Laskettuaika 2022

Hui, kaikkea sitä onkin avuttomalla ensiodottajalla edessä :) En oo itse edes ajatellut oikein synnytykseen asti. Luulen, että alkaa olla enemmän mielessä vuodenvaihteen jälkeen, kun hyvin jos menee ollaan jo silloin pian vikalla kolmanneksella. Ei oo vielä tullut tehtyä hankintojakaan, oikeestaan mitään...
 
  • Tykkää
Reactions: minttuni
Kiitos, hyviä vinkkejä taas! Jättisiteet olis kyllä hyvä, kannattaisikohan suosiolla ostaa valmiiksi jotain semmosia kotiin. Oon vuosikausia käyttänyt kuukuppia, niin siteitä en ole minäkään muistanut :D
Kannattaa ostaa, niitä kyllä kuluu alkuun. Ne oli hyviä mitkä tuli äitiyspakkauksen mukana. En muista mitä ne oli, mutta itselle parhaita oli libressen isoimman yösiteet niiden sairaalan siteiden jälkeen.
 
vierailija
Kiitos, hyviä vinkkejä taas! Jättisiteet olis kyllä hyvä, kannattaisikohan suosiolla ostaa valmiiksi jotain semmosia kotiin. Oon vuosikausia käyttänyt kuukuppia, niin siteitä en ole minäkään muistanut
Vinkkinä kuukuppia ei pysty vähään aikaan käyttämään synnytyksen jälkeen. On paikat sen verran hellänä. En pystynyt edes silloin kun ekat menkat synnytyksen jälkeen tuli n 4 kk synnytyksestä.
 
vierailija
Olen kyllä tästä tietoinen, mutta jos tuo nipti on tulokseeton ja ultrat normaaleja, niin oma järki sanoo että mennään ultran mukaan, etenkin kun minulla tosiaan on ylimääräisiä kiloja uskon siis että todennäköisyydet on samat, mitä ne olisi pelkän ultran perusteella.

Meillä on kaikki ihan hyvin! Kieltäydyttiin punktiosta, koska mitään havaittavissa olevia poikkeavuuksia ei ole, eli ilman niptiä kukaan ei ikinä olisi sanonut mitään Päästään nyt kurkkimaan vauvaa kerran kuukaudessa, mikä on oikeastaan ihan kiva asia gyne myös sanoi ettei he oikein tiedä miten hoitaa tällaisia tapauksia kun nipti kaikille on niin uusi juttu ja tulokseeton vain 0.5% kaikista testeistä, joten ne pitää meitä nyt enemmän silmällä ja jos päästään osaksi tutkimusta tämän asian saralla niin sitten saadaan vielä kolmas nipti rv24, mutta jos se edistää näiden hoitojen ja testien tarkkuutta niin käy minulle
Hei possu, saanko kysyä kuinka paljon sinulla on ylipainoa? Minulla painoindeksi 34:n kieppeillä ja olen miettinyt, miten paljon painoni lisää niptin epävarmuutta. Testi on niin kalliskin, että tulokseen pitäisi pystyä luottamaan... Seulonnat kohta edessä, suhtaudun vähän penseästi niihin epävarmuuden takia.
 
Hei possu, saanko kysyä kuinka paljon sinulla on ylipainoa? Minulla painoindeksi 34:n kieppeillä ja olen miettinyt, miten paljon painoni lisää niptin epävarmuutta. Testi on niin kalliskin, että tulokseen pitäisi pystyä luottamaan... Seulonnat kohta edessä, suhtaudun vähän penseästi niihin epävarmuuden takia.
Toki saa kysyä! Miun BMI on siinä 35 hujakoilla. 😅 Asun maassa, jossa nipti on lähes ilmainen, joten sitä kautta sinne päädyttiin ja tosiaan tuo kahdesti tulokseeton lopputulos on todella harvinainen (0,5% kaikista testatuista täällä, missä se on enemmän käytössä). Tsemppiä seuloihin! 🤞

Edit// se vielä piti sanoa, että näitä miettiessä kannattaa muistaa että nipt testaa sukupuolikromosomit sekä downin, pataun ja edwadsin syndrooman, joista noiss kahdessa viimeisimmässä näkyy aina poikkeavuuksia nt-ultrassa ja downikin jää kiinni 80% tarkkuudella, eli ne normiseulatkin on suht luotettavia..ja sitten on tietysti niitä harvinaisempia poikkeavuuksia, joita ei niptillä eikä edes lapsivesipunktiolla testata.
 
Viimeksi muokattu:
Käärmeinen
Esikoisen syntymästä on vieläkin muistissa se kuinka isäni ja pikkuveljeni tulivat meitä sairaalaan katsomaan ja koitin kääntää kylkeä sängyssä hyvin hitaasti sektion jäljiltä ja tuntui kuin litra jälkivuotoa olis tullut sairaalan siteeseen kerralla. Ja tulihan sitä senverran että oli pöksyissä, sairaalapyjamassa ja sängyssä ihan riittävästi kaikissa :-D onneksi pahin holahtelu loppui muutaman ekan päivän kuluessa.

Mä ostin jo jokin aika sitten parit imetysliivit jo nyt käyttöön, kun tissit otti kasvuspurtin. Kankaisia liivinsuojuksia pitää vielä hankkia jossain kohtaa... esikoisen kanssa en käyttänyt laisinkaan mitään nännirasvoja, rintakumeja tms, ei ollut mitään arkuutta. Kätilö opasti sairaalassa ja imetys makuulla lähti sujumaan oikeastaan heti. Kotona sitten opettelin muutaman viikon toivuttuani imettämään muutoinkin kuin makuulla. Olin skeptinen imetyksen onnistumisen suhteen, kerran synnytyskin meni aivan metsään, mutta se olikin aika helppo pala kakkua sitten minulle ja korjaava kokemus synnytyspettymyksen jälkeen. Esikoinen viihtyi tissillä ensimmäisen parin kuukauden ajan n. 7-8h vuorokaudessa, sen jälkeen imetykset alkoivat nopeutua eikä ollut itse niin kiinni vauvassa.

Täällä kyllä tulee vastaan sitä ja tätä minkä uudelleensynnyttäjäkin on autuaasti ehtinyt unohtaa :D täytyisi vissiin joku lista tehdä mitä kaikkea kotiin tarvitaan.
 
Käärmeinen
Ja minttuni, mullakin oli rintapumppu esikoisen kohdalla. Jostain syystä vain sen kanssa ei maitoa herunut samalla tavoin, joten en oikeastaan lopulta sitten enää käyttänyt sitä, vaan käsillä hoidin homman. Nämä tietysti tietää vain kokeilemalla. Pakastelin sitten sellaisia n. 50-60ml miniannoksia niin että pakastimessa oli aina muutama hätävara.
 
Heh, täytyy palata paremmalla ajalla ja tehdä tämän keskustelun perusteella muistilistaa, mitä kaikkea pitää muistaa hankkia. Nyt ollut vain isommat hankinnat mielessä, vaunut ostettiin jo käytettynä ja vielä puuttuu autoon istuin, mutta sen aika on sitten vasta lähempänä laskettua aikaa.

Täällä 17+2 menossa ja juuri äidille valitin, että kun ei tunnu mitään tai missään tämä raskaus eikä juuri vielä näykään, että melkein jo stressaa onko kaikki kunnossa Mutta äiti sitten totesi, että hänelläkin on aikanaan ollut "helpot" raskaudet, loppuvaiheessa vaan tietysti tukala olo. Ollaan myös siskojeni kanssa kaikki synnytty kait hyvin täsmällisesti laskettuna aikana +-1 päivä, eli pientä toivoa on, ettei tämä meidän vauva ainakaan kovin paljon yli menisi.
 
@Andune hyvä idea, pitää itsekin alkaa kirjaamaan ylös asioita! Tiedättekö mistä kaikkialta voi saada näytepakkauksia vauvajutuista? Kaikki ilo irti :D Libero-laukku ja BabyBox on jo tiedossa.

Viikot vierii. Edelleen yksinäistä oloa. Kova tarve puhua asioista. Vaikka edes naapurille, hirveästi selitän jotakin, jos joku jaksaa kuunnella. Täällä palstallakin pyörin ja ilahdun, jos joku käynyt kommentoimassa jotain :) täällä on muuten synnytysvalmennukset etänä, ei olla vielä osallistuttu, mutta seuraavaan osallistutaan
 
@Andune hyvä idea, pitää itsekin alkaa kirjaamaan ylös asioita! Tiedättekö mistä kaikkialta voi saada näytepakkauksia vauvajutuista? Kaikki ilo irti Libero-laukku ja BabyBox on jo tiedossa.

Viikot vierii. Edelleen yksinäistä oloa. Kova tarve puhua asioista. Vaikka edes naapurille, hirveästi selitän jotakin, jos joku jaksaa kuunnella. Täällä palstallakin pyörin ja ilahdun, jos joku käynyt kommentoimassa jotain täällä on muuten synnytysvalmennukset etänä, ei olla vielä osallistuttu, mutta seuraavaan osallistutaan
Tsemppihalauksia sinne, toivottavasti fiilikset parantuu❤
Jään mielelläni kuulolle myös noista ilmaisjutuista kun mäkin tiedän vain noi 2:X3:

Omaa oloa.
Taitaa nyt olla menossa se seesteinen keskiraskaus minkä luulin jo sen ikuisuuden kestäneen oksentamisen kanssa jäävän haaveeksi, nyt tajuaa miten synkkiä ajatuksia olikaan siinä kohtaa. Viimeksi oksennettu viime viikolla.
Ihanaa kun voi syödä normaalisti ja ruoka maistuu hyvälle, nautin myös vaan ihan kotiaskareista tai kaupoilla käymisessä🥰
Mahasta on tullut kommenttia että iso on, jännä vaikka kiloja ei oo kertyny yhtää, vieläkin ollaa miinuksella :D
Yli puolet raskautta takana ja nyt kun tiedetään sukupuolikin niin helpottaa ostoksia 🤩
Vaunut täytyy kohta käydä varaamassa mikäli meinataan saada ne mitä halutaan, niissä toimitusaika saattaa olla pidempi nyt tän maailman tilanteen vuoksi.
Vauvan liikkeet on nyt säännölliset ja hän on herättänyt mut nyt aamuisin, vielä ainakin tunnen vain iloa ja pakahdun onnesta kun toinen ilmoittaa et täällä ollaan😍
Katellaan sitten mikä fiilis on loppuvaiheessa kun alkaa monoa tulee kylkiluihin niin että sattuu :D
Äitiyspakkausta ei varmaan oteta kun ei näyttänyt mieluiselta😏
Käytettynä tulee ostettua aika paljon, vaunut taitaa olla melkeen ainuut mitkä tulee uusina.
Tällä viikolla neuvola jossa varmaan vihdoin se sokerirasitus aika annetaan🙂
 
Käärmeinen
Minttuni, oletko vielä töissä (teetkö etänä?) vai joko äitiysloma alkoi? Ainakin itse huomaan että kun on puuhaa, niin yksinäinen olo ja yksinäisyys vähän helpottaa. Taisit sanoakin, että meinaat ottaa neuvolassa puheeksi. Ja voihan niitä neuvolakäyntejäkin pyytää useammin, jos se helpottaa. Jutteletteko te kotona aiheesta?

Minäkin jään kyttäämään noita näytepakkauksia, vielä en ole mitään tilannut.

Alinna86, sinulla on ollut niin pitkä ja kivinen tie tuohon seesteiseen keskiraskauteen mitä olen täältä ja muistakin keskusteluista lueskellut, että nyt nautit :) Olet sen todellakin ansainnut! Ensin kaikki keskenmenot ja sitten tuo pitkään jatkunut pahoinvointi ja jännitys meneekö kaikki hyvin.

Andune, eiköhän kaikki mene hyvin ja toivottavasti sinullakin on helppo raskaus :)

Omaa napaa. Näin lyhyehkönä ja lyhytselkäisenä kohtu lähentelee jo kylkiluita. Istun ehkä jotenkin lievästi vinossa oikealle ja vauva ehkä punkeaa itseään enemmän sille puolelle, ainakin maha on vähän kallellaan siihen suuntaan. Oikean puolen kylkikaari on alkanut tuntumaan vähän kipeältä iltaisin. Esikoisen kanssa tämä vaihe tuli muistaakseni pari viikkoa myöhemmin mutta nyt se on sitten alkanut. Närästys on myös parina yönä valvottanut viikon sisään. Luottavainen olo, kun liikkeet tuntuvat jatkuvasti. Samalla vähän ahdistunut olo, kun miettii miten tämä nyt jo alkaa mennä vähän tukalaksi tämä meno. Ensi viikolla on tiukka työviikko joulunaluskiireineen ja pomo lupaili joku päivä raapustaa sen uuden työsopimuksen niin pääsisin vihdoin Kelasta hakemaan etuuksia.

Esikoisella on vähän hankala vaihe vauvaan liittyen, mies tuntuu tässä viikkojen vieriessä innostuvan enemmän ja hänelle tulee ajatuksia mitä vauvalle tulisi hankkia. Tosin esikoisella voi liittyä osittain joulun tuloonkin tämä vaihe.. jätin kuitenkin soittopyyntöä hoitajalle että juteltaisiin esikoisen asioista.

Onneksi kaikki joululahjarumba oikeastaan tuli eilen päätökseen, ostetut, tilatut ja itsetehdyt on kaikki pakattu ja kaikki pitäisi olla huomioituina. Jos tässä ehtisi vähän huilata ennen ensi viikon tiukkaa viikkoa.
 
Kiitos tsempeistä @Alinna86 ja Käärmeinen ❤ Teen etänä töitä, ja se on kyllä totta että työpäivän aikana on tarpeeksi puuhaa, ei ehdi miettiä. Kotona jutellaan kyllä onneksi asioista. Ehkä kaipaan sellaista vertaistukea. Neuvolassa seuraavalla kerralla mainitsen, mielelläni voisin käydä neuvolan kautta jossain juttelemassa :)

Tsemppiä kaikille eri vaiheisiin! Saataisko tänne mukaan uutta porukkaa? Elokuisiako jo alkaa tulla :D Aika menee nopeasti!
 
Täällä on nyt menossa 14+3 ja pikkuhiljaa uskaltanut tehdä hankintoja (vaatteita, vauvakirja ja muutama pehmolelu). Sain äidiltäni minun vanhan äitiyspakkauksen vuodelta - 86, jossa oli säilyttänyt mm. Vaatteet jotka on ollut päälläni laitokselta kotiutuessa (body, kietaisupaita, sukat ja myssy) oli myös vaunuissani käytetty lelu ja muuta pientä tavaraa. Mietin, että olisipa ihana idea, jos pukisi oman vauvan samoihin kotiutumisvaatteisiin.
Aika menee hitaasti ja nopeasti samaan aikaan. Outoa ajatella, että jos kesällä kaikki olisi sujunut loppuun asti hyvin, vauva syntyisi nyt helmikuussa. Mutta sitten ei olisi juuri tätä yksilöä olemassa, joka on muodostunut itselle todella rakkaaksi jo nyt ❤
Liikkeitä ei vielä tunnu, mutta kohtu noussut huomattavan paljon. Dopplerilla joutuu jo kurvailemaan navan alapuolella.

Ihanaa joulunaikaa kaikille ❤
 
Laskettu aika 2022 ⭐

4.1. Skyela
17.1. Irtokehys
29.1. Töppönen_
1.2. Minttuni
9.2. Puhalluskukka
12.3. Jonna83
25.3. Käärmeinen
3.4. Aneliina
14.4. Sohvapeitto
19.4. Alinna86
23.4. vaniljapulla
5.5. possu.
6.5. Piipaa93
14.5. Andune
4.6. Coguine
5.6. Charrypie-86
14.6. Bluebelle
15.6. Pandi, Kirjoh89
23.6. Pampula3
3.7. Apustaja
22.7. Eimy, Miumau2
 
Heippa!
Tänään käyty niskaturvotusultrassa ja alkoi kiinnostaa tuo nub-teoria. Osaako joku kuvan perusteella veikata tyttöä tai poikaa?
Oon yrittäny tiirailla meidän kuvia, mutta kallistun aina vuorotellen poikaan ja vuorotellen tyttöön 😆 Aikasemmista lapsista oon jälkeenpäin (RU tai synnytyksen jlk) kattonu että ”no ihan selvä tapaus”, mutta ”helpompaahan” se on sitten, kun on jo RU:ssa kerrottu kumpi 🙈😆 Voidaan yrittää yhdessä arvuutella, mutta kai varmimman vastauksen osaisi antaa vain kokenut kätilö!
 
Mä en oikeasti ymmärtänyt rakenneultrassakaan, mistä ultran tekijä osasi veikata sukupuolta :) Näytti kyllä, mistä kohti asiaa katsoi, mutta multa meni onnellisesti yli hilseen :) Tytön puolelle kallistui, varmana en uskalla pitää (kuten ei kai ikinä olekaan). Molemmat käy sinällään, oisi vaan kaikki oleellinen jatkossakin hyvin!
 
Ihana tuo uusi äitiyspakkaus. Tai no aina ovat minusta ihania :D silti me otimme rahana. Aiempien vuosien tuotteita olemme käytettynä hankkineet/hankkimassa.

En minäkään ymmärrä yhtään mitään, miten se ultraaja mitään näkee :D sykkivä sydän ruudulla, sen olen nähnyt. Ja joo, kyllä oikeasti näen missä pää jne. Mutta sukupuolikin unohtui kysyä rakenneultrassa, kun olin niin jännityksissäni, että onhan kaikki hyvin :D
 
Tänään oli nt-ultra. Niskaturvotus 1.3 (normaali jos alle 3). Trisomia 18 ja 21 riski luku 1/100 000, eli äärettömän pieni riski. Ultrassa kaikki hyvin, vastasi täsmälleen viikkoja 13+1. Ultraaja katsoi tosi tarkasti kaikkia paikkoja ja selitti mitä missäkin on. Nähtiin myös 3d ja 4d kuvaa. Ja saatiin 9 kpl kuvia mukaan.

Erittäin aktiivinen liikkuvainen kaveri kyydissä. Kaikki raajat löytyi, normaalit, aivot normaalit, sydän normaali rakenteinen, mahalaukku ja virtsarakko löytyi, munuaiset ja palleakaari näkyi. Syke mittaushetkellä 159 x/min. Kuultiin myös syke. Ultraaja selitti hyvin tarkkaan mitä missäkin näkyi. Vastasi viikkoja, laskettua aikaa ei tarvetta siirtää. Se pysyi 15.6.22. Jalat oli tiukasti ristissä, sukupuoli selviää myöhemmin.
Oli Huippua, että puoliso pääsi kanssa näkemään ja kuulemaan tuonne käynnille.
 
Käärmeinen
Koitin nub-teorian opein katsella meidän nt-ultrakuvia, en kyllä saanut selkoa suuntaan enkä toiseen 😀 en edes katsellessani niitä rakenneultran jälkeen jossa tyttölupaus annettiin.

Huomisen työpäivän kun vielä jaksaisi niin alkaisi viikonloppu ja saisi nukkua. Jäätävä väsymys ollut reilun viikon riesana..
 
Tänään oli nt-ultra. Niskaturvotus 1.3 (normaali jos alle 3). Trisomia 18 ja 21 riski luku 1/100 000, eli äärettömän pieni riski. Ultrassa kaikki hyvin, vastasi täsmälleen viikkoja 13+1. Ultraaja katsoi tosi tarkasti kaikkia paikkoja ja selitti mitä missäkin on. Nähtiin myös 3d ja 4d kuvaa. Ja saatiin 9 kpl kuvia mukaan.

Erittäin aktiivinen liikkuvainen kaveri kyydissä. Kaikki raajat löytyi, normaalit, aivot normaalit, sydän normaali rakenteinen, mahalaukku ja virtsarakko löytyi, munuaiset ja palleakaari näkyi. Syke mittaushetkellä 159 x/min. Kuultiin myös syke. Ultraaja selitti hyvin tarkkaan mitä missäkin näkyi. Vastasi viikkoja, laskettua aikaa ei tarvetta siirtää. Se pysyi 15.6.22. Jalat oli tiukasti ristissä, sukupuoli selviää myöhemmin.
Oli Huippua, että puoliso pääsi kanssa näkemään ja kuulemaan tuonne käynnille.
Voiko kallon muodosta päätellä jotain? (siis sukupuolta)
 

Yhteistyössä