Lasten pitää saada leikkiä tulella.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja piina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

piina

Aktiivinen jäsen
13.08.2008
14 952
1
36
Ei tietenkään ihan pienten, mutta sen ikäisten, jotka jo yksin kulkevat.

Tapahtui tänään: Sytyttelin uuniin tulia ja sieltä tippui palava tuohi uunineteen. Mitä teki tyttö 3,5v. Kiljuen perääntyi paikalta.

Tietenkään 3 vuotiaalle ei olla tulitikkuja annettu, eikä näin ollen hän ole päässyt harjoittelemaankaan tulenkäsittelyä. Hän pelkää tulta, mikä on tietenkin ihan järkevääkin.

Entä jos iso 10v toimisi samoin, kun olisi yksin huoneessa ja palava tuohi olisikin lentänyt johonkin syttyvään...

Mielestäni isompien lasten pitää antaa valvotusti leikkiä tulella ja oppia miten tuli reagoi mihinkin. Ennenkaikkea pitää myös opetella miten tuli sammutetaan. Väitän, että jos vain teoriassa tämä opetetaan, toimii lapsi samoin kuin oma 3 vuotiaani.

ei tarvitse leikkiä vaan tarvitsee oppia missä tilanteissa tulta käytetään ja miten toimitaan hätätilanteissa.
esim lapsi mukaan saunan kiukaan lämmityspuuhiin tai takkaa sytyttämään.

Lapsesi kuitenkin suhtautuvat varmaankin tuleen huomattavasti järkevämmin kuin lapset joiden kotona ei ole tulisijoja. Näkeehän hän esimerkkiä siitäkin ettei tulta tarvitse niiiiin paljon sentään pelätä, kun näkee sinunkin käsittelevän sitä rauhallisesti ja järkevästi.
Noin pienenä pitääkin pelätä ettei pala. Isompana ehtii opetella sammuttamista.

Minä sytyttelin jo 10-vuotiaana kakluuneihin tulet kun kämppä oli puulämmitteinen. Sain hyvät opit ja vastuuta. On ollut myöhemmin hyödyllinen taito ja ei mene sormi suuhun kun pitää nuotio viritellä.

Mä olen sikäli samaa mieltä, että hyvähän lasten on tietää miten tuli on vaarallinen ja tehokas etenijä jos pääsee kytemään. Mutta mä kyllä toivoisin siltä 10-vuotiaaltakin mieluummin tuota nopeaa perääntymisreaktiota kuin sitä että lapsi yrittäisi itse alkaa sammuttamaan tulipaloa.

Mielestäni on tervettä pelätä tulta ja perääntyä paikalta jos ja kun tuli lentää johonkin syttyvään.

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Väärä sanavalinta sinulla, ei leikkiä, vaan oppia käsittelemään. =)

Mun mielestä käsittelyn oppii parhaiten kun tulella leikkii.

Esimerkkinä otan vaikka autolla lukkaanajon. Sen oppii parjaiten kun pääsee autolla leikkimään radalle- Jos aina maltillisesti ajaa tiellä, niin ensimmäisen luisun kohdalla iskee paniikki.

Alkuperäinen kirjoittaja Naukka:
Minä sytyttelin jo 10-vuotiaana kakluuneihin tulet kun kämppä oli puulämmitteinen. Sain hyvät opit ja vastuuta. On ollut myöhemmin hyödyllinen taito ja ei mene sormi suuhun kun pitää nuotio viritellä.

Meilläkin se kuuluu isojen poikien rutiineihin. Tosin vieläkään en anna/käske heitä uuneja sytyttelemään silloin kun ei ole aikuisia kotosalla.

Partiossa ei opetella leikkimään tulella vaan opitaan käsittelemään ja toimimaan jos riistäytyy puuhat käsistä. Opitaan tekemään nuotio monella eri tavalla ja opitaan sen oikeaoppinen sammutus.
Ei koskaan opeteta leikkimään tulella.

Alkuperäinen kirjoittaja piina:

Esimerkkinä otan vaikka autolla lukkaanajon. Sen oppii parjaiten kun pääsee autolla leikkimään radalle- Jos aina maltillisesti ajaa tiellä, niin ensimmäisen luisun kohdalla iskee paniikki.

no siis mitä se tulella leikkiminen sitten voisi käytännössä sinusta olla ?

Kyllä mä ainakin mielestäni liukkankelinharjoitusradalla KOKEILIN miten auto käyttäytyy eri tulanteissa eri vauhdissa enkä leikkinyt. Mutta kukin tavallaan, pääasia että asian ydin tulee ymmärrettyä.

Vasta kortin saaneet kuskit LEIKKII niillä isoilla parkkipaikoilla ja pikkuteillä (ja loput luetaan lehdistä )

Juu leikkimiesllä on monet kasvot. Onhan tyttöjen kotileikitkin hyvin maltillisia eli aina leikilä ei tarjoiteta riehumista yms.

Kumminkin leikillä tarkoiten sellaista kokeilemista tutustumista. Eli vähän eriasia on, jos aikuinen vieressä kertoo kokoajan miten raapaiset tikkua, mihin järjestykseen puut pistät yms. Eli tarkoitan lähinnä sitä, että antaa lapsen vaikka siinä nuotiolla kokeilla sytyttämistä itsekseen, kokeilla kuinka kauan kestää, että syttyy yms.

Juu leikkimiesllä on monet kasvot. Onhan tyttöjen kotileikitkin hyvin maltillisia eli aina leikilä ei tarjoiteta riehumista yms.

Kumminkin leikillä tarkoiten sellaista kokeilemista tutustumista. Eli vähän eriasia on, jos aikuinen vieressä kertoo kokoajan miten raapaiset tikkua, mihin järjestykseen puut pistät yms. Eli tarkoitan lähinnä sitä, että antaa lapsen vaikka siinä nuotiolla kokeilla sytyttämistä itsekseen, kokeilla kuinka kauan kestää, että syttyy yms.

ok.
no minusta tuo ei ole leikkimistä vaan nimenomaan sitä tulen oikean käsittelyn opettelua.
tuli ja leikki kun ei sovi minusta samaan lauseeseen. =)

Yhteistyössä