"Lapsihan on vielä niin nuori"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vuodatusta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vuodatusta

Vieras
Joo. Siis meillä on 3,5-vuotias poika, joka on oireillut oikeastaan koko ikänsä. Vauvasta asti tuntui vähän "oudolta", ei rauhoittunut kuin tiukassa kapalossa ja skippasi konttaamisenkin kokonaan. Nousi pystyyn aikaisin, kolhi itseään mutta harvoin itki. Aloitti päiväkodin 2-vuotiaana ja siellä rupesi, pienestä ryhmästä huolimatta, puremaan muita tilanteissa joissa ei ollut suuttunut tms. Elto seurasi touhua vuoden verran, saimme neuvolasta vihdoin lähetteen psykiatrille jonka lausunnon turvin poika pääsi integroituun erityisryhmään. Tässä vuoden aikana on epäilty mm. aistiherkkyyksiä (yli & ali), sensorisen integraation ongelmia jne. Pojalla on vieläkin puruleluja koska ihan kaikki menee suuhun, pitää vahtia ihan jatkuvasti tai muuten tekee jotain typerää, on todella raju fyysisesti eikä tunnu ymmärtävän että aikuiseenkin sattuu kun hän roikkuu kiinni niin vahvasti jne. Toimintaterapiaa on väläytelty.

No, kävimme nyt sitten perheneuvolassa, vieläpä ihan alueellisen johtajan puheilla. Hän seurailee pojan kasvua tästä eteenpäin, mikä kuulostaa hyvältä mutta siinäpä ne hyvät uutiset suunnilleen olivatkin. :( Ihan sama mitä huolenaiheita toimme "pöytään", hän ohitti ne virnuilemalla ja kieltäytyi lukemasta vasua ("olen mielummin ihan elävässä vuorovaikutuksessa kanssanne"), kun viittasimme ongelmiin joista myös päiväkoti on huolissaan. Vähättelyä, vähättelyä, vähättelyä. Lapsi on vielä niin pieni jne.

Kun pääsimme tuolta, minä olin raivoissani. Yli vuosi on vatvottu käytösjuttuja, päiväkotikin kokee aiheelliseksi tutkimukset- ja sitten tämä yksi herra Isoherra evää kaiken, pelkän iän perusteella!! Silläkään ei ollut merkitystä että minun ja mieheni suvuissa kulkee mm. aspergeria, si-häiriötä jne. Että kiitos ja näkemiin vaan, tulkaa keväällä uudestaan vähäteltäviksi. :(

kylläpä kuullosti ikävän tutulta. olen sanonut tämän ennenkin yksityiselle marsmars...ette te muuten apua saa! määrärahat on ollu ja menny ja jos ette ole hyvän kaverin kavereita niin ei puhettakaan(etenkään pienessä kylässä).

Menkää yksityiselle. Lainatkaa vaikka rahaa, jos ei muuten ole. Kun saatte diagnoosin (jos olet varma, että sellainen tulee löytymään), voitte siirtyä kunnalliselle puolelle ja niiden on pakko hoitaa teitä.

Mietin tässä, että miten sossupuolen ihminen edes pystyisi tekemään lähetettä mihinkään terveydenhuollon tutkimuksiin. Tk-lääkärin pitäisi tehdä lähete erikoissairaanhoitoon.

Oli kuin olisin lukenut kuvausta esikoisesta (hänkin 3½v)! Paitsi että hän ei ole koskaan kestänyt kapalointia tai muuta fyysistä rajoittamista, kosketus tuntuu epämiellyttävältä. Mutta mm. pureskelee kaikkea, touhuaa mahdottomasti, vahinkoja tulee, reaktiot ja voimankäyttö epätavallista. Odotamme nyt saammeko julkiselta puolelta maksusitoumuksen toimintaterapeutin arviointijaksolle. Jos emme, omalla rahalla mennään. Olen ollut jo terapeutteihin yhteydessä, varmuuden vuoksi. Päiväkotiin ei ole viety kun pienestä asti on tuntunut ettei kaikki ole ihan kuten "tavallisesti". Onneksi on kokemusta erityisistä murusista, niin tietää miten nämä kuviot menee ja mahdollisuus hoitaa kotona kun on nuorempikin lapsi. Vasta kun on diagnoosi, suostun viemään hoitoon. Tsemppiä! Ei ole helppo tie... Näissä asioissa joutuu usein taistelemaan kynsin ja hampain, sellaisissakin tilanteissa kun kaikki osapuolet tietävät, että aikainen apu on paras apu.

Kiitos vastauksista!

Lapsi ottaa todella hyvin kontaktia, vaatii melkein liikaakin huomiota ainokaisena ;). Katsoo silmiin reippaasti (vieraita tietty ujostelee ja katse menee maahan). Kielellisesti todella taitava ja ymmärtää nähtävästi aika paljon, kun kyselyikäkin on jo alkanut. Näissä jutuissa ei ole (onneksi) ongelmia, toisinkuin juuri esim. voimankäytössä (jatkuva roikkuminen/räplääminen/fyysinen tekeminen alkaa olemaan ongelma, liikkeessä "pitää" pysyä ja juuri juosten, pitää samalla outoa mölinää) ja lapsi on ns. iholla JATKUVASTI (paitsi silloin kun saa inspiksen ja leikkii itsekseen jopa tunnin välittämättä muista). :/ Siirtymätilanteet mahdottomia, ylikierroksilla käy mutta ei rauhoitu millään. Yöunille nukahtaa hyvin, kumma kyllä...toisaalta veteleekin sitten 12h unta putkeen! Päiväunia ei nuku, päiväkodissakin vaan pureskelee kynsiään lepohetken.

Joo, alkaa vaikuttamaan siltä että yksityiselle käy meidänkin tie jossei nyt keväällä johtaja saa silmiään auki. Tuntuu oudolta että lapsen iällä selittyy se ja tämä, mutta integroitu erityisryhmä ei "sano" hänelle mitään?? Noinko helposti sinne pääsee? Enpä usko!

Yhteistyössä