Lariam ja raskaus, apua!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Seiferi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Seiferi

Vieras
Olen Lariam (malarialääke) kuurilla. Söin kuurin viimeisen pillerin kolme päivää sitten. Nyt huomasin että menkat on kaksi päivää myöhässä (yleensä säännölliset).. Lariamia ei saisi syödä raskauden aikana, eikä 2-3 kuukauteen kuurin lopettamisen jälkeen suositella raskautumista!!! :-( Nyt pelottaa tosi paljon että olen raskaana ja vaurioittanut kuurilla toukkaa!! Onko kenelläkään kokemusta Lariamista raskauden aikana? Käyn tänään töiden jälkeen ostaa testin, katotaan miten käy.

Mulla oli lariam kuuri toisella kolmanneksella eli aloitin viikolla 14. Silloin on ymmärtääkseni sallittua, jos malariariski katsotaan suureksi. Ensimmäisellä kolmanneksella ja loppuraskaudesta sitä ei suositella. Soita neuvolaan tai vaikkapa tk:n tartuntataudeista tietävälle hoitsulle. Osaavat kertoa tarkemmin!

Ennen turhaa huolehtimista kannattaisi varmaankin tehdä ihan raskaustesti. Se kyllä jo näyttää, jos menkatkin ovat myöhässä.
Kuukautiskierto voi kuitenkin olla herkkä kaikenlaisille muutoksille. Onhan ihan tuo lääkekuurikin saattanut siirtää ovuvaatiota ja siten pidentää kiertoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Elina1:
Joo, ja oot varmaan ollut matkalla, koska kerran syöt malarialääkkeitä. Matkakin voi vaikuttaa kuukautiskiertoon, sen aiheuttama stressi, aikaero, jne.

Toivotaan että näin.. Lapsi olisi haaveissa, mutta vasta reippaasti kuurin jälkeen. Käyn tänään ostamassa testin, niin asia selviää. Iiik! Jännittää...

Mun tietääkseni suositus Lariamista on muuttunut: nykyisin sitä saisi käyttää raskaudenkin aikana. Mutta kannattaa varmasti tarkistaa asia esim teratologisesta tietokeskuksesta, jos testi plussaa näyttää.

Kysyin samaa juttua Väestöliiton teratologisesta puhelimesta (tai mikä se onkaan nimeltään), ja sieltä sanottiin, että ei pitäisi olla mitään vaaraa, vaikka paketissa sanotaankin aika pelottavan kuuloisesti, ettei missään nimessä saisi tulla raskaaksi. Kuulemma uudemmissa tutkimuksissa ei ole havaittu, että Lariam aiheuttaisi mitään sikiövaurioita, joku minimaalinen riski ilmeisesti on, mutta ilmeisesti se on huomattavasti pienempi kuin malarian aiheuttama. Tuo Väestöliiton lääkäri kehotti ainakin minua syömään määrätyn kuurin loppuun, vaikka olin siis jo palannut Suomeen ja raskaustesti oli positiivinen.

Alkuperäinen kirjoittaja Elina2:
Kysyin samaa juttua Väestöliiton teratologisesta puhelimesta (tai mikä se onkaan nimeltään), ja sieltä sanottiin, että ei pitäisi olla mitään vaaraa, vaikka paketissa sanotaankin aika pelottavan kuuloisesti, ettei missään nimessä saisi tulla raskaaksi. Kuulemma uudemmissa tutkimuksissa ei ole havaittu, että Lariam aiheuttaisi mitään sikiövaurioita, joku minimaalinen riski ilmeisesti on, mutta ilmeisesti se on huomattavasti pienempi kuin malarian aiheuttama. Tuo Väestöliiton lääkäri kehotti ainakin minua syömään määrätyn kuurin loppuun, vaikka olin siis jo palannut Suomeen ja raskaustesti oli positiivinen.

Kiva kuulla että kuuri ei ole niin vaarallinen! Tein raskaustestin ja se näytti negaa. Edelleen menkat kuitenkin kateissa, nyt jo viidettä päivää.. No, ehkäpä Lariam on vaikuttanut kiertooni tai sitten tämä stressaus aiheesta..

Yhteistyössä