Lasten harrastukset ja vanhemmat töissä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja täh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

täh

Vieras
Kävin kaverilla kylässä ja tuli sitten puheeksi lapseni harrastus ja minun töihin paluu.
Kaverini suureesti ihmetteli kuinka meinaan pystyä käymään töissä ja hoitaa lapseni harrastuksen.
Lapsen -harrastus- on joukkuelaji ja kilpa tasolla mennään joten joka harkkoihin on mentävä ja sairaus on ainut hyväksyttävä syy jolla voi pois olla.

No kerroin että enköhän minä pysty aivan samalla tavalla hoitamaan nuo kaksi asiaa kuten muutkin vanhemmat,
itseasiassa minä olen ainut kotiäiti tämän kyseisen joukkueen äideistä-vanhemmista joka siis vielä kotona ;)

Siihen samaan syssyyn tokaisikin kaverini että onneksi hänen lapsi ei harrasta mitään sillä ei hän vaan jaksa töiden jälkeen lähteä mihinkään.
Ja toivoikin ettei lapsi koskaan aloittasi harrastusta tai jos ensi syksynä kun koulun aloittaa niin jos koulussa on joku ilmainen ja heti koulupäivän päätteeksi oleva harrastus niin siihen saa mennä.

P.S kumpakaan meistä ei siis se kuuluisa palstan yh- mamma :D

Tiedän että meitä vanhempia on joka lähtöön mutta olin kieltämättä aika :O
Ja vaihdoin puheenaiheen nopeasti.

Meitä on moneksi. Ei minustkaan olisi kilpailu-harrastus-äidiksi, mutta kerta viikkoon + uimakoulu tai muuta vaihtelevaa on ihan ok. Monesti ulkoillaan koko perhe hiihtäen/ pyöräillen vuodenajasta riippuen.

Mutta ei joka ilta kiitos ;-)

Todellakin on moneksi.
Eniten ehkä sattui se kun tämä kyseisen kaveri on kokoajan sanonut minulle että helppohan se teidän lapsen on harrastaa kun sinä olet kotona.

Kyllähän lapsen harrastus vanhemmalta vie jonkun verran aikaa. Meidän perheessä toisinaan kuljetetaan harrastuksiin, mutta välillä lapsi kulkee bussilla/pyörällä. Outoa jos lapsen harrastusten ajattelee vaikuttavan vanhemman työssäkäyntiin.. Koululaisella iltapäiväaikaan (vanhemman työaikaan) sijoittuvat harrastukset ovat mielestäni arjen sujuvuutta lisäävä tekijä, harrastus toimii vähän kuin iltapäiväkerho, ja bonuksena koko perhe voi olla illalla yhdessä.

Se harrastuksiin kuskaaminen töiden jälkeen on kyllä aika raskasta. Mulla on enimmillään ollut kuskauset kolme kertaa viikossa, niin kyllä siinä saa aikalailla sumplia, että kotiaskareet saa jossain välissä hoidettua. Eikä kyllä itse enää pysty mihinkään aikatauluihin sidottuihin harrastuksiin. Nyt onneksi kimppakyydit harrastuksiin toimii hyvin ja kuljetusvuoro on vain joka 3. viikko.

Noh, me asumme niin kaukana harrastuspaikoista, että on oikeasti saavutus, että lapsemme pääsevät yhteensä kolmena päivänä viikossa harrastamaan "kylille". Sen lisäksi käydään epäsäännöllisensäännöllisesti kaupungissa uimahallissa.
Itse opiskelen ja käyn töissä, jos olisin oikein tyly lapset eivät harrastaisi yhtään mitään...

Min muksut kulkevat harrastuksiin omillaan. En ymmärrä miksi minun pitäisi koululaisia kädestä pitäen harrastuksiin viedä. Ja niin, toinen heistä harrastaa SM-sarjaan valmistavalla tasolla, että ihan kohtalaisen vaativasti.

Kolme lasta joista jokainen harrastaa ja kaksi heistä joukkuelajia kilpatasolla. Mies vuorotöissä ja mä 8-10h päivässä töissä, tosin kotona. Lisänä kolme koiraa joista kahden kanssa harrastetaan ja mä ja mieskin harrastetaan 3-4 kertaa viikossa.

Järjestelykysymys.

Onhan sen nyt tietysti jotenkin järkkäännyttävä, jos noin vakavasti jo harrastaa, että ihan kilpatasolla :)

Meillä ei ole vastaavaa, mutta itsekseen ovat harrastuksissaan kulkeneet pääsääntöisesti (harrastuspaikat samalla paikkakunnalla), tai sitten ollaan kuljetettu tai sovittu harrastuskavereiden kanssa kimppakyydeistä. Tyty aloitti nyt rumputunnit maaliskuun alusta ja niiden ajankohta sovittiin niin, että hän lähtee sinne suoraan koulusta bussilla ja tulee isän kyydissä pois, kun isä pääsee töistä. Matkaa tähän harrastukseen on lähemmäs 30km.

Järjestelykysymys tosiaan, kun mulla on sivuduunia 3x viikossa päätyön lisäksi,
mies poliittisesti pimeä; kokouksia sun muita enenemässä määrin.
Lapsilla harrastukset; esikoinen lopettaa uimisen ja menee suunnistamaan
ja kuopus ui yhä, sekä syksyllä aloittaa ehkä kitaran tai jonkin muun...

Välillä miettii, että miten 24h riittää päivässä kaikkeen.

Mielenkiintoista. ;)

Helpommallahan sitä vanhemmat pääsisi, jos ei töiden jälkeen tarvitsisi mihinkään lähteä lapsia kuskaamaan. Sinänsä ymmärrän kyllä kaveriasi. Kukin tyylillään, saa kai sitä mielipiteensä sanoa.

Järjestelykysymys toi lasten harrastaminen...

Meillä on kaksi kouluikäistä lasta ja kaksi työssäkäyvää vanhempaa (ja toinen vielä reissaa kohtuullisen paljon työn takia). Viimeksi 9.3. oli päivä ilman lasten harrastuksia ja seuraavan kerran sellainen päivä tulee olemaan 9.4. Vanhemmille löytyy omaa harrastusaikaa lasten harrastaessa tai myöhään illalla eli ehdimme olla koko perheelläkin kotona. Onhan siinä oma hommansa että ehtii kaiken, mutta ei se mahdotonta ole varsinkaan kun näkee kuinka lapset nauttii.

Yhteistyössä