lasten ikäerosta?

  • Viestiketjun aloittaja typy05
  • Ensimmäinen viesti
typy05
hei aloin teiltä kyselemään minkälaisia kokemuksia on lasten pienestä ikäerosta? tai mikä olisi ""sopiva"" ikä ero?
meillä tyttö syntyi viime marraskuussa ja ollaan mietitty kaveria tytölle. Rankkaahan se varmasti olisi kahden pienen kanssa mutta uskon sen myös palkitsevan
mitä mieltä olette etenkin konkarit asian tiimoilta?
 
Tp
Mielipiteitä on joka suuntaan, toiset haluaa max. ja toiset min. 2 vuotta. Itse olin sitä mieltä että alle 2 vuoden ikäerolla tulee vähemmän mustasukkaisuutta, enemmän seuraa toisilleen ja rankka aika nopeammin ohi. Lapsille tuli ikäeroa 1v10kk ja tuntuu ihan sopivalta. Tosin nyt on se rankka aika meneillään kun kuopus on 6kk ja esikko 2v4kk uhmaiässä eikä kumpikaan nuku kovin hyvin.. Mutta tää menee ohi ja lapsilla on jo nyt hauskaa keskenään.
Itselläni on 2 sisarusta joista se vuoden vanhempi oli tosi läheinen aikuiseksi asti. 3½ vuotta vanhemman kanssa alkoi vasta aikuisena synkata. Eli minusta kyllä mitä pienempi ikäero sen parempi pitkällä tähtäimellä vaikka eka vuosi on monesti ihan h****tillisen rankka.
 
:(
Ei sitä ikäeroa voi kaikki itse päättää. Vielä minäkin esikoisen jälkeen luulin saavani lapset parin vuoden välein, mutta kuinkas kävikään, ikäeroa tuli 3,5 vuotta -ei tärpännyt ja yksi meni keskenkin. Kolmannen olisin halunnut reilun vuoden ikäerolla kakkosesta, mutta keskenhän sekin meni ja vielä seuraavakin. Vieläkään ei ole kolmatta tulossa ja tällä hetkellä ikäeroa tulisi jo yli kaksi vuotta, jos tärppäisi. Joten mielestäni paras ikäero on se, joka nyt vaan sattuu tulemaan.
 
Onerva
Meidän tytöillä on ikäeroa 2v4kk ja hyvin on mennyt. Alussa oli mustasukkaisuutta, mutta se meni vajaassa parissa kuukaudessa ohi. Nyt isosiskosta (2v9kk, 4½kk) on jo apua vauvanhoidossa. Tuttavillamme taasen on poikien ikäero 1v8kk. ja perheen äidin on pitänyt opetella imettämään kävellessään isoveljen perässä, kun poika on niin vilkas, ettei paikallaan pysy ja tippuu vielä pää edellä jostain imetyksen aikana. Olen kuullut kokemuksia kolmesta perheestä, jossa esikoinen on poika ja alta kahden vuoden. Rankkaa on juuri ollut sen vuoksi, että pojat ovat niin vilkkaita ja onpa kaupan päälle tullut tuurilla vielä itkuinen vauvakin. Eipä sitä oikein voi tietää miten kahden pienen lapsen kanssa tulee menemään, se kun on usean tekijän summa. :)
 
`-
Meillä on pojat 1v.1½kk ikäerolla.
Nyt ovat siis 2v.1kk ja 11,5 kk ikäisiä.
Ei mun mielestä oo missään vaiheessa ollu liian rankkaa.
Kuopus oli helppo vauvana.Nukkui yötkin alusta asti hyvin. Joten ihan hyvin jaksoin alkuajankin kahden pienen kanssa. Nyt ovat jo aika helppoja hoidettavia. Leikkivät paljon keskenään ja äitille jää omaa aikaa. Tuntuu, että jos noilla ois isompi ikäero, ni esikoinen sais oottaa leikkiseuraa paljo kauemmin.
 
äitiliini
Meillä lasten ikäero on 1v8kk (kummatkin ovat poikia). Esikoinen on nyt 2v2kk ja nuorempi 5kk. Esikoisemme on rauhallinen lapsi ja kaikki on mennyt hyvin kahden pienen lapsen kanssa, vaikka esikoinen onkin uhmaiässä.

Usein sanotaan, että pojat ovat vilkkaita ja tytöt rauhallisempia. Siinä uskossa minäkin olin ennen lasteni syntymää kun näin ystävieni lapsia. Nyt sen sijaan olen muuttanut käsitystäni asiasta hyvinkin paljon. Ystävälläni on 2v tyttö joka on todellinen täystuho. Oma 2v poikani on itse rauhallisuus tyttöön verrattuna.

Jokainen lapsi on erilainen ja sopivaa ikäeroa on vaikea sanoa. Toisille sopii isompi ikäero ja toisille pienempi. Meillä pieni käero on ollut hyvä.
 
Mimmi
Meidän tytöillä ikäeroa on 2v4kk ja aluksi se tuntui juuri sopivalta. Vaikkakin kuopuksen syntymän jälkeen esikoiselle tuli paha uhma.. Mutta mustasukkaisuutta ei ollu ollenkaan. Ja vauva nukkui suht hyvin.

Mutta nyt kun esikko on 3v3kk tilanne ei ole kovinkaan kiva kun hänellä on taas uhma (mitään ei tottele) ja pienempi nousee pystyyn ja on hirvee vahtiminen. Välillä tuntuu ettei millään sitä menoa jaksa.. Mut tosiaan se on ihan niistä lapsista kiinni ja uhmat nyt ajoittuu mihin väliin vaan ;) Niitä tulee ja menee... Näyttäis jo meilläkin helpottavan vähäsen.
 
Firstborn
Meille on tulossa toinen nyt heinäkuussa, ikäeroksi esikoiseen tulee 2½ vuotta. Tässä vaiheessa ei siis itselläni kokemusta aiheesta, mutta monella tuttavalla on just toi 2½ vuoden ikäero lapsilla ja ovat sanoneet, että se on just hyvä siinä mielessä, että isompi lapsi on jo kohtuullisen omatoiminen (useimmat on päässeet jo vaipoista), mutta ikäero ei kuitenkaan ole niin iso etteikö niillä olisi seuraa toisistaan. Aika näyttää..
 
Anni
Meillä kahden vanhimmaisen ikäero on reilut 2-vuotta ja se tuntuu ihan sopivalta.
Pienempänä tappelivat ja kinastelivatkin tosi paljon mutta nyt kun ikää on jo vanhimmalla 21 ja tällä nuoremmalla 19 ovat mitä parhaimmat ystävät ja vanhin tyttö onkin nuoremman tytären tytön sylikummi.

Mutta kahden nuoremman ikäero onkin sitten aivan liian paljon kun se on kuusi vuotta ja tää nuorin on poika. He ei tule keskenään toimeen lainkaan.
 
piipaa
meillä on lapsilla ikäeroa noin 2v ja 9kk. Ikäero on mielestäni ollut hyvä, vanhempi on todellakin jo omatoiminen eikä mitään isompaa uhmaa ole ollut lainkaan. eikä mustasukkaisuuttakaan isommiten ole ollut havaittavissa.
 

Yhteistyössä