Riippuu varmaan siitä, missä ja kuinka paljon rattaita käyttää. Ja toki myös isommasta lapsesta. Huomasin itse aikoinaan asiaa pähkäillessäni, että vähän käytettyjä tuplia oli tosi paljon myytävänä. Mies oli tuplien ostoa vastaan ja hyvä, että piti päänsä, itse olisin saattanut ostaa ja voi, että olisi kaduttanut.
Lasten ikäero on reilu 1,5 vuotta. Pienempi syntyi alkutalvesta ja silloin ulkoiltiin niin, että vauva oli vaunuissa ja isompi pulkassa. Lisäksi ostettiin Teutonian seisomalauta, jossa kunnolliset pyörät.
Me ostettiin isommalle kesäksi kevyemmät rattaat, joilla mentiin silloin kuin oltiin koko jengi liikenteessä. Mutta jos vain 1 vanhempi lasten kanssa, niin sitten isompi laudalla.
Tiedän, että osa 1,5 vuotiaista lapsista ei selviä laudalla mihinkään, etenkään jos ei osaa vielä kävellä, mutta meillä se toimi. Molemmat ovat aloittaneet 10 kk ikäisinä kävelyn, joten osaavat olla laudalla. Meillä liikkuminen rajoittui pääsääntöisesti lähialueella ulkoiluun, emmekä olleet koko päivää liikenteessä, joten isomman ei tarvinnut nukkua päikkäreitä rattaissa tms. Tai jos olimme koko päivän liikenteessä, niin silloin olimme koko perhe eli kahdet raattaat käytössä.
Kun pienempi täytti vuoden, niin talvella molemmat olivat ulkoillessa samassa pulkassa (rattailla ei olisi päässytkään, kun katuja ei kovin hyvin aurattu).
Niin, ilmeisesti olet tarpeesi miettiny, kun kerran kyselet, että mitkä rattaat ostaisit eli olet tullut siihen tulokseen, että rattaat tarvitset.
Ajattelin, tuoda vain tämänkin näkökulman esiin, sillä itsekin olin tuplia kovasti ostamassa... Eikä oltaisi tuossa lumimäärässä tuplissa päästy minnekään kahtena viimetalvena, kun kaikkia jalkakäytäviä ei aurattu, eikä leikkipuistoja...
Aikoinaan katselin Teutonian tuplia ja sellaisia missä olisi normipyörät tai lukittavat, että pääsisi juuri tälläisissä talvikeleissä eteenpäin, kun meillä tuo ulkonaliikkuminen oli se pääasia. Mutta jos liikkuu autolla kauppakeskuksiin ja ulkona vain kesällä (näin hivenen kärjistettynä), niin silloin kai toimii pyörä kuin pyörä. Eli kannattaa miettiä tarkasti se, missä niitä aikoo käyttää ja minkälaisia tapoja omalla perheellä on. Meillä neljä-vuotias esikoinen painaa nyt noin 12 kg, joten painorajoja ei meillä syynätty...
Kerrothan sitten, kun olet päättänyt, mihin vaihtoehtoon päädyit!