lastani sanottiin 9kk lääkärissä jälkeenjääneeksi :´(

  • Viestiketjun aloittaja riina
  • Ensimmäinen viesti
Siis sanoiko se että on jälkeenjäänny vai veditkö tän johtopäätöksen itse? Siis lapsi joka ei kehity ikäkriteereiden mukaisessa ajassa on "jälkeenjäännyt" näistä normeista,mä en ymmärrä mikä hulabaloo siitä pitää nostaa?
 
Meillä oppi vasta 11-kuisena liikkumaan pepullaan eteenpäin. Sitä ennen ei ryöminyt eikä kontannut. Tukea vasten nousi 1v2kk. Ei ollut eikä edelleenkään ole "jälkeenjäänyt" vaan oikein reipas 3-vuotias. Toki jälkeenjäänyt siinä mielessä, että nyt vasta harjoittelee rappusia kulkemaan. Juoksee ja kävelee kilometritolkulla. Pää pelaa kuin partaveitsi ja puhuu ja laulaa hyvin.
 
mami
SAAT OLLA IHAN TURVALLISIN MILIN - normaali lapsi kehitykseltään...

Poikani on siis nyt 9kk1viikko, alkoi ryömimään 6.5kk ja nyt nousee kontilleen sopivaa tukea vasten ja nytkyy konttaus asenossa, mutta ei siis nouse seisomaan, muuta kuin jos joku pitää käsistä eikä konttaa.

Antoi meille ajan fysioterapiaan, mitä siellä tehdään, onko lapseni siis jälkeenjäänyt?

Tuntuu tyhmältä murehtia tämmösiä kun kyseessä on jo kolmas lapsi....

Kaksi edellistä on jo seisonut tässä iässä ja kontannut jo 8kk iässä ja toinen joap kävellyt tukea vasten 9kk iässä, mutta en ennen tota lääkäriä ees osannu olla huolissaan :([/quote]

 
Kauris82
Mun esikoinen-nyt 5v-oppi kävelemään reilu vuoden ikäsenä.Oli ns.peppukiitäjä,eli meni persiillä hiilaten eteenpäin,ja oli todennut sen hyvin toimivaksi tavaksi päästä eteenpäin ;)
Pistivät sillon fysioon kun ei noussut seisomaan itse,eikä tykännyt kontata,vaikka sen nopeasti otti haltuun parin fysion jälkeen...meillä oli enemmänkin uskaltamisesta kyse,oli tosi varovainen vauva,ja nyt viisvuotiaana ei arastele kummemmin fyysisiä haasteita.Motoriset taidot kyllä hiukan eroavat 3v pikkuveljestä,joka oli vauhdikkaampi vauva,mutta me ollaan kaikki erilaisia onnex!Ei tee sun lapsestas mitenkäänpäin jälkeenjäänyttä,prkl...antaa toisen oppia omassa tahdissa.Kyllä se kouluun omin jaloin kävelee aika todennäkösesti :D
 
Voithan sä siellä fysioterapiassa käydä, et ainakaan menetä siinä mitään ;) Meidätkin sinne laitettiin, koska tyttö ei osannut kääntyä vielä 8kk iässä. Oppi konttaamaan 9kk iässä ja sen jälkeen alkoi kääntyillä myös :D Ei kaikki lapset kehity saman kaavan mukaan. Ft:ssa käytiin muutama kerta, saatiin hirveesti aina jumppaohjeita ja muuta shittiä, mutta ei me niitä koskaan tehty...
 
riina
Alkuperäinen kirjoittaja Longchamp:
Siis sanoiko se että on jälkeenjäänny vai veditkö tän johtopäätöksen itse? Siis lapsi joka ei kehity ikäkriteereiden mukaisessa ajassa on "jälkeenjäännyt" näistä normeista,mä en ymmärrä mikä hulabaloo siitä pitää nostaa?

kyllä, lääkäri sanoi että poika on motorisesti jälkeenjäänyt sen takia oonkin nyt niin järkyttynyt vaikka tiesin että on hitaampi näissä asoissa kun sisaruksensa
 
riina
Alkuperäinen kirjoittaja Kauris82:
Mun esikoinen-nyt 5v-oppi kävelemään reilu vuoden ikäsenä.Oli ns.peppukiitäjä,eli meni persiillä hiilaten eteenpäin,ja oli todennut sen hyvin toimivaksi tavaksi päästä eteenpäin ;)
Pistivät sillon fysioon kun ei noussut seisomaan itse,eikä tykännyt kontata,vaikka sen nopeasti otti haltuun parin fysion jälkeen...meillä oli enemmänkin uskaltamisesta kyse,oli tosi varovainen vauva,ja nyt viisvuotiaana ei arastele kummemmin fyysisiä haasteita.Motoriset taidot kyllä hiukan eroavat 3v pikkuveljestä,joka oli vauhdikkaampi vauva,mutta me ollaan kaikki erilaisia onnex!Ei tee sun lapsestas mitenkäänpäin jälkeenjäänyttä,prkl...antaa toisen oppia omassa tahdissa.Kyllä se kouluun omin jaloin kävelee aika todennäkösesti :D

miten ne tuolla fysiossa opetti tuota konttausta?

Ja ehkä alan takaisin uskoa siihen että lapseni on normaali eikä jälkeenjäänyt, tuo sanana jo sai mut kauhistumaan niin että olin ku hoomoilanen siellä lääkärissä...
 
Alkuperäinen kirjoittaja riina:
Alkuperäinen kirjoittaja Longchamp:
Siis sanoiko se että on jälkeenjäänny vai veditkö tän johtopäätöksen itse? Siis lapsi joka ei kehity ikäkriteereiden mukaisessa ajassa on "jälkeenjäännyt" näistä normeista,mä en ymmärrä mikä hulabaloo siitä pitää nostaa?

kyllä, lääkäri sanoi että poika on motorisesti jälkeenjäänyt sen takia oonkin nyt niin järkyttynyt vaikka tiesin että on hitaampi näissä asoissa kun sisaruksensa
No jos on kirjan mukaan kehityksestä jäljessä niin eikö se silloin se termi olen jälkeenjäännyt?
 
no
Alkuperäinen kirjoittaja Longchamp:
Alkuperäinen kirjoittaja riina:
Alkuperäinen kirjoittaja Longchamp:
Siis sanoiko se että on jälkeenjäänny vai veditkö tän johtopäätöksen itse? Siis lapsi joka ei kehity ikäkriteereiden mukaisessa ajassa on "jälkeenjäännyt" näistä normeista,mä en ymmärrä mikä hulabaloo siitä pitää nostaa?

kyllä, lääkäri sanoi että poika on motorisesti jälkeenjäänyt sen takia oonkin nyt niin järkyttynyt vaikka tiesin että on hitaampi näissä asoissa kun sisaruksensa
No jos on kirjan mukaan kehityksestä jäljessä niin eikö se silloin se termi olen jälkeenjäännyt?
mutta tuo ei kyll mitenkään ole kehityksestä jäljessä. 9kk ei tosiaan tartte seisoa.
 
vieras
hmm... monesti vanhempi sokeutuu omaan lapseensa, ja voi pitää lapsen liikkumista ihan normaalina, vaikka totuus on toinen. tottahan se kirpaisee aina kun kuulee jotain olevan pielessä, mutta voisi kai se lääkäri vähä ammattimaisemminkin asian ilmaista?
 
riina
Alkuperäinen kirjoittaja Longchamp:
Alkuperäinen kirjoittaja riina:
Alkuperäinen kirjoittaja Longchamp:
Siis sanoiko se että on jälkeenjäänny vai veditkö tän johtopäätöksen itse? Siis lapsi joka ei kehity ikäkriteereiden mukaisessa ajassa on "jälkeenjäännyt" näistä normeista,mä en ymmärrä mikä hulabaloo siitä pitää nostaa?

kyllä, lääkäri sanoi että poika on motorisesti jälkeenjäänyt sen takia oonkin nyt niin järkyttynyt vaikka tiesin että on hitaampi näissä asoissa kun sisaruksensa
No jos on kirjan mukaan kehityksestä jäljessä niin eikö se silloin se termi olen jälkeenjäännyt?

juu on en sitä väitä,mutta olen pitänyt normaalina että 9kk ei vielä konttaa tai nouse seisomaan ja en kyllä muista että missä ois ollu et 9kk on raja millon normaalin lapsen pitäs viimestään kontata ja nousta seisomaan, siksi olen tästä kauhiussani
 
9-10kk

Yhdeksän-kymmenen kuukauden vaiheilla lapsi alkaa kontata tai kulkea niin sanottua karhunkäyntiä kädet ja jalat alustalla. Lapsi osaa kiertyä istumaan ja istua tuetta lattialla (useampia istuma-asentoja, vaihtelee jalkojen asentoa) sekä siirtyy tästä konttausasentoon.

Lapsen seisomatasapino ei ole vielä hyvä, eikä hän siksi pysty kävelemään vielä ilman tukea. Hän saattaa seisoa pitäen kiinni yhdellä kädellä. Lapsi kävelee ottaen tukea huonekaluista tai käsistä tuettuna. Jos hän kävelee ilman tukea, jalat ovat leveässä haara-asennossa, koska lapsi tarvitsee suurempaa tukipintaa tasapainoa hakiessaan.

Lapsi istuutuu itsenäisesti.

Lapsi juo kupista ja tarttuu lusikkaan. Hän harjoittelee otteen irrottamista tiputtamalla tavaroita lattialle tarkoituksella. Pinsettiote on jokseenkin kehittynyt; lapsi " tavoittelee muurahaisia" lattialta.


11-12 kk Ensiaskelet

Lapsi konttaa ja voi seistä hetken ilman tukea. Lapsi kävelee usein yhdestä kädestä tuettuna ja kävely on varmempaa/hallitumpaa kuin aiemmin. Lapsi ottaa ensiaskeleitaan vartalon jännittyessä kokonaisuudessaan. Usein muutaman askelen jälkeen lapsi kaatuu tai tipahtaa pyllylleen.

Lapsi tavoittelee kauempana olevaa huonekalua tai esinettä seisten. Hän ojentaa ja antaa lelun. Lapsi vilkuttaa ja taputtaa käsiään yhteen

Fysioterapeutti Teija Hakala, Kotkan kaupunki
 
vieras
Pitääks heti olla niin puolustuskannalla, että mun lapsessa ei ole mitään vikaa. Hyvähän se on, että seurataan ja pointti on, että ei vain ihastella, että onpa söpö lapsi, vaan tarkkaillaan kehitystä ja tarvittaessa annetaan neuvoja, miten kannattais toimia. Monet saa lähetteitä fysioterapeutille ilman, että lapsi ois jotenkin "jälkeenjäänyt", ja fiksut ja vastuulliset vanhemmat antavat lapselle mahdollisuuden käydä siellä ja saada tukea. Ei se nyt tarkoita, että lopunikää hän siellä käy ja on ihan vammainen.... Ehkä tässä on sun omassa asenteessa vähän vikaa.
 
riina
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
hmm... monesti vanhempi sokeutuu omaan lapseensa, ja voi pitää lapsen liikkumista ihan normaalina, vaikka totuus on toinen. tottahan se kirpaisee aina kun kuulee jotain olevan pielessä, mutta voisi kai se lääkäri vähä ammattimaisemminkin asian ilmaista?


siis edelleenkin, onko 9kk se raja jolloin normaalin lapsen pitää kontat ja seisoa eli kun on täyttänyt 9kk ja jso siihen päivään mennessä ei konttaa ja seiso on jälkeenjäänyt???
Jos näin on niin olen pahoillani turhasta hätäilystäni!

Aina näköjään oppii jotain uutta
 
riina
Alkuperäinen kirjoittaja Longchamp:
9-10kk

Yhdeksän-kymmenen kuukauden vaiheilla lapsi alkaa kontata tai kulkea niin sanottua karhunkäyntiä kädet ja jalat alustalla. Lapsi osaa kiertyä istumaan ja istua tuetta lattialla (useampia istuma-asentoja, vaihtelee jalkojen asentoa) sekä siirtyy tästä konttausasentoon.

Lapsen seisomatasapino ei ole vielä hyvä, eikä hän siksi pysty kävelemään vielä ilman tukea. Hän saattaa seisoa pitäen kiinni yhdellä kädellä. Lapsi kävelee ottaen tukea huonekaluista tai käsistä tuettuna. Jos hän kävelee ilman tukea, jalat ovat leveässä haara-asennossa, koska lapsi tarvitsee suurempaa tukipintaa tasapainoa hakiessaan.

Lapsi istuutuu itsenäisesti.

Lapsi juo kupista ja tarttuu lusikkaan. Hän harjoittelee otteen irrottamista tiputtamalla tavaroita lattialle tarkoituksella. Pinsettiote on jokseenkin kehittynyt; lapsi " tavoittelee muurahaisia" lattialta.


11-12 kk Ensiaskelet

Lapsi konttaa ja voi seistä hetken ilman tukea. Lapsi kävelee usein yhdestä kädestä tuettuna ja kävely on varmempaa/hallitumpaa kuin aiemmin. Lapsi ottaa ensiaskeleitaan vartalon jännittyessä kokonaisuudessaan. Usein muutaman askelen jälkeen lapsi kaatuu tai tipahtaa pyllylleen.

Lapsi tavoittelee kauempana olevaa huonekalua tai esinettä seisten. Hän ojentaa ja antaa lelun. Lapsi vilkuttaa ja taputtaa käsiään yhteen

Fysioterapeutti Teija Hakala, Kotkan kaupunki


No niin, tässähän sanotaan että 9kk-10kk vaiheilla eli lapseni ei siis ole vielä edes hitaanpuoleinen. lapseni oli 9kk ja 1päivä kun tuolla lääkärissä käytiin
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Longchamp:
Alkuperäinen kirjoittaja riina:
Alkuperäinen kirjoittaja Longchamp:
Siis sanoiko se että on jälkeenjäänny vai veditkö tän johtopäätöksen itse? Siis lapsi joka ei kehity ikäkriteereiden mukaisessa ajassa on "jälkeenjäännyt" näistä normeista,mä en ymmärrä mikä hulabaloo siitä pitää nostaa?

kyllä, lääkäri sanoi että poika on motorisesti jälkeenjäänyt sen takia oonkin nyt niin järkyttynyt vaikka tiesin että on hitaampi näissä asoissa kun sisaruksensa
No jos on kirjan mukaan kehityksestä jäljessä niin eikö se silloin se termi olen jälkeenjäännyt?
No ei välttämättä. Mut jos sulla on tarve luokitella ihmisiä tällaisiin luokkiin, niin siitä vaan. Ai niin mut sullahan on kaunis mies ja kauniit lapset... pinnallinen ihminen ymmärtää vain mitä hänen pieneen aivotoimintaansa mahtuu.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja riina:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
hmm... monesti vanhempi sokeutuu omaan lapseensa, ja voi pitää lapsen liikkumista ihan normaalina, vaikka totuus on toinen. tottahan se kirpaisee aina kun kuulee jotain olevan pielessä, mutta voisi kai se lääkäri vähä ammattimaisemminkin asian ilmaista?


siis edelleenkin, onko 9kk se raja jolloin normaalin lapsen pitää kontat ja seisoa eli kun on täyttänyt 9kk ja jso siihen päivään mennessä ei konttaa ja seiso on jälkeenjäänyt???
Jos näin on niin olen pahoillani turhasta hätäilystäni!

Aina näköjään oppii jotain uutta
Unohda tuo tyhmä ja ajatuksiasi selvästi hämmentävä sana JÄLKEENJÄÄNYT. Ei se nyt hitsi tarkoita, että kaikki ois jotain jälkeenjääneitä, joiden osalta kehitys joltain pieneltä osin tulee pikkuisen myöhäisemmässä vaiheessa kuin tavallsesti.
 
mie
Alkuperäinen kirjoittaja Longchamp:
Alkuperäinen kirjoittaja riina:
Alkuperäinen kirjoittaja Longchamp:
Siis sanoiko se että on jälkeenjäänny vai veditkö tän johtopäätöksen itse? Siis lapsi joka ei kehity ikäkriteereiden mukaisessa ajassa on "jälkeenjäännyt" näistä normeista,mä en ymmärrä mikä hulabaloo siitä pitää nostaa?

kyllä, lääkäri sanoi että poika on motorisesti jälkeenjäänyt sen takia oonkin nyt niin järkyttynyt vaikka tiesin että on hitaampi näissä asoissa kun sisaruksensa
No jos on kirjan mukaan kehityksestä jäljessä niin eikö se silloin se termi olen jälkeenjäännyt?
Ei kun lääkäri on jälkeenjäänyt, kuten joku jo kirjoitti! :D Plussamammat on parhautta! :D :D :D
 
riina
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Pitääks heti olla niin puolustuskannalla, että mun lapsessa ei ole mitään vikaa. Hyvähän se on, että seurataan ja pointti on, että ei vain ihastella, että onpa söpö lapsi, vaan tarkkaillaan kehitystä ja tarvittaessa annetaan neuvoja, miten kannattais toimia. Monet saa lähetteitä fysioterapeutille ilman, että lapsi ois jotenkin "jälkeenjäänyt", ja fiksut ja vastuulliset vanhemmat antavat lapselle mahdollisuuden käydä siellä ja saada tukea. Ei se nyt tarkoita, että lopunikää hän siellä käy ja on ihan vammainen.... Ehkä tässä on sun omassa asenteessa vähän vikaa.

kerroppas mikä mun asenteessa on vikana???

Mä olen jo 3 lapsen jälkeen luullut että jos lapsi ei konttaa tai seiso sinä päivänä kun täyttää 9kk niin on normaali, siksi olen järkyttynyt koska nyt ekaa kertaa kuulin että vauav on jälkeenjäänyt jos ei 9kk ikään mennessä osaa noita asioita ja ehkä mun asteessa tosiaan on vikaa jos nyt kuitenkinkoen turhaksi tuon fysioterapian, hmmmm....
 
mie
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja Longchamp:
Alkuperäinen kirjoittaja riina:
Alkuperäinen kirjoittaja Longchamp:
Siis sanoiko se että on jälkeenjäänny vai veditkö tän johtopäätöksen itse? Siis lapsi joka ei kehity ikäkriteereiden mukaisessa ajassa on "jälkeenjäännyt" näistä normeista,mä en ymmärrä mikä hulabaloo siitä pitää nostaa?

kyllä, lääkäri sanoi että poika on motorisesti jälkeenjäänyt sen takia oonkin nyt niin järkyttynyt vaikka tiesin että on hitaampi näissä asoissa kun sisaruksensa
No jos on kirjan mukaan kehityksestä jäljessä niin eikö se silloin se termi olen jälkeenjäännyt?
Ei kun lääkäri on jälkeenjäänyt, kuten joku jo kirjoitti! :D Plussamammat on parhautta! :D :D :D
Unohtamatta tuota ap:n "lapseni ei ole jälkeenjäänyt, hän vain oppii asiat hitaammin kuin sisaruksensa". :D
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Longchamp:
Siis sanoiko se että on jälkeenjäänny vai veditkö tän johtopäätöksen itse? Siis lapsi joka ei kehity ikäkriteereiden mukaisessa ajassa on "jälkeenjäännyt" näistä normeista,mä en ymmärrä mikä hulabaloo siitä pitää nostaa?
ARGH! Jollei lapsi kehity joltain osin tavalliseen tahtiin, niin annetaan pikkuisen tukea sillä saralla, mutta ei tatuoida otsaan jälkeenjäänyt. Opettele edes kirjoittamaan kaikessa kauneudessasi.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja riina:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Pitääks heti olla niin puolustuskannalla, että mun lapsessa ei ole mitään vikaa. Hyvähän se on, että seurataan ja pointti on, että ei vain ihastella, että onpa söpö lapsi, vaan tarkkaillaan kehitystä ja tarvittaessa annetaan neuvoja, miten kannattais toimia. Monet saa lähetteitä fysioterapeutille ilman, että lapsi ois jotenkin "jälkeenjäänyt", ja fiksut ja vastuulliset vanhemmat antavat lapselle mahdollisuuden käydä siellä ja saada tukea. Ei se nyt tarkoita, että lopunikää hän siellä käy ja on ihan vammainen.... Ehkä tässä on sun omassa asenteessa vähän vikaa.

kerroppas mikä mun asenteessa on vikana???

Mä olen jo 3 lapsen jälkeen luullut että jos lapsi ei konttaa tai seiso sinä päivänä kun täyttää 9kk niin on normaali, siksi olen järkyttynyt koska nyt ekaa kertaa kuulin että vauav on jälkeenjäänyt jos ei 9kk ikään mennessä osaa noita asioita ja ehkä mun asteessa tosiaan on vikaa jos nyt kuitenkinkoen turhaksi tuon fysioterapian, hmmmm....
Unohda oikeasti tuo sana jälkeenjäänyt. Fysioterapeutti katsoo, miten kehitys etenee ja voinee ihan yhdellä käyntikerralla arvioida tilannetta ja antaa vinkkejä, miten voisitte kotona tukea kehitystä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja riina:
ähh, antaa olla. kiitos teille asiallisesti vastanneille, hyvillä mielin uskon nyt että lapseni on normaali vaikka ei 9kk1viikon iässä vielä konttaa ja seiso :)
On normaali, mutta silti kannattaa käydä siellä fysioterapiassa. Ei se ole mikään jälkeenjääneiden parantola.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Longchamp:
Siis sanoiko se että on jälkeenjäänny vai veditkö tän johtopäätöksen itse? Siis lapsi joka ei kehity ikäkriteereiden mukaisessa ajassa on "jälkeenjäännyt" näistä normeista,mä en ymmärrä mikä hulabaloo siitä pitää nostaa?
ARGH! Jollei lapsi kehity joltain osin tavalliseen tahtiin, niin annetaan pikkuisen tukea sillä saralla, mutta ei tatuoida otsaan jälkeenjäänyt. Opettele edes kirjoittamaan kaikessa kauneudessasi.
Kuka tässä on tatuoimassa mitään sen lapsen otsaan häh?! Anteeksi JÄLKEENJÄÄNYT

Adjective

jälkeenjäänyt (stem jälkeenjään-*)

1. retarded

Jos oppii asioita myöhemmin kun suurin osa lapsista niin silloin on jäänyt kehityksestä jälkeen eli on jälkeenjäänyt. Sinulle juntille tiedoksi,että se ei tarkoita vammaista yms sillä se mielikuva sinulle siitä ilmeisesti tuli?
 

Yhteistyössä