Lapsilisän yksinhuoltajakorotus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja siirri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

siirri

Jäsen
02.07.2009
306
0
16
Kertokaapa mielipiteenne...
Hain lapsilisään yh-korotusta, koska erosin avomiehestäni joulukuun lopulla. Muutin pois avomiehen luota ja virallinen muuttopäivä oli 1.1.2010. Kelalta tuli päätös, että yh-korotusta aletaan maksamaan vasta 1.2 alkaen eli Kelan mukaan en ole ollut tammikuussa vielä yksinhuoltaja. Siis mitä ihmettä?? Oliko Kelan päätös ihan oikea??

Lapsilisäähän maksetaan aina ekasta kokonaisesta kuukaudesta. Eli jos laps syntyy 01.01. niin vasta helmikuun lapsilisät tulee.

Sama ilmeisesti koskee tuota yh-korotusta: Vasta ensimmäinen kokonainen kalenterikuukausi lasketaan.

Alkuperäinen kirjoittaja nana:
no kelalta nyt voi odottaa millaisia päätöksiä vain. Tuskin se yksi kuukausi sinun taloutta kuitenkaan kaataa...

kyllä mulla ainakin on muuttojen jälkeen rahat sen verran vähissä, että vajaa viiskymppiä tuntuu budjetissa. ja se korotushan maksetaan nimenomaan tasaukseksi siitä, että on se ainoa aikuinen, kuten ap on jo tammikuun ollut.

Alkuperäinen kirjoittaja mä-78:
Valitettavasti on, sun olis pitäny laittaa muuttopäiväks 31.12.2009 niin olisit saanut tammikuustakin

Tässä päätöksessä sanotaan, että yksinhuoltajana pidetään henkilöä, joka ei lapsilisän maksukuukauden alkaessa ole avio- tai avoliitossa. Kelaan tein ilmoituksen että avoliitto on päättynyt 31.12.2009.

Alkuperäinen kirjoittaja siirri:
Valitettavasti on, sun olis pitäny laittaa muuttopäiväks 31.12.2009 niin olisit saanut tammikuustakin

Tässä päätöksessä sanotaan, että yksinhuoltajana pidetään henkilöä, joka ei lapsilisän maksukuukauden alkaessa ole avio- tai avoliitossa. Kelaan tein ilmoituksen että avoliitto on päättynyt 31.12.2009.

se virallinen muuttopäivä ratkaisee.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Alkuperäinen kirjoittaja juuh:
Tuo päivän moka maksui sulle sen 46,60 e.

no eihän se mikään moka ollut, jos ensimmäinen päivä vasta pääsi uuteen asuntoon muuttamaan.

Ja jos 1.1 olen muuttanut, niin enhän silloin enää ole ollut avoliitossa.

mutta Kela laskeekin etuuden alkavaksi aina SEURAAVAN kuukauden alusta lähtien...

Alkuperäinen kirjoittaja Essi-:

se virallinen muuttopäivä ratkaisee.

Kuitenkin hakemusta tehdässä kysyttiin, milloin avoliitto on päättynyt. Ja enhän enää 1.1 ole ollut avoliitossa, vaan muuttanut jo pois.

Pitääpä viellä kirjoittaa tämä Kelan päätöksessä oleva määritelmä yksinhuoltajasta eli: yksinhuoltajana pidetään henkilöä, joka ei lapsilisän maksukuukauden alkaessa ole avio- tai avoliitossa
TAI
joka ennen maksukuukauden alkua on muuttanut aviopuolisostaan erilleen yhteiselämän lopettamiseksi.

Jälkimmäisessä kohdassa puhutaan siis AVIOpuolisosta, ei avopuolisosta kuten tässä on kyse.

Jos tammikuu on maksukuukausi, ja olen 1.1 omassa uudessa kodissa eli en enää avoliitossa, niin enkö ole jo tammikuussakin yksinhuoltaja?

Taidan kuitenkin valittaa päätöksestä. Ajattelin vain täältä kysellä ensin, olenko itse ihan hakoteillä.

olet hakoteillä, muuttaminen pitää tapahtua niin siitä muutosta seuraavaa kuuta katsotaan, jos muuttopäiväsi olisi ollut 31.12.09 niin olisit saanut korotuksen jo tammikuuhun, mutta kun oli 1.1.10 niin korotus tulee vasta helmikuun lapslisiin

Kela laskee aina niin, että kokonaiset kuut lasketaan, seuraavaksi alkavan kuun eka päivä tulee muutokset voimaan. Jos vauva syntyy 1.2. niin eka lapsilisä tulee 26.3, jos pari eroaa 1.1. niin eka yh-korotus lapsilisään tulee 26.2. jne.
Kela ei mokannut, kaikki tuo löytyy heidän nettisivuilta ja hakemuksistakin. Valittaa tietysti voit mutta se on hyödytöntä koska mitään virhettä ei ole tapahtunut.

Pitääpä viellä kirjoittaa tämä Kelan päätöksessä oleva määritelmä yksinhuoltajasta eli: yksinhuoltajana pidetään henkilöä, joka ei lapsilisän maksukuukauden alkaessa ole avio- tai avoliitossa
TAI
joka ennen maksukuukauden alkua on muuttanut aviopuolisostaan erilleen yhteiselämän lopettamiseksi.

Jälkimmäisessä kohdassa puhutaan siis AVIOpuolisosta, ei avopuolisosta kuten tässä on kyse.

Jos tammikuu on maksukuukausi, ja olen 1.1 omassa uudessa kodissa eli en enää avoliitossa, niin enkö ole jo tammikuussakin yksinhuoltaja?

Taidan kuitenkin valittaa päätöksestä. Ajattelin vain täältä kysellä ensin, olenko itse ihan hakoteillä.
kyllä mä valittaisin; ton ylläolevan mukaan sulla on oikeus saada se korotus myös tammikuulta.

olet hakoteillä, muuttaminen pitää tapahtua niin siitä muutosta seuraavaa kuuta katsotaan, jos muuttopäiväsi olisi ollut 31.12.09 niin olisit saanut korotuksen jo tammikuuhun, mutta kun oli 1.1.10 niin korotus tulee vasta helmikuun lapslisiin

Tätä kohtaa juuri mietin:
...maksukuukauden ALKAESSA ei ole avoliitossa.
Jos väestörekisteriin tekee ilmoituksen muutosta, niin niiden papereiden mukaan olen jo 1.1 lähtien asunut tässä uudessa osoitteessa lapseni kanssa. Eli en enää tammikuun ALKAESSA ole asunut mieheni kanssa enkä siis ole ollut enää avoliitossa.

TAI

kyllä mä valittaisin; ton ylläolevan mukaan sulla on oikeus saada se korotus myös tammikuulta.

Minusta siinä lukee selkeästi että ei ole, koska muutto ei tapahtunut ennen maksukuukauden alkua eli ennen tammikuun alkua.

TAI

Minunkin mielestä tuon määritelmän mukaan olen ollut yh jo tammikuusta lähtien.

Minunkin mielestä tuon määritelmän mukaan olen ollut yh jo tammikuusta lähtien.

Kyllä, olet ollut yh jo tammikuusta lähtien, mutta et ennen tammikuun alkua, ja se on tässä ratkaisevaa.