Lasten tv:n katselu, miten tarkkoja olette?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja töllötystä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

töllötystä

Vieras
Pistetääs ihan gallupintynkää: kertokaa, miten tarkkaan kontrolloitte lastenne tv:n katselua? Ja tietenkin lasten iät mukaan.

Meillä 7-vuotias tyttö katsoo lähinnä ylen lastenohjelmia ja harvoja valittuja muilta kanavilta, esim. Horselandia. Katsoo myös jotain sopivia tieto-ohjelmia, kuten Avaraa luontoa. Olisi halunnut kovasti katsoa WITCHiä, WINXiä, Code Lyokoa ja Bakugania mutta kun katsoimme yhdessä kaikista näistä pari jaksoa, totesin, että ei ole vielä sopivia ohjelmia hänelle. Nurinoita ei kuulunut juurikaan jälkeenpäin häneltäkään tästä päätöksestä.

4-vuotias nuorempi katsoo myös ylen lastenohjelmia ja Horselandia. Avara luonto tms. harvoin häntä vielä kiinnostaa kovin pitkään.

Me aikuiset katsomme KAIKKI omat ohjelmamme vasta kun lapset nukkuvat. Esim. salkkareita tai klo 20-21 alkavia sarjoja (House, Grey tms.) lapsemme eivät koskaan ole nähneet. Emme myöskään katso uutisia lasten läsnäollessa.

aika tarkka. Välillä on päiviä, että 6v. ei katso mitään ja joinakin päivinä sitten saattaa katsoa pari tuntia. Illan ohjelmat eivät lapselle kuulu joten salkkarit ja muut katsotaan illalla sitten lasten nukkuessa.

arkena saa katsoa vaan pikkukakkosen ja viikonloppuisin ylen lastenohjelmat ja jonkun elokuvan
lasten aikana ei katota omia ohjelmia, mut voidaan katsoa esim. luonto- tai musiikkiohjelmia, tai komediaohjelmia joissa on ns. harmittomia juttuja, oon aika tarkka, esim. uutisia ei katota lasten aikana.

Viimeksi muokattu:
Meidän pian 3 täyttävä on kiinnostunut vasta nyt kesällä telkkarista. Ohjelmat joita katsoo on Hello Kitty, Tuomas Veturi ja Pelastajat. Kaikki tulee nauhotettuina. En anna katsoa mainoksia, ne kelataan aina. Mekin katsotaan aikuisten ohjelmat vasta kun lapset on nukkumassa. Poikkeuksena urheilukisat ja vastaavat, mutta niissä ei ole mitään haitallista pienille.

meillä ei paljon katsota muuta kuin dvd:tä ja ainoastaan kerran on muksu (4v) katsonut K7 ohjelman. Tosin toi ei uskalla katsoa edes kaikkia sallittuja... luontodokkareita pitäisi katsoa enemmän mutta en ole jaksanut lukea ohjelmatietoja lehdistä.

Musta pikkukakkosenkin laatu on huonoa :) mutta olen katsonut sitä vain muutaman kerran sunnuntaina.

Muoks. Mutta isän kanssa juuttuvat katsomaan musavideoita joskus. Tykkää niistä. Välillä on minusta liikaa paljasta pintaa. Saa katsoa uutisia, urheilua ja mainoksia jos joskus normaalilähetyksiä katsotaan.

Viimeksi muokattu:
No lapset katsovat ehkä puoli tuntia tai tunnin päivässä, lähinnä Ylen lastenohjelmia tai sitten jotain vastaavaa DVD:ltä tai boxilta (Postimies Pate jne.). Late Lammas on pop. Isommat 7v. ja 6v. saattavat joskus viikonloppuna katsoa jonkun pidemmän elokuvan, joko S tai K7. Kuopus 2,5v. ei katso K7-ohjelmia. Telkkari ei ole päällä muulloin ja itse katson omat ohjelmani silloin kun lapset nukkuvat.

Ai niin, jääkiekkoa ja esim. Olympialaiset katsottiin kyllä lasten kanssa :D Ei telkkari ole niin tärkeä eikä sitä katsota joka päivä, jos ei ole jotain katsottavaa.

Meillä sekä 4 v 9 kk poika että 6 v 10 kk tyttö katsovat Code Lyokoa, Witchiä, Bakugania, Dinosaur Kingiä, Pokemonia...ja minusta ne ovat ihan sopivia ohjelmia heille.

Salkkareita meillä ei katso kukaan, tyttö on pari jaksoa joskus jossain nähnyt, muttei ole kiinnostunut siitä sarjasta.

Mun lempparisarjojani (Nurse Jackie, CSI, Good Wife, NCIS jne) lapset eivät ole nähneet.

2 vee saa vapaa aamuinaan katsoa aamupalan jälkeen puolisen tuntia televisiota. Ohjelmassa joko Hopla, Antti piirtää, Palomies Sami, Pikkuväkeä tai WotWot tai Ruohonjuuritasolla. Joskus katotaan Autot elokuva aamusta, jos esim. kipeä tms. Nyt kun ei oikein enää tuo päiväuni tule niin saadaan jossain vaiheessa päivää rauhotettua kattomalla taas telkkaria puolisen tuntia ja katotaan siis jotain noista ekana mainituista. Myös illalla iltapalan jälkeen katotaan muutama jakso esim. Palomies Samia. Meillä televisio liikaa päällä vaikkei sitä kukaan edes katsoisi. Pyritti pitämään kiinni, mutta mies ei muuta tee kun vahtaa telkkaria ja löhöää sohvalla kun on kotona, joten vaikeaa on. Formuloita, auto-ohjelmia ja ei liian pelottavia lastenohjelmia saa kattella. Poika yleensä ite ilmoittaa jos jokin ohjelma on liian pelottava.

Katotaan salkkarit joka päivä aamupäivällä canalilta leffoja ja jos muuten päivällä ollaa kotona ni Katotaan bb 24/7 nii ja lapset 1 v ja 2 v

Ai juu ja unohtu mainita että telkkari on aina päällä. ...mitäköhän noista miunki lapsista tulee... Kai teillä kaikilla on aina verhot ikkunassa ja ulkona ollessa korvat ja silmät suojattuna normaalilta elämältä? ...ihme porukkaa...

Aika samoilla linjoilla kuin ap. Meidän 5-vuotias katsoo Ylen lastenohjelmia, Karvista, Disneyn tiettyjä sarjoja ja DVD:itä. Winxiä on joskus mankunut, voi olla että kohta hellyn siihen. Witchiä meillä ei katsota, se on ihan liian jännä tytölle. Mä en itse tykkää mistään Pokemon-tyylisistä sarjoista enkä usko että tyttökään olisi niihin valmis, joten ne jää meillä väliin.

Kaikki omat ohjelmat me katsotaan vasta kun tyttö on sängyssä. Jotain Dr. Philiä voin katsoa illalla, mutta sekin riippuu aiheesta. Mulla on vähän samanlaiset lempparisarjat kuin Anatoliallakin enkä haluaisi tytön näkevän niistä pätkääkään.

En ole tiukkis eli katsovat sitä mitä minäkin kunnes menevät nukkumaan. Eli Salkkarit ovat kaikkien suosiossa. Ja puhun siis noista nuorimmista,vanhemmat eli teinit katsovat mitä tykkäävät. Ja nuorimmat siis -02 -03 -04 ja -09 syntyneet.

No kattoo mitä kattoo, telkkari on aika paljon auki ja sieltä tulee mitä tulee, nytkin bb:tä ja tuo 2v tuossa vielä vieressä pyörii. Mainoksia tuo poitsu eniten katselee ja hauskat kotivideot perjantaisin on ehdoton ykkönen.

4v katselee pikku kakkosen aamulla jos ollaan herätty ja ip:llä melkein joka päivä. Lähes joka päivä katsoo jotain dvd:tä kun pikkuveli on päiväunilla. Uutisia on nähnyt, eläinohjelmia katselee. Sarjoja en kauheasti seuraa, salkkarisoopaa yms ei lasten aikana katella. Tanssii tähtien kanssa katellaan kyllä muuten ja Idolseja/Talentia yms. katellaan lasten kanssa.
2v ei pahemmin jaksa keskittyä tv:n katseluun mutta siis noita samoja tietty saattaa sivusilmällä seurailla.

Tv on yleensä auki iltaisin vain pikku kakkosen ajan.

Katseluaikaa en vahtaa kellon kanssa, mutta ohjelmista olen kyllä tarkka. Katsoo lähinnä Puuha-Peteä, Tomi Traktoria ja Posti Patea ja nyt uusin hitti on Palomies Sami, niin ja ikää on vajaa 3v.

Ymmärrän että pienemmän ei anna katsoa winxejä/witchiä/code lyokoa, mutta meillä on saanut katsoa niitä 5-vuotiaasta, niin että jompi kumpi vanhemmista on samaan aikaan sohvalla, itse kyllä saatan samalla luke tai olla tietokoneella. Niiden ikäraja on k7, joka suosituksen mukaan tarkoittaa, että 5-vuotias voi katsoa aikuisen valvonnassa. Uutisia meillä ei ole ikinä sensuroitu, Suomen uutiskuvien materiaali on siistiä ja vielä varoittavat, jos toimituksen mielestä on jotain epätavallista kuvamateriaalia. En tajua lasten pitämistä pumpulissa, toki aikuisten sarajt ja ikätasoon sopimaton materiaali on sellaista, mille ei pidä altistaa, mutta päiväuutiset ei ole mitään K-materiaalia. Omaa 6-vuotiasta lastani ei ole toistaiseksi uutiset kiinnostaneet ja ikinä ei ole winxejä yms. katsellessaan peläännyt saati nähnyt niistä painajaisia, näkee itse asiassa paljon vähemmän sellaisia painajaisia että heräisi paljon harvemmin kuin itse näin leikki-ikäisenä. Viimeisen vuoden aikana muistan hänen pitäneen pelottavana vain yhtä piirrettyä (oli vieläpä disney), jossa hahmoja oli hypnotisoitu, mitään räiskintä/taistelujuttua ei ollut.
Toki lasten herkkyydessä on eroja ja jos oma lapsi pelkää herkästi, kannattaa jättää ne k7:t myöhemmälle.

Meidän 2v ja 4v katsoo vain talletettuja ohjelmia, Puuha Peteä, Kaapoa, Postimies Patea, Richard Scarrya, mikä nyt milloinkin on in heidän mielestään. Joskus aikuiset katselee jotain lasten ollessa hereillä, mutta harvoin. Silloinkin kyseessä on joku Tanssii tähtien kanssa, Biisikärpänen, Tartu mikkiin tai muu vastaava harmiton juttu. Tai joku kokkiohjelma.

Ai niin, uutisia olen antanut lasten joskus katsoa. Harvemmin he ovat katselleet kuitenkaan; tulevat ehkä olkkariin mun katsellessa uutisia, vilkaisevat telkkaria, ja poistuvat. Säätiedotusta tykkäävät kumpainenkin katsoa :)

Tänään näytin heille maanjäristysvideoita, koska heitä kovasti kiinnosti se, mitä maanjäristykset oikein ovat. En ruumiita tms tietenkään, mutta tärinää ja rikkoutuvia rakennuksia kyllä.

kylläpäs on jotkut tarkkoja..

meillä 3v ja 4v pojat katsovat yleensä ylen piirrettyjä tai omia dvd:tä(palomies sami, tuomas veturi, babar, tomi traktori, puuhapete yms yms.) 4v:n lemppari on tällä hetkelllä maa aikojen alussa. näytti olevan k7, mutta mielestäni sopii ihan hyvin tuolle meijän 4 vuotiaalle. nuo ikärajatki on välillä mun mielestä vähä menny vikaan. siis mun mielestä.

ja tv meil on päällä pikku kakkosen alusta, siihen asti ku ukko tai minä meen nukkuun, että sieltä tulee mitä mahtaa tulla. toki lapset menee jo paljo aikasemmin nukkumaan

Meidän pian 3 täyttävä on kiinnostunut vasta nyt kesällä telkkarista. Ohjelmat joita katsoo on Hello Kitty, Tuomas Veturi ja Pelastajat. Kaikki tulee nauhotettuina. En anna katsoa mainoksia, ne kelataan aina. Mekin katsotaan aikuisten ohjelmat vasta kun lapset on nukkumassa. Poikkeuksena urheilukisat ja vastaavat, mutta niissä ei ole mitään haitallista pienille.

Meillä tehdään aivan vastaavalla tavalla. Lapset 3 ja 5v. Ja katsovat n4päivänä viikossa tv:tä. Ehkä n10-40min kerrallaan.
Siis mainoksia ei voi nykyään antaa näkyä päivälläkään, kun saman tien tulee joku kaamea elokuvan tai CSI:n mainos, jossa esim aseella ammutaan miehen pää palasiksi tai muhinoidaan vällyjen välissä.

Yhteistyössä