Lapsuutesi köyhä joulu?

Hilpuri Tilli

Tunnettu jäsen
21.06.2007
6 795
53
48
Olin kolmevuotias, kun (jälkikäteen äidin kertomana) meidän perheellä oli köyhä joulu. Rahat oli käytännössä lopussa. Saimme veljeni kanssa vain kolmipyörän, sekä pussillisen "ötököitä" (hämähäkkejä sun muita muovielukoita). Sen joulun muistan lapsuuteni jouluista parhaiten ja riemastuttavimpana! Ei lapselle aina se materia ole merkityksellisintä.

Paras joulu oli kun saatiin lahjaksi hotellipeli ja sitä pelattiin koko perheen voimin pitkälle yöhön. Ja ei ollut humalaisia öykkäröimässä. Rentoa yhdessäoloa.

köyhästä joulusta en tiedä, aina on ollut lahjoja. Ei välttämättä kaupan tavaraa vaan itse tehtyjä: nuken sänky, pehmolelu, kylpytakki jne.

Kaipa meilläkin oli köyhät joulut nykymittakaavassa. EIpä ollu ku se max 3-5lahjaa per joulu (niistäkin suurinosa just itsetehtyjä) mutta silti aina ihanat muistot. Leivottiin,pelattiin, oltiin pulkkamäessä ja yleensäkin yhdessä. EI todellakaan se lahjavuori tee jouluista muistettavia.

Yhtenä jouluna teini-ikäisenä sain vain yhden paketin. Siitä löytyi yösidepaketti. Silloin mietti, että mieluummin ilman lahjaa kuin tälläinen lahja. En tiedä, mitä äidin päässä liikkui, kun paketoi lahjaani. Yleensä nyt jotain pientä sain, mutta tuo oli riman alitus.

muistan että äiti ilmoitti aina etukäteen että ei saada lahjoja. se tuntui tosi pahalta vaikka olin jo 13v. ja se tuntui vielä kamalammalta kun oli vielä kaksi pikkusisarusta.
en voinut hyväksyä että mun vanhemmat ei osanneet hoitaa raha-asioitaan. meillä asui samassa taloudessa mummo joka minun mielestä kyllä sai eläkettä, en tiiä mihin hän ne rahat pisti mutta sekin ilmoitti jopa sukulaisille että meille ei tule joulua. sekin tuntui kamalalta.
ihmettelen setääni joka kuuli tämän, oisin minä antanut lahjan jokaiselle, heillä kuitenkin oli työpaikat. mutta ei. se vaan katto. sedän täysi-ikäinen lapsi oli ostanut meille paketit. olin yllättynyt.
mietin jälkikäteen missä on ihmisten lähimmäisestä huolehtiminen, en tarkoita nyt lahjomista. mutta lapselle se lahja on tärkeä. itse pelkäsin jouluna että en saa paketteja niin etsin niitä salaa kaapeista. kun llöysin sieltä lahja olin onnellinen, ehkä sitten saankin jotain,
nyt kun äitini sanoo että jouluksi ei osteta mitään niin sanoin sille että lapseni kuuullen et sitä sano,
kun lapseni kysyy saako hän paketteja sanon että tulee niitä ja ilmoitan että vaikka ei kysykkään

Köyhä joulu meillä oli aina :D Siis sikäli, etten saanut niitä lahjoja mitä olin toivonut. Vanhemmat osti aina jotakin käytännöllistä, puseron, sukkia. Sukukin oli köyhä, niiltäkään ei tullut juuri mitään lahjoja.
Paras oli ehkä, kun oltiin murkkuikäisiä siskoni kanssa. Mummoni antoi mulle puhdistusemulsion ja siskolle kasvoveden, oli ostanut ne jostain huutokaupasta. Sanoi, että käyttäkää niitä puolkkiin.
Muistan, kun olin jotain 13 ja aloitin jo kesällä jankutuksen että olisin saanut koirakirjan lahjaksi. Se oli yksi tietty koirakirja, en olisi halunnut mitään muuta kuin sen. Jouluna sain vanhemmiltani yhden kovan paketin, ilahduin että onkohan siellä se kirja. Siellä oli konvehtirasia.

[QUOTE="vieras";25262191]Yhtenä jouluna teini-ikäisenä sain vain yhden paketin. Siitä löytyi yösidepaketti. Silloin mietti, että mieluummin ilman lahjaa kuin tälläinen lahja. En tiedä, mitä äidin päässä liikkui, kun paketoi lahjaani. Yleensä nyt jotain pientä sain, mutta tuo oli riman alitus.[/QUOTE]

:( Ehkä ei äidilläsi ollut kaikki ihan hyvin tuolloin, eikä itsekään tajunnut asiaa. Itsellä on jäänyt taas mieleen kun omat isovanhemmat alkoi vanhuuden höppänyyttään ostelemaan outoja lahjoja, eikä oma isä älynnyt niihin vielä puuttua. Aluksi kun olin jotain alle 10v. en sitä vielä ymmärtänyt, mutta aikaa myöten kyllä. Itkeä tihrustin kun sain niiltä jonkun nuken, vaikka en ollut aikoihin enää nukeilla leikkinyt ja perinteisen 300 mummon markan kuoresta löytyikin joku 50mk. Olihan se shokki tällaiselle hyvään tottuneelle. Joka ikinen joulu äiti on kuitenkin muistanut toitottaa (edelleenkin), että tänä jouluna ei sitten tule paljoa lahjoja kun ei ole varaa.

Yhteistyössä