laskeskelinpa tuossa raskaana olevan kaverin ryyppyjä juhannukseni ratoksi...

  • Viestiketjun aloittaja vähän ihmettelen
  • Ensimmäinen viesti
vähän ihmettelen
mökillä oltiin, veljen vaimo kyseessä ja on raskaana niin että on LA marraskuussa.

torstaina otti puolitoista pulloa, hitaasti mutta silti. joi siis vielä puolet miehen kaljasta.

lauantaina otti yhden kaljan.

sunnuntaina joi lasin viiniä lounaalla ja illalla melkein kaksi pulloa!

sanoin hänelle että onko järkeä kun on raskaana mutta kuulema on aina juhannuksena ottanut eikä muuten juo lainkaan mikä on varmaan totta koska he ei kumpikaan käytä normaalisti alkoholia.

mutta mietin että pitäisikö jonnekin ilmoittaa. on heillä jo kaksi lasta ennestäänkin.
 
Onhan tää provo?

Lisäys: Minä siis oletin, että "pullot" olivat kaljaa.

Ja ihmettelen, miksi joku näin kauheasti shokeerantuu. 100% riskitöntä ei ole, mutta ei tuo ole mun mielestä mikään iso määrä. Viinimaissa juodaan viiniä raskaanakin, en ole kuullut että FAS-tilastoissa olis mitään kovin suurta eroa.
 
haloo
Jos joi 1,5 pulloa keskiolutta niin ei se satunnaisena määränä ole vielä minkään ilmoituksen aihe. Juu, suositus ( ja monen, minunkin linja ) on ettei yhtään. Mutta virallisestikin sanotaan, että tuo susitus on siksi, että jos olisi "lupa" juoda vähän, ihmiset rajaisit sen vähän hyvin eri tavoin. Jollekin se olisi 1 plo viiniä illassa, jollekin kulaus shampanjaa juhlissa. Totuus on kuitenkin se, ettei tuolla määrällä lapselle mitään tapahdu, jos ei ole tavallista että päivittäin noin ottaisi ( ja tässä olisi se vaara, että mopo karkaisi käsistä). Tuo määrä on niin vähäinen, ettei äiti ole siitä ollut edes hiprakassa, jos hitaasti on sen juonut.
 
...
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja r:
Mitä ilmoittaisit ja minne?? Ei todellakaan tarvitse.
siis onko tuo teidän mielestä riskitöntä???? voi vaikuttaa lapseen vaikka kuinka paljon, aivoihin ja muuten!
Mutta mitä se ilmoitus mitään auttaa? Jokainen on just niin tyhmä kuin haluaa, eikä kukaan valitettavasti voi asialle mitään.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja r:
Mitä ilmoittaisit ja minne?? Ei todellakaan tarvitse.
siis onko tuo teidän mielestä riskitöntä???? voi vaikuttaa lapseen vaikka kuinka paljon, aivoihin ja muuten!
Mitä ajattelet että neuvolassa sitten tehdään. Valistetaan. Sen voit tehdä itsekin.

 
maisa
Itse en juonut koko raskausaikana kuin yhden lasin kuoharia kaverien häissä, mutta ei tuo ap:n raportti kovin pahalta kuulosta. Siis jos ne pullot on ollu kaljaa eikä kossua tms. Kyllähän sitä sanotaan, että raskaana ollessa saa juoda saunakaljan tai siiderin silloin tällöin.
 
Miuski harmailee
Valitettavasti Suomessa sikiötä ei vielä suojele mitkään lait. Ilmoitusta mihinkään ei siis kannata tehdä, koska kukaan ei tässä vaiheessa raskautta voi tehdä mitään. Jos kyseessä on kertaluontoinen otto, on vauvalla hyvät mahdollisuudet selvitä sitä hyvin. Kieltämättä silti vähän pistää mietityttämään, jos odottava ihminen ei pysty pistämään sikiön tarpeita oman itsensä edelle juhannuksena, niin pystyykö sit muutenkaan...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vähän ihmettelen:
mökillä oltiin, veljen vaimo kyseessä ja on raskaana niin että on LA marraskuussa.

torstaina otti puolitoista pulloa, hitaasti mutta silti. joi siis vielä puolet miehen kaljasta.

lauantaina otti yhden kaljan.

sunnuntaina joi lasin viiniä lounaalla ja illalla melkein kaksi pulloa!

sanoin hänelle että onko järkeä kun on raskaana mutta kuulema on aina juhannuksena ottanut eikä muuten juo lainkaan mikä on varmaan totta koska he ei kumpikaan käytä normaalisti alkoholia.

mutta mietin että pitäisikö jonnekin ilmoittaa. on heillä jo kaksi lasta ennestäänkin.
Ootko ihan pimee? Ei tuollainen määrä ketään vahingoita! Ällöttävä kyylä olet!
Mä olen aina ollut sitä mieltä, että ennenkuin arvostelee muita, pitää itsensä olla moitteeton ja sellaisia ihmisiä ei ole!
 
lässyn lässyn
taas näitä... mitäs jos se kyttäis sua ja kirjottelis tänne "pitäiskö tehdä ilmoitus kun mun miehen sisko on hirvee kyttääjä ja sit se joi siis kuvitelkaa JOI yhden lasin siiderii, jossa oli joku 0,2 % alkoholii ja hei siis sillon 6 lasta kotona, täähän on nyt ihan kamalaa.Pitäskö mun tehdä nyt sossuille ilmoitus että nää pennut otettas huostaan. SIIS ihan hirveää! voi luoja,musta tuntuu niin pahalta hänen lapsien takia jotka ihan VARMASTI on heitteillä." LUOJA, LOPETA TOLLANEN KYTTÄÄMINEN. oikeesti tuo on verrattavissa johonki sairauteen toisten asioista huolehtiminen. KOKO ajan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja r:
Mitä ilmoittaisit ja minne?? Ei todellakaan tarvitse.
siis onko tuo teidän mielestä riskitöntä???? voi vaikuttaa lapseen vaikka kuinka paljon, aivoihin ja muuten!
sitä ei kukaan tiedä mikä määrä alkoholia on haitaksi, näin mulle sanottiin neuvolassa. mä oon ollu ihan täysin tipattomalla molemmissa raskauksissa, vaikka juhannus olikin tai uusivuosi tai mikä tahasna muu pakkojuomispäivä. mä en uskaltaisi ottaa mitään riskejä. olihan tuossakin kuitnekin aika reippaasti juomista vaikka hissukseen niitä olikin tissutellut
 
Lissu
Mä en olisi ottanut. Mutta, nuo määrät eivät ole kovin pahoja, jos juominen ei ole toistuvaa. Siis jos tuossa on koko raskausajan alkot, niin ihan ok, vaikka ei niitä tietysti yhteen putkeen olisi tarvinnut vetää. Mutta toivottavasti ei tosiaan jatka samaan tahtiin..!
 

Yhteistyössä