Laskimo-ongelmat ja suonikohjut raskausaikana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nti80
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nti80

Vieras
Onko teillä muilla (jo mahdollisesti synnyttäneillä) kokemusta laskimo-ongelmista ja sen seurauksena syntyneistä suonikohjuista raskausaikana? Häviävätkö ongelmat synnytyksen jälkeen? Tasoittuvatko kohjut vai jäävätkö riesaksi?

Itsellä nyt 29. raskausviikko menossa ja toinen takareisi on sinisten ihon läpi kuultavien suonien peitossa. Osa suonista pullistelee ja etenkin pitkään istuessa aiheuttavat paineentunnetta ja kipua. Myös kurjan näkösiä mustelmia on ilmaantunut. Ongelmat alkoivat n. 1kk sitten. Lääkärit sanovat ainoiksi hoitokeinoiksi liikunnan, tukisukkahousut, Hirudoid Forten ja jalkojen koholle nostelun. Näitä olen yrittänyt toteuttaa, mutta ongelmat vaan pahenevat jatkuvasti. Jalkaa ei turvota, onneksi.

Myös kiinnostaa, jos joku on tällaisia suonia synnytyksen jälkeen käynyt hoidattamassa jossain, jos ovat jääneet näkyviksi. Eli miten kannattaa hoitaa? Nykyään kai vaahdotellaan ja hoidetaan laserilla? Ja kuinka paljon maksaa?

Täällä myös samat vaivat alkoi aikalailla samoilla viikoilla, kun sinulla...nyt minulla menossa rv 36 ja vaivat ovat helpottaneet. Tukisukat kokoajan käytössä ja lenkkeilyä päivittäin. Eikä ne ainakaan mulla ole jääny näkyviin synnytyksen jälkeen, nyt 3 raskaus.

Hyvä kuulla tällaisia kokemuksia :) Olen saanut lääkäreiltä laidasta laitaan kommentteja. Yksi sanoi, että "ei nuo ongelmat tuosta ainakaan helpota loppua kohti ja tuskin nuo jäljet pois lähtevät synnytyksen jälkeen" ja toinen oli hyvinkin positiivinen, että tuskin joudun synnytyksen jälkeen kohjuista kärsimään. Noh, se jää nähtäväksi. Osasin odottaa raskaaksi tultuani vaikka minkälaisia vaivoja, mutta en ollut kuullutkaan tällaisista! Äidillänikään ei ole suonikohjutaipumusta, enkä ole ylipainoinen, päinvastoin. Mutta pienihän tämä tuska on siitä, että saadaan vauva maailmaan :)
Eniten pelottaa laskimotukokset, ja olenkin siksi ollut jo jonkin aikaa sairaslomalla, koska työni on istumatyötä ja se aiheuttaa sellaiset tuskat, että oksat pois..

Hyvä kuulla tällaisia kokemuksia :) Olen saanut lääkäreiltä laidasta laitaan kommentteja. Yksi sanoi, että "ei nuo ongelmat tuosta ainakaan helpota loppua kohti ja tuskin nuo jäljet pois lähtevät synnytyksen jälkeen" ja toinen oli hyvinkin positiivinen, että tuskin joudun synnytyksen jälkeen kohjuista kärsimään. Noh, se jää nähtäväksi. Osasin odottaa raskaaksi tultuani vaikka minkälaisia vaivoja, mutta en ollut kuullutkaan tällaisista! Äidillänikään ei ole suonikohjutaipumusta, enkä ole ylipainoinen, päinvastoin. Mutta pienihän tämä tuska on siitä, että saadaan vauva maailmaan :)
Eniten pelottaa laskimotukokset, ja olenkin siksi ollut jo jonkin aikaa sairaslomalla, koska työni on istumatyötä ja se aiheuttaa sellaiset tuskat, että oksat pois..

Mulla taisi olla pieniä suonikohjuja ja yksi isompi toisessa takasääressä jo ennen raskauksia. No, eipä ne kahden raskauden jälkeen parempaan ainakaan menneet. Erityisesti se iso ärtyi aina silloin tällöin kuumottavaksi ja kivuliaaksi. Välillä taas meni ihan mukavasti. Kävin sitten tokan vauvan jälkeen hoidattamassa vaahtoruiskutuksella. Koko homma maksoi muistaakseni semmoiset 800€ Kelan korvauksen jälkeen. Multa hoidettiin vain toista jalkaa, toinen ei ole oireillut. Nyt odotan kolmatta, katsotaan miten käy, ainakaan hoidetussa jalassa ei pitäisi enää olla sellaisia laskimoita, jotka voivat sairastua.
mammma77 24+3

Viimeksi muokattu:
Ekassa raskaudessa oli nivusissa suonet sinisenä ja aivan pullollaan (ihan oksettavan näköiset) ja reiden etuosassa pullotti suoni. Nivusista pullottavat siniset suonet jäivät synnytyssaliin, reidessä pullottanut suoni ei enää pullota, mutta on sininen. Toisen polvitaipeen taakse tuli raskauden jälkeen aivan hirveä suonikohju ja niitä rumia hiussuonia (vai mitälie sinipunaisia kiemuroita) ristiin rastiin. Jalka on hirveän näköinen! Mutta hassua oli että ne tuli vasta raskauden jälkeen. Varmaan kun kaikki lapset on kasassa joudun jalkoja hieman fiksaamaan ;)

Yhteistyössä