Lasten harrastuksista: Varokaa lankeamasta kuin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

harras

Vieras
lapsi karkkikaupassa!
Niin käy helposti, koska tarjolla on mitä ihanimpia harrasteita ja lapset tietysti niihin haluaa, lisäksi iso määrä lapsia harrastaa harvase ilta jotain, joten helposti ajattelee että "jos kerran Mattikin jaksaa niin eiköhän meidän Ellakin jos vielä yhden ottais..."

Kirjoitan nyt kokemuksesta. Havahduin mielestäni melkolailla ajoissa, mutta viime kevät oli hulinaa. Minulla tosin vaikuttaa sekin, että olen YH - jolloin kaikki kuskailut jää minulle ja kuskaillessani olen tavallaan pois siltä toiseltakin lapselta, vaikka lapsi mukana olisikin.

Meillä viime syksynä oli tilanne, että lähdin itse töihin. Vajaa 3v lapsi jatkoi kanssani muskarissa, joka vuodenvaihteessa muuttui lapsen itsenäiseksi muskariksi. Esikoisella oli harrastuksina sählykerho ja judo joita molempia jatkettiin. Jo tämä oli ramppailua. Esikoinen vielä pyysi päästä partioonkin, mutta tässä kohtaa puhalsin pelin seis. Onneksi sählykerho loppui niin nyt on vain judo hänellä ja uusia en anna aloittaa. Vajaa 4v:n muskarikin herkästi lopetetaan jos lapsi sitä pyytää!

ps. Meillä ainakin on lähipiirissä paljon näitä, joiden kaikki vapaa-ajat menee harrasteluihin. Esim. eräällä pojalla 3 x viikossa jalkapalloharkat, lisäksi pelit yms päälle JA sählykerho JA kuvataidekoulu JA partio siihen päälle. Minusta ihan mieletöntä. Eivät itse varmaan hoksaa, ettei tuollainen enää kellekään lapselle voi varsinaisesti hyväksi olla. Tietysti yksilöitä ollaan ja esim. 3 harrastuskertaa viikossa voinee jollekulle sopia, etenkin jos molemmat vanhemmat osallistuu kuskailuihin ja lapsi itse on innokas. Täälläpäin vaan harmi kyllä on tapana, että lapsilla on niitä harrastuskertoja liki joka ilta. Alta kouluikäisilläkin usein jo monta harrastusta...

Minäkin mietin tuota harrastusjuttua. Ensin ajattelin, että kahtena iltana viikossa voisi tuo alta 5v käydä jumpassa ja liikuntakerhossa, mutta eiköhän tuo jumppa riitä. On muutenkin hoidossa pitkät päivät, ja yhteinen aika jää viikolla tosi vähiin.

Jos lapset ovat kotihoidossa niin minusta harrastuksiakin pitää olla. Sehän on ihan eri, kun lapsi on hoidossa, vaikka 7.00-16.00. Silloin vanhempien kuuluukin viettää aikaa lasten kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja harras:
ps. Meillä ainakin on lähipiirissä paljon näitä, joiden kaikki vapaa-ajat menee harrasteluihin. Esim. eräällä pojalla 3 x viikossa jalkapalloharkat, lisäksi pelit yms päälle JA sählykerho JA kuvataidekoulu JA partio siihen päälle. Minusta ihan mieletöntä. Eivät itse varmaan hoksaa, ettei tuollainen enää kellekään lapselle voi varsinaisesti hyväksi olla. Tietysti yksilöitä ollaan ja esim. 3 harrastuskertaa viikossa voinee jollekulle sopia, etenkin jos molemmat vanhemmat osallistuu kuskailuihin ja lapsi itse on innokas. Täälläpäin vaan harmi kyllä on tapana, että lapsilla on niitä harrastuskertoja liki joka ilta. Alta kouluikäisilläkin usein jo monta harrastusta...

Paha arvostella toisten toimia, mutta niinhän me aina tehdään ja tietysti me myös tiedetään paremmin mikä on toisten lapsille parasta. Eivätkä ne itse hoksaa....

Meillä lapset ovat kotihoidossa ja tuolla 5 vuotiaalla on nyt ollut harrastuksina 2h/viikko srk-kerho sekä 45min/viikko muskari. Ratsastanut on myöt syksyisin ja talvisin n. ½h/viikko mutta sitä ei ole aina pitkälle ajalle etukäteen varattu eli joskus on ollut 3 viikon taukokin ettei olla käyty ratsastamassa.
Tuolle esikoiselle voisin lisätä esim. yhden kerhon lisää ( 2-3 tuntia kestävän ) jollekin päivälle mutta täällä ei ole sellaisia tarjolla. Mutta tykkää noista harrastuksista kovasti ja koska muuten on kotona niin minusta ne on vain hyviä juttuja.
Jos lapset olisivat päiväkodissa hoidossa niin harrastuksia tuskin olisi.

meillä poika eskarissa 4tuntia päivä. eikä poika harrasta mitään, ei ole vielä kiinnostunut mistään. jalkapalloa pelaa miehen kanssa useampana päivänä ja minä käyn pojan kanssa hyppäämässä pituutta läheisellä kentällä pituushyppy paikalla kun poika siitä tykkää.

ja hyvin riittää. katsotaan sitten kun menee kouluun et haluaako alkaa harrastamaan jotain

Meillä menee myös harrastusten parissa kaikki illat. Tosin harrastuksia ei ole montaa, mutta ne vievät aikaa.
Tyttö harrastaa kontaktinyrkkeilyä (6tuntia/viikossa)+ salitreeni ja lenkit päälle.
pojalla on budolajit ja tietenkin tuo koko perheen harrastus samba vie paljon aikaa treenien lisäksi.

Yhteistyössä