Lasten hoitomaksuista?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sussu79
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sussu79

Vieras
Tiedän et ne riippuu tuloista, mut osaisko kukaan arvioida? Veisin lapset kunnalliseen perhepäivähoitoon 2kpl. Isä käy työssä ja äiti työttömyyspäivärahalla. Jos lapset ois hoidossa joka arkipäivä n.8h. Mitähän mahtais maksaa? Riippuukohan vielä kunnasta?

Lahdessa 2 lapsesta saa maksaa täyden hinnan mukaan 380e muistaakseni... Tuloraja tuohon summaan on n. 3260e/kk.
Eli jos sen alle jää, niin maksu alenee..

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.04.2005 klo 18:03 Mamseli harmaana kirjoitti:
Lahdessa 2 lapsesta saa maksaa täyden hinnan mukaan 380e muistaakseni... Tuloraja tuohon summaan on n. 3260e/kk.
Eli jos sen alle jää, niin maksu alenee..

ai se noinki paljon..Ite monesti miettinyt noita hoitomaksuja..Tällä hetkellä mies on töissä ja minä kotona,mutta olen jossain vaiheessa ajatellut oppisopimuskoulutusta..

meillä ei ole hoitomaksua vaikka molemmat vanhemmat käydään töissä.se on tämä suomen palkka taso...lapsiraukat ovat nälkäkuoleman partaalla kun hoidosta kotia tullaann klo.17.kysyin kerran miksi pojat ovat niin nälkäisiä ja täti tuumasi että jos hoito jatkuisi klo.18 niin pojat saisivat lämpimän ruuan vielä ennen kotiin lähtöä.kunnalliset hoitopaikat ovat huonoja..jos olisi vara niin palkkaisin kodinhoitajan.mieti kahdesti vietkö hoitoon.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.04.2005 klo 09:19 Tuittu-79 kirjoitti:
meillä ei ole hoitomaksua vaikka molemmat vanhemmat käydään töissä.se on tämä suomen palkka taso...lapsiraukat ovat nälkäkuoleman partaalla kun hoidosta kotia tullaann klo.17.kysyin kerran miksi pojat ovat niin nälkäisiä ja täti tuumasi että jos hoito jatkuisi klo.18 niin pojat saisivat lämpimän ruuan vielä ennen kotiin lähtöä.kunnalliset hoitopaikat ovat huonoja..jos olisi vara niin palkkaisin kodinhoitajan.mieti kahdesti vietkö hoitoon.

...teillä ei ole ollenkaan hoitomaksua jos saatte palkkaa työstänne? Nuo tulorajat ja maksuluokat pitäisi kyllä päteä joka niemessä ja notkelmassa! Neljän hengen perheessä teidän tulee tienata alle 1344 euroa kuussa yhteensä, ettei tule hoitomaksua. Oletteko ilmoittaneeet tulonne oikein? Toivottavasti, sillä hoitomaksuja voidaan periä takautuvasti.

Ja tuosta ruokailusta... johonkin se raja ruoka-ajan suhteen on vedettävä ja yleensä se on juuri tuo klo 17. Ruuat tilataan päiväkotiin lapsimäärän mukaan ja silloin katsotaan montako lasta on esim. päivällisaikaan paikalla. Yleensä lapsi saa päivähoidossa kolme ateriaa, jos koko päivän hoidossa. Esim. aamiainen, lounas, välipala tai vastaavasti välipala, päivällinen, iltapala. Uskokaa tai älkää, niin jotkut vanhemmat voisivat venyttää pelkästään ruokailun takia lapsensa hoitopäiviä. Tämä taas aiheuttaisi lisää kustannuspaineita päivähoitoon, paitsi suoraan ruokakustannuksissa niin merkittävästi myös henkilökuntakustannuksissa. Hoitajia kun on oltava oikea määrä paikalla, vaikka lapsi olisi hoidossa vain ylimääräisen ruuan takia! Mielestäni perheen velvollisuuksiin kuuluu tarjota lapsille lämminateria kotona, joko lounaan tai päivällisen merkeissä, riippuen vanhempien työajoista.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.04.2005 klo 10:22 miten ihmeessä kirjoitti:
...teillä ei ole ollenkaan hoitomaksua jos saatte palkkaa työstänne? Nuo tulorajat ja maksuluokat pitäisi kyllä päteä joka niemessä ja notkelmassa! Neljän hengen perheessä teidän tulee tienata alle 1344 euroa kuussa yhteensä, ettei tule hoitomaksua. Oletteko ilmoittaneeet tulonne oikein? Toivottavasti, sillä hoitomaksuja voidaan periä takautuvasti.

Tuo tulo on ihan uskottava kyllä nykypalkkatasolla... ite tienaan tonnin verran kuussa(brutto) ja työajat #&%£$!*!

Olen tässä näitä lasten hoitomaksuja miettinyt ja mielestäni on väärin, että perheen tulojen mukaan maksetaan. Minusta maksu pitäisi olla huoltajan tulojen mukaan. Esim. meillä minä opiskelen ja olen lasteni yh. ja koska menin naimisiin ja muutin mieheni kanssa yhteen lasteni hoitomaksu nousi 119 euroon/lapsi. Saan opintotukea 192 euro, joten periaatteessa maksamalla hoitomaksut minulla ei olisi varaa opiskella. Mieheni maksaa mielellään hoitomaksut,mutta minua ärsyttää vaan periaate, että kunta tekee hänestäkin elatusvelvollisen ja samalla lasten isäkin on elatusvelvollinen. Ehkä vähän epäselvästi selitetty, mutta oli pakko kuitenkin vuodattaa.

Yhteistyössä