Lapsille yhteinen vai omat huoneet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Finla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Finla

Jäsen
09.09.2012
151
0
16
Lapsilla ikäeroa 3 vuotta, esikoinen on poika, pikkukakkosen sukupuolesta ei vielä tietoa... Jos on poika, olin ajatellut laittaa samaan huoneeseen, ainakin siihen asti kunnes vanhempi menee kouluun. Mutta jos tyttö.... Meneekö silti samassa huoneessa teidän kokemuksen/ mielipiteiden mukaan???
Meillä on myös työ/vierashuone jonka voin muuttaa lastenhuoneeksi, mutta moni sanoo että pienet lapset olisivat mieluummin samassa?!? Eli siis omat huoneet, sukupuolesta riippuen/riippumatta, vai samaan huoneeseen?? Lastenhuone on 13neliötä, leikit enemmänkin olohuoneessa kuin omassa huoneessa...

No miksei menis samassa, ihan sukupuolesta riippumatta? Meillä tyttö ja poika leikkii aina yhdessä ja haluaa olla samassa huoneessa. Lisäksi on vielä leikkihuone erikseen, jonne toinen voi muuttaa sitten kun haluaa. Nyt ovat 5 ja 6.

Meillä on poika ja tyttö kahden vuoden ikäerolla, ja ovat samassa huoneessa. Olen miettinyt, että näin voidaan mennä vaikka kuinka pitkään, kunnes toinen pyytää omaa huonetta? Myöhemmin saatetaan tehdä niin, että toinen huone on nukkumishuone ja toinen leikkihuone tai sitten molemmat omiinsa. Toiveena olisi kyllä silloin, että makuuhuoneita olisi meillä nykyisen kolmen sijasta viisi.

Nykyinen lastenhuone on siis erittäin poikamainen, pojan huone kun on... Eihän pieni tyttö sitä toki tajuaisi, mutta olishan se kiva huone, joka olisi kummallekin sisustettu. No Katsotaan, ehkä sieltä tulee toinen poika ja ongelmaa ratkeaa jo sillä... ;)

Nykyinen lastenhuone on siis erittäin poikamainen, pojan huone kun on... Eihän pieni tyttö sitä toki tajuaisi, mutta olishan se kiva huone, joka olisi kummallekin sisustettu. No Katsotaan, ehkä sieltä tulee toinen poika ja ongelmaa ratkeaa jo sillä... ;)

Minä olen ratkaissut tämän neutraaliudella. Siis ei räikeitä cars-verhoja tai automattoa vaan vaaleanvihreät verhot, samanlaiset värikkäät päiväpeitot yms. Molemmilla on omat lelunsa ja leluille omat korinsa, niissä vähän tyttömäisyyttä ja poikamaisuutta kyllä... mutta siis minusta on hauskaa sisustaa lastenhuonetta, missä asustaa molempia sukupuolia. Vähän haastetta.

• Tykkää
Reactions: chef
Meillä oli samassa, mutta sitten alkoi poika kiusaamaan tyttöä nukkumatilanteissa :D mutta nyt isosisko haluis taas samaan huoneeseen veljen kanssa.. ovat 4v ja 2v.. saa nähä mitä tehhään..

Meille tulee omat huoneet kun on yksi ylimääräinen huonekin valmiina jolla ei ole mitään virkaa.
Ajattelin, että kun vauva on isompi ja alkaa nukkua omassa sängyssä, voisin siirtää lapsille erikseen yhteisen leikkihuoneen ja toisesta tehdä unihuoneen. :) Katsotaan nyt, sukupuoltakaan en kyllä tiedä eikä sillä ole minusta väliäkään.

Mun mielestä sukupuolilla ei ole väliä niin kauan kuin lapset alle kouluikäisiä. Ja sen huoneen voi sisustaa molemmille sopivaksi :) Joko kokonaan neutraali huone tai sitten tytön nurkkaukseen hello kitty -tauluja ja pinkit lakanat ja pojalle poikamaiset vastaavat.

Sitten kannattaa miettiä myös turvallisuutta, että isommalla ei voi oikein olla pikkulegoja tai muita pieniä tavaroita, jos on ihan pikkutaapero huoneessa, joka laittaisi suuhun niitä. Plus että isompi voi kaivata jo omiin leikkeihinsä vähän rauhaakin, ettei pieni hajota kaikkia leikkejä koko ajan:) Mutta siis kun sanoit, että suurin osa leikeistä kuitenkin on olohuoneessa, niin se varmaan ei olisi ongelma kuitenkaan. Ja uskon että nukkumaanmenot ja muut voisivat sujua ihan kivasti, kun teillä kuitenkin olisi toinen jo sen verran isompi.

Meillä lapset olivat yhteisessä huoneessa 4,5 ja 3,5- vuotiaiksi(kun ei ollut ylimääräistä huonetta). Muuten meni tosi hyvin, mutta loppuvaiheessa nukkumaan menoista tuli ihan hirveät showt joka ilta, eli kun muutettiin isompaan niin laitettiin omiin huoneisiin. Leikkivät silti kyllä yhdessä lähes koko ajan jomman kumman huoneessa, kun lelutkin on jaoteltu niin että esim legot on kaikki toisella, keittiöjutut toisella jne. Mutta siis juuri tuon nukkumisrauhan takia meille on parempi näin:) Meillä on tyttö ja poika.

Joo niin minäkin olin qjatellut neutraalia huonetta alunperin, mutta kun pojat piti jäädä ainoaksi lapseksi (miehen mieli muuttui sitten myöhemmin) niin tehtiin huone esikoiselle, joka on poika. Ja nyt on sitten junaa, autoa ja lentokonetta... No, odotellaan että tiedetään pikkukakkosen sukupuoli, ja päätetään asia sitten.

Yhteistyössä