lastani sanottiin 9kk lääkärissä jälkeenjääneeksi :´(

  • Viestiketjun aloittaja riina
  • Ensimmäinen viesti
en jaksanut lukea koko ketjua.

vaikuttiko lääkäri muuten kokeneelta/kokemattomalta? kannattaa muistaa, että neuvolalääkäreinä voi olla vastavalmistuneita lääkäreitä, joilla ei ole mitään muuta tietoa pienistä lapsista kuin lukemalla opittu, kokemus voi puuttua täysin.

mun toinen poika alkoi kontata vuoden iässä, kävellä 1v2,5kk iässä. eli vaikka alku oli hidasta niin ihan normaaliin aikaan kuitenkin lopulta käveli.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pikku Mii:
Me saatiin kans lähete fysioterapeutille kun tyttö ei 9kk vanhana kontannut |O Joo nauroi terapeuttikin että eihän tässä oo mitään syytä huoleen, et miks ihmeessä laittoivat lähetteen.. Jotkut lapset jättää konttausvaiheen välistä ja lähtevät seuraavaksi kävelemään, harvoin se tapahtuu kuitenkaan 9kk:n ikäisenä..
kirjoitinkin yhdelle tuolla aikasemmin ,kun jotkut lapset jättää konttauksen välistä....niin en saanut vastausta :whistle:
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja lai-ne:
en jaksanut lukea koko ketjua.

vaikuttiko lääkäri muuten kokeneelta/kokemattomalta? kannattaa muistaa, että neuvolalääkäreinä voi olla vastavalmistuneita lääkäreitä, joilla ei ole mitään muuta tietoa pienistä lapsista kuin lukemalla opittu, kokemus voi puuttua täysin.
.
Ehkä kannattaisi lukea muutakin kuin aloitus ja sitten kysyä lisätietoja. Tottakai me briiffataan sua ketjun sisällöstä, jos et jaksa lukea sitä...
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja lai-ne:
en jaksanut lukea koko ketjua.

vaikuttiko lääkäri muuten kokeneelta/kokemattomalta? kannattaa muistaa, että neuvolalääkäreinä voi olla vastavalmistuneita lääkäreitä, joilla ei ole mitään muuta tietoa pienistä lapsista kuin lukemalla opittu, kokemus voi puuttua täysin.
.
Ehkä kannattaisi lukea muutakin kuin aloitus ja sitten kysyä lisätietoja. Tottakai me briiffataan sua ketjun sisällöstä, jos et jaksa lukea sitä...
:hug:

no en tarvitse briefausta enkä vastauksia, viestini oli ap:lle jolle tahdoin lähinnä kertoa oman kokemukseni ja mainita, että lääkärin osaamistasossa on voinut olla puutteita.
 
minä
Meillä poika noita main alkoi nousemaan tukea vasten mutta konttaamaan oppi vasta sen jälkeen kun tasan vuotiaana oppi kävelemään. Nyt on hurjan kehittynyt motoriikassa. On juossut jo heti kun oppi kävelemään, hyppii tasajalkaa valtavia loikkia jo 1v 2kk iässä, kävelee varpaillaan ja kiipeilee kuin apina. Uskomattoman nopea ja taitava liikkeissään.
Itse en tätä tajunnut kun esikoinen kyseessä, muut ihmiset on päivitelleen pojan taitoja, itse en ole osannut ajatellakkaan että on tuollaisissa asioissa edellä.
Vaikka alku oli hidas niin eipä nyt uskoisi.

Eli usko vaan ennemmin itseäsi kuin tuollaista lääkäriä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja lai-ne:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja lai-ne:
en jaksanut lukea koko ketjua.

vaikuttiko lääkäri muuten kokeneelta/kokemattomalta? kannattaa muistaa, että neuvolalääkäreinä voi olla vastavalmistuneita lääkäreitä, joilla ei ole mitään muuta tietoa pienistä lapsista kuin lukemalla opittu, kokemus voi puuttua täysin.
.
Ehkä kannattaisi lukea muutakin kuin aloitus ja sitten kysyä lisätietoja. Tottakai me briiffataan sua ketjun sisällöstä, jos et jaksa lukea sitä...
:hug:

no en tarvitse briefausta enkä vastauksia, viestini oli ap:lle jolle tahdoin lähinnä kertoa oman kokemukseni ja mainita, että lääkärin osaamistasossa on voinut olla puutteita.
Tämä lisäsikin ketjun informaatiosisältöä öö, miten? Ja olen kyllä selvän kysymyksen tuossa viestissä lukevinani. Ja tuosta lääkäristä kun keskusteltiin jo muutama tunti sitten... Oikeesti, miksi osallistua keskusteluun jankkaamalla jo keskusteltua, kun ei viitsi edes perehtyä aiheeseen? Onko vaan niin kiva kertoa omasta mussukastaan?
 
vieras
Voi luoja mitä tekstiä lääkäriltä. Meidän tyttö sai osakseen samanlaista tekstiä, kun me kävimme 8kk ikään asti fyssarin seurannassa rankan synnytyksen ja tytön tehollaolon takia. Likka lähti ryömimään 9 1/2kk iässä, nousi 11kk iässä pystyyn, vajaa vuoden ikäisenä liikkui huterasti tukea vasten, ja otti ekat askelet 1v2kk ikäisenä. Meni ihan omaan tahtiin. Fyssarin mielestä me vanhemmat ei treenattu lasta tarpeeksi, häntä ois pitäny väännellä ihan luonnottomiin asentoihin. Tyttö kuitenkin oli pienestä asti jämäkkä ja istui vajaa 6kk ikäisenä itse selkä suorana. Ei oltu itse huolissamme ja tuolla meidän päälle 1,5v nyt menee ja viilettää...

Älä niele tuollasta paskaa, sano vastaan. Tuolla lääkärillä ei tod. oo kaikki inkkarit kanootissa jos noin sanoo. Lääkärit on kuitenkin nähneet satoja lapsia.
 
älä usko
Höpö höpö noille tutkimuksille. Tahtovat vaan kokeilla jotain "uutta", kun patenttisuoja-aika loppuu jollakin valmisteella, haetaan uusia "asiakkaita". Mun täti lääkittiin sairaalassa epilepsialääkkeellä, vaikka eikoskaan ole sellaista sairastanut. Mut jonku suostumus täytyy papereihin saada ja mitä muuta vanhemmat voi, kun lääkäri jotakin sanoo?
googlaa: liian huono kansalaiseksi
 
no höh
takertuisin tohon avausviestiin sen verran et oikeinko lääkäri sanoi, että on jälkeenjäänyt?
vai moitti muuten?
itse esitit kysymyksen onko jälkeenjäänyt

ja ei ole, kehittyy vaan omaan tahtiinsa

mun lapselle (esikoiselle) sanoi th vauvaiän (olisko ollut 6kk) neuvolassa, että "tää lapsi ei varmaan koskaan kävele, kun on niin lihava"
nyt poika on normaalikokoinen 13v ja liikuntanumero 9 eli... pääsee niitä sammakoita ammatilaisten (th-alan ammattilaisten) suustakin välillä

ikävää silti
 
meillä ei kumpikaa muksu oo kontannu eikä noussu seisomaan 9kk vanhana.ei olla saatu mitää lähetteitä mihinkää ja ihan normaaleja lapsia ovat, ehkäpä jopa keskimääräistä fiksumpia :D älä murehdi suotta
 
Pöh, ei kukaan ollut meidän neidistä pätkääkään huolestunut, vaikka oppi konttaamaan 9 kk iässä, nousemaan tukea vasten 10 tai 11 kk (en muista kumpi) ja kävelemään 1 v 3 kk. Kyllä neuvoloissa on sitten aika paljon eroa.

En oo itsekään ollut yhtään huolestunut, koska itse opin kävelemään samassa iässä, ja voin sanoa, että nyt osaan kyllä ihan hyvin. :D
 
heippa ja näkemiin
Alkuperäinen kirjoittaja riina:
lapseni sai kauheet moitteet kun ei osannut kontata eikä nousta seisomaan tukea vasta :´(


Tuntuu tyhmältä murehtia tämmösiä kun kyseessä on jo kolmas lapsi....

Kaksi edellistä on jo seisonut tässä iässä ja kontannut jo 8kk iässä ja toinen joap kävellyt tukea vasten 9kk iässä, mutta en ennen tota lääkäriä ees osannu olla huolissaan :(
Näinmaalaisjärjellä aateltuna sillä kolannella lapsella tapahtuu koko ajan ympärillään kaikke ajo niin paljon, ettei pääse tulemaan tarvetta moiseen. Ekaa lasta yleensä hoputetaan laskettelumäkeen jne. Lääkärihän täyttää vaan sitä omaa taulukkoaan...:
http://koti.netplaza.fi/~paula/kotikokkeli/poponkasvatusta.htm

 
vieras
Voi elämän kevät teitä palstalaisia. Mitä maailma menettääkään teissä ja teidän selvännäkijä-taidoissanne?! Ap ensinnäkin kertoo asiasta vain oman näkemyksensä - sinänsä inhimillistä. MUTTA kyse saattaa hyvinkin olla että ft-lähetteen syynä on myös jokin muu, vaikkapa lääkärin havaitsemat yliliikkuvat/jäykät nivelet, vielä jäljellä olevat vauva-ajan refleksit jne. Ihan aina lääkäri ei mahdollisista havainnoistaan heti vanhemmille ilmoita vaan haluaa asiasta toisen ammattilaisen mielipiteen. Ihan vain jottei turhaa säikyttele vanhempia. Ap:n tapauksessa lääkäri on alustavasti asiasta maininnut. Jos on käyttänyt sanaa jälkeenjäänyt (mitä epäilen ) niin on sanonut typerästi mutta monesti, sanoi niin tai näin, niin aina vanhempien mielestä väärinpäin. Ei fysioterapiaan menemistä tarvitse pelätä eikä nähdä sitä kaameana mörkönä. Kuten ei myöskään sitä että aina ei priimaa haikaran mukana saakaan... =)
 
mammeliini
Meidän tyttö sai myös 8kk tarkastuksessa lähetteen fysioterapiaan. Ryömii lujaa, mutta ei vielä yritä kontata. Lääkärin mukaan kyseessä on fysioterapeutin arvio, jolla varmistetaan ettei taustalla ole esim. liiallista jäntevyyttä, vääriä liikeratoja tai lihasheikkoutta. Hitaasti kehittyvä motoriikka ei itsessään merkitse siis mitään, vaan tarkoituksena on katsoa onko sen taustalla jotakin vai onko lapsi muuten vaan hitaampi.

Tuskinpa tuosta tarkastuksesta haittaakaan, vaikka en myöskään jaksa uskoa, että neidissä ois jotakin häikkää.
 
Oliko edes lastenlääkäri vai joku terveyskeskuksesta repäisty sijainen? Älä nyt liikaa mieti asiaa vaikka pahalta tuntuukin,ei ne lääkärit mitään jumalia ole. Lapsesi kehittyy omaan tahtiinsa ja sillä siisti. Mun yks lapsi alkoi kävellä vasta 1v7kk iässä enkä jaksanut asiasta stressata,osoitti vain sen ettei kaikki opi kaikkea ihan kuten muut odottavat.Tsemppiä teille,olen varma että tämä lapsesi on nyt kans sitä sorttia joka tekee asiat kun tuntee olonsa riittävän varmaksi oppimaan uuden asian:)
 
Mä en jaksa koko ketjua lukea, mutta koska meidän poitsu kävi fysioterapeutilla (nimenomaisesti sitä vaadin kun tuntui että konttaus ei lähde sujumaan). Fysioterapeutilta saatiin hyviä ohjeita ja mä pidin käyntiä etuoikeutena enkä minään sellaisena että lapseni olisi jotenkin jälkeenjäänyt. Itseasiassa konttauksen ja pystyynnousun hidastuminen voi kuulemma johtua välikorvan tasapainoelimen kehittymättömyydestä.

Jos on siitä kyse, pitäis kanniskella välillä vähän kummallisissa asennoissa, niin että pitää vaikka sylissä kyljellään. Ns. normaali vauva pyrkii korjaamaan päätään pystyasentoon, heikosti kehittyneen välikorvan omaava taas siinä tilanteessa pitää pään kropan jatkona. Kaikenlainen pyörittäminen ja keinuttelu sivuttain kehittää tasapainoaistia.

Konttaamista voi opetella laittamalla lapsen eteen lattialle vaikka maton alle jotain tavaroita "möykyiksi" joiden yli täytyy ryömiä. Portaiden kiipeäminen (tai kiipeämisen opettelu) auttaa myös. Samoin se että itse makaat lattialla ja lapsi harjoittelee kiipeämistä sinun ylitsesi.

Tuon iän perusteella sanoisin että mitään huolta ei tarvitse kantaa jos tossa kohdalla ei konttaa, mutta jos fysioterapiaan lähetteen saa niin mitä haittakaan siitä olisi? Lapsi kokee tilanteen vain mukavana leikkituokiona ja vanhempi saa parhaassa tapauksessa hyviä vinkkejä joiden avulla tukea normaalinkin lapsen kehitystä.
 
annulinäippä
Meidän neiti 10kk3vkoa ja eilen konttasi eka kerran muutaman vedon.Nousee tukee vasten pystyyn,mutta vielä jalat pettää aika nopeasti.10kk neuvolassa meille sanottiin,että kehtys on ihan ikätasolla. Sanottiin et jos 1v ei nouse tukea vasten seisomaan niin sitten fyssarille. Näin tampereella. (enkä lukenut koko ketjua)
 

Yhteistyössä