Lässyttävät vanhemmat ärsyttää !!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja päiväkotielämää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

päiväkotielämää

Vieras
Kun tuovat hoitoon ja hakevat hoidosta, niin hirveetä lässyn lässyn läätä. "Äitin pikku kulta ja anna äitille nyt voimahali, puputiputipuu..." ja blaa blaa blaa... :kieh:

Yleensä nuo lässyttäjät ovat niitä, joiden mukula on se lapsiryhmän riiviö jonka vuoksi hoitajat väsyy ihan totaalisesti. Saati, kun niitä äidin pikku kultamussukkapuppeleita on ryhmässä useampi.
Eräällekin äidille tekisi mieli sanoa, kun lässyttää sille termiitilleen, että kannattaako näitä nyt enempää maailmaan puskea kun ei tämän yhdenkään kasvatus oikein näytä luonnistuvan. Tämä mamma siis raskaana.

Eikö lapselle voi puhua ihan normaalisti? Varsinkin kun kyseessä ei ole enää mikään vauvaikäinen sinappikone vaan kuria ja järjestystä tarvitseva yli 3-vuotias.

Mä kyllä hellittelen mun eskaria lähtiessä tai hakiessa jos siltä tuntuu. Se kuria ja järjestystä kaipaava lapsi tarvitsee myös hellyyttä ja hupsuttelua, varsinkin erotessa/hakiessa.

• Tykkää
Reactions: Phoebsi
Mua ärsyttää enemmän tiuskivat vanhemmat. "Joojoo, pue nyt, äkkiä, ei mulla oo koko päivää aikaa!" kun lapsi tahtoo kertoa päivästään, jne.

Liiallinen lässytyskin on kyllä jotain aika rasittavaa...etenkin kun lässytys jatkuu ja jatkuu vaan, lopputuloksena se että klo 15.30 lastaan hakemaan tullut äiti ei ole saanut muksulleen vaatteita niskaan vielä klo 17 mennessä :D

Mä kyllä hellittelen mun eskaria lähtiessä tai hakiessa jos siltä tuntuu. Se kuria ja järjestystä kaipaava lapsi tarvitsee myös hellyyttä ja hupsuttelua, varsinkin erotessa/hakiessa.

Ja sitten kun kerrotaan päivän tapahtumista, esim. että tänään Eero puri Jadessaa poskeen, niin tämä lässy-äiti komentaa kuin pikku puudelia hennolla äänellä "voi voi eihän semmoista sais tehdä..."

Ja sitten kun kerrotaan päivän tapahtumista, esim. että tänään Eero puri Jadessaa poskeen, niin tämä lässy-äiti komentaa kuin pikku puudelia hennolla äänellä "voi voi eihän semmoista sais tehdä..."

No kun mun lapset ei tee sellaista.

Ja jos olisivat jotain tehneet niin kyllä siitä kuulisivat. Mutta ei sekään poista sitä että hellittelen lastani.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Henkilökunta on toivottavasti jo käsitellyt asian.

Ei äidin siis tarvitse enää alkaa räyhäämään, vaan "ei sellaista saa tehdä" riittänee ihan hyvin. Kun asia on käsitelty ja tilanne ollut & mennyt.

Jos henkilökunnalla taas on jotain ihan oikeaa asiaa lapsen huonoon käytökseen liittyen, niin niistä keskustellaan kun lapsi (saati toiset lapset vanhempineen!) ei ole vieressä. Ainakin fiksu henkilökunta toimii niin...

Mua ärsyttää enemmän tiuskivat vanhemmat. "Joojoo, pue nyt, äkkiä, ei mulla oo koko päivää aikaa!" kun lapsi tahtoo kertoa päivästään, jne.

Liiallinen lässytyskin on kyllä jotain aika rasittavaa...etenkin kun lässytys jatkuu ja jatkuu vaan, lopputuloksena se että klo 15.30 lastaan hakemaan tullut äiti ei ole saanut muksulleen vaatteita niskaan vielä klo 17 mennessä :D

Onneksi tuskimisen ja turhanpäiväisen lässytyksen välimuotokin on olemassa. Sitä kutsutaan normaaliksi puheeksi :D
Ja tuo vitkuttelu ja lässyttäminen kotiin hakiessa. Varsinkin jos lapsi on viimeinen ja äiti käyttää ikuisuuden siihen lähtöön lässyttämällä niin kyllä se korpee. On hoitajilla muutakin elämää kuin odotella sen vitkuttelevan lässy-vanhemman jahkaamista saada se termiitti hoitopaikasta pois.

Entäs ne lässyttävät isovanhemmat?! Mä en voi sietää sitä, että anoppi edelleen lässyttää meidän lapsille, joilla nyt ikää jo 3 ja 5v. Ei auta vaikka miten sanoo ja pyytää sekä kieltää lässyttämästä. Ei auta sekään kun sanotaan, että puheterapeuttikin on sanonut, että pitää puhua selkeästi, jotta epäselvä puhe saadaan korjatuksi..

Tarkoittaako aloittaja lässytyksellä sitä puhetta jossa jätetään r-, s- ja muutamat muutkin kirjaimet pois ja korvataan ne toisilla, siis rakas = lakat jne ?

Vai tarkoittaako aloittaja lässytyksellä sitä että äiti tai isä haluaa antaa lapselleen mahdollisuuden kertoa päivästään eikä turhia riehu kotiinlähdön nopeuttamiseksi ?

Henkilökohtaisesti en tykkää yhtään "lässytyksestä" puhetyylinä mutta en kyllä suostu hoputtamaankaan omaa taaperoani tiuskien tai riehuen.

Taaperomme ei kyllä ole hoidossakaan vaan on kotona minun hoidossani mutta siltikään en hyväksy aikuisten kiireitä jos lapsen tarpeet mitätöidään ja hänen puhumisensa yms.jätetään huomiotta.

• Tykkää
Reactions: Phoebsi
Alkuperäinen kirjoittaja hippiäitee;25845173:
Henkilökohtaisesti en tykkää yhtään "lässytyksestä" puhetyylinä mutta en kyllä suostu hoputtamaankaan omaa taaperoani tiuskien tai riehuen.

Tarkoitan lässytystä puhetyylinä. Se, että sille lapselle ylipäätään puhutaan lässyttäen.

Miten lässytys ja hoputtaminen nyt tässä liittyvät yhteen?

Yhteistyössä