Lasten pukemisesta noidiksi yms; miksi ETTE pue?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Utelias Akka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

Utelias Akka

Vieras
Iltoja!

Vähän kökkö otsikko, mutta ihan mielenkiinnosta tarkoituksena siis udella, mikä on syynä teillä, jotka ETTE pue lastanne esim. pääsiäisnoidiksi kokonpolttoon tai tontuiksu joulujuhliin.

Eilen oltiin lasten kanssa ekaa kertaa Hkin Seurasaaren lasten pääsiäistapahtumassa, ja yllätykseksenki ehkä vain 1/3 lapsista oli puettu jonkinlaiseen pääsiäisnoita/kissa yms. asuun. Samaan "ilmiöön" törmäsin viimeksi muskarin joulujuhlassa, jossa oli tonttuteema. Kymmenestä lapsesta vain viidellä oli edes tonttulakki päässä.

En kysele tätä millään pahalla, mutta ihan vaan kiinnostaa tietää, miksi niin harvat esim. eilen olivat pukeneet lapsensa pääsiäisasuun; eivätkö lapset itse halua, ettekö ehtineet, onko se mielestänne "tyhmää" vai miten...??

Minä kysyn miksi ihmeessä pitäisi pukea? Juhlien perimmäinen teemahan on ihan muuta kuin tontut ja noidat. Vaikka olenkin tuohon noitaperinteeseen tutustunut itsekin trullina kiertäneenä, niin ei niitä noita asuja enää perinteisellä pääsiäiskokolla illalla käytetty.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minä kysyn miksi ihmeessä pitäisi pukea? Juhlien perimmäinen teemahan on ihan muuta kuin tontut ja noidat. Vaikka olenkin tuohon noitaperinteeseen tutustunut itsekin trullina kiertäneenä, niin ei niitä noita asuja enää perinteisellä pääsiäiskokolla illalla käytetty.

No tuosta Seurasaaren tapahtumasta ainakin todetaan heidän nettisivuillaan seuraavasti:

"Nykyisin pääsiäislauantaina Seurasaaren juhlakentälle kokoontuu kymmeniä trulleiksi pukeutuneita lapsia kahvipannuineen ja luutineen. Aluksi poltetaan pienempi narrikokko ja myöhemmin illan pimetessä varsinainen pääsiäiskokko. Lapsitrullit voivat esittää runoja ja lauluja kokon roihutessa." Ja siis mun käsittääkseni tuon juhlan "perimmäinen tarkoitus" on just esiintyä trullina :)

Päiväkodin joulujuhlassa 3-4-vuotiaiden ryhmässä vain muutamalla oli tonttulakit, vaikka toiveena oli että lakit päähän, kun oli tonttuesitys. Monet vanhemmat sanoivat, ettei lapsella ole lakkia eikä ehditty siihen hätään hankkimaan. Ehkä ihmiset ei vaan enää niin harrasta näitä juhlajuttuja samalla tavalla kuin joskus ennen.

Meillä syynä oli pk:n tonttujuhlassa puhdas unohdus. Tonttulakki jäi kotiin eikä sitä enää ehtinyt hakea.

Unohtamisen lisöski luulisin että ihmiset eivät vain jaksa/viitsi ajatella lapsilleen mitään asuja.

Mä taas olin vähän pettyny ko palmusunnuntaina lapset,jokka meillä kävi oven takana oli aika kehnonlaisesti pukeutunu. Hyvä jos jonkun huivin olivat päähänsä tanoneet. Siinä muistelin kyllä sitä,et itellä oli muksuna just hauskinta se,ku sai pukeutua noidaks. Meillä oli kunnon pisamat yms piirrettynä naamaan ja isot vanhat hameet ja luudat ja pannut mukana. Eikä kerätty palkkoja henkka maukan muovipussiin vaan siihen pannuun ja sen täytyttyä mahdollisesti ni oli mukana myös kori.

Ja ku esikoisella oli joulutoimintaa ni hoitaja sano meil,et ois kiva jos hänelläki ois sitte lakki päässä ja me käytiin ihan sitte sellanen ostamassa. Musta jotenki tuntuu,et lapsilleki ois kivaa jos vanhemmat näkis sen pienen pienen vaivan ees ostaa yks tonttulakki.

No me asutaan kaakkois- suomessa (vitsomisperinne siis ei trulli) ja ei no halua ees pukeutuu.

Joulujuhlassa on tonttulakin ym paitsi ei poika tahdo sitäkään pitää.

Se tahtois olla vaan Star Wars mies, jos sitte seuraaviin joulujuhliin? :D

Yhteistyössä