lapsilla hankalat opettajat?

ria
miten muiden nelosluokkalaisten vanhemmat kokee opettajat?meillä yritetään parhaamme matikan kans mutta ei kelpaa..kokeet menee just läpi..mutta opettajasta tuntuu että kaikkien pitäis olla tosi hyviä.siitä saa kuulla jatkuvasti.onneksi nyt loma niin voidaan harjoitella vielä laskuja,vaikka eihän sitä lapsenkaan lomalla pitäis ahertaa..mutta näin meillä.onneksi seuraavaksi vuodeksi vaihtuu opettaja.. :headwall:
 
Mielestäni open kuuluisi antaa tukiopetusta;siitä heille maksetaan!!!
Kaikki ovat erilaisia,toiset ovat hyviä jossain muussa.
Meidän lapsilla on ollut hyvä säkä opettajien kanssa,kaikki ovat olleet loistotyyppejä.
 
pakko kommentoida
tähän, että joka paikassa ei tukiopetuksesta makseta, vaan opet antavat tukaria jopa hyvää hyvyyttään :(

Ja aina kun opettajia haukutaan, tulee mieleen, että katsovatkohan vanhemmat itse peiliin. Niin se metsä vastaa, miten sinne huudetaan...
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.12.2006 klo 01:03 vieras kirjoitti:
Mielestäni open kuuluisi antaa tukiopetusta;siitä heille maksetaan!!!
Kaikki ovat erilaisia,toiset ovat hyviä jossain muussa.
Meidän lapsilla on ollut hyvä säkä opettajien kanssa,kaikki ovat olleet loistotyyppejä.
 
Tietääkseni en haukkunut opeja,vaan kehuin???
Totta,vanhemmissakin on vikaa,mutta myös opettajissa.
Olen itsekkin ollut aikoinaan koulussa ja muistan kyllä aika surkeita tapauksia.Oli opettajia jotka eivät osanneet opettaa,mutisivat vaan jotain siellä edessä,opi siinä sit mitään.
Ja myös luonnevikaisia löytyy,ihan kuin joka ammatissa.
 
ria
kyllä meillä ope antaa tukkaria..en sanonut ettei antaisi.mutta sitä tarkoitin ettei kaikki lapset voi olla joka asiassa hyviä, parhaamme yritetään ja peiliinkin on katsottu ja sieltä todettu että ei se omena kaus puusta putoa.minusta tahti opetuksessa voisi ehkä olla hitaampi tiettyjen oppilaiden kanssa..ja aineiden.kerkeäis oppia kunnolla ensin yhden asian ennenkuin mennään seuraavaan.toinen on myös luokkakoot ja opettajien auktoriteetti joka ei ainakaan tässä luokassa toimi villien poikien kanssa,sekin häiritsee keskittymistä.siinä mielessä kun ope vaihtuu niin kaikki ehkä vähän ujostelee kun ei ole ihan tuttu vielä niin toivottavasti sekin rauhoittaa tilannetta..hyvää jatkoa..
 
Tähän asti on hyviä kokemuksia opesta.
1-3 luokkaa opetti sama,nyt neloselle vaihtu.
Opettaja miustaa aina kehua.

Syksyllä tuli luonnontiedon kokeesta 6 ja seuraavasta 8,ope oli kirjoittanut koenumeron alapuolelle "hyvää edistystä,jatka samanlailla"
se oli hyvä ele opelta

tukiopetusta on saanut,jos on vaan pyytänyt
 
Meidän ongelmana on kaiken nopeasti oppiva, lahjakas lapsi, josta olisi tullut vuosia sitten alisuoriutuja, jos en olisi välillä tiukastikin pitänyt hänen puoliaan. On tosi vaikea ymmärtää, ettei lapsi saa automaattisesti opettajiltaan lisää soveltavia tehtäviä, pulmatehtäviä ja syventäviä tehtäviä esim. matikkaan ja äidinkieleen selvittyään ensimmäisen vartin aikana niistä tehtävistä, joiden kanssa muu luokka puljaa koko tunnin. Muutaman lisäsivun kopioinnin ei pitäisi olla kohtuuttoman iso asia.

Totta ihmeessä lapsi hermostuu, kun ei ole mitään tekemistä ja keksii sitten yhtä ja toista itseään ja muuta luokkaa ilahduttaakseen. Sitten lapselle valitetaan, soitellaan kotiin ja ihmetellään häiriökäytöstä.

No, onneksi itse olen ollut tilanteen tasalla ja tiennyt kertoa opettajalle mistä kenkä puristaa. Jollekin opettajalle vein itse nähtäväksi 3-4-luokan oppilaille tarkoitettuja pulmatehtäviä, kun tämä eläköitymässä oleva lady ei ollut niistä edes kuullut.

Hassua on se, että opettajat eivät ensimmäisellä kauniilla huomautuksellani yleensä ottaudu mitenkään asiaan, pitävät lapsen todellista ongelmaa äidin mielipiteenä, ja sitten pitää odottaa nämä häiriöt, ennen kuin suostutaan näkemään, uskomaan ja ymmärtämään lapsen tilanne.

Piika-äiti ja 8-, 6- ja 4-luokkalainen
 
argh
Niin, Piika-äiti voisikin jatkaa open hommaa tämän jäätyä eläkkeelle. Eihän siihen mitään koulutusta tarvi, kun äiti tietää parhaiten mitä häirikkölapsi tarvitsee. Anteeksi...siis alisuoriutuja...
 
no mulla myös tytär joka vaatii jatkuvasti lisätehtäviä (nyt vasta ykkösellä) ja on erittäin lahjakas. Tämäkään ei ole helppoa, voin sen kertoa, sillä lapsi todellakin turhautuu ellei saa haasteellista tehtävää.

esim matikan suhteen ei varmasti olisi hullunpi ajatus jakaa luokka tasoryhmiin, joissa opetusta annettaisiin. näin toisissa ryhmissä voitaisiin edetä nopeammin kuin toisissa. tosin opetusuunnitelmassa vaadittavat asiat on kuitenkin opetettava kaikille.

mielestäni jos ala-asteikäinen pääsee kokeista läpi jatkuvasti vain rimaa hipoen, niin kannattaisi miettiä mikäli lapsella olisi tarvetta erityisopetukseen. ei ole järkevää pitää lasta turhautumassa tavallisessa luokassa, kun erityisluokassa voisi saada itselleen sopivaa opetusta. Ja tiedäthän että on myös mahdollista hakea lapsellesi mukautettua opetusta esim. matikassa ja äikässä jos ne ovat hänelle hankalia aineita. Miten muuta ineet sujuvat ja miten lapsi muuten koulussa pärjää??

Millainen opettaja on muuten ja oletteko olleet tyytyväisiä? entä muut vanhemmat?
 
Tässä yhden open kommentti asiaan ja vähän muutakin:

Kannattaisi varmaan jutella open kanssa asiasta ihan suoraan ja kertoa miten koette tilanteen kotona. Voisitte pyytää, että lapsenne testattaisiin matematiikan suhteen koulupsykologilla. Testien avulla saisitte tietää onko ongelma sen laatuinen, että mukauttamisesta olisi apua vai kannattaako jatkaa opiskelua normaalisti.

Opena ymmärrän myös sen, että kannustetaan parempiin suorituksiin ja kehotetaan opiskelemaan ahkerammin jos tulokset ovat heikkoja. Tuntuisi hassulta olla kannustamatta heikkoja numeroita saavaa oppilasta parempiin suorituksiin. Itse olen kokenut että toimivalla kodin ja koulun välisellä yhteistyöllä on päästy oppimisvaikeuksista kärsivienkin lasten kanssa hyviin tuloksiin. Joten rohkeasti vain varamaan aikaa vanhempain tapaamiseen lapsenne opettajan kanssa. Kannattaa vaikka etukäteen kirjoittaa paperille niitä asioita, jotka ovat epäselviä tai mietityttävät, niin ei unohdu sitten kysyä.

Tietysti open pitäisi ottaa huomioon jokaisen kyvyt ja ymmärtää olla vaatimatta liian paljon ja antaa välillä niitä helppoja tehtäviä, jotta heikkokin oppilas saisi onnistumisen elämyksiä. Samoin lahjakkaille pitäisi aina välillä antaa haasteellisempaakin tehtävää. Aika ei vain usein opettajillakaan riitä kaikkeen. Kun on isot ryhmäkoot tunneilla ei millään pysty antamaan kaikille yksilöllistä ohjausta niin paljon kuin haluaisi ja olisi usein tarvetta. Valitettavastii monella koululla ei ole avustajia riittävästi käytettävissä. Heistä olisi todella iso apu monelle oppilaalle, kun ope ei voi jakautua moneksi.

Tuossa aiemmin joku sanoi että opettajia on moneksi. Totta! Niin kuin jokaisella muullakin alalla myös opettajissa on ammattinsa osaavia ja sitten niitä joiden ammatinvalinta on ehkä osunut hieman väärään... Olen kuitenkin huomannut, että väärinkäsityksiä syntyy usein tiedon vääristymisen tai sen puutteen takia. Kun asiat kertoo kotona lapsi omasta näkökulmastaan ei asia aina välity oikein vanhemmille ( etenkin pienempien oppilaiden ollessa kyseessä). Itse olen kehottanut vanhempia ottamaan aina yhteyttä suoraan opettajaan, jos jokin asia mietityttää. Asiat selviävät yleensä puhumalla paremmin kuin takanapäin haukkumalla ja jos opettajan kanssa on vaikea tulla toimeen, voi aina ottaa yhteyttä rehtoriin.

Opettajan kannalta hankalin tilanne on yrittää auttaa lasta, jolla on selvästi havaittavissa oleva ongelma (esim. oppimisvaikeus), mutta vanhemmat haluavat sulkea silmänsä asialta ja syyttävät sitten opettajaa asiaan puuttumisesta, joskus jopa lapsen kiusaamisesta. Onneksi suurin osa oppilaiden vanhemmista on tosi mukavia ja lapsensa etua ajattelevia. Toinen hankala asia kouluilla on varojen puute. Siinä on opettajalle tekemistä, kun osalla kouluista ei ole varaa ostaa edes perustarvikkeita riittävästi...

Viestin alullepanijalle vielä tsemppiä lapsenne opiskeluun ja vinkkinä mukavaan matematiikan harjoitteluun: netistä löytyy esim. perunakellari ja koulukanava. Sivut löydät googlettamalla noilla hakusanoilla. Niistä löytyy eri oppiaineisiin löytyviä tehtäviä luokka-asteittain ja ainakin omat oppilaani ovat tykänneet tehdä niitä. =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.01.2007 klo 19:36 argh kirjoitti:
Niin, Piika-äiti voisikin jatkaa open hommaa tämän jäätyä eläkkeelle. Eihän siihen mitään koulutusta tarvi, kun äiti tietää parhaiten mitä häirikkölapsi tarvitsee. Anteeksi...siis alisuoriutuja...
Kyllä, minäkin, ja luultavasti Neitsyt Mariakin, alkaisi häiriköksi, jos joutuisi 9-10-vuotiaana joka päivä viettämään paikallaan istuen, aivan hiljaa puolisen tuntia tekemättä mitään, tuijottaen pilviä, jotka liukuvat ikkunan ohi... Aivan varmasti alkaisin heitellä kuminpalasille ja napsia edessä istuvaa selkään saadakseni juttuseuraa.

Kun toinen mahdollisuus on täyttää kiinnostavia loogista ajattelua ja matematiikan sovellusmahdollisuuksien ymmärrtystä edistäviä lisätehtäviä se puolisen tuntia ja ehkä jutella niistä hiukan opettajan kanssa.

Niin paljon minullakin on tavallisena äitinä tietoa koulujen opetusmateriaaleista, että tiedän lisätehtäviä löytyvän maailmasta, jos vaan maikka osaa etsiä niitä.

Piika-äiti
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.01.2007 klo 10:55 Piika-äiti kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.01.2007 klo 19:36 argh kirjoitti:
Niin, Piika-äiti voisikin jatkaa open hommaa tämän jäätyä eläkkeelle. Eihän siihen mitään koulutusta tarvi, kun äiti tietää parhaiten mitä häirikkölapsi tarvitsee. Anteeksi...siis alisuoriutuja...
Kyllä, minäkin, ja luultavasti Neitsyt Mariakin, alkaisi häiriköksi, jos joutuisi 9-10-vuotiaana joka päivä viettämään paikallaan istuen, aivan hiljaa puolisen tuntia tekemättä mitään, tuijottaen pilviä, jotka liukuvat ikkunan ohi... Aivan varmasti alkaisin heitellä kuminpalasille ja napsia edessä istuvaa selkään saadakseni juttuseuraa.

Kun toinen mahdollisuus on täyttää kiinnostavia loogista ajattelua ja matematiikan sovellusmahdollisuuksien ymmärrtystä edistäviä lisätehtäviä se puolisen tuntia ja ehkä jutella niistä hiukan opettajan kanssa.

Niin paljon minullakin on tavallisena äitinä tietoa koulujen opetusmateriaaleista, että tiedän lisätehtäviä löytyvän maailmasta, jos vaan maikka osaa etsiä niitä.

Piika-äiti
Jos opettajan pitää lahjakkaiden kanssa jutella niistä loogisista tehtävistä, niin miten ehtii opettaa heikoille asiat?

Opettaja on vain ihminen, kaksi kättä, kaksi jalkaa yksi pää.

Kyllä alle kouluikäinen pystyy puoli tuntia istua hiljaa, jos on opetettu tottelemaan. Ja koulukirjoissa on lisätehtäviä jo valmiiksi.

Tottakai sinun on helppo olla perillä yhdestä oppilaasta (omastasi) ja tietää mikä hänelle on parasta ja vaatia yhdelle oikeutta ja päteä viisaudessasi. Mutta entäs ne muut 20-30 oppilasta. Jos jokaisen kanssa opettaja juttelee loogisista muutaman minuutin, eihän luokassa ole rauhallista aikaa tehdä tehtäviä ollenkaan.

Ettet ole vain hemmotellun minä itse- häirikön äiti? Mene tosiaan sinne luokkaan ja näet miten helppoa se on, kun on noin kaikkitietäviä ja kaiken osaavia lapsia äitineen.
 
ria
nyt hyviä uutisia!!meillä eka kerran matikasta 8 puoli kokeesta..joten tankkaus on tuottanut tulosta.kiitti myös opelle nettivinkeistä kyllä kokeillaan ja nyt neitikin on innostuneempi.hyvään kevään jatkoa kaikille. :wave:
 

Yhteistyössä