Lapsien pitkä ikäero

Mulla on lapsia 5. Ovat 19, 12, 10, 7 ja 5. Vanhin asuu jo omassa kodissaan. Käy tosin usein rahapulan johdosta usein kotona.
Ongelmia eri-ikäisten kanssa tulee paljon kun ei kaikkien taidot ja kyvyt riitä jokaiseen tekemiseen. Kaksi nuorimmaista tulee ihan hyvin toimeen, mutta 10.-vuotias ei enää mahdu heidän leikkiinsä. 10-vuotiaalla ADHD joka vaatii. Omat juttunsa. 12-vuotias tyttö jo murrosiässä ja pienemmät ei vaan jaksa kiinnostaa.
Vanhin kun tulee kotiin niin sitten ne riidat vasta alkaakin. Se kun osaa johdattaa nuorimmankin vanhempien kimppuun. Alistaa ja mollaa pieniä ihan kokoajan. Ja mikä ikävintä sen se tekee myös mulle (äidille).
Oma jaksaminen alkaa ole jo sippi kun nyt ollu kotona jo kohta kuukauden "rahattomana". Luulee tämän olevan hotelli ja että olen piika. Apua kun pyydän niin nauraa vaan ja sanoo että tee ite. Olisko neuvoja?
 
"vieras"
Näytä vanhimmalle lapselle missä hänen oma kotinsa on. Stoppi tuollaiseen hommaan. Asuu siivella, joten tottakai hänen tehtävä on huolehtia kotitöistä. Oletkohan ihan tosissasi vai onko tämä provo?
 
"vieras"
Sanot sille vanhimmalle mitä kirjoititkin, että teidän koti ei ole mikään hotelli ja jos ei halua auttaa, voi mennä omaan kotiinsa ja syödä vaikkapa kengänpohjia. Ja tuon ikäisen pitäisi olla aikuinen ja näyttää esimerkkiä, eikä yllyttää pikkusisaruksia riitelemään. Jos ei osaa käyttäytyä, niin voi edelleen mennä sinne omaan kotiinsa. Ehkä mä ensin koittaisin jutella, että miksi tekee tuota, onko sillä paha olla tai onko vaikkapa mustasukkainen pikkusisaruksille, mutta jos ei saa aikaan mitään kunnollista keskustelua ja löydy syytä, niin pois vaan kun alkaa käytös sitä vaatia, kun tuon ikäistä ei oikein voi enää jäähyllekään pistää. Kerro että on tervetullut edelleen kotiin, kunhan ei tee tahallaan kiusaa, kerro että olet väsynyt.
 
Voi paukku
Sanoisin vanhimmalle, että jos ei viitsi auttaa, niin ei tarvii tulla ollenkaan. Aikuisena yleensä elättää kukin itsensä pääsääntöisesti. Onko hän saanut sosiaalihuollosta toimeentulotukea? Lienee työtön?
 
Puhunu olen johon saanut vain huudot ja haukkumisen kuinka hoidan pienemmät huonosti. Esim. kun nuorin on mummulassa sitä ei kuulema saisi päästää sinne ollenkaan. Pitävät vain kuulema liian hyvänä ja saa kaiken. No se on minun mielestä niiden oikeus.
Juu poika todellakin työtön nyt kesän. Opiskelee taas sitten. Jos nyt sekään onnistuu laiskuudeltaan.
Nyt lähti jo ONNEKSI pois, mutta johan suuttui kun en rahaa antanut ja sanoi vielä oven raossa että tulee takaisin viikon päästä. En vaan yksinkertaisesti halua sitä poikaa takaisin tänne. En nyt enkä myöhemminkään ennenkuin osaa olla ja auttaa. Ei mollata ja haastaa riitaa.
Muut lapset sanoivat illalla viimeiseksi eilen, että ihanaa kun ei poika ole täällä. Täällä taas rauhallista. Pelkään vaan että palaa takaisin.
 
"vieras"
Ikävä tilanne, mutta varmaankin kun poika tulee niin pöydän ääreen keskustelemaan ja jokainen vuorollaan aukaiseen suunsa ja sanoo mitä mieltä on pojan käytöksestä. Tehdää selväksi, että poika on kotiin tervetullut, mutta käytöksen on muututtava ennen sitä. Koska poika lähtee armeijaan? Siellä monet ihmistyvät.
 

Yhteistyössä