Lasten kuvien julkaisu netissä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysymys?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kysymys?

Vieras
Minulla on kohta pari vuotias tytär, josta en ole julkaissut kuvia facebookissa enkä missään muuallakaan netissä . Olen myös esittänyt pyynnön kaikille läheisille joilla ehkä kuvia on, että en halua lapseni kuvia nettiin ja elän toivossa että pyyntöäni on kunnioitettu.

En pidä siis lastani mitenkään "supererityisenä", jonka kuvia pöllittäis tai käytettäisiin missään, mutta en vain pidä ajatuksesta miten helposti esimerkiksi facebookissa voi kopioida toisten kuvia. Etenkin ajatus siitä, että joku muu kuin minä julkaisee kuvia ihmisille joita en edes tunne tuntuu oudolta. Minulla on 70 fb kaveria joista jokaisen tunnen henkilökohtaisesti. Toisilla taas on satoja fb kontakteja joista ei tiedä oikeasti YHTÄÄN MITÄÄN. Eihän kukaan perhealbumiakaan veisi siwan ilmoitustaululle katsottavaksi. Eikä etenkään toivo että joku muu veisi sen tietämättäsi.

Olen myös törmännyt esimerkiksi ns tissikuviin joita teinit julkaisee irc-galleriassa ja myös palstoihin/blogeihin/yms joille kerätään "galtsun seksikkäimpiä kuvia". Siellä siis setämiehet tumputtaa teinitissikuvien tahtiin. Toivon, että voisin omalle tyttärelleni jotenkin viestiä, että se EI ole järkevää eikä hienoa vaan oikeasti oksettavaa ja vaarallista postata tiettyjä kuvia itsestään. En haluaisi julkaista hänestä kuvia omalla päätöksellä, vaan sitten kun hän itse kykenee tekemään päätöksiä siitä, millaisia kuvia haluaa nettiin laittaa. Toisaalta haluaisin myös virittää keskustelun sen myötä siitä, millaisia kuvia KANNATTAA nettiin laittaa.

Tiedän ettei ole realistista edes toivoa että voisin valvoa hänen netin käyttöään. En mitenkään voi suojella häntä ihan kaikelta, joten siksi haluaisin keskustella ja kasvattaa hänet mahdollisimman mediakriittiseksi ja varovaiseksi etenkin sosiaalisissamedioissa. Kuten en voi pitää häntä kädestä jokaisella tien ylityksellä, mutta voin neuvoa parhaani mukaan olemaan varovainen. Ja toivoa parasta..

Mitä mieltä itse olet valokuvien julkaisusta? Olenko liian "tiukkis" (siltä se välillä tuntuu :D)? Julkaisetko itse kuvia lapsistasi netissä, jos niin miksi/mikset?

Kiitos!

Julkaisen. Minulla on 25 facebook-kaveria ja luotan heihin. Joka tapauksessa minä pidän tiukkaa linjaa turhana. Lapseni muuttuu koko ajan. Tänä vuonna ja viime vuonna laittamieni kuvista lasta ei tunnistaisi enää samaksi ja muutenkaan kukaan ei osaisi varmaan kuvan perusteella yhdistää meidän perheeseen. Erittäin läheiset tutut kyllä, mutta muut eivät. Minulle ei tule painajaisia, vaikka lapseni kuva leviäisi joskus johonkin, enhän minä saisi siitä mitään tietoa kuten ei lapsenikaan koskaan ikimaailmassa varmaan törmäisi siihen. Alastonkuvia en laita ja ehkä sitten kun lapsi menee kouluun, en pistä sellaisia kuvia nettiin, joissa näkyy esim. naama aivan suoraan tai sitten laitan. Siitä täytyy varmaan keskustella lapsen kanssa.

Olen miettinyt samaa. Olen kyllä julkaissut lapsistani fb:ssa kuvia (jotka näkevät vain ystäväni, ei kaverien kaverit tms ja profiili ei muutoinkaan näy muille) ja tiedän että mitä nettiin laittaa on vaikea, mahdoton saada sieltä pois. Siksipä vituttaa suoraan sanoen, kun anoppi lataa muksujen kuvia omaan profiiliinsa, joka on julknen.. Mutta toisaalta, voihan lapsi joutua esim kaupungilla huomaamatta kuvatuksi.

Minä ole laittanut ja laitan tulevaisuudessakin lasten kuvia facebookiin ja jopa tänne palstalle. En näe siitä olevan mitään haittaa sen enempää minulle kuin lapsillekaan. Toki en laita mitään alastonkuvia tai muuta vastaavaa.

• Tykkää
Reactions: as if
Minä olin 16-vuotias, kun enoni toi minulle sanomalehden, jossa oli juttu "Vuoden paras lehtikuva" tai vastaavasta näyttelystä. Kuvituksena oli valokuva, jossa oli selkeästi tunnistettavissa kaksi henkiöä ja minä olin niistä toinen. Minun kuvani oli siis kiertänyt valokuvannäyttelyn mukana usealla paikkakunnalla. Se ei haitannut minua yhtään, koska kuva oli kaunis. Minulla oli se lehtijuttu tallessa monta vuotta ja oli edelleen tarkoitus säilyttää se, mutta niinpä vaan hävisi yhden paperien järjestelyn aikana:( Valokuvaaja oli Hannu Hautala, luontokuvaajana tunnettu, mutta hänellä on joissain tapahtumissa otettuja kuvia. En tiedä olisiko tuosta kuvasta mahdollista saada kopioita.

Yhteistyössä