lapsivesikokeeseen menossa/niskaseerumitulos hämmentää

Hei
onko Sinulla vinkkiä/kokemusta lapsivesitutkimuksesta? Miten siihen pystyy henkisesti varautumaan, tuntuu että tämä hermostuminen vie kaiken energian- pelottaa lapsen puolesta. Testi tehdään 2.11.

Mitä tämä tulos oikeastaan oikeasti tarkoittaa? automaattisesti että lapsi on sairas vai että näin ei välttämättä aina ole? en ymmärrä.

Saimme niskaseerumikokeessa positiivisen tuloksen eli riski saada sairaslapsi on kasvanut (1:25) Eikö tämä oli erittäin huono luku? Niskaturvotus oli 1.6 yksityisellä ja naistenklinikalla 1.4- 1.7, ultrassa lapsi liikkui aktiivisesti- hyvä merkki. kaikki mitat ovat kunnossa ts. ajankohdan mukaiset. kaikki siis vaikuttaa hyvältä ilman tuota verikokeen seerumitulosta....
Olen 39 vuotias..

Kiitos vastauksestanne.

 
Heippa! Mulla ei ole mitään kokemusta tuosta asiasta, koska edes seerumitutkimuksessa en ole käynyt, mutta ilmeisesti saadaan tieto lapsen kromosomeista, jolloin voidaan (lähes?) varmasti sulkea pois kaikki trisomiat, esim. Downin syndrooma. Sanoisin, että riskilukusi ei ole mitenkään suuri, onhan se vain neljä sadasta. Voi kun et etukäteen siis huolehtisi. :hug: Niskaturvotus ei ole suuri, käsittääkseni yleensä ns. riskiraja on 2,5 mm. Varmaankin tuohon riskilukuun vaikuttaa ennen kaikkea ikäsi, joka automaattisesti nostaa sitä jonkin verran. Joka tapauksessa on paljon paljon suuremmat mahikset, että lapsi on terve kuin että jotain olisi pielessä. Kaikkea hyvää lapsivesikokeeseen!
 
Meillä oli niskaturvotus 1.99, eli normaalin rajoissa, mutta veriseula
antoi riskiluvuksi 1:240. Punktioajan varasin saman tien, niin
negatiivissävyinen oli ilmoitus siitä mikä lapsella "saattaa" olla.

Punktion odottaminen oli tosiaan synkkää ja raskasta, ja sen jälkeen
tulosten odottaminen. Meillä tulokset tuli päivää vaille kaksi viikkoa
punktion jälkeen ja kromosomeilta terve poika on tulossa. Myös
rakenneultrassa kaikki oli kunnossa. Tosin muutama viikko odotuksesta
meni siinä aaltoilevassa hädän ja toivon tunteessa, nyt yritetään
palata onnelliseen odotukseen.

Jälkikäteen asiasta viisastuneena tästä asiasta voisi jutella vaikka
neuvolatäti jo heti alkuraskaudessa, koska riskiluvun saa laskettua
suoraan iän perusteella (minulla ikää 36 v.), veriseulasta etsitään vain vielä viitteitä jos joku on vialla. Ei olisi tällä asialla tarvinnut stressata näin paljon, koska etukäteistietoa ei minullakaan tästä asiasta ollut, netin kautta hätäpäissäni vastauksia sitten etsin itku kurkussa.

Riskiluku ei tarkoita että joku olisi vialla, paljon todennäköisempää
on että kaikki on kunnossa. Minä en saanut asialta kylläkään enää mielenrauhaa vaikka punktion perumista suunnittelinkin, hätä oli
suuri, suhteettoman suuri näin jälkiviisaana ajatellen sillä tiesinhän
iän kasvattavan riskiä, mistään riskiluvuista en kylläkään ollut kuullut.

Näillä palstoilla on paljon mielipiteitä tästä uudesta veriseulasta, ja
jos mullekin olisi asiasta rauhallisesti juteltu jo heti alussa, olisi
asia helpompi valita, haluaako tutkimuksia vai ei, tällä tyylillä saadaan
yliherkkiä yöunensa menettäneitä odottajia, mikä ei voi olla
vauvallekaan hyväksi. Yritä siis rauhoittua, omasta ja vauvan puolesta
ja voimia, niitä tarvitaan..

Elinaruu 20+2
 

Minulla ei kokemusta tuosta seerumiseulasta ja niskapoimu ultrakin oli kunnossa mutta jäätin rakenneultrassa kiinni kahdesta poikkeamasta ja lapsivesipunktio tehtiin kaksi päivää sitten.
En joutunut onneksi kauaa odottelemaan, neljän päivän päästä rakenneultrasta sain jo ajan punktioon. Sinne meneminen pelotti paljon, itse toimenpide ei ollut yhtään kivulias, korkeintaan hieman epämiellyttävä. Siinä vaiheessa kun näin neulan olevan kohdussa (ultralaitteen kautta siis) rupesin katselemaan pois päin.
Nyt pelottaa lähinnä se pieni keskenmenoriski, ei oikein saa nukuttua ja jokainen nipistys saa olon säikyksi.
täällä on tosi hyvä keskustelu otsikolla "muita sikiöseiloissa kiinni jääneitä" jota kannattaa käydä lukaisemassa
 
Meilläkin hälytti ainoastaan tuo seerumiseula. Riskiluku meillä oli 1:230. Terveen tytön kromosomit kuitenkin oli ja nyt meillä on terve 5 kk tyttö. Sulla varmaan tuo ikä nostaa sitä riskilukua suuremmaksi. Mutta käväses lukeen http://keskustelu.kaksplus.fi/t614185,600 tuota ketjua. Siellä kirjoittelee samassa tilanteessa olevia.
Suuret halit ja jaksamiset :hug:
 
Nuo veriseulat antavat tosi usein vääriä hälytyksiä; ikä, epäsäännölliset kuukautiset, lääkitys vaikuttavat tulokseen häiritsevästi.

Itse en ottanut koko veriseulaa, ainostaan np-ultrassa kävin, (4d-ultrassa yksityisellä).

Tuo niskaturvotus on ihan normaalin rajoissa. Luulisi,että jos jotain on olisi tuo nikapoimu-ultran tuloskin ollut korkeampi.

:hug:
 

Yhteistyössä