin helpottaa.
 
vierailija
Isommalta ei voi ottaa päiväunia pois, ei jaksa iltaan saakka. Sitä on kokeiltu!

Mutta pienempää voisin koittaa pitää hereillä ja nukuttaa vasta klo. 12.. Tosin hankalaa kun hän herää jo klo. 6 ja nukahtaa sitten autoon/rattaisiin väkisin kun vien isompaa kerhoon...
 
vierailija
Meillä on 1 ja 3,5 - vuotiaat lapset. Meidän aamut alkaa klo 6, oikeastaan minun ja pienemmän aamut alkaa jo siinä yö kolmen/neljän maissa kun hän aloittaa tissimaratonin. Haluaa tissiltä toiselle puolen tunnin välein, muuten ei nuku. Kuudelta noustaan ylös.

Vauva on kolmet päiväunet, jokainen kestoltaan n. 30 minuuttia. Isompi ottaa yhden päiväunet, joiden kesto on n. 2-3 tuntia. Yleensä eivät nuku samaan aikaan.

Illalla lapset menee sänkyyn klo. 21, yleensä klo. 22 on nukutushommat tapulteltu ja molemmat nukkuu. Sitten pitääkin jo itse mennä nukkumaan että jaksaa taas huomenna aloittaa homman alusta... :(

Sen lisäksi että minulle ja miehelle ei jää juuri minkäänlaista omaa aikaa saatikka parisuhdeaikaa, koska nämä tuntuvat olevan aina hereillä ^^ niin nukahtaminen on molemmille vähintäänkin haastavaa. Isompi on ennen nukahtanut nätisti, mutta ei enää. Hän pysyy sängyssään, mutta huutaa siellä kuin päätä kiskottaisiin irti. Siihen ei auta mikään, paitsi viereen meneminen. Se ei aina ole mahdollista vauvan kanssa, ja se on todella raskasta meille koska nukahtaminen näin vie aina sen tunnin verran. Vauva taas nukahtaa vain tissille. Puolelta öin isompi tulee viereen, eli kumpikaan lapsi ei oikeastaan nuku omassa sängyssään.

Mitä voisimme tehdä? Vauvaa on hankalampi kouluttaa, mutta mitä isomman kanssa voisi yrittää? Voiko hänen vaan antaa huutaa huoneessaan, kunnes nukahtaa? En tiedä onko hänellä siellä mitään oikeaa hätää vai onko tämä vain oman tahdon testausta (jota meillä nyt uhmaiässä on muutenkin paljon). Olen henkisesti tosi väsynyt, niin on mieskin. Olen vielä paljon yksin lasten kanssa ja mies tekee pitkiä työpäiviä.

Lopeta imettäminen
 
Nuorempi irti tissistä öisin, ei yksivuotias tartte yöimetystä. Tuttia suuhun kun nostaa päätä.

Sen sijaan vanhemman lapsen kohdalla hölläisin eli jos haluaa tulla vanhempien sänkyyn nukkumaan välillä niin siitä vaan. Saat itse nukuttua.
Isommalta kuitenkin päikkärit max 2-tuntisiksi että malttaa nukahtaa illalla. 1,5 h on sopiva, mutta kokeilemalla se sopiva määrä löytyy.

Mä en ole koskaan ymmärtänyt semmoista että "kanna se 4-vee sänkyyn vaikka 100 kertaa kunnes jää sinne." Lasta voi _oikeasti_pelottaa olla omassa huoneessa.

Aikaa myöten, vuoden-parin päästä sisaruksista on turvaa toisilleen joten silloin voitte laittaa heidät kahdestaan samaan lastenhuoneeseen.
 
Itse en puhuisi 1-vuotiaasta enää vauvana. Ihan hyviä neuvoja on annettu, 1-vuotiaalta imetyksen lopetus ja sen 3-vuotiaan kohdalla pitäisi rajoittaa niitä päiväunien pituutta, jos tosiaan nukkuu kolmekin tuntia, niin herättää tunnin jälkeen, jos tuntuu kuitenkin unia tarvitsevan.
 
Isommalta ei voi ottaa päiväunia pois, ei jaksa iltaan saakka. Sitä on kokeiltu!

Mutta pienempää voisin koittaa pitää hereillä ja nukuttaa vasta klo. 12.. Tosin hankalaa kun hän herää jo klo. 6 ja nukahtaa sitten autoon/rattaisiin väkisin kun vien isompaa kerhoon...
Neuvoisin kuitenkin samaa, eli tissi pois pienemmältä ja päikkärit isommalta. Ei varmasti alkuun pärjää, jos tottunut nukahtamaan kymmeneltä. Mutta jos nukahtaa muutamaa tuntia aiemmin, niin pärjää.
 
Isommalta ei voi ottaa päiväunia pois, ei jaksa iltaan saakka. Sitä on kokeiltu!

Mutta pienempää voisin koittaa pitää hereillä ja nukuttaa vasta klo. 12.. Tosin hankalaa kun hän herää jo klo. 6 ja nukahtaa sitten autoon/rattaisiin väkisin kun vien isompaa kerhoon...
Meilläkin 1v nukkui 3x30min päikkäreitä ja kerralla ei saatukaan kuntoon. Vähensin määrää sillälailla etten hankalimmasta kohtaa poistanu ekana. Poistin ne vikat ensimmäisenä ja kitkuttiin yöunille asti. Seuraavana hilasin ekoja eteenpäin ja kakkosia vähän eteenpäin. Lopuksi poistin ne ekat ja hinasin sinne puolenpäivän unille jollon nukku 1h ja meni illalla nukkumaan. Ei se vaivatta tapahtunu ja tottua piti lapsen. Yöunien määrä ei lisääntyny yhtään eikä vähentäny heräilyä vaikkei tissiäkään sillon enää syöny.
 
vierailija
- Vuoden ikäinen ei ole enää vauva, eikä todellakaan tarvitse rintaa ainakaan öisin. Eli ensimmäinen asia on vieroittaa tissiltä

- Esikoinen tarvii varmaankin vielä päiväunensa. Iltakiukku voi olla ihan huomionhakua / rajojen testaamista / pahaa oloa, jos kuopus on vienyt päivän aikana kaiken huomion / väsymystäkin. Sovitte miehesi kanssa, miten esikoinen nukutetaan ja pysytte siinä. Meillä on samanikäiset lapset ja ollaan sovittu, että minä istun esikoisen sängyn vieressä tyynyllä, luen aika pitkän (n. 30min) iltasadun ja sitten annan hyvänyön halin + pusun. Jätetään ovi raolleen ja poika jää odottaamaan unta. Joskus nukahtaa jo sadun aikana ja aina viimeistään vartin päästä siitä, kun poistun. Lukiessani silittelen pojan päätä ja annan sillä tavoin läheisyyttä & rauhoitan tilanteen. Tällä välin mies on kuopuksen kanssa (menee myöhemmin nukkumaan).
 
Aloittaja 1234
Siis lapsiahan kuuluu (suositellaan) imettää 2-vuotiaaksi, joten hassua kun jotkut neuvoo jättämään koko imetyksen :) En ole lopettamassa kokonaan. Tyttö on vielä huono syömään ja painoa tulee niukalti, joten rintamaito on hänelle vielä parasta ravintoa. On siis juuri täyttänyt vuoden eikä kelpuuta vielä muita maitoja.
Yöimetyksistä sinänsä voisin luopua mielelläni. Mutta täytyy keskustella asiasta miehen kanssa.

Hyvä neuvo tuo miten pikkuhiljaa hilasit vauvan yöunia kolmesta yksiin. Kiitos siitä. Meille tärkein päikkäriuni on juuri se aamu-uni, sitten päiväuni, eli iltapäikkäristä voisi siis koittaa ekana luopua. :)

Olen usein iltaisin yksin lasten kanssa, joten siksi mitään rutiinia siitä että lasten nukutus jaetaan puoliksi, ei voi tehdä. Monesti minun pitää pärjätä ihan yksikseni :) Tottakai sekin sekoittaa kuviota ja joudun menemään aina virran mukana - sen mukaan millä tuulella lapset sattuu illalla käymään; saanko heidät helposti rauhoittumaan unille vai rääkyvätkö kilpaa jolloin nukutus on hyvin vaikeaa ja raskasta.

Eikä minua haittaa jos esikoinen kömpisi viereen joskus, mutta hän siis nukkuu meidän sängyssä joka yö, kuten myös vauva, ja miehen kanssa nukutaan vuorotelleen sohvalla ja ties missä... edes sivuvaunu sängyn vieressä ei kelpaa kummallekkaan, vaan sieltä huudetaan kunnes pääsee meidän sänkyyn, huoh.
 
vierailija
mitenniin kuuluu imettää 2 vuotiaaksi? Jossain kehitysmaassa ehkä kannattaa jossa ei ole puhdasta juomavettä saatavilla. Mutta ei mulla edes ole tullut kunnolla maitoa enää kun lapsi on alle puolitoista vuotta. Siinähän ne huvikseen lussutaa puolityhjää tissiä. Vai luuletko oikeasti että sun 1v tarttee puolen tunnin välein juotavaa yöllä...? Ihmetyksen lopettamista ehdotan minäkin mutta omat ovat tietysti yöunesi.
 
vierailija
Meillä 1-vuotiaalta lopetettu yötissi 10kk iässä..isä piti unikoulun,pitänyt isommillekkin..kaikki lapset on meillä sängyssä 20.00 ja pienet nukahtaa heti..isommat saa lukea 21-22 asti tai jotain muuta hiljaista touhuta omassa huoneessa..aamulla herätään 6-7väliin mikä on ok koska mies ja koululaisetkin kolisee silloin hereille.Päikkäreitä nukkuu vain kuopus eli tuo 1-vuotias lounaan jälkeen 2-3tuntia.Isommat jaksaa hyvin päivän kun iltapuuhat alkaa jo 19 ja 20nukkumaan..ite mennään n.22 nukkumaan niin jää joka ilta se pari tuntia aikaa vaan olla
 
Siis lapsiahan kuuluu (suositellaan) imettää 2-vuotiaaksi, joten hassua kun jotkut neuvoo jättämään koko imetyksen :)
Hoksasitko yhtään, miksi neuvottiin lopettamaan: koska se on sinulle otsikon mukaan tosi raskasta, se aamuyön valvominen imettäessä. Lapsia ei kuulu imettää 2-vuotiaiksi, kuin joissakin kehitysmaissa, eikä tuon ikäinen missään tapauksessa tarvitse yöruokintaa.
 
Who:n imetyssuositus (2-vuotta) koskee kaikkia maita. Ei lapset ja heidän tarpeet ole erilaisia eri maissa.
Tässä tapauksessa on huomioitava myös äidin tarpeet, imetyssuosituksesta huolimatta äidin tarvitsee saada nukkua. Minä imetin omaani vain muutaman viikon, ja ihan tervejärkinen 12-vuotias hänestä on tullut, vaikkei tissiä taaperona enää saanutkaan.
 
vierailija
Fanaatikot eli imetyksen vastustajat taas liikkeellä... :whistle: Mutta Echolla hyviä neuvoja. :) Ei tuon tosiaan ikäinen tartte yöllä ruokaa. Mutta muuten on hyvä jatkaa imetystä.
 
Eihän ap:n tarttekaan enää yöllä imettää. Mutta muuten imetystä on hyvä jatkaa jos ap ja lapsi niin haluaa.
No täytyyhän, etkö lukenut aloitusta


oikeastaan minun ja pienemmän aamut alkaa jo siinä yö kolmen/neljän maissa kun hän aloittaa tissimaratonin. Haluaa tissiltä toiselle puolen tunnin välein, muuten ei nuku.
 
  • Tykkää
Reactions: -tibis
Who:n imetyssuositus (2-vuotta) koskee kaikkia maita. Ei lapset ja heidän tarpeet ole erilaisia eri maissa.
Suomen Lastenlääkäriyhdistyksen suositus v. 2001:

World Health Assemblyn suositus on perusteltu kehitysmaiden lapsia ajatellen, mutta sen noudattaminen voi aiheuttaa jopa suoranaista vaaraa kehittyneissä maissa. Se lisäisi 4-6 kk ikäisten lasten aliravitsemuksen ja raudanpuutteen esiintyvyyttä tuomatta heille mitään varsinaista etua. Nojaten Suomessa tehtyihin laajoihin tutkimuksiin perustelemme kannanottoamme seuraavasti:

1. Rintamaidon koostumus vaihtelee. Kaikkien äitien rintamaito ei riitä turvaamaan johdonmukaista tervettä kasvua 6 kuukauden ikään saakka. Suomalaisessa imeväisten seurantatutkimuksessa havaittiin, että useilla puolen vuoden ikään yksinomaisesti rintaruokituilla lapsilla kasvu hidastui poikkeavasti 4-6 kuukauden iässä. Rintamaito ei selvästikään riittänyt turvaamaan kasvua: kun lisäruokinta aloitettiin, kasvu normalisoitui (Salmenperä ym. 1984). Lastenlääkärit ja terveydenhoitajat kohtaavat tämän ilmiön nykyisinkin usein.

2. Raudanpuuteanemiaa esiintyy osalla 6 kuukautta täysin imetetyistä lapsista (Siimes ym. 1984).


3. Tiedot hivenaineiden riittävyydestä pitkän imetyksen aikana ovat varsin niukat. Myös vesiliukoisten vitamiinien saanti voi jäädä vaillinasa 1 ja 2 mainittujen riskien todennäköisyys maassamme on huomattavasti suurempi.

5. Tutkimuksissa ei ole todettu yli vuoden pituisella imetyksellä saavutettavan Suomen oloissa mitään etua allergian tai infektioiden torjunnassa. Muitakaan hyötyjä rintaruokinnan pidentämisestä yli 6 kuukauden iän ei todettu kotimaisessa laajassa tutkimuksessa (Savilahti ym. 1987). Ei ole olemassa selkeää näyttöä 6 kuukauden yksinomaisen rintaruokinnan pitkäaikaisesta hyödystä lasten terveyteen.

6. Yli vuoden jatkuva imetys saattaa aiheuttaa haittoja, koska äidin rasvakudokseen elämän aikana kertyneet haitalliset aineet, kuten ympäristömyrkyt, voivat aiheuttaa lapselle ongelmia (Alaluusua ym. 1997, Alaluusua ym. 1999). Myös äidin ruokavalio sekä hänen käyttämänsä lääkkeet ja nautintoaineet voivat aiheuttaa rajoituksia imetykseen.

7. Yli vuoden imetyksen suositteleminen lisäisi tarpeettomasti monien äitien epäonnistumisen kokemusta. Lastenneuvolat ovat erinomaisia lapsen kasvun ja kehityksen seuraajia. Lastenneuvolajärjestelmämme ja sen resurssit tulee säilyttää niin, että imeväisikäisten lasten kasvu ja kehitys voidaan taata mm. juuri yksilöityjen ravintoratkaisujen
avulla ja seurantatietoja käyttää ratkaisujen perustaksi. World Health Assemblyn rintaruokintaa koskeva suositus on yleismaailmallinen ja suunnattu ensisijaisesti kehitysmaiden olosuhteisiin. Suomessa tulisi huolehtia siitä, etteivät monikansallisten äidinmaidonkorvikkeiden valmistajat levitä tarpeettomasti tietoa puheena olevasta suosituksesta, joka ei sovellu olosuhteisiimme.
 
  • Tykkää
Reactions: -tibis
vierailija
Tässä tapauksessa on huomioitava myös äidin tarpeet, imetyssuosituksesta huolimatta äidin tarvitsee saada nukkua. Minä imetin omaani vain muutaman viikon, ja ihan tervejärkinen 12-vuotias hänestä on tullut, vaikkei tissiä taaperona enää saanutkaan.
Nämä on aina näitä, jotka ei itse ole juurikaan imettäneet, näkevät imetyksen syynä kaikkeen. Ihan kuin ei-imetettävät lapset ei heräisi ja valvottaisi. Imetyksen lopettaminen ei takaa hyviä yöunia.

Nuo "mä en imettänyt ja lapsi on terve" jutut on aika tyhmiä, samanlaisia kuin "mä poltin koko raskausajan ja ihan terve mun 15 vuotias Waltteri silti on". Kuitenkin imetyksen edut tiedetään.

Yöimetyksen lopettaminen ei tarkoita että imetys kokonaan pitäisi lopettaa.
 
Nämä on aina näitä, jotka ei itse ole juurikaan imettäneet, näkevät imetyksen syynä kaikkeen. Ihan kuin ei-imetettävät lapset ei heräisi ja valvottaisi. Imetyksen lopettaminen ei takaa hyviä yöunia.

Nuo "mä en imettänyt ja lapsi on terve" jutut on aika tyhmiä, samanlaisia kuin "mä poltin koko raskausajan ja ihan terve mun 15 vuotias Waltteri silti on". Kuitenkin imetyksen edut tiedetään.

Yöimetyksen lopettaminen ei tarkoita että imetys kokonaan pitäisi lopettaa.
Minä jouduin lopettamaan imetyksen muutaman viikon jälkeen, vaikken sitä tahtonut. Lapsi kyllä on nukkunut yönsä heräämättä kertaakaan 2 kk ikäisestä alkaen.
 

Yhteistyössä