LAPSITYRANNI TV OHJELMA

Tämää ohjelma oli viimeksi aivan kamalaa katsottavaa 2,5 vuotias pikku mies määräsi aivan kaikesta perheessä ja vanhemmat vaan naureskelivat.

Isommat lapset olivat taustalla ja myöhästelivät koulusta kun ei äiti saannut pikkuiselle vaatteita päälleen. Vanhemmat eivät oleet vanhenpia vain "kavereita" pikkuiselle. Kaikki mitä pienelle lapselle puhuttiin oli kysymys muodossa ja jos lapsi ei halunnut niin ei sitten vaan odoteltiin josko myöhemmin kelpais taikka haluisi.

Mutta onneksi lopussa näytettiin että pojalla kaikki hyvin ja vanhemmilla riitti rahkeet alkaa laittaa lapselle rajoja.

Pukemisesta tuli mieleen, kun siinä jaksossa äiti ei saanut pojalle kamppeita päälle. Mun mielestä pikkuriiviölle voi ja pitääkin pukea vaikka väkisin, jos muuten ei onnistu. En tarkoita kovakouraista pukemista vaan sen verran jämäkkiä otteita, että vaatteet saadaan päälle.
Mielestäni tiettyjä asioita ei kysellä lapselta, vaan aikuinen voi päättää "marssijärjestyksen". En valmista ikinä ruokaa sen mukaan mikä sattuisi kenellekin maistumaan, vaan koko perhe syö samaa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.04.2006 klo 14:28 hippibaby kirjoitti:
Olisin kiinnostunut lukemaan mielipiteitä kyseisestä ohjelmasta... :wave:
Noh, mulle tuli viimeks mieleen että haluaiskohan se pikkupoika nähdä sitten isompana millaisessa ohjelmassa kaiken kansan nähtävillä hän on 2,5v. raivonnut...eli lapsen yksityisyyden suoja on aika olematon.
Ja sit et joskus tuntuu et niillä lapsilla on syvempiäkin ongelmia ja että saako ne muuta apua kuin supernännin ohjeistuksen. Ja mikä on muutenkin ohjelmantekijöiden vastuu...jääkö ne perheet sit oman onnensa nojaan kun Jo-Jo poistuu ovesta. Ehkä niissä ohjelmissa on paljon sellasta taustatyötä jota ei sitten näytetä mutta tollasenaan se on kyllä miusta varsin kyseenalainen, mutta kiinnostava, freakshow josta kyllä on mullekin irronnut parit vinkit.... B)

Musta tosi hyvä ohjelma!

Mun oma nyt 3-vuotias tyttöni oli koko viime vuoden aivan järkyttävän mahdoton. En ole kenelläkään lapsella sellaista uhmaa nähnyt. Ja kun on muutenkin kyseessä temperamentikas ja omapäinen lapsi, niin voitte uskoa, että olin helisemässä hänen kanssaan.

Meillä tokikaan kyse ei ole siitä, että olisin sellainen rassukka kuin ne vanhemmat, joita tuossa ohjelmassa on. Meillä kyllä asetetaan rajoja ja niiden noudattamista valvotaan, mutta kun aina ei vaan ollut niitä keinoja, joilla tilanteista ois selvitty.

Tuosta ohjelmasta sitten poimin parhaat ideat mm. arestin ja sain vahvistusta monille omille ajatuksilleni siitä, että esim. kunnon rutiinit oikeasti helpottavat arkea ja lasta kannattaa aina valmistaa tulevaan esim. jo ajoissa alkaa varotella kylässä, että kohta lähdetään kotiin yms yms.

Ja se kun ohjelma tuli viikon välein, niin tuli tavallaan muistutusta vähän väliä niistä asioista, jotka oli unohtanut.

Ja ennen kaikkea näki, että on niitäkin, joilla on vielä enemmän pallo hukassa pentujensa kanssa kuin minulla. Minä sentään selvästi tein jotain oikein kun meillä meno ei ihan tuommoiseksi yltänyt, heh...

No minusta ohjelma on tavallaan surullinen ja on siinä hyvääkin.

Tuossa muutamat kirjoittivat siitä arestista, mutta kukaan ei tainnut kirjoittaa, että Jo-Jo muistuttaa kehumisen tärkeyttä. Jos töllötöistä varoitetaan ja rankaistaan, niin kyllä hyvin menneistä jutuista puolestaa kehutaan ihan estoitta.

Ihan hurjaa menoahan noissa perheissä on ja peruasioistahan sen muutoksen pitäisi lähteä, vanhempien parisuhteesta ja vuorovaikutuksesta. Ja sitä kautta muuttuu sitten kodin tavat ja vanhempien suhde lapseen ja päinvastoin.

Just kaikenlaisia kommentteja kaipasin. Ja tuo on mahtava kuulla että siitä on saanu muutkin ideoita ja menny itteensä monessa lapsen uhmassa. Niinku siinä yks äiti silmät pöyreenä kerto, että se ei ois uskonu , että muutoksen on tapahduttava siinä itsessä. Eli nimenomaan jos ei hallitse lapsen kaoottista tilaa niin voi tosiaan miettiä, voisko jotain tehä toisin "itteminä".
TOIVOISIN TOSIAAN ETTÄ VANHEMMAT KATTOIS TOTA OHJELMAA, JA SOVELTAIS JUTTUJA OMAAN ELÄMÄÄN. JA MENIS ITTEENSÄ JOS LAPSET KÄYTTÄYTYY KAOOTTISESTI. KIITOSTA ei voi koskaan antaa liikaa, tai ei pysty antaan liikaa.
:) En vaan kirjottanu millasia kommentteja haluan ku aattelin et mihin suuntaan tää keskustelu kääntyy. =)
Lisääkin kommentteja luen. :flower:

elin
Kauhistelin aikani aresti-juttua, tai en niinkään sitä arestia kuin ilmaisua "naughty-corner" tai "naughty-step", tykkään takertua aina tähän muotoseikkaan, että lapsi ei ole tuhma tai ilkeä, vaan on käyttäytynyt tuhmasti. Ollaan sitten puhuttu kotona jäähystä. Ja on muuten toiminut!
Samoin tuo varoittaminen ja selittäminen (miksi lapsi joutui jäähylle) on tullut hyvänä muistutuksena. Välillä sitä vaan on huomannut hermostuvansa itsekseen ja räjähtäneensä sitten lapselle, vaikkei lapsi ole välttämättä edes tajunnut olevansa töllöntöissä...
Ja lapsen kehuminen ja kiittäminenkin on huomioitu ohjelmassa hyvin, kuten noissa aiemmissa viesteissä tulikin ilmi. Kaikkiaan: olen tykännyt ohjelmasta! =)

millon se oikein tulee ja millä kanavalla?
oon joskus kahtonu sivusta välillä ja on ollu kiinnostava ohjelma, mut en sen kummempia mielipiteitä osaa sanua ku en tosiaan oo ikänä kahtonu kokonaan/kunnolla.. Mut uskoisin ert tykkäisin kahtua ja varmasti noukkisin itekki joitain vinkkejä tulevaisuuden varalle... :D

pitääpä iteki kommentoida vaikken edes kuulu leikki-ikäisten palstalle.. =) Mä oo kasittänu että viime viikon tiistaina oli viimeinen jakso.. :\| eli ohjelma loppu kokonaan tai jäi tauolle... :whistle: mutta hyvä ohjelma oli... :D

Yhteistyössä