Lapsilisä

  • Viestiketjun aloittaja vieraas
  • Ensimmäinen viesti
mies...
1100 miljoonaa joka vuosi ulkomaille kehitysapuna...

Kreikkaa en edes kehtaa mainita ym.
No tossa nyt ei todellakaan ole mitään järjen hiventäkään, Ainut positiivinen asia SUomen huonossa taloudellisessa tilanteessa on se että tässä maassa on ihan järkyttävän paljon mahdollisuuksia leikata.,. Kuten esim mainitsemasi kehitysapu, maahanmuuttajat, sosiaalituki, lapsilisät.. Toivoisi vaan työssäkäyvänä ihmisenä että pikkuhiljaa tähän ryhdyttäisiin ennen kuin on liian myöhäistä.
 
mä...
Pakko ei ole ensimmäistäkään puskea joten miksi siitäkään mitään maksettaisi?

Tässä väestönkasvussa olen kyllä hyvin kiitollinen varsinkin suurperheille, joita harvassa. Todellakin lapsilisät jokaisesta heille, vaikka tulot ylittäisi 4000e (reps)
Olen todella eri mieltä kanssasi, mutta se sallittakoon kummallekin. Mielestäni tässä taloustilanteessa olisi tärkeämpää panostaa jo olemassa oleviin ja tukea perheen paria lasta kuin maksaa kappalemäärän mukaan.
 
viera.s
Ei tulorajoja, ei sovi lapsilisän ideaan ja sitä paitsi keskituloisia lapsiperheitä verotetaan muutenkin rankasti. Lapsiperheissä tulot jakautuvat usein poikkeuksellisen epätasaisesti, kun toinen vanhemmista (siis melkein aina äiti) on pitkään perhevapailla ja niiden ajan saa tietysti paljon normaalia pienemmät tulot ja usein jää palkkakehityksestä pidemmälläkin tähtäimellä jälkeen. Ja perhe, jossa molemmat tienaa 40 000 € maksaa huomattavasti vähemmän veroja kuin perhe, jossa toinen tienaa 60 000 € ja toinen 20 000 €. Siis lapsiperheet maksavat keskimäärin samoilla tuloilla enemmän veroja kuin lapsettomat pariskunnat, lapsilisä tasoittaa osaltaan tätä.

Toinen syy, miksi tulorajoja en kannata on se, että keskituloisia lapsiperheitä kyllä rankaistaan tuloistaan mm. maksimipäivähoitomaksujen muodossa. Pienituloiset saa päivähoidon ilmaiseksi. Ja eihän lapsilisällä maksa päivähoitomaksusta puoliakaan.

Sellaisen muutoksen tekisin, että lapsilisä olisi saman suuruinen kaikista lapsista, eikä siis nousisi lapsimäärän kasvaessa, kuten nyt. En minä nyt tiedä, tarvitseeko nimenomaan suurperheiden perustamiseen kannustaa, parempi että useimmat tekisi sen pari lasta. Ja kulut/lapsi ovat monilapsisissa perheissä pienemmät, kun vaatteita ja varusteita voidaan kierrättää lapselta toiselle, joten siltä kannalta lapsilisän pitäisi pikemminkin laskea kuin nousta.
 
hhhjj
Miksi aina kun joku edes jotakin kirjoittaa vanhustenhoidosta se on jotain todella huonosta hoidosta. Jos näkee tai työskentelee paikassa jossa on huono hoito niin miten ois ilmoitus Aviin. Itse olen useammassa vanhusten hoitokodissa ollut työssä ja kotihoidossakin ja kaikissa näissä on ollut vanhuksilla hyvä olla.

Lapsilisä asiaan niin mielestäni joko kaikille tai ei kellekään. Hirveä paperin pyöritys jos siihen tulorajoja laitetaan. Monilla tulot vaihtelevat kuukausittain.
 
......
EI käytin vaan esimerkkiä, ja kyllä arvostan helvetisti siivoojia ja pienipalkkaisia ihmisiä! Heissä on munaa, saman saisivat maaten sossun maksamalla sohvalla kotonaan, mutta jostain he repivät virtaa tehdä itse rahansa.. Veikkaan että itsekunnioituksesta ja tämä on upea asia!!

Sen sijaan halveksin ihmisiä jotka eivät ole ikinä viitsineet tehdä oman elämänsä eteen yhtään mitään
ja eivät arvosta yhtään sitä mitä saavat, kuvottava esimerkki on se että tässä maassa 35v mies voi kitistä kun sosiaalituet eivät riitä monen päivän dokaamiseen, ja elämä on ihan paskaa.
En minäkää ymmärrä/hyväksy elämäntapalusmuja. Heitä en edes luokittele köyhäksi varsinaisesti, koska he ovat valinneet sen että eivät tee mitään rahansa eteen.

Mun mies tekee raskasta työtä pienellä palkalla. Minä olen nyt äitiyslomalla. Nämä hallituksen paskat päätökset vaikuttaa hyvin paljon ja heikentävästi meidän (ja monen monen muun) arkeen. En odota että valtion pitää maksaa meidän eläminen, mutta kyllä tällä verotuksella pitäisi saada jotain vastinetta.
Köyhä ei ole aina sama kuin lusmu, milloin rikkaammat tajuaa sen?

Valtio ottaa aina köyhimmiltä, niiltä joilla on muutenkin paljon vaikeampaa.
 

Yhteistyössä