Lapsiperheellä ei varaa ostaa kasviksia, mutta isällä kylläkin varaa tupakoida

• Viestiketjun aloittaja Moralistin jyrähdys
  • Ensimmäinen viesti
Moralistin jyrähdys
Asiahan ei mulle kuulu, mutta mietin vaan sitä että mihin sossuperheellä saa olla varaa ja mihin ei?

Mulle on siis ihan sama jos joku tupakoi vaikka 5 askia päivässä, pilatkoon keuhkonsa ja menettäköön rahansa rauhassa, jos ei se muiden elämää haittaa. Mutta tänään alkoi tupakit ärsyttämään...

Yhdessä lehdessä oli juttua lapsiperheiden köyhyydestä. Haastateltavan perheen vanhemmat totesivat että ei ole rahaa ostaa lapselle vihanneksia, ruokavalio on yksipuolinen eikä oikein pääse kulkemaan yleisissä kulkuvälineissä rahanpuutteen takia. Haastattelun aikana perheen isä sit kuitenkin kävi tupakalla. Jutussa ei kerrota kuinka usein isä tupakoi, mutta jos täytyy haastattelun aikanakin käydä röökillä, niin ei kai se kauhean harvoin tapahtuvaa ole.
Perheessä on 3 kissaa. Ne jotenkin vielä ymmärrän, jos ne on hankittu ennen köyhyysjaksoa, ja niistä on iloa ja virikettä vanhemmille ja lapsille. Mutta mietin vaan että kuinkahan paljon menee rahaa kuussa kissanmuonaan ja -hiekkaan, joita perhe kuulemma ostaa? Ja onko pakko olla noin monta kissaa?

Se pitää kuitenkin mainita tään moraalisaarnan välissä, että vanhemmat ovat onneksi työllistymässä, ja siksi sen ymmärtää että niitä kissoja ei kannata heivata pois tässä välissä. Vanhemmat on juoneet aikaisemmin, ei enää, joten yritystä heillä on pärjäämisensä eteen. Ja jutussa ei kerrota että onko isä kuinka sitkeästi yrittämässä tupakasta eroon.
Sossun avustuksia vanhemmat sanoo häpeävänsä, srk:n ruokakassinkin saavat.

Mutta mun jutun pointti on se, että jos arvioidaan että isällä menisi vaikkapa 3 röökiaskia/viikko, niin se plus kissojen tarvittavat maksaa 50-100 euron verran kuussa. Paljonkohan yksi avustuskassi maksaa?
Eikö sillä rahalla voisi ostaa niitä kasviksia lapselle, ja pari bussilippua kuussa? Eikö köyhyys ja lapsen ravitsemus olisi hyvä kannustin isällä tupakasta eroon pääsemiseksi?

Mietin vaan että kuinka moni sossuperhe kuluttaakaan tupakkaan rahaa. Sen ymmärrän että nyky-Suomessa on köyhässäkin perheessä kännykkä tarpeellinen, autokin on joskus välttämätön, netti tulee yhä välttämättömämmäksi. Mutta tupakkaa ei ihminen tarvitse. Mua ei haittaisi vaikka tupakka-askin hinta nousisi 500 euroon, jos lapsi ei tupakoinnin takia saa terveellistä ruokaa.

"vieraana"
Näinhän se on. Aina valitetaan kasvisten kalleudesta. Kuitenkin esimerkiksi sipuli, lanttu, porkkana, punajuuri jne. ovat mielestäni varsin edullisia Suomessa ympäri vuoden. Kyllä se viitseliäisyydestä on kiinni eikä hinnasta tuo kasvisten syönti.

"Jutta"
Ihmetyttää puhe kasvisten kalleudesta. Pakasteesta saa halvalla edes jonkin näköisiä eikä kurkku/tomaatti/kaali nyt niiiiin kallista ole. Tähän aikaan vuodesta omenia saa vaikka ilmaiseksi kunhan vain hakee pois kuleksimasta yms.

"mä"
Niin kauan kuin on varaa ostaa tupakkaa (aski yli 4 euroa), kaljaa (litrahinta 7 euroa) ja pitää lemmikkejä (kuukausittaiset kustannukset useita kymppejä) - ei tarvitse maksaa tukia ja itkeä kun ei ole rahaa.

Perunaa saa tupakka-askin hinnalla neljä kiloa, porkkanoita kaljakeissin hinnalla 20 kiloa ja lemmikin kuukausikustannuksilla kuukauden bussikortin.

miunmau
...että perheenjäseniä vaan pellolle, kun itsellä on rahat vähissä. Ei ne kissat ole vaan kissoja, vaan ainakin useimmissa perheissä kuuluvat kalustoon siinä missä iskä ja äitikin.

Luin saman artikkelin ja mietin aivan samaa... :/
Mutta tosi ahdingolla vaikutti perhe olevan ja jotenkin masentunutkin. Äitihän sanoikin olleensa masentunut 15-vuotiaasta saakka. Mutta isä opiskelee.. ehkä se elämä siitä ...

"minä vain"
Tää ei liity nyt täysin aiheeseen, mutta muistan, kun aloitimme opinnot tupakoivan kaverin kanssa, ja hän oli kerran mun kanssa ruokakaupassa samaan aikaan ja sanoi, ettei opiskelijabudjetilla voi ostella joitain ns. terveysvaikutteisia ruokia, mitä itse silloin halusin ostaa. Huvitti vain jotenkin, että jos on varaa polttaa aski tupakkaa päivässä, niin miten esim. kaksi euroa kalliimpi margariinipaketti, joka sentään kestää joitain viikkoja yhdellä ihmisellä, voisi talouden kaataa. No, nämä ovat näitä joidenkin valintoja, joita he eivät osaa edes kyseenalaistaa.

"Porkkana"
[QUOTE="vieraana";24796292]Näinhän se on. Aina valitetaan kasvisten kalleudesta. Kuitenkin esimerkiksi sipuli, lanttu, porkkana, punajuuri jne. ovat mielestäni varsin edullisia Suomessa ympäri vuoden. Kyllä se viitseliäisyydestä on kiinni eikä hinnasta tuo kasvisten syönti.[/QUOTE]

En ole lukenut kyseistä artikkelia, mutta olen kasvisten "kalleudesta" samaa mieltä kuin lainaamani kirjoitus. Kun ostaa kasviksia kauden mukaan tai pakasteesta niitä saa hyvinkin halvalla. Toinen juttu on sitten jos ei niistä osaa ruokaa laittaa. Joka tapauksessa, paljon halvempia ne kasvikset on kuin liha. Lisäämällä rutkasti kasviksia liharuokiin tulee sitä ruokaa paljon enemmän vähällä vaivalla. Itse mm. lisäilen nykyään usein jonkinlaisen pakastekasvispussillisen mm. makaronilaatikkoon tai kiusauksiin. Meillä ei tosin lapsi vielä syö muuta kuin maitoa, että nirsoilla voi vaan mies..

"annika"
kasvisruoka on liharuokaa halvempaa.. suomessa vaan kasviksiksiksi lasketaan vaan kurkku ja tomaatti, niitä nyt ei viitsi talvella kauheesti ostella vaikka olis rahaakin kun maistuvat monasti pahoilta..

miunmau
Ruokakassin sisällöstä sen verran, että tänään se sisälsi meillä:

4kpl pieniä jogurtteja, 2l maitoa, pihvilaatikko, marinetteja, lihasuikaleita, karjalanpiirakoita ja grillimakkaraa.

Harvoin on noin lihapitoinen, joskus sisältää pelkkiä valmisruokia tms...

"annika"
aloin miettimään että oikeasti kyse on kai uusavuttomuudesta. olen tässä kuunnellut anoppini juttuja omasta lapsuudestaan isossa evakkoperheessä. nähtävästi 'ennen vanhaan' sitä ruokaa vaan keksittiin jostain jos rahaa ei ollut. vaikka sitten sieniä metsästä jos ei mitään muutakaan ollut.

"vieras"
En ymmärrä tuollaisia vanhempia, joilla on varaa ostaa tupakkaa, mutta ei lapsille terveellistä ruokaa. Pakaste kasvikset ovat halpoja ja niistä saa tehtyä ylättävän hyviä ruokia. Lemmikeistä en kyllä luopuisi, jos olisin itse tuollaisessa tilanteessa. Ne ovat perheenjäseniä!

Tulee mieleen ihan äitini, joka on jatkuvasti neuvomassa minua elämään säästäväiemmin olemalla ostamatta vihanneksia ja hedelmiä, "kun ei se lapsi niitä edes syö." Kyllä muuten syö, ja vaikka lapsen lautaselle niitä jääkin, ei ne silti roskiin mene. Tuollaisia muita rahareikiä meillä ei mielestäni ole. En juo enkä polta, kuten ei äitinikään. Koska äitini ei itse syö kasviksia ja hedelmiä, hän pitää niitä tuhlauksena. Ei hän tosin polta eikä juokkaan.

Eivät kissat minusta nyt niin kalliiksi tule, mikäli niille syöttää ja hiekkana pitää halpamarketin kissan tarjontaa. Vähävaraisella tutullani on kissa tuolla tyylillä. Hän on kertonut kissansa kulujen ovan 5€/kk. Tuolla kaavalla kolme kissaa maksaisi siis 15€/kk. Tuo tuttuni kissa on myös hyväkuntoinen eikä hiekkalaatikossa lepää liian vanhat hiekat.

"marianne"
Pakastevihanneksien terveellisyydestä voi olla montaa mieltä. Ruokaa niistä saa pienellä hinnalla mutta vitamiinit on kyllä parhaimmillaan tuoreessa tavarassa ja siitä tuoreudesta voin kyllä mielelläni maksaakin extraa.
Tuohon alkuperäiseen viestiin en puutu.

Moralisti-ap
Luin saman artikkelin ja mietin aivan samaa... :/
Mutta tosi ahdingolla vaikutti perhe olevan ja jotenkin masentunutkin. Äitihän sanoikin olleensa masentunut 15-vuotiaasta saakka. Mutta isä opiskelee.. ehkä se elämä siitä ...
Niin, sen vielä ymmärtäisin jos se masennuksesta kärsivä äiti polttaisi, useat mt-potilaat polttaa ahdistukseen ja hermoiluunsa, vaikka ei kai se tapa hyvä aina heillekään ole. Mutta olisi siis ymmärrettävämpää.
Mutta missään ei sanota että sillä isällä olisi isompaa masennusta. Tietysti jos on se mies just päässyt isommasta alkoholinkäytöstä eroon niin monilla ex-alkkiksilla se tupakka vähän korvaa sen jälkeen sitä alkoholiriippuvuuden poistumista, mutta loputtomiin se tupakka ei kelpaa rahanmenon syyksi raitistuneellakaan.

No, toivottavasti tuo isä huomaa että mistä menoerästä vois napistaa ja säästäisivät aikamoisen summan... mutta ei ole ensimmäinen köyhän perheen isä, joka käyttää rahaa omiin ei-välttämättömyksiinsä ja muu perhe on tiukilla.

Yhteistyössä