Lasten perityt piirteet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vierailija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vierailija"

Vieras
Tunnetko perheitä joissa mies on komea miehekkäällä tavalla (clooney-leuka jne), äiti naisellisen siron kasvonpiirteet omaava ja perheen tyttö perinyt isänsä piirteet, jotka ei sitten naisella niin kauniita olekaan. Vastaavasti poika perinyt äitinsä piirteet. Juu,,,first world ongelma-pohdintaa :)

Hauska aloitus, vaikka en ihan ymmärtänytkään pointtia?
Mut kommentoidaan siten, että mä yllätyin täysin kun esikoistyttömme olikin (ja on edelleen) aivan isänsä näköinen, sormenpäitä myöten. En näe juuri mitään piirteitä omalta puoleltani.
On varmaan ihan tuuripeliä, miten geeniperimä jakautuu?

Hauska aloitus, vaikka en ihan ymmärtänytkään pointtia?
Mut kommentoidaan siten, että mä yllätyin täysin kun esikoistyttömme olikin (ja on edelleen) aivan isänsä näköinen, sormenpäitä myöten. En näe juuri mitään piirteitä omalta puoleltani.
On varmaan ihan tuuripeliä, miten geeniperimä jakautuu?

Olen tyytyväinen että tyttäremme on isänsä näköinen pääpiirteiltään. Mies komea, tytär kaunis ja onnex juuri se jykevä leuka ei periytynyt, mut kaikki muu :)

Kyllähän piirteiden kehittyminen riippuu myös (sukupuoli)hormoneista. Ei naiselle kehity samanlaista "clooney-leukaa" kuin isällä, vaikka muuten olisikin paljon isänsä näköinen. Onneksi :D

Mut joo, tiedän kyllä perheitä, joissa lapset on todella vahvasti jomman kumman vanhemman näköisiä. Esim. yhdessä tutussa perheessä kolme lasta, 2 poikaa ja 1 tyttö, ja kaikki aivan äidin näköisiä. Varmaan aikuistuessa se yhdennäköisyys ei enää ole yhtä vahva, kun pojilla kasvonpiirteet "miehistyy", mutta nyt lapsena ovat ihan äidin kopioita. Toisessa perheessä taas monta lasta, joista osa äidin näköisiä, yksi isän näköinen ja pari "oman näköisiään" eli eivät muistuta niin selkeästi kumpaakaan vanhemmista.

Kaunis pieni elämässä vanhin tytär on perinyt isänsä voimakkaan leuan ja muutenkin vähän maskuliiniset piirteet. On muutaman kerran käynyt mielessä, että onpas maskuliinisen näköinen tyttö.

Kyllähän piirteiden kehittyminen riippuu myös (sukupuoli)hormoneista. Ei naiselle kehity samanlaista "clooney-leukaa" kuin isällä, vaikka muuten olisikin paljon isänsä näköinen. Onneksi :D

Mut joo, tiedän kyllä perheitä, joissa lapset on todella vahvasti jomman kumman vanhemman näköisiä. Esim. yhdessä tutussa perheessä kolme lasta, 2 poikaa ja 1 tyttö, ja kaikki aivan äidin näköisiä. Varmaan aikuistuessa se yhdennäköisyys ei enää ole yhtä vahva, kun pojilla kasvonpiirteet "miehistyy", mutta nyt lapsena ovat ihan äidin kopioita. Toisessa perheessä taas monta lasta, joista osa äidin näköisiä, yksi isän näköinen ja pari "oman näköisiään" eli eivät muistuta niin selkeästi kumpaakaan vanhemmista.
Kyllä olen nähnyt naisilla näitä clooneyleukoja :)

Meillä on tuon isän geenit niin vahvasti hallitsevana, että kaikki lapset on isänsä näköisiä. Samat silmät (luojan kiitos, ne on upeat silmät), ruumiinrakenne pitkä ja hoikka, kasvonpiirteet isältä. Nuorimmalla on ehkä vähän enemmän mun kasvojen muoto ja nenä mutta ei noiden kenenkään kohdalla tartte miettiä kuka on isä :laugh:

Ei se mitenkään niin ole, että kun isän piirteet perityvät tytölle, tyttö ei olisi kaunis. Kasotaanpa vaikka Emma Robertsia ja hänen isäänsä.

Emma-Roberts-emma-roberts-963528_1024_768.jpg

Yhteistyössä