Lasten itsenäistymisestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja möököli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

möököli

Vieras
Pakko laittaa kyselyä teille viitaten tohon toiseen ketjuun.
Eli, minkä ikäisenä teillä ovat lapset alkaneet itsenäistymään?
Oma poikani kohta 8-vuotias saa mennä kavereiden kanssa kunhan ilmoittaa jos meinaa jonnekkin omasta pihasta lähteä. On kauhean omatoiminen ja selkeästi yrittää itsenäistyä. Vuoteen ei ole enää kauppaan halunnut mukaan lähteä, käy kirjastossa yksin tai kavereiden kanssa...haluaa tehdä omia juttuja kavereiden kanssa ja musta se on ok.
Omasta lapsuudesta muistan sen että 7-vuotiaasta lähtien viuhdoin kavereiden kanssa ympäri kyliä ja heti kun opin uimaan hyvin, äiti antoi mennä uimarannalle ja uimahalliin ilman aikuista (ja hengissä olen vielä! ) ;)

niin ja siis tässä ei nyt ole sitten kyse siitä että minkäikäisinä olette antaneet lasten tehdä omia juttuja vaan siitä että milloin he ovat halunneet toimia yksin. :)

Mulla ei ole vielä oma lapsi tuossa iässä, mutta vastaanpa kuitenkin. :)

Mä muistelen omaa lapsuuttani, jolloin jo ekalla luokalla menin esim. yksin kouluun, uimahallissa naisten pukkariin jo aikaisemmin, tokaluokkalaisena kävin pyörällä kavereiden kanssa uimarannalla ja pyörin ympäri kyliä muutenkin. Toki tähän varmasti vaikuttaa se, että asuimme rauhallisella taajama-alueella.

Ymmärrän jollain tavalla esimerkiksi pääkaupunkiseudun hysteerikkomammoja, onhan täällä kaikenlaisia vaaroja. Senpä takia olemme muuttamassa täältä pois, jotta voin tarjota lapselleni samanlaisen lapsuuden kuin itselläni oli.

Pikkuhiljaa. Meillä nyt 7.5v poika saa pieniä aikoja olla yksin kotona, mutta vielä otan mukaan, jos kauemmaksi mennään ja isoveli ei ole kotona myös. Kavereille saa mennä, mutta vielä en anna pitkiä yli 2h aikoja.

Nelosluokkalaiset eivät mitenkään erityisesti yritä itsenäistyä mutta toki kypsyvät koko ajan. Minun seurani kelpaa edelleen eikä vielä ole tärkeää saada olla yksin kavereitten kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Silmukka-:
Nelosluokkalaiset eivät mitenkään erityisesti yritä itsenäistyä mutta toki kypsyvät koko ajan. Minun seurani kelpaa edelleen eikä vielä ole tärkeää saada olla yksin kavereitten kanssa.

ohhoh, outoa.

6v-> on alkaneet olla itsenäisempiä. Halunneet jäädä kotiin kauppareissun ajaksi ja viuhtoneet pihalla/lähipuistossa/koulunpihassa kavereiden kanssa. Tekevät aamu/välipalansa, vaikka tarjoutuisin laittamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja mei:
meillä lapset viihtyvät hyvin kotona.

mutta tykkäävät olla joskus kavereidenkin kanssa, alakoululaiset kyseessä. Mutta mukavinta on kotona. Kavereiden kanssa joutuu kuitenkin joustamaan ja säätämään, itsekseen saa päättää mitä tekee milloinkin.

Mutta päästän kyllä esim. tivoliin jo 8-vuotiaan kaverin kanssa muutamaksi tunniksi ilman aikuisen valvontaa jos haluaa. viedään vaan ja haetaan. eli osaavat olla myös yksin ja huolehtia itsestään.

Alkuperäinen kirjoittaja gii:
Alkuperäinen kirjoittaja Silmukka-:

ohhoh, outoa.

Minusta ihan posittiivista että seura vielä kelpaa.
Johtuu varmaan siitä että meillä on aina kaikki lasten kaverit viettäneet paljon aikaa ja olleet kuin kotonaan joten minun seura on niin tuttua että on kiva jos lähden mukaan rantsuun, pihalle, singstaria laulamaan tms.
Mutta läsnäoloni ei ole välttämätöntä kellekään.

Kyllä tuossa toisen luokan aikana tuli aika paljon noita et menivät kavereiden kans keskenään kirjastoon, uimaan jne..... Nyt neiti täyttää 12v ja kyllä hän on vuoden käynyt mm vaateostoksensa tekemässä ihan itsekseen. Kavereita käy meillä aika runsaasti, mutta pyörivät myös muualla, käyvät mm walkersilla :)

Kavereiden kanssa saa olla yksinään (mennä yksinään kavereille), jotka asuvat lähellä. Muutoin kuljetetaan tyttöä kavereille, harrastuksiin, synttäreille, ilman muuta. Ei todellakaan lähde viuhtomaan kylille, vaikka haluaisikin..joku roti oltava

Kolmannelle luokalle menevä tyttö saa jo itsenäisesti liikkua, kunhan kertoo missä menee. En pidä Helsinkiä niin vaarallisena, etteikö hän voisi kulkea yksin. Hänellä on useampia lempparikirjastoja ympäri kaupunkia, käy joskus leffassa ja esim. ostamassa piirustusvälineitä jne. Silti pidän hänen piirejään pieninä, itse samassa iässä kuljin parinsadan kilometrin matkoja omillani ja ilman kännykkää.

Yhteistyössä