Lapsilisät tulosidonnaisiksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hmm"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hmm"

Vieras
http://kaksplus.fi/keskustelu/pluss...aista-kivaa-rahaa-vai-tositarpeeseen-tulevaa/

Tuosta ketjusta lisäkysymys. Eli hyväksyisitkö että ne jotka eivät rahaa todella tarvi (rahat menee säästöön) eivät lapsilisää saisi?

Itselleni tuli juuri mieleen että nämä lapset jotka saavat tämän säästetyn summan aikuisuuden kynnyksellä, saavat periaatteessa köntän ilmaista rahaa. Ne lapset joille ei ole kyetty säästämään, ovat täysin omillaan ja joutuvat ottamaan opintolainoja ym.
Jos opiskelu ei onnistukaan ja jäädään "yhteiskunnan hylkiöiksi", menee luottotiedotkin hyvin helposti kun velkoja ei pystytä maksamaan.

Eli eriarvoisuutta lähdetään rakentamaan jo aivan pienestä pitäen. :(

Meillä on kaksi lasta ja lapsilisä on heistä sen... 200 ja jotain? Luulisi, että normaali perhe saisi kuukaudessa tuon 200 ja jotain säästöön? Eikä se edes ole paljoa rahaa.

Lapsilisä pois myös pienituloisilta perheiltä, joissa ei ole rahankäyttö kondiksessa. Vähennys lapsilisiin myös, mikäli vanhemmat tupakoi tai juo alkoholia.

t. ei mikään rikas, mutta rahankäyttö kunnossa ja lisät menee säästöön

Tulosidonnaisuus voisi olla ihan hyvä jos se olisi joku leikkurityyppinen, että kun veroprosentti on yli 40 niin lapsilisää ei makseta. Mutta kyllä keskituloisille se lapsilisä voidaan maksaa, vaikka sen säästöön pistäisivätkin.

Meillä on kaksi lasta ja lapsilisä on heistä sen... 200 ja jotain? Luulisi, että normaali perhe saisi kuukaudessa tuon 200 ja jotain säästöön? Eikä se edes ole paljoa rahaa.

Mikä on nykypäivän normaali? Yksinhuoltajaperheitä tulee kaiken aikaa lisää, töitä ei ole. Lapsilla pitää olla vaikka mitä ja kaikenlaista ettei kiusattaisi. Miten siinä jää mitään säästöön? Ei kaikki huvikseen käy ruokajonoissa tai hakemassa seurakunnalta ruokalappuja.

Mikä on nykypäivän normaali? Yksinhuoltajaperheitä tulee kaiken aikaa lisää, töitä ei ole. Lapsilla pitää olla vaikka mitä ja kaikenlaista ettei kiusattaisi. Miten siinä jää mitään säästöön? Ei kaikki huvikseen käy ruokajonoissa tai hakemassa seurakunnalta ruokalappuja.
Yksinhoitajillehan tulee elatusmaksut, lisäksi nykyinen suuntaus, jossa puolet avioliitoista päätyy eroon, ei ole järkevä.

[QUOTE="hmm";24476132]http://kaksplus.fi/keskustelu/pluss...aista-kivaa-rahaa-vai-tositarpeeseen-tulevaa/

Tuosta ketjusta lisäkysymys. Eli hyväksyisitkö että ne jotka eivät rahaa todella tarvi (rahat menee säästöön) eivät lapsilisää saisi?

Itselleni tuli juuri mieleen että nämä lapset jotka saavat tämän säästetyn summan aikuisuuden kynnyksellä, saavat periaatteessa köntän ilmaista rahaa. Ne lapset joille ei ole kyetty säästämään, ovat täysin omillaan ja joutuvat ottamaan opintolainoja ym.
Jos opiskelu ei onnistukaan ja jäädään "yhteiskunnan hylkiöiksi", menee luottotiedotkin hyvin helposti kun velkoja ei pystytä maksamaan.

Eli eriarvoisuutta lähdetään rakentamaan jo aivan pienestä pitäen. :([/QUOTE]

Jos oman elämän täysikäisenä sössii, niin eipä siittä auta syyttää vanhempia, jotka ei rahoja säästöön voinut laittaa. Tällä periaatteella, että huonompi tuloisten lapsista tulee huonotuloisia, luottotiedottomia "yhteiskunnan hylkiöitä", pitäisi huonotuloisilta kieltää lisääntyminen.

Meitä on kaksi aikuista ja yksi taaperoikäinen lapsi. Tulot käteen 1600e. Saadaan juurikin se satanen kuukaudessa säästöön. Ollaanko me sun mielestä niin rikkaita, ettei tarvittais lapsilisää?

Niin. Keskituloinen maksaa jo aika reippaasti veroja. Sitten maksetaan päiväkotimaksuja tulojen mukaan. Nyt sitten pitäisi vielä lapsilisä poistaa. Tässä yhteiskunnassa on onneksi erikseen ne etuudet, joita saadaan tulojen mukaan.

[QUOTE="mä";24476224]Yksinhoitajillehan tulee elatusmaksut, lisäksi nykyinen suuntaus, jossa puolet avioliitoista päätyy eroon, ei ole järkevä.[/QUOTE]

Elatusmaksuko valtavan suuri? :o Eihän se kata juuri mitään menoista.

No ihan sama mulle. Minä elän alle kaikkien pienituloisuuden rajojen, mutta silti meillä menee lapsilisät säästöön. Ei se ole kiinni tuloista, vaan menoista.

Sama täällä. Meitä elää viisi henkeä vain minun palkalla. Hyvin jää säästöön rahaa, vaikka ihan tavallinen duunari olen. Ei polteta tupakkaa, ei käytetä alkoa. Autoa käytetään vain kun tarve. Merkkivaatteita ei ostella, kosmetiikkaan ja kampaamoihin ei törsätä. Uutta elektroniikkaa ei osteta vain siksi, kun naapurikin ostaa jne.

En hyväksy. Meillä menee lapsilisät ruokaan, mutta tuloista ja omaisuudesta riippumatta, toisilla ne voi mennä säästöön ja toisilla ei. Mielestäni lastentekomahdollisuus pitää olla samoin mahdollinen pieni ja suurempituloisilla. Kaikkein suurempituloiset (joita verotetaankin eniten) voisivat aivan itse luopua lisästä, jos eivät sitä tarvitse.

Minä olen opiskellut korkeakoulututkinnon ilman vanhempieni avustusta. Mieheni opiskelee kolmatta ammattia ilman vanhempiensa avustusta. Kyllä se on opiskelumotivaatiosta ja omasta työmoraalista kiinni miten elämässä pärjää. Ei sillä vanhempien keräämällä pesämunalla, joka vasta kotoa muuttaneella opiskelijalla menee ihan vain suit sait kaikenmaailman turhuuksien ostoon ja kurkusta alas, ole mitään merkitystä.

Vielä jos saisin kommentteja tuosta pohtimastani asiasta. :) Olenko täysin väärillä ajatusteillä?

"Lapset jotka saavat tämän säästetyn summan aikuisuuden kynnyksellä, saavat periaatteessa köntän ilmaista rahaa. Ne lapset joille ei ole kyetty säästämään, ovat täysin omillaan ja joutuvat ottamaan opintolainoja ym.
Jos opiskelu ei onnistukaan ja jäädään "yhteiskunnan hylkiöiksi", menee luottotiedotkin hyvin helposti kun velkoja ei pystytä maksamaan."

Eli eriarvoisuutta lähdetään rakentamaan jo aivan pienestä pitäen.

[QUOTE="A P";24476366]Vielä jos saisin kommentteja tuosta pohtimastani asiasta. :) Olenko täysin väärillä ajatusteillä?

"Lapset jotka saavat tämän säästetyn summan aikuisuuden kynnyksellä, saavat periaatteessa köntän ilmaista rahaa. Ne lapset joille ei ole kyetty säästämään, ovat täysin omillaan ja joutuvat ottamaan opintolainoja ym.
Jos opiskelu ei onnistukaan ja jäädään "yhteiskunnan hylkiöiksi", menee luottotiedotkin hyvin helposti kun velkoja ei pystytä maksamaan."

Eli eriarvoisuutta lähdetään rakentamaan jo aivan pienestä pitäen.[/QUOTE]

Osa vanhemmista säästäisi lapsilleen pesämunan vaikkeivat saisi lainkaan lapsilisiä. Pitäisikö tällainenkin säästäminen sitten kieltää? Aika kaukaa haettua, että lapsilisien maksamisilla tai maksamatta jättämisillä voitaisiin vaikuttaa tuloeroihin. Progressiivisellä verotuksella pyritään tasaamaan tuloeroja jo ennestään paljon suuremmassa mittakaavassa.

[QUOTE="hmm";24476132]

Eli eriarvoisuutta lähdetään rakentamaan jo aivan pienestä pitäen. :([/QUOTE]

Ei lapsilisillä eriarvoisuutta rakenneta, kyllä hyvätuloiset tai pienempituloisetkin, jotka osaavat käyttää rahaa fiksusti ja säästeliäästi, saisivat edelleen säästettyä lapsilleen rahaa vaikka eivät lapsilisää saisikaan. Toisaalta kaikki ei lastensa tileille säästä rahaa vaikka siihen olisi mahdollisuus. Mun vanhemmat oli keskituloisia eivätkä säästäneet mulle tai sisaruksille rahaa, eivätkä muutenkaan rahoiittaneet opiskeluja lukion jälkeen, eikä meistä lapsista mitään velkavankeudessa eläviä yhteiskunnan hylkiöitä tullut. Mä väittäisin, että tärkeintä on opettaa lapsille fiksua rahankäyttöä, jotta osaavat nuorina aikuisina toimia rahoinensa niin, ettei heti ole ulosottomies niskassa.

Ajattelin, että tarkoittaisit samanlaista tulosidonnaisuutta kuin esim äitiyspäivärahassa ja työttömyyspäivärahassa, että parempipalkkaisille maksetaan enemmän.... mutta taisitkin tarkoittaa toisinpäin. Miksi ihmeessä nbyt niin tehtäisiin???

Yhteistyössä