Lapsivesipunktio+keuhkot

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rv 37+1
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rv 37+1

Vieras
Olen menossa lapsivesipunktioon parin viikon päästä kun 37 rv täyttyy. Lapsivedestä on tarkoitus tutkia vauvan keuhkojen kehittyneisyyttä synnytyksen käynnistystä varten. Vauva on suurikokoinen johtuen diabeteksestä, johon nyt insuliinihoito. Olisin kiinnostunut kuulemaan lapsivesipunktiosta toimenpiteenä, omia tuntemuksiasi asiasta? Pääsitko punktion jälkeen heti kotiin vai täytyykö jäädä esim. hetkeksi tarkkailuun? Myös jos punktio tehtiin sinulle näillä loppuviikoilla niin käynnistyikö synnytys punktiosta (lääkärin mukaan sekin on mahdollista)?

Entä jos keuhkot eivät vauvalla ole vielä kypsyneet, niin millainen ja miten annetaan vauvan keuhkoja kypsyttävä lääkitys?

Kiitos kaikille jo etukäteen vastauksista!

Mulle tehtiin lapsivesipunktio viikolla 34 (tutkittiin keuhkojen kypsyyttä). toimenpide oli mielestäni helppo; ei siis tehnyt kipeää. Pistettäessä vähän nipisti, siinä kaikki. Mulla toimenpiteen teki vaikeaksi se, että lapsivesi oli tosi vähissä, joten lääkäri joitui olemaan tosi tarkkana, sillä ainoa vesilätäkkö oli vauvan kasvojen kohdalla. Lääkäri sanoi silloin, että tavallisesti on lääkärille helppo juttu siis tuo pisto, jos vettä on normaalisti. Itse jouduin jäämään tarkkailuun (KTG) ja vuotoa tuli hiukan, koska jouduttiin pistämään istukan läpi. Muutaman tunnin jälkeen pääsin kotiin. Mitään erityistä ei siis pistosta seurannut. Ymmärsin, että jonkin aikaa joutuu aina olemaan seurannassa. Meillä ei vauvan keuhkot olleet kypsät, mutta siitä huolimatta jouduttiin sektoimaan viikko punktion jälkeen. Vauva joutui kaappiin ja sai happea pari viikkoa sairaalassa yms. Mutta sen jälkeen kaikki sujunut hyvin. Nyt poika jo vuoden. Tsemppiä paljon. Toimenpide oli siis mielestäni helppo!

Yhteistyössä