Lasten synttärit, onks tää nyt ihan oikeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja inhottavaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

inhottavaa

Vieras
Mitäs te muut mammat ja paaapat olette mieltä tuttavastani, joka järjestää lapsilleen synttärijuhlat parhaimmillaan miltei kolme kk itse syntymäpäivän jälkeen?

Kerran nuoremman (silloin täytti 3) synttärit jäi kokonaan viettämättä ja ne vietettiin toisen lapsen synttäreiden yhteydessä kuukausia myöhemmin..

Mä en voi tuoreena äitinä ja toisen lapsen kummina käsittää että mikä ihme voi äidillä olla ettei arvosta lastensa juhlaa niin että antaisi niiden juhlia ja saada lahjoja.
Saatika ku ajattelee odottavan lapsen pettymyksiä, kun synttärit ei tullut taas tänäkään vkonloppuna.

Ja turhauttaa itseä, kun ostan lapsille lahjat oikeaan aikaan ja kutsua juhliin saa odotella. Aina se tulee niin myöhään etten enää halua edes periaatteesta osallistua, vaikka huomaankin ettei jaloilla äänestyskään ole auttanut.

Onko näin itsekkäitä vanhempia useampiakin? Mikä ihme lasten syntymäpäivien juhlimisessa on niin hankalaa tai vastenmielistä että sitä pitkittää mahdollisimman pitkään?

Toki varmasti sanomattakin selvää, että vaikka kyseiset lapset pidetäänkin vaatteessa ja ruoassa, puuttuu heidän elämästään muutakin tärkeää kuin synttärijuhlat.

No sinähän se hölmö olet, kun jätät vielä menemättä! Vahvistat oikein sitä, että ettei juhlat ole tärkeät. Kiva, että juhlat ylipäätään järjestetään. Eihän synttärien viettäminen ole laissa määrätty tapahtuma.

Ja mistä tiedät, ettei lapselle ole kerrottu, että vietämme synttäreitäsi silloin ja silloin.

Vietettiin menkin kerran joulua 6.12. Revi siitä. Kyllä oli joulupukilla ihmettelemistä! :O

Meillä on lapsen oikea synttäripäivä heinäkuun alkupuolella ja ei niitä silloin juhlita vieraiden kanssa. Kaikki on lomalla tai me ollaan lomalla. Kyllä ne pienimuotoisesti aina muistetaan ihan vaan perheen kesken ja kekkerit pidetään muulloin sukulaisille ja muille.

Kaverisynttäritkin pidin yli kuukauden etuajassa.

Alkuperäinen kirjoittaja ööö:
oman lapsen synttäreitä,,en tajua

no mä voin vastata tähän.
meillä ei kumpikaan , minä tai mies , ole innokkaita juhlien järkkääjiä. synttäreitä ei ole meidän perheessä muutoinkaan juuri mitenkään hehkutettu, että vieraita, kakkua, ilmapalloja jne. toki olemme hankkineet aina lahjan lapselle vaikkei mitään varsinaisia juhlia ole aina pidettykään.
ihan rakas ja tärkeä tuo poika on, vaikkei niitä synttäreitä aina juhlittaiskaan.

Onneksi lapset kuuluvat perhepiiriin, joten lahjat olen saanut toimitettua heille aina synttäreiden aikaan ja onnittelut varmasti menevät minulta perille, vaikken juhliin menekään...

Kyllä se mun mielestä on melko erikoista käytöstä äidiltä, että antaa lapsen pettyä kerta toisensa jälkeen toisen odottaessa juhliaan ja kavereita kylään...
Synttäreitä ei ole sovittu järjestettävän myöhemmin, lapset eivät tiedä milloin heidän syndet on kun kysyn... Kait ne pari vkoa tai vkoa ennen saa tietää.

Ei se minusta ole niin tavatonta, ettei syntymäpäiväjuhlia järjestetä juuri oikeaan aikaan.
On meillä perheen kesken, kunkin lapsen syntymäpäivänä muistettu nimenomaista lasta lahjoilla ja tarjolla on juhlapäivän kunniaksi ollut jotakin hyvää- mutta itse juhlia on vietetty kenties myöhemmin.
Sellaiset siirretyt juhlat taitavat kyllä olla aika monen kesällä syntyneen lapsen osa.

Esikoisen yksivuotissynttärit ovat aikoinaan olleet meillä varmaan se suurin juhla, kun lapsi itse ei ole vielä sellaisia osannut odottaa.
Nyt kun lapsia on useampia, on syntymäpäivien viettotavan profiili madaltunut kovasti. :whistle:

Ymmärrän jos synttärit on oikeasti vaikka jouluna tai välipäivinä niin juhlat voidaan pitää joko etua tai uuden vuoden jälkeen. Mutta en vois ikinä tehdä niin lapselleni että jättäisin viettämättä hänen syntymäpäivää. Ei tosin ole mitään mieltä viettää juhlia ihan väärään aikaankaan. Eihän lapsi silloin ole syntynyt.

Alkuperäinen kirjoittaja rtyhuj:
ei olla innokkaita järjestään juhlia,,hoh hoijaa kävikö mieles et lapsi varmasti nauttis ku sais juhlia kavereiden kans

oliko tää mulle ? :D kyllä, meidän lapsilla on ihan rikkaat elämät molemmilla. ja on heidän synttäreitään juhlittu, mutta ei aina ( toisella ei ole yksiäkään edes vielä kyllä ollut ). ei oteta paineita asiasta.

Mä en nyt edes tarkota että pitäis järjestää mitään kansanvaellusta sinne synttäreille ilmapalloineen ja hirveine hälinöineen, pointti on se ettei synttäreitä vietetä lainkaan. Siis ei ihan oikeasti mitenkään...
Se että synttäripäivänä ois jotain hyvää ja mukavaa perheen kesken, ois jo varmasti iso asia näille lapsille. Tulkoonkin vieraat milloin vain...

Ja en mä ihan oikeasti voi käsittää, että vaikkei isi ja äiti olekaan juhlaihmisiä, niin miksei lapset sitten?
Eikö synttärit ja päivä kaiken keskipisteenä, pienenä juhlien isäntänä/emäntänä ole iso asia lapsille?

Alkuperäinen kirjoittaja inhottavaa:
Mä en nyt edes tarkota että pitäis järjestää mitään kansanvaellusta sinne synttäreille ilmapalloineen ja hirveine hälinöineen, pointti on se ettei synttäreitä vietetä lainkaan. Siis ei ihan oikeasti mitenkään...
Se että synttäripäivänä ois jotain hyvää ja mukavaa perheen kesken, ois jo varmasti iso asia näille lapsille. Tulkoonkin vieraat milloin vain...

Ja en mä ihan oikeasti voi käsittää, että vaikkei isi ja äiti olekaan juhlaihmisiä, niin miksei lapset sitten?
Eikö synttärit ja päivä kaiken keskipisteenä, pienenä juhlien isäntänä/emäntänä ole iso asia lapsille?

no kaikessahan se niin menee, että vanhempien malli on periytyvää.. jotku häslää synttäreistä, jotkut ei ei. toiset häslää joulusta, toiset ei.. ihmiset ja perheet on erilaisia.
se toki on ikävää jos lapsi on oikeasti odottanut ja odottanut juhliaan ja sit niitä ei olekaan
:/

Minä ajattelen sen niin että lapsi on syntynyt sinä päivänä. Totta kai se on sen lapsen päivä ja sitä juhlitaan jollakin tavalla. Onhan silloin vanhempienkin elämään tullut se ihana oma rakas lapsi.
Ja juhlat on samana päivänä tai lähiaikoina ainakin isovanhemmille ja kummeille.

Yhteistyössä